EOJ 2017 järjestetään Luxemburgissa.

Suomesta lähti European Open Junioriin ensimmäistä kertaa joukkue vuonna 2013. Kilpailu käytiin 13-14.7.2013 Sveitsissä.

Suomen ensimmäinen edustaja EOJ kisoissa oli Elsi Pulli ja mudi Didi vuonna 2012. EOJ kilpailun kiinnostus suomalaisten nuorten agilitykilpailijoiden keskuudessa kasvaa jatkuvasti, vuonna 2013 joukkueeseen kuului 4 koirakkoa ja vuoden 2016 joukkueeseen kuului jo 25 koirakkoa. Myös vuonna 2017 SAGI  varautuu täyden 24 koirakon osallistumiseen Suomen EOJ-edustusjoukkueeseen.

EOJ2017 -joukkueen valintakriteerit

SAGI valitsee kilpailuun lähetettävän joukkueen. EOJ2017 –joukkueeseen valitaan kilpailunjärjestäjän myöhemmin vahvistama enimmäismäärä koirakoita (24 koirakkoa vuonna 2017, josta korkeintaan puolet maxeja). Ensin nimetään joukkueet kaikkiin kilpailuluokkiin pisteytyksen mukaisesti (lapsissa on mini-medi sekä maksi joukkue ja nuorissa on mini-medi sekä maksi joukkue). Jäljelle jäävät paikat täytetään pisteytyksen mukaisessa järjestyksessä. Joukkueen jäsenet vastaavat matkakuluistaan ja hoitavat matkajärjestelyt itse.

1. Ohjaajan tulee olla Suomen kansalainen ja hänellä tulee olla voimassa oleva kilpailulisenssi. Koiran tulee olla rekisteröity Kennelliiton rotukoirarekisteriin tai tunnistusmerkintärekisteriin (FIX).

2. European Open Junior -joukkueen valinnoissa huomioidaan kunkin koirakon osalta 10 parasta tulosta edeltävältä hakuajalta joka on 1.2. edellistä vuotta ja 31.1 kuluvaa vuotta välinen aika. Vähintään yhden näistä tuloksista tulee olla käytynä edellisen vuoden EOJ kisan jälkeen. Näitä peruspisteitä saa 0-15 -tuloksesta alla olevan taulukon mukaisesti:

tulos 1-lk 2-lk 3-lk
0 10 p 15 p 20 p
0,01 - 5 5 p 7,5 p 10 p
5,01 - 10  3 p 4,5 p  6 p
10,01 - 15 1 p 1,5 p  2 p

3. Joukkueeseen voi hakea myös koirakko, joka ei ole vielä startannut virallisissa agilitykilpailuissa.

4. Lisäksi arvokilpailuista saa lisäpisteitä alla olevan taulukon mukaisesti. Arvokilpailuiksi katsotaan piirM, EOJ, Nuorten-SM, (aikuisten) SM ja maajoukkuekarsinnat. Arvokilpailuihin osallistumisesta ei jaeta enää pisteitä, ainoastaan sijoittumisesta mitaleille.

EOJ-
Nuorten SM-
SM- kilpailut Maajoukkueen
karsintakilpailut
Piirinmestaruus-
Sij. 1 10 p 10 p 10 p 10 p 5 p
Sij. 2 7 p 7 p 7 p 7 p 3 p
Sij. 3 5 p  5 p 5 p 5 p 1 p

5. Mikäli tulee tilanne, jossa useampi koirakko päätyy tasapisteisiin  joukkue valinnassa pyydetään kyseessä olevilta koirakoilta lisää tuloksia. Näiden tulosten avulla selvitetään vain tasapisteissä olevien koirakoiden keskinäinen sijoittuminen eivätkä nämä lisätulokset vaikuta muiden joukkueeseen hakeneiden koirakoiden pisteiden mukaisiin sijoituksiin.

6. “Waiting list” on käytössä ja kaikki koirakot, jotka eivät päässeet joukkueeseen mukaan voivat halutessaan jäädä waitinglistalle. Joukkueseen valitut koirakot sekä waitinglistalle jääneet koirakot ilmoitetaan kaikki EOJ-tapahtumaan. Mikäli paikkoja tapahtumaan jää vapaiksi ja kisajärjestäjä niitä tarjoaa Suomelle valitaan koirakot pisteiden mukaisessa järjestyksessä kisaan mukaan. Tarvittaessa otetaan waitinglistalta myös varakoirakot joukkueeseen valittujen koirakoiden tilalle, mikäli tulee sairastapauksia.

7. MM-kilpailun voitto (kulta-mitali): mikäli ikänsä puolesta kuluvan vuoden EOJ kisaan osallistumaan pystyvä nuori on voittanut edellisenä vuonna Maailmanmestaruuden FCI:n MM-kisoissa, voi hän halutessaan hakea ja päästä suoraan kuluvan vuoden EOJ-joukkueeseen. Tässä kohtaa katsotaan koirakon taitotason olevan riittävä saamaan paikka EOJ-joukkueessa.

Lisätietoja: nuoriso (at) agilityliitto.fi

EOJ-kilpailut kautta aikojen