Agilitya harrastaa aktiivisesti lähes 1000 alle 18-vuotiasta nuorta. Agility innostaa nuoria päivittäiseen liikkumiseen koiran kanssa säännöllisten agilityharjoitusten rinnalla.  Liikunta ja koiran kanssa toimiminen tekevät agilitystä mukaansa tempaavan ja haastavan harrastuksen. Taitojen kehittyessä agilityssa on mahdollista edetä myös kilpailu-uralle. Vuonna 2015 agilityssa kilpaili noin 300 alle 18-vuotiasta nuorta.

Koulutuspuolella SAGIn nuorisotoimintaaan kuuluvat vuosittain järjestettävä valtakunnallinen nuorten leirin, joka kokoavat yhteen harrastajia ympäri Suomea. Lisäksi SAGI jakaa vuosittain toiminta-avustuksia yhdistyksille nuorten agilityharrastuksen tukemiseksi. Jatkossa kehitetään myös kouluttajille ja valmentajille tarjottavaa erityiskoulutusta nuorten kanssa toimimiseen. Erityisenä kehityskohteena tällä hetkellä on nuorille tarjottava valmennus, joka tähtää kilpailuihin.

Kilpailupuolella SAGIn nuorisotoiminta näkyy vuosittain järjestettävissä nuorten agilityn Suomenmestaruus kilpailuissa sekä nuorten edustusjoukkueessa, joka osallistuu vuosittain järjestettävään European Open Junior -kilpailuun. Kansainvälisyyden lisääntyessä pyritään tulevina vuosina kehittämään myös kansainvälistä nuorisotoimintaa.

Nuorisotoimikunnan puheenjohtaja Vesa Kunttu
vesa.kunttu (at) agilityliitto.fi