Seuraava tuomarikurssi järjestetään aikaisintaan 2021, ajankohdasta tiedotetaan vähintään 1,5 vuotta ennen kurssia. Kurssille valitaan enintään 25 osallistujaa. Tuomarikurssin haun aukeamisesta tiedotetaan erikseen.

Pääsyvaatimuksina 2016 kurssille olivat:

• 25 – 58 vuoden ikä
  • Sopii luonteensa ja arvostelukykynsä puolesta ylituomarin tehtävään
  • Omaa luontaisia taipumuksia ja riittävät fyysiset ominaisuudet ylituomarin tehtävään
  • Sagin lisenssi, Sagin jäsenyhdistyksen jäsenyys
  • Kennelliiton jäsenyys
  • On kilpaillut 3-luokassa itse kouluttamallaan koiralla
  • Ylituomari 1 -kurssin suorittaminen (Kennelliiton kurssi, vain 4kpl / vuosi) ennen erikoistumiskoulutusta
  • Koetoimitsijakurssin suorittaminen, on toiminut nykysääntöjen voimassa ollessa vastaavana koetoimitsijana agilitykilpailuissa (vaatimus päivitetty 20.12.2014 hallituksen kokouksessa)
    Perustelut lisävaatimukselle: tuomaritehtäviin valmistautuvan on tunnettava nykysääntöjen vaatimukset kilpailujen järjestämisessä.
    Koulutusohjaajan perus- ja jatkokurssien suorittaminen, toiminut kouluttajana
  • Ratamestarikurssin suorittaminen

Lisäksi hakijan tulee hakemuksessaan selvittää oma koiraharrastustaustansa sekä agilityn että muiden koiraharrastusten parista. Hakemukseen tulee liittää hakijan jäsenyhdistyksen suositus, josta tulee selvitä hakijan toiminta kouluttajana ja vastaavana koetoimitsijana. Kurssille hyväksytyn tulee valmistautua kurssiin hankkimalla tuomarikokemusta epävirallisista agilitykilpailuista.

Tuomarikurssi 2016 rakenne:

• 26.-28.82016: ratasuunnitteluviikonloppu
  • 27.-30.10 2016: 1. kurssiviikonloppu
  • väliharjoittelut agility-ylituomarien ohjauksessa
  • tammikuu 2017: säkämittauspäivä / -päiviä
  • 23.-26.2.2017: 2. kurssiviikonloppu
  • tuomariharjoittelut agility-ylituomarien valvonnassa
  • kollegiot, päivämäärät julkaistaan myöhemmin

Ensimmäisen kurssiviikonlopun jälkeen kurssilaiset jatkavat suorittamalla harjoitusarvosteluja virallisissa kilpailuissa agility-ylituomarin ohjauksessa. Toisen osan jälkeen kurssilaiset jatkavat harjoitusarvosteluja. Harjoitteluiden määrät vahvistetaan myöhemmin. Kurssilaiset pätevöityvät tuomarikollegiossa, joita järjestetään 3+1 kpl.