Tuomarikurssi 2016 järjestetään yhteistyössä Varalan urheiluopiston kanssa. Kurssille valitaan enintään 25 osallistujaa.

Kurssivaatimukset perustuvat Kennelliiton 5.3.2013 alkaen voimassa olevaan ohjeeseen Palkinto-, arvostelu- ja ylituomareiden koulutus ja pätevöiminen sekä toiminta.

Tuomarikurssin haun aukeamisesta tiedotetaan erikseen.

Kurssin vetäjä: Anne VIitanen
Muut kouluttajat: Kari Jalonen, Seppo Savikko, Petteri Kerminen, Mia Laamanen (ratasuunnitteluosio, muuten avustaen etänä)

Pääsyvaatimuksina ovat:

• 25 – 58 vuoden ikä
  • Sopii luonteensa ja arvostelukykynsä puolesta ylituomarin tehtävään
  • Omaa luontaisia taipumuksia ja riittävät fyysiset ominaisuudet ylituomarin tehtävään
  • Sagin lisenssi, Sagin jäsenyhdistyksen jäsenyys
  • Kennelliiton jäsenyys
  • On kilpaillut 3-luokassa itse kouluttamallaan koiralla
  • Ylituomari 1 -kurssin suorittaminen (Kennelliiton kurssi, vain 4kpl / vuosi) ennen erikoistumiskoulutusta
  • Koetoimitsijakurssin suorittaminen, on toiminut nykysääntöjen voimassa ollessa vastaavana koetoimitsijana agilitykilpailuissa (vaatimus päivitetty 20.12.2014 hallituksen kokouksessa)
    Perustelut lisävaatimukselle: tuomaritehtäviin valmistautuvan on tunnettava nykysääntöjen vaatimukset kilpailujen järjestämisessä.
    Koulutusohjaajan perus- ja jatkokurssien suorittaminen, toiminut kouluttajana
  • Ratamestarikurssin suorittaminen

Lisäksi hakijan tulee hakemuksessaan selvittää oma koiraharrastustaustansa sekä agilityn että muiden koiraharrastusten parista. Hakemukseen tulee liittää hakijan jäsenyhdistyksen suositus, josta tulee selvitä hakijan toiminta kouluttajana ja vastaavana koetoimitsijana. Kurssille hyväksytyn tulee valmistautua kurssiin hankkimalla tuomarikokemusta epävirallisista agilitykilpailuista.

Tuomarikurssin rakenne:

• 26.-28.82016: ratasuunnitteluviikonloppu
  • 27.-30.10 2016: 1. kurssiviikonloppu
  • väliharjoittelut agility-ylituomarien ohjauksessa
  • tammikuu 2017: säkämittauspäivä / -päiviä
  • 23.-26.2.2017: 2. kurssiviikonloppu
  • tuomariharjoittelut agility-ylituomarien valvonnassa
  • kollegiot, päivämäärät julkaistaan myöhemmin

Ensimmäisen kurssiviikonlopun jälkeen kurssilaiset jatkavat suorittamalla harjoitusarvosteluja virallisissa kilpailuissa agility-ylituomarin ohjauksessa. Toisen osan jälkeen kurssilaiset jatkavat harjoitusarvosteluja. Harjoitteluiden määrät vahvistetaan myöhemmin. Kurssilaiset pätevöityvät tuomarikollegiossa, joita järjestetään 3+1 kpl.