Osallistumiskriteetit

Suomenmestaruuskilpailuihin osallistuvan ohjaajan on oltava Suomen kansalainen. Ohjaajalla on oltava voimassa oleva kilpailulisenssi. JSP-SM‐kilpailuissa osallistumisoikeus on koirilla, jotka ovat tunnistusmerkittyjä ja rekisteröityjä Suomen Kennelliiton rotukoirarekisteriin tai tunnistusmerkintärekisteriin, sekä koiralla on agilitytuomarin vahvistama kilpailukirja. Kiimaisen nartun kilpaileminen hyväksytään edellyttäen, että ohjaaja pitää sen erillään muista koirakoista. Kiimainen narttu kilpailee omalla paikallaan. Eri tasoluokissa kilpailevilla koirakoilla on JSP-SM‐kilpailuihin yhtäläinen osallistumisoikeus.

Yksi ohjaaja voi saman koiran kanssa osallistua vain joko juniori-, seniori- tai paragility SM-kilpailuun, mikäli ne järjestetään saman päivän aikana. Eri koiran kanssa ohjaaja voi osallistua toiseen kilpailukokonaisuuteen. Yksi koira voi osallistua vain yhteen kilpailuluokkaan.

JSP SM-kilpailuun saavat osallistua ohjaajat, jotka täyttävät jonkin seuraavista kriteereistä:

• ohjaaja täyttää kalenterivuonna 8-13 vuotta (J)
• ohjaaja täyttää kalenterivuonna 14-18 vuotta (J)
• ohjaaja täyttää kalenterivuonna 50 tai enemmän (S)
• ohjaaja täyttää jonkin PAWC:n liitteessä 1 luokitelluista kategorioista (7 luokkaa, liite 1) (P).

Mikäli kilpailijalla on voimassaoleva SAGIn myöntämä erityislupa tai PAWC organisaation tarkastama, voi kilpailija ilmoittautua erityisluvan osoittamaan kategoriaan. Mikäli tiettyyn kategoriaan kuuluminen on epäselvää, tulee kilpailija toimittaa lääkärinlausunto tilastaan koskien tiettyyn kategoriaan kuulumista SAGIn antamien ohjeiden mukaan. Tarvittaessa SAGI voi pyytää lääkäriasiantuntijalta arvion koskien kilpailijan kategoriaa.

JSP SM‐kilpailuun saavat osallistua koirat, jotka täyttävät jonkin seuraavista kriteereistä:

• hallitseva JSP-SM-kilpailujen suomenmestari omassa luokassaan,
• hallitseva JSP- kilpailujen piirinmestari nollatuloksella (0,00) tai
• koirakko täyttää kyseiselle kilpailulle asetetut valintakriteerit.

SAGI vahvistaa JSP SM‐kilpailun valintakriteerit aina vuodeksi kerrallaan.

Kilpailuluokat

• juniorit 8-13 vuotta
  • nuoret 14-18 vuotta
  • seniorit 50+
  • para

Ikäryhmissä luokka määräytyy sen kalenterivuoden mukaan, jolloin ohjaaja täyttää vaaditut vuodet. Nuorten luokassa kilpailijalla on osallstumisoikeus vielä sinä vuonna, jolloin hän täyttää 18 vuotta.

Paragilityn osalta on olemassa 7 luokiteltua ryhmää, johon ohjaaja kuluu haittansa perusteella.

• Ryhmä 1: kilpailijat joilla on akkukäyttöinen ajoneuvo (kuten sähköinen pyörätuoli, skootteri)
  • Ryhmä 2: kilpailijat, joilla on käsin toimiva ajoneuvo (manuaalinen pyörätuoli)
  • Ryhmä 3: liikerajoitteiset kilpailijat, jotka voivat liikkua välttävän (kohtuullisen) nopeasti ja voivat käyttää apuvälineitä (kyynärsauvat, kävelykepit, tuet)
  • Ryhmä 4: vahvasti kävelyrajoitteiset kilpailijat, jotka voivat liikkua välttävän (kohtuullisen) hitaasti ja voivat käyttää apuvälineitä (kyynärsauvat, kävelykepit, tuet)