Seuraava tuomarikurssi järjestetään vuosina 2022–2023

Suomen Agilityliitto järjestää agility-ylituomarikurssin vuosina 2022–2023

Suomen Agilityliitto kouluttaa uusia agility-ylituomareita vuosina 2022–2023. Tulevalle tuomarikurssille otetaan enintään 20 henkilöä. Kurssin vetäjinä toimivat Marja Lahikainen, Jari Suomalainen, Sari Mikkilä ja Reetta Pirttikoski. Kurssin koordinaattorina toimii Jessi Landen. Edellä mainittujen kouluttajien lisäksi, tuomarikurssityöryhmä kutsuu kurssille täydentäviä kouluttajia sekä luennoitsijoita.

Tuomarikurssi on maksullinen. Kurssimaksu sisältää täyden ylläpidon, mutta ei esimerkiksi matkoja kurssipaikalle. Kurssilaisen omavastuusosuus tulee olemaan noin 650–810 euroa. Hinta tarkentuu ennen hakuajan alkamista.

Kurssin lähiopetusviikonloput:
25.–27.3.2022
13.–15.5.2022
19.–21.8.2022

Kurssin pääsyvaatimukset

Kurssivaatimukset perustuvat Kennelliiton 19.1.2019 alkaen voimassa olevaan ohjeeseen Palkinto-, arvostelu- ja ylituomareiden koulutus ja pätevöiminen sekä toiminta. Pääsyvaatimusten lisäksi kurssille hyväksytyn tulee valmistautua kurssiin hankkimalla tuomarikokemusta epävirallisista agilitykilpailuista.

Pääsyvaatimukset:

• 18 - 55 vuoden ikä
  • Sopivuus luonteen ja arvostelukyvyn puolesta ylituomarin tehtävään
  • Luontaiset taipumukset ja riittävät fyysiset ominaisuudet ylituomarin tehtävään
  • SAGI:n lisenssi ja jäsenyhdistyksen jäsenyys
  • Kennelliiton jäsenyys
  • Hakijan tulee olla kilpaillut agilityssä
  • Kokemus agilityn kouluttamisesta
  • Kokemus toimimisesta agilitykilpailujen vastaavana koetoimitsijana nykysääntöjen voimassa ollessa.
  • Hyväksytysti suoritetut tuomariuralle valmistavat kurssit (alla)

Tuomariuralle vaadittavat kurssit

Tullakseen valituksi tuomarikurssille, hakijalla tulee olla suoritettuna seuraavat kurssit:

• Ylituomari 1 -kurssi
  • Agilityn koulutusohjaaja peruskurssi (tai vastaava agilityvalmentajan kurssi)
  • Agilityn koulutusohjaaja jatkokurssi  (tai vastaava agilityvalmentajan kurssi)
  • Koetoimitsija 1 -kurssi
  • Koetoimitsija 2 -kurssi (agility)
  • Ratamestarikurssi

Taatakseen tuomarikurssista kiinnostuneille ja pääsyvaatimuksen muuten täyttäville mahdollisuuden hakea tuomarikurssille, SAGI pyrkii järjestämään vuoden 2021 aikana koulutuskokonaisuuden, joka kattaa edellä mainitut kurssit. Tälle valmistavalle kurssikokonaisuudelle otetaan maksimissaan 40 osallistujaa. Kurssikokonaisuudesta tiedotetaan lisää myöhemmin.