Maajoukkuekarsinnat 2016 pidetään 2.-3.7.2016 Liedossa

Osallistumiskriteerit

Maajoukkueen karsintakilpailuun osallistuvan ohjaajan on oltava Suomen kansalainen, ja hänellä on oltava voimassa oleva kilpailulisenssi. Ohjaaja edustaa sitä yhdistystä, jonka kilpailulisenssillä hän kilpailee. Kilpailulisenssinhaltijan tulee noudattaa kulloinkin voimassa olevaa Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n vahvistamaa antidopingsäännöstöä.

Maajoukkueen karsintakilpailussa osallistumisoikeus on koirilla, jotka ovat tunnistusmerkittyjä ja rekisteröityjä Suomen Kennelliiton rotukoirarekisteriin vähintään 12 kuukautta ennen MM-kilpailua. Kiimassa olevan nartun tulee käyttää juoksusuojaa kilpailupaikalla ja sen talutushihnaan tulee sitoa punainen nauha merkiksi juoksuajasta. Juoksusuoja poistetaan kilpailusuorituksen ajaksi.

MM-karsintojen 2016 tulosvaatimus

Tulosvaatimukset ovat koirakkokohtaisia. Koirakon (ohjaaja ja koira) tulee täyttää jompikumpi seuraavista kriteereistä:

• Vuoden 2016 suomenmestari tai
  • Koirakon tulee olla saavuttanut 16.6.2015 – 20.6.2016 välisenä aikana kolmosluokassa vähintään seitsemän (7) nollatulosta. Nollatuloksista kaksi (2) saa olla hyppyradalta. Seitsemän nollatuloksen pitää sisältää vähintään yksi (1) nollavoitto ja kaksi (2) tuplanollatulosta*. Nollatuloksia pitää olla saatu vähintään kolmelta (3) eri tuomarilta.

Ulkomailla saavutetut nollatulokset lasketaan yksittäisinä nollatuloksina eli ulkomailla saavutettuja voitto- ja tuplanollia ei voi käyttää voitto- tai tuplanollina.

*) Tuplanolla: Suomessa samalla paikkakunnalla, samana päivänä, kunkin koiran peräkkäisissä kolmosluokan kilpailuissa tehdyt nollatulokset, tuplanollan nollista vain toinen saa olla hyppyradalta. Tuplanollan molemmat nollat kelpaavat vaadittujen seitsemän (7) kpl:n nollien lukumäärään. Tuplanollat tullaan todentamaan SAGI:n tulostietokannasta, joten tuplanollia ei tarvitse varmentaa koiran kilpailukirjaan. Jokainen nollatulos voidaan käyttää vain kerran tuplanollatuloksessa.

Esimerkki: Jos paikkakunnalla on kolme starttia, tuplanolla toteutuu mikäli koirakko tekee nollatuloksen ensimmäisessä kilpailussa, on poissa toisesta kilpailusta ja tekee nollan kolmannessa kilpailussa (koiran peräkkäiset startit). Tuplanolla ei toteudu, mikäli kolmesta startista keskimmäisen tulos ei ole nolla.

Kilpailut, joissa kilpailukirjaan merkittävä tulos muodostuu kahdesta osasuorituksesta (SM-kilpailut, maajoukkueen karsintakilpailu) eivät kelpaa ns. tuplanollaksi, koska kyseessä katsotaan olevan vain yksi kilpailu.

Koira, joka on osallistunut FCI arvokilpailuun, osallistuu jatkossa FCI arvokilpailujen ja PM-kisojen karsintakilpailuun FCIn mittauksen perusteella vahvistetussa kokoluokassa siitä huolimatta, että koiran kokoluokkaa olisi kansallisesti muutettu. Karsintakriteerit on saavutettava koiran kansallisesti vahvistetussa kokoluokassa.

Kansallisten kilpailujen tulosten nojalla saavutettu ranking-tulos/kiintiöpaikka määräytyy koiran kansallisessa kokoluokassa, mutta koira osallistuu FCI arvokilpailuun FCIn vahvistamassa kokoluokassa.

Karsintaformaatti 2015

Maajoukkueen karsintakilpailu on kahden päivän mittainen. Lauantaina järjestetään kaksi rataa (hyppy- ja agilityrata) ja sunnuntaina kolme rataa (kaksi agilityrataa ja yksi hyppyrata).

Lauantailta sunnuntaille jatkoonpääseminen
Lauantailta pääsee jatkoon maksimissaan 44 koirakkoa/kokoluokka siten, että varmasti jatkoon pääsee agilityradan 22 parhaalla nollatuloksella ja hyppyradan 22 parhaalla nollatuloksella.

Jos agilityradalta jatkoon pääsevistä nollatuloksen tehneistä koirakoista joku on saanut jatkopaikan myös hyppyradalta, siirtyy ko. paikka seuraavalle agilityradalla nollatuloksen tehneelle koirakolle. Jos agilityradalla ei ole tehty riittävästi nollatuloksia, siirtyvät jatkopaikat hyppyradalla nollatuloksen tehneille koirakoille.

Jos nollatuloksella jatkoon menijöitä ei löydy yhteensä 44 koirakkoa, täytetään loput jatkopaikat agilityradan tuloksista paremmuusjärjestyksessä aina tulokseen 5.00 saakka (ei enää 5.01). Jos vieläkään ei ole 44 jatkoon menevää koirakkoa selvillä, täytetään loput jatkopaikat hyppyradan tuloksista paremmuusjärjestyksessä aina tulokseen 5.00 saakka. Näin tehdään aina 10.00, 15.00, 20.00 jne portain, agilityrata ensin huomioiden, kunnes 44 jatkoon menevää koirakkoa on selvillä.

Kahdella hylätyllä suorituksella ei voi päästä jatkoon lauantailta.

Ihanneaika
Ihanneaika vaihtelee kullakin radalla aikaisempien vuosien tapaan. Jokaisessa kokoluokassa on oma ihanneaikansa kullekin radalle. Ihanneaika määritellään ns. 15 %:n säännön mukaan, jossa nopeimman nollan suoritusaika kerrotaan kertoimella 1,15 = ihanneaika kyseiseen kokoluokkaan.

Pisteiden kerääminen
Pisteitä voi saada vain nollatuloksella (0,00). Jokaiselta radalta nopeimman nollatuloksen tehnyt saa 50 pistettä. Muiden nollatuloksen tehneiden pistemäärä suhteutetaan voittajan aikaan. Jokainen hävitty sekunti on -10 pistettä. Aikaero voittajaan määritellään 1/100 sekuntin tarkkuudella eli 0,1 pisteen tarkkuudella. Esimerkki: voittajan aika 40,00 (=50p) ja toiseksi tulleen aika 40,50 (=45p) ja neljännentoista aika 44,01 (=9,9p).

Hylkääntyminen
Koirakko ei hylkäänny karsintakilpailussa, vaikka se tekisi useampia hylättyjä suorituksia. Tosin kahdella hylätyllä suorituksella ei voi päästä jatkoon lauantailta.

Lopputulos ja sijoitukset
Koirakon lopullinen sijoitus maajoukkueen karsintakilpailussa määräytyy kaikilta viideltä (5) radalta saatujen pisteiden perusteella. Eniten pisteitä kerännyt on voittaja. Samaan pistemäärään päätyneet koirakot saavat saman sijoituksen kuitenkin siten, että lopulliset sijoitukset sijoista 1-7 selvitetään uusintaradalla (finaalirata).

Vuoden 2017 SM-kisojen ja maajoukkuekarsintojen järjestäjien haku on päättynyt!

Vuosittain pidettäviin kotimaisiin arvokisoihin kuuluvat agilityn SM-kisat, maajoukkueen karsinnat sekä junioreiden, senioreiden ja para-agilitaajien SM-kisat. SM-kisat järjestetään ennen juhannusta viikolla 24 ja maajoukkueen karsinnat viikko juhannuksen jälkeen viikolla 26. Junioreiden, senioreiden ja para-agilitaajien SM-kisojen osalta ajankohta on tammikuu-maaliskuu vuodesta 2017 alkaen.

Seurat voivat hakea arvokisojen järjestäjiksi täyttämällä erillisen hakukaavakkeen. Täytetty kaavake lähetetään kilpailutoimikunnalle osoitteeseen kilpailu-tmk (at) agilityliitto.fi.

Arvokilpailuiden haku vuodelle 2018 avataan tammikuussa 2016!

Karsintakilpailupaikkakunnat ja järjestäjäseurat

• 2015 Jyväskylä, JAT