Korjaus uutiseen koskien tarkoituksenmukaisia turkinkiinnikkeitä agilitykilpailuissa

Hallituksen 29.3.2023 hyväksymän ohjeen mukaan tarkoituksenmukaiset turkinkiinnikkeet ovat sallittuja koiran päässä otsapenkereeltä niskakyhmyn alareunaan ulottuvalla alueella. Voit lukea ohjeen täältä kohdasta 3.6.7.

Kyseinen voimassa oleva ohje ei poissulje kiinnikkeitä korvien alueella toisin kuin alkuperäinen 5.4.2023 julkaistu uutinen aiheesta kertoo. Uutiseen kirjattua tulkintaa ohjeesta ei ole linjattu itse ohjeeseen, jota tuomareiden tulee noudattaa. Alkuperäistä uutista on korjattu korviin liittyvän ohjeistuksen osalta.

Heränneen keskustelun pohjalta on ilmeistä, että ohjetekstiä tulee tarkentaa. Agilityliiton hallitus ja sääntötyöryhmä tulevat tarkastelemaan asiaa uudelleen. Toistaiseksi ohje on voimassa hallituksen hyväksymässä muodossa, kunnes muutostarpeet on käsitelty.

Ohjeita tehdessä pyrimme huomioimaan lajiturvallisuuden, koirien hyvinvoinnin sekä tulevan eläinten hyvinvointilain. Täydennämme nykyistä ohjetta nämä seikat huomioiden ja niin, että ohje on samalla riittävän selkeä.

Aihe on herättänyt paljon tunteita ja keskustelua. Agilityliitto kiittää kaikkia aktiivisesta keskustelusta mutta ei hyväksy yksityisiin henkilöihin kohdistuneita epäasiallisia viestejä tai kommentointia. Asiallista keskustelua voi yhä jatkaa esimerkiksi SAGIn somekanavissa tai suoraan sääntötyöryhmälle sähköpostitse (saannot@agilityliitto.fi).