Maajoukkuekarsinnat 2018 pidetään 30.6.-1.7.2018 Vantaalla

Osallistumiskriteerit

Maajoukkueen karsintakilpailuun osallistuvan ohjaajan on oltava Suomen kansalainen, ja hänellä on oltava voimassa oleva kilpailulisenssi. Ohjaaja edustaa sitä yhdistystä, jonka kilpailulisenssillä hän kilpailee. Kilpailulisenssinhaltijan tulee noudattaa kulloinkin voimassa olevaa Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n vahvistamaa antidopingsäännöstöä.

Maajoukkueen karsintakilpailussa osallistumisoikeus on koirilla, jotka ovat tunnistusmerkittyjä ja rekisteröityjä Suomen Kennelliiton rotukoirarekisteriin vähintään 12 kuukautta ennen MM-kilpailua. Kiimassa olevan nartun tulee käyttää juoksusuojaa kilpailupaikalla ja sen talutushihnaan tulee sitoa punainen nauha merkiksi juoksuajasta. Juoksusuoja poistetaan kilpailusuorituksen ajaksi.

Maajoukkuekarsintojen 2018 osallistumiskriteerit

Osallistumiskriteerit:
Osallistumisoikeuden karsintakilpailuun voi saada seuraavilla tavoilla:

Ensin jaetaan 80 paikkaa kullekin säkäluokalle seuraavasti:

• Vuoden 2017 MM-kilpailuun osallistuneet koirakot (4 kpl)

• Kunkin EO-karsinnan 12 parasta koirakkoa (max 12 kpl + 12 kpl + 12 kpl)

Loput näistä 80 paikasta (vähintään 40 kpl) jaetaan rankingin perusteella. Edellä mainituista kilpailuista saatu osallistumisoikeus EI siirry jaettavaksi eteenpäin kilpailun sisällä. Mikäli koirakolla on jo osallistumisoikeus jostakin aiemmasta kilpailusta, siirtyy hänen paikkansa jaettavaksi rankingin perusteella.

Näiden 80 paikan lisäksi osallistumisoikeuden saa vielä:

• Vuoden 2018 SM-kilpailuiden kolme parasta koirakkoa kustakin säkäluokasta, mikäli heillä ei ole vielä osallistumisoikeutta (paikat eivät siirry eteenpäin) ja

• Viime hetken karsintakilpailun kolme parasta koirakkoa, joilla ei vielä ole paikkaa maajoukkuekarsintoihin. Kilpailut järjestetään perjantaina ennen maajoukkuekarsintoja.

Näin ollen koirakoiden lopullinen lukumäärä säkäluokkaa kohden on vähintään 83 kilpailijaa.

Koira, joka on osallistunut FCI arvokilpailuun, osallistuu jatkossa FCI arvokilpailujen ja PM-kisojen karsintakilpailuun FCIn mittauksen perusteella vahvistetussa kokoluokassa siitä huolimatta, että koiran kokoluokkaa olisi kansallisesti muutettu. Karsintakriteerit on saavutettava koiran kansallisesti vahvistetussa kokoluokassa.

Kansallisten kilpailujen tulosten nojalla saavutettu ranking-tulos/kiintiöpaikka määräytyy koiran kansallisessa kokoluokassa, mutta koira osallistuu FCI arvokilpailuun FCIn vahvistamassa kokoluokassa.

Karsintaformaatti 2018

Maajoukkuekarsinnoissa kilpaillaan viisi rataa, joista kolme on agilityratoja ja kaksi hyppyratoja. Kolmen radan jälkeen kustakin säkäluokasta neljäkymmentä eniten pisteitä saanutta koirakkoa jatkaa kilpailua.

Ihanneaika

Ihanneaika vaihtelee kullakin radalla aikaisempien vuosien tapaan. Jokaisessa kokoluokassa on oma ihanneaikansa kullekin radalle. Ihanneaika määritellään ns. 15 %:n säännön mukaan, jossa nopeimman nollan suoritusaika kerrotaan kertoimella 1,15 = ihanneaika kyseiseen kokoluokkaan.

Pisteiden kerääminen

Kilpailuiden aikana lasketaan pisteitä kahden eri pisteidenlaskusysteemin mukaisesti. Koirakot pm-kilpailuihin ja mm-kilpailuiden yksilökilpailuun ratkaistaan toisen pisteenlaskun perusteella, ja koirakot mm-joukkuekilpailuun erillisillä pisteidenlaskuilla. Näin ollen mm-kilpailuiden joukkuekilpailuun valittavat koirakot eivät välttämättä ole samat, kuin mm-yksilökilpailuun valittavat koirakot.

Pisteitä voi saada vain nollatuloksella (0,00). Yksilöradalla jaossa olevien pisteiden määrä pysyy ennallaan: jokaiselta radalta nopeimman nollatuloksen tehnyt saa 50 pistettä. Muiden nollatuloksen tehneiden pistemäärä suhteutetaan voittajan aikaan. Jokainen hävitty sekunti on -10 pistettä. Aikaero voittajaan määritellään 1/100 sekunnin tarkkuudella eli 0,1 pisteen tarkkuudella. Esimerkki: voittajan aika 40,00 (=50p.) ja toiseksi tulleen aika 40,50 (= 45p.) ja neljännentoista aika 44,01 (= 9,9p.).

Mm-joukkuekoirakoiden pisteet lasketaan muuten samalla tavalla, mutta voittaja saa 75 pistettä. Jokainen hävitty sekunti on -10 pistettä aivan, kuin toisessakin pisteidenlaskussa, ja aikaero määritellään 1/100 sekunnin tarkkuudella. Esimerkki: voittajan aika 40,00 (=75p.) ja toiseksi tulleen aika 40,50 (= 70p.) ja neljännentoista aika 44,01 (= 34,9p.). Toisessa pisteidenlaskussa suoritusajalla 46,00 ei saa lainkaan pisteitä, mutta mm-joukkuekoirakoiden pisteidenlaskussa tälläkin tuloksella saa vielä 15 pistettä.

Hylkääntyminen

Koirakko ei hylkäänny karsintakilpailussa, vaikka se tekisi useampia hylättyjä suorituksia.

Lopputulos ja sijoitukset

Koirakon lopullinen sijoitus maajoukkueen karsintakilpailussa määräytyy kaikilta viideltä (5) radalta saatujen pisteiden perusteella. Eniten pisteitä kerännyt on voittaja. Samaan pistemäärään päätyneet koirakot saavat saman sijoituksen kuitenkin siten, että lopulliset sijoitukset sijoista 1–7 selvitetään uusintaradalla (finaalirata).

Karsintakilpailupaikkakunnat ja järjestäjäseurat

• 2018 Vantaa, SAGI