SM-kilpailut 2018 Vantaalla 16.-17.6.2018

Kilpailupaikkana on Myyrmäen urheilukenttä.

Osallistumiskriteerit

Ohjaajalla on oltava voimassa oleva kilpailulisenssi ja hänen on oltava Suomen kansalainen. Ohjaaja edustaa sitä yhdistystä, jonka kilpailulisenssillä hän kilpailee. Kilpailulisenssinhaltijan tulee noudattaa kulloinkin voimassa olevaa Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n vahvistamaa antidopingsäännöstöä.

Osallistumisoikeus on koirilla, jotka ovat tunnistusmerkittyjä ja rekisteröityjä Suomen Kennelliiton rotukoirarekisteriin. Kiimassa olevan nartun tulee käyttää juoksusuojaa kilpailupaikalla ja sen talutushihnaan tulee sitoa punainen nauha merkiksi juoksuajasta. Juoksusuoja poistetaan kilpailusuorituksen ajaksi. Kiimassa oleva narttu kilpailee kuitenkin normaalisti kisanumeronsa osoittamalla paikalla lähtöjärjestyksessä.

Yksilö SM-kilpailujen 2018 ja joukkue SM-kilpailujen 2018 tulosvaatimukset julkaistaan myöhemmin. Alla 2017 tulosvaatimukset.

Yksilö SM-kilpailujen 2017 tulosvaatimukset

Tulosvaatimukset ovat koirakkokohtaisia. Koirakon (ohjaaja ja koira) tulee täyttää joku seuraavista kriteereistä:

• Vuoden 2016 suomenmestari,
  • Hallitseva piirinmestari nollatuloksella. Piirinmestaruuskilpailu pitää olla järjestettynä Sagin voimassaolevilla säännöillä ja ohjeilla. Tai
  • Koirakon tulee olla saavuttanut 7.6.2016 – 5.6.2017 välisenä aikana kolmosluokassa vähintään seitsemän (7) nollatulosta. Nollatuloksista kaksi (2) saa olla hyppyradalta. Seitsemän nollatuloksen pitää sisältää vähintään yksi (1) tuplanollatulos. Nollatuloksia pitää olla saatu vähintään kolmelta (3) eri tuomarilta.

*) Tuplanolla: Suomessa samalla paikkakunnalla, samana päivänä, kunkin koiran peräkkäisissä kolmosluokan kilpailuissa tehdyt nollatulokset, tuplanollan nollista vain toinen saa olla hyppyradalta. Tuplanollan molemmat nollat kelpaavat vaadittujen seitsemän (7) kpl:n nollien lukumäärään. Tuplanollat tullaan todentamaan SAGI:n tulostietokannasta, joten tuplanollia ei tarvitse varmentaa koiran kilpailukirjaan.

Esimerkki: Jos paikkakunnalla on kolme starttia, tuplanolla toteutuu mikäli koirakko tekee nollatuloksen ensimmäisessä kilpailussa, on poissa toisesta kilpailusta ja tekee nollan kolmannessa kilpailussa (koiran peräkkäiset startit). Tuplanolla ei toteudu, mikäli kolmesta startista keskimmäisen tulos ei ole nolla.

Kilpailut, joissa kilpailukirjaan merkittävä tulos muodostuu kahdesta osasuorituksesta (SM-kilpailut, maajoukkueen karsintakilpailu) eivät kelpaa ns. tuplanollaksi, koska kyseessä katsotaan olevan vain yksi kilpailu.

Joukkue SM-kilpailujen 2017 koirakoiden lukumäärä ja valintakriteerit

• joukkueessa on 4 koiraa ja 1 varakoira
  • joukkueen kokonaistulos muodostuu kolmesta (parhaasta) hyväksytystä suorituksesta
  • joukkueeseen valittavien koirien tulee kilpailla 3-luokassa

Lisenssiehtojen mukaisesti kilpailulisenssin haltija voi poikkeuksellisesti edustaa toista SAGIn jäsenseuraa, jonka jäseneksi hän kuuluu, mikäli lisenssinhaltijan oma seura on antanut siihen kirjallisen luvan. Edustuspoikkeuslupa on toimitettava kilpailunjärjestäjän ilmoittamalla tavalla kilpailunjärjestäjälle ennen kilpailuja.

Vuoden 2019 ja 2020 arvokilpailujen järjestäjien haku on avattu!

Vuosittain pidettäviin kotimaisiin arvokisoihin kuuluvat agilityn SM-kisat, maajoukkueen karsinnat, EO-karsinnat sekä junioreiden, senioreiden ja para-agilitaajien SM-kisat. Arvokilpailut järjestetään seuraavan kalenterin mukaisesti

• EO-karsinta I: edellisen vuoden marraskuu
  • EO-karsinta II: helmikuu
  • EO-karsinta III: maaliskuu
  • Halli-SM toisen tai kolmannen EO-karsinnan yhteydessä
  • Maajoukkuekarsinnat: Karsinnat 2019 järjestetään juhannusta edeltävänä viikonloppuna.
  • Piirinmestaruuskilpailut: heinäkuun loppuun mennessä, kuitenkin viimeistään viikkoa ennen SM-kilpailuiden ilmoittautumisajan päättymistä
  • Suomenmestaruuskilpailut: viikko 34-35
  • JSP SM: voidaan järjestää parhaaksi katsottuna ajankohtana. Ajankohta kiinnitetään saatujen kokemusten perusteella vuodesta 2021 alkaen.

Haut ovat auki vuoden 2017 loppuun, vuoden 2020 osalta haku voidaan tarvittaessa avata uudelleen. Arvokilpailuiden järjestäjiä valittaessa SAGI pyrkii varmistamaan, että arvokilpailuiden järjestämisvuorot eivät painotu vain yhdelle alueelle tai harvoille järjestäjille.

Kilpailuiden järjestäjäksi voi hakea oheisella lomakkeella: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeEgb0EMiju3orJohXRj1G0BS6rLpyiROPemPIfL3JqUl_dV

Lisätietoja: kilpailu-tmk (at) agilityliitto.fi

SM-kilpailupaikkakunnat ja järjestäjäseurat

• 2018, pääkaupunkiseutu (tarkempi paikka julkaistaan myöhemmin), HAU, I-HAH ja JAU