Maajoukkuekarsinnat 2018 pidetään 30.6.-1.7.2018 Vantaalla

Osallistumiskriteerit

Maajoukkueen karsintakilpailuun osallistuvan ohjaajan on oltava Suomen kansalainen, ja hänellä on oltava voimassa oleva kilpailulisenssi. Ohjaaja edustaa sitä yhdistystä, jonka kilpailulisenssillä hän kilpailee. Kilpailulisenssinhaltijan tulee noudattaa kulloinkin voimassa olevaa Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n vahvistamaa antidopingsäännöstöä.

Maajoukkueen karsintakilpailussa osallistumisoikeus on koirilla, jotka ovat tunnistusmerkittyjä ja rekisteröityjä Suomen Kennelliiton rotukoirarekisteriin vähintään 12 kuukautta ennen MM-kilpailua. Kiimassa olevan nartun tulee käyttää juoksusuojaa kilpailupaikalla ja sen talutushihnaan tulee sitoa punainen nauha merkiksi juoksuajasta. Juoksusuoja poistetaan kilpailusuorituksen ajaksi.

Maajoukkuekarsintojen 2018 osallistumiskriteerit

Kriteerit päivitetään myöhemmin. Alla vuoden 2017 osallistumiskriteerit.

MM-karsintojen 2017 osallistumiskriteerit

Maajoukkueen karsintakilpailuun saa osallistua 120 koirakkoa per kokoluokka.

•     Edellisen vuoden maajoukkue = 10 koirakkoa per kokoluokka
  •     EO-karsinnoista 8 parasta koirakkoa per kokoluokka = 24 koirakkoa
  •     Rankingin kärjen mukaan 86 koirakkoa
  •     Mikäli paikan saa joku koirakko, jolla on jo oikeus osallistua, paikka siirtyy aina seuraavalle
    •     Jos esimerkiksi maajoukkueen jäsen voittaa EO-karsinnan, niin maajoukkuekarsintoihin pääsee silloin 9. paras koirakko jne.

Koira, joka on osallistunut FCI arvokilpailuun, osallistuu jatkossa FCI arvokilpailujen ja PM-kisojen karsintakilpailuun FCIn mittauksen perusteella vahvistetussa kokoluokassa siitä huolimatta, että koiran kokoluokkaa olisi kansallisesti muutettu. Karsintakriteerit on saavutettava koiran kansallisesti vahvistetussa kokoluokassa.

Kansallisten kilpailujen tulosten nojalla saavutettu ranking-tulos/kiintiöpaikka määräytyy koiran kansallisessa kokoluokassa, mutta koira osallistuu FCI arvokilpailuun FCIn vahvistamassa kokoluokassa.

Karsintaformaatti 2018

Tiedot päivitetään myöhemmin. Alla vuoden 2017 karsintaformaatti.

Karsintaformaatti 2017

Maajoukkueen karsintakilpailu on kahden päivän mittainen. Lauantaina järjestetään kaksi rataa (hyppy- ja agilityrata) ja sunnuntaina kolme rataa (kaksi agilityrataa ja yksi hyppyrata).

Lauantailta sunnuntaille jatkoonpääseminen
Lauantailta pääsee jatkoon maksimissaan 44 koirakkoa/kokoluokka siten, että varmasti jatkoon pääsee agilityradan 22 parhaalla nollatuloksella ja hyppyradan 22 parhaalla nollatuloksella.

Jos agilityradalta jatkoon pääsevistä nollatuloksen tehneistä koirakoista joku on saanut jatkopaikan myös hyppyradalta, siirtyy ko. paikka seuraavalle agilityradalla nollatuloksen tehneelle koirakolle. Jos agilityradalla ei ole tehty riittävästi nollatuloksia, siirtyvät jatkopaikat hyppyradalla nollatuloksen tehneille koirakoille.

Jos nollatuloksella jatkoon menijöitä ei löydy yhteensä 44 koirakkoa, täytetään loput jatkopaikat agilityradan tuloksista paremmuusjärjestyksessä aina tulokseen 5.00 saakka (ei enää 5.01). Jos vieläkään ei ole 44 jatkoon menevää koirakkoa selvillä, täytetään loput jatkopaikat hyppyradan tuloksista paremmuusjärjestyksessä aina tulokseen 5.00 saakka. Näin tehdään aina 10.00, 15.00, 20.00 jne portain, agilityrata ensin huomioiden, kunnes 44 jatkoon menevää koirakkoa on selvillä.

Kahdella hylätyllä suorituksella ei voi päästä jatkoon lauantailta.

Ihanneaika
Ihanneaika vaihtelee kullakin radalla aikaisempien vuosien tapaan. Jokaisessa kokoluokassa on oma ihanneaikansa kullekin radalle. Ihanneaika määritellään ns. 15 %:n säännön mukaan, jossa nopeimman nollan suoritusaika kerrotaan kertoimella 1,15 = ihanneaika kyseiseen kokoluokkaan.

Pisteiden kerääminen
Pisteitä voi saada vain nollatuloksella (0,00). Jokaiselta radalta nopeimman nollatuloksen tehnyt saa 50 pistettä. Muiden nollatuloksen tehneiden pistemäärä suhteutetaan voittajan aikaan. Jokainen hävitty sekunti on -10 pistettä. Aikaero voittajaan määritellään 1/100 sekuntin tarkkuudella eli 0,1 pisteen tarkkuudella. Esimerkki: voittajan aika 40,00 (=50p) ja toiseksi tulleen aika 40,50 (=45p) ja neljännentoista aika 44,01 (=9,9p).

Hylkääntyminen
Koirakko ei hylkäänny karsintakilpailussa, vaikka se tekisi useampia hylättyjä suorituksia. Tosin kahdella hylätyllä suorituksella ei voi päästä jatkoon lauantailta.

Lopputulos ja sijoitukset
Koirakon lopullinen sijoitus maajoukkueen karsintakilpailussa määräytyy kaikilta viideltä (5) radalta saatujen pisteiden perusteella. Eniten pisteitä kerännyt on voittaja. Samaan pistemäärään päätyneet koirakot saavat saman sijoituksen kuitenkin siten, että lopulliset sijoitukset sijoista 1-7 selvitetään uusintaradalla (finaalirata).

Vuoden 2019 ja 2020 arvokilpailujen järjestäjien haku on avattu!

Vuosittain pidettäviin kotimaisiin arvokisoihin kuuluvat agilityn SM-kisat, maajoukkueen karsinnat, EO-karsinnat sekä junioreiden, senioreiden ja para-agilitaajien SM-kisat. Arvokilpailut järjestetään seuraavan kalenterin mukaisesti

• EO-karsinta I: edellisen vuoden marraskuu
  • EO-karsinta II: helmikuu
  • EO-karsinta III: maaliskuu
  • Halli-SM toisen tai kolmannen EO-karsinnan yhteydessä
  • Maajoukkuekarsinnat: Karsinnat 2019 järjestetään juhannusta edeltävänä viikonloppuna.
  • Piirinmestaruuskilpailut: heinäkuun loppuun mennessä, kuitenkin viimeistään viikkoa ennen SM-kilpailuiden ilmoittautumisajan päättymistä
  • Suomenmestaruuskilpailut: viikko 34-35
  • JSP SM: voidaan järjestää parhaaksi katsottuna ajankohtana. Ajankohta kiinnitetään saatujen kokemusten perusteella vuodesta 2021 alkaen.

Haut ovat auki vuoden 2017 loppuun, vuoden 2020 osalta haku voidaan tarvittaessa avata uudelleen. Arvokilpailuiden järjestäjiä valittaessa SAGI pyrkii varmistamaan, että arvokilpailuiden järjestämisvuorot eivät painotu vain yhdelle alueelle tai harvoille järjestäjille.

Kilpailuiden järjestäjäksi voi hakea oheisella lomakkeella: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeEgb0EMiju3orJohXRj1G0BS6rLpyiROPemPIfL3JqUl_dV

Lisätietoja: kilpailu-tmk (at) agilityliitto.fi

Karsintakilpailupaikkakunnat ja järjestäjäseurat