Suomen ensimmäinen edustaja EOJ kisoissa oli Elsi Pulli ja mudi Didi vuonna 2012. Suomesta lähti European Open Junioriin ensimmäistä kertaa joukkue vuonna 2013. Kilpailu käytiin 13.-14.7.2013 Sveitsissä.

EOJ kilpailun kiinnostus suomalaisten nuorten agilitykilpailijoiden keskuudessa kasvaa jatkuvasti. Vuonna 2013 joukkueeseen kuului 4 koirakkoa ja vuoden 2017 joukkueeseen oli jo 24 koirakkoa.

EOJ 2018 järjestetään Alankomaissa Roosendaalissa 13. - 15.7.2018

EOJ2018 -joukkueen valintakriteerit

SAGI valitsee kilpailuun lähetettävän joukkueen. EOJ2018 –joukkueeseen valitaan kilpailun järjestäjän myöhemmin vahvistama enimmäismäärä koirakoita (vuonna 2017 yhteensä 24 koirakkoa, joista 7 miniä, 7 mediä ja 10 maksia). Joukkueen jäsenet hoitavat matkajärjestelynsä ja vastaavat matkakuluistaan itse. SAGI maksaa joukkueen jäsenille matkatukea myöhemmin vahvistettavan määrän.

Vuoden 2018 joukkueenjohto tullaan julkaisemaan ennen hakuajan päättymistä.

1) Ohjaajan tulee olla Suomen kansalainen ja hänellä tulee olla voimassa oleva kilpailulisenssi. Koiran tulee olla rekisteröity Kennelliiton rotukoirarekisteriin tai tunnistusmerkintärekisteriin (FIX).

2) Kilpailun sääntöjen mukaan (vuonna 2017) joukkueessa saa olla
28,5 % minejä
28,5, % medejä
43 % makseja
Makseja saa olla korkeintaan 11, ja koko joukkueessa voi olla yhteensä 24 koirakkoa.

Joukkueen valinta

Joukkueeseen valitaan rankingin mukaan kaikista hakijoista
6-7 parasta miniä
6-7 parasta mediä
10-11 parasta maksia.

Mahdolliset FCIn sääntömuutokset huomioidaan ja tiedotetaan ennen haun päättymistä.

3.1) Ranking European Open Junior joukkueen hakuun vuoden 2018 osalta sulkeutuu sunnuntaina 18.2.2018 (eli tähän päivämäärään mennessä saadut tulokset lasketaan mukaan) ja lukittuu sunnuntaina 25.2.2018.

Mikäli joukkuetta ei saada täyteen rankingin perusteella, käytetään loppujen valintojen osalta seuraavaa pisteytysjärjestelmää:

tulos  1-lk  2-lk  3-lk
 0  4 p  10 p  Ranking
 0,01 - 5  3 p  7,5 p  20 p
 5,01 - 10   2 p  5 p   15 p
 10,01 - 15  1 p  3 p   10 p

3.2) Lisäksi arvokilpailuista saa lisäpisteitä alla olevan taulukon mukaisesti. Arvokilpailuiksi katsotaan piirM, EOJ ja Nuorten SM. Ainoastaan sijoittumisesta mitaleille saa pisteitä, ei arvokilpailuihin osallistumisesta.

EOJ-
 Nuorten SM-

Piirin-
mestaruus-

Sij. 1  10 p  10 p  5 p
 Sij. 2  7 p  7 p  3 p
 Sij. 3  5 p   5 p  1 p

4) Koirakko, joka ei ole vielä startannut virallisissa agilitykilpailuissa, ei voi hakea joukkueeseen.

5) Mikäli useampi koirakko päätyy tasapisteisiin,  joukkuevalinnassa pyydetään kyseessä olevilta koirakoilta lisää tuloksia yksi tulos kerrallaan, kunnes ero koirakoiden välillä saadaan ratkaistua. Näiden tulosten avulla selvitetään vain tasapisteissä olevien koirakoiden keskinäinen sijoittuminen, eivätkä nämä lisätulokset vaikuta muiden joukkueeseen hakeneiden koirakoiden pisteiden mukaisiin sijoituksiin.

6) “Waiting list” on käytössä ja kaikki koirakot, jotka eivät päässeet joukkueeseen mukaan voivat halutessaan jäädä waitinglistalle. Halukkuus olla waiting-listalla vahvistetaan viikon sisällä joukkueen julkistamisesta. Joukkueeseen valitut sekä waitinglistalle jääneet koirakot ilmoitetaan kaikki EOJ-tapahtumaan. Mikäli paikkoja tapahtumaan jää vapaaksi ja kisajärjestäjä tarjoaa niitä Suomelle, valitaan koirakot pisteiden mukaisessa järjestyksessä mukaan kilpailuun. Tarvittaessa waiting-listalta otetaan myös joukkueeseen varakoirakot joukkueeseen valittujen koirakoiden tilalle, mikäli osallistumisiin tulee peruutuksia.

Lisätietoja joukkuevalinnoista antaa:
Vesa Kunttu