Tämä ohjeistus on voimassa 1.7.2010 alkaen, jolloin rokotustodistuksesta tulee ilmetä koiran yksiselitteiset tunnistetiedot sekä koiralle annetun rokotteen valmisteyhteenvedon mukainen rokotuksen viimeinen voimassaolopäivä. Jos rokotustodistus on annettu ennen 1.7.2010, eikä siihen ole kirjattu rokotuksen viimeistän voimassaolopäivää ovat rokotukset voimassa alla olevan ohjeen mukaisesti. Suomessa Kennelliiton sääntöjen mukaisesti koirilla tulee olla voimassa olevat penikkatauti- ja raivotautirokotukset.

Virallinen sääntödokumentti: Kennelliiton rokotusmääräykset

Penikkatautirokotus

Penikkatautirokotus annetaan pennulle kaksi kertaa. Ensimmäinen tehosterokotus on voimassa yhden vuoden, tämän jälkeen annetut rokotteet ovat voimassa kolme vuotta. Suomessa koirat rokotetaan penikkatautia vastaa yhdistelmärokotteilla, yleisimmin nelosrokotteella, jossa koira rokotetaan penikkatautia, tarttuvaa maksatulehdusta, parvoa ja kennelyskää vastaan.

Suomessa käytettävät yleisesti käytössä olevat nelosrokotteet ovat Duramune DAPPi ja Nobivac DHPPI

Näiden rokotteiden voimassaoloajoissa ei ole eroavaisuuksia. Vanhempien koirien papereissa saattaa näkyä myös Duramune 4 –tarraa.

Joissakin tapauksissa koira voidaan rokottaa kolmosrokotteella: Nobivac DHP 3 (keltainen tarra)

Raivotautirokotus (rabies)

Alle vuoden ikäiselle koiralle annettu raivotautirokote on voimassa yhden vuoden, muutoin rokote on voimassa kaksi vuotta. Poikkeuksen muodostavat luolakokeissa ja luolametsästyksessä käytettävät koirat, joiden rokote on voimassa vuoden. Kennelliiton 1.7.2010 voimaan tulevan sääntömuutoksen mukaan raivotautirokote on voimassa valmistajan antaman suosituksen mukaan, jolloin rokote voi valmistajasta riippuen olla voimassa jopa kolme vuotta.

Suomessa yleisesti käytössä olevat raivotautirokotteet ovat Rabdomun, Rabisin-R, Rabisin-R ja Nobivac Rabies Vet

Kennelyskärokotus

Pakollisten raivotauti- ja penikkatautirokotteiden lisäksi myös kennelyskää voidaan ennaltaehkäistä rokotteilla. Nelosrokotteen mukana oleva kennelyskärokote antaa suojaa vain influenssaa vastaan, nenäänlaitettava  Nobivac KC  tarjoaa myös virus- ja bakteerisuojan. Kennelyskärokote on hyvä pitää voimassa myös, kun kuljetaan paljon erilaisissa tilaisuuksissa.

Tämä tarra on kisailmoissa joskus epähuomiossa sotkettu Nobivac DHPPi –penikkatautirokotustarraan tarrojen samankaltaisuuden vuoksi.

Ole yhteydessä eläinlääkäriisi!

Omaan eläinlääkäriasemaanvoi olla rohkeasti yhteydessä kaikissa rokotusasioihin liittyvissä kysymyksissä. Erityisen tärkeää on olla ajoissa asialla silloin, kun ajatuksissa on matkata ulkomaille yhdessä koiran kanssa. Viime kädessä jokainen koiranomistaja on itse vastuussa koiransa riittävästä rokotussuojasta, mutta ammattilaiset auttavat asiassa mielellään.

Mikäli koiran rokotesuoja on mennyt vanhaksi tai kyseessä on pennun ensimmäiset rokotteet, liittyy rokotuksiin kahden viikon varoaika rokotteen tehosteen antamisen jälkeen.