Suomen Agilityliitto SAGI

SAGI logo

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ihmisille. Suomessa agilityn parissa liikkuu yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti yli 100 000 harrastajaa.

Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen. Liiton perustana ovat liikunnan eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet sekä tasa-arvon edistäminen. Toiminnan perustana on koirien fyysinen ja psyykkinen terveys, niiden yhteiskuntakelpoisuuden lisääminen ja hyvä kohtelu.

SAGI on Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n jäsen ja Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry:n (VALO) kumppanuusjäsen.

Suomen Agilityliiton kanssa yhteistyössä

RC_webHurtta_webRacinell_webAptus_webAgimet-logo

Haku avoinna: Vuoden Agilityseura 2014

Suomen Agilityliitto valitsee tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden Agilityseuran. Jäsenyhdistykset voivat ilmoittaa oman ehdokkaansa viimeistään 29.10.2014. Vuoden Agilityseura 2014 on Suomen Agilityliiton ehdokas vuoden 2014 urheiluseuraksi Valo ry:n kilpailussa.

Onko sinun seurasi Vuoden Agilityseura 2014?

Vuoden Agilityseura 2014 ja Vuoden Urheiluseura 2014 palkintojen teemana on yhteistyö, yksi suomalaisen urheilun menestystekijöistä.

Jokainen Suomen Agilityliiton jäsenseura voi ehdottaa yhtä seuraa palkittavaksi. Seurat voivat asettaa ehdolle myös itsensä. Ehdotus perusteluineen pitää lähettää SAGIn hallintotoimikunnalle hallinto-tmk@agilityliitto.fi viimeistään 29.10.2014. Hallitus päättää palkittavan seuran hallintotoimikunnan esityksen perusteella.

Vuoden Agilityseura 2014 palkitaan Suomen Agilityliiton vuosikokouksessa.

Lataa ehdokaslomake tästä

Osallistumiskriteerit

Vuoden Agilityseura valitaan samoilla kriteereillä kuin vuoden urheiluseura.

Vuoden Agilityseura on

• Aktiivinen, yhteistyökykyinen ja rohkea verkostojen rakentaja
  • Seura tekee yhteistyötä esimerkiksi muiden urheiluseurojen, koulun, vanhempien, kunnan ja yritysten kanssa
  • Yhteistyön kautta on voinut syntyä uusia ryhmiä, uusia harrastemuotoja, uusia olosuhteita, kustannusten säästöä….
  • Merkille pantavia ovat uudet yhteistyön innovaatiot!

Perusedellytyksenä on laadukas toiminta. Lisäksi seura tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia olla mukana urheilemassa ja liikkumassa.

Vuoden Agilityseura on ry-muotoinen, se on toiminut vähintään viisi vuotta ja se noudattaa toiminnassaan hyvää hallintotapaa.

Vuoden Urheiluseura 2014

Valo ry palkitsee Suomen Urheilugaalassa 13.1.2015 Vuoden Urheiluseuran 2014. SAGIn ehdokas palkittavaksi tulee olemaan Vuoden Agilityseura 2014. Urheilugaalan finaaliin pääsee kolme Valon valitsemaa seuraa. Finalistit esitellään 11.12.2014 Gaalaristeilyllä sekä YLEn urheiluviikonloppu -lähetyksissä. Vuoden Urheiluseura 2014 palkitaan 10 000 euron stipendillä.

Lue lisää: Yle Urheilu ja Valo esittelevät suomalaista urheiluseuratoimintaa – nyt etsitään Vuoden urheiluseuraa

Junior, Senior ja Paragilityn Suomenmestaruuskilpailujen virallisuus Kennelliiton näkökulmasta

Tämän tiedotteen tarkoitus on selvittää liikkeellä olleita tietoja koskien Junior, Senior ja Paragilityn Suomenmestaruus (jäljempänä JSP) kilpailujen virallisuutta. Kilpailut ovat viralliset SAGIn näkökulmasta, mutta koska SAGI on Kennelliiton alaisuudessa, määrittää Kennelliiton päätös kyseisten kilpailujen virallisuuden. Kennelliitto ilmoitti maaliskuussa, että se ei ota virallista kantaa JSP-kilpailujen sääntöihin eikä myöskään vahvista niitä, vaan JSP-kilpailut ovat Kennelliiton näkökulmasta SAGIn sisäiset epäviralliset kilpailut. Tämän päätöksen nojalla SAGIlla on päätösvalta mitä tulee sääntöihin ja kilpailujen järjestämiseen. Päätöksestä johtuen JSP-kilpailuista ei siis myöskään myönnetä virallisia titteleitä. Tavoitteena on saada JSP-kilpailut myös Kennelliiton hyväksymiksi virallisiksi kilpailuiksi, mutta tähän on mahdollisuus vasta seuraavan agilitysäännöstön muutoksen yhteydessä.

Lisätietoja: kilpailu-tmk@agilityliitto.fi

Erityislupa avustajan käyttöön anottavissa alle 8-vuotiaille kilpailijoille

SAGIn hallitus on päättänyt, että kaikille alle 8-vuotiaille kilpailijoille tullaan anomuksesta myöntämään erityislupa avustajan käyttöön rataantutustumisessa. Lupaa ei kuitenkaan anneta automaattisesti, vaan sitä pitää anoa SAGIn hallitukselta vapaamuotoisella anomuksella kilpailijakohtaisesti.

Lisätietoa: toimisto@agilityliitto.fi

2015 MM-kilpailujen ajankohta on muuttunut

Vuoden 2015 agilityn MM-kilpailut järjestetään Italiassa Bolognassa, Casalecchio di Renossa. Kilpailujen ajankohta on muuttunut aiemmin ilmoitetusta. Uusi ajankohta on 8.-11. lokakuuta 2015.

Juniori-, seniori- ja paragilityn SM-kisat Turussa

20140921_4MG_8320

Suomen ensimmäiset juniori-, seniori- ja paragilityn (JSP) SM-kisat ovat tänään käynnissä Liedossa Turun seudulla. JSP SM-kisoissa kilpaillaan seuraavissa luokissa: juniorit 8-13 vuotta, juniorit 14-17 vuotta, seniorit 50+ sekä para. Kilpailut järjestää Agility-Team Turku.

Suomen mestaruus ratkotaan 2-luokan tasoisen agility- sekä hyppyradan yhteistuloksen perusteella jokaisessa säkäluokassa (mini, medi sekä maksi) junioreiden ja senioreiden osalta. Paragilityn osalta Suomen mestaruus ratkotaan jokaisessa para-luokitellussa ryhmässä riippumatta koiran säkäluokasta.

Paragilitaajille suunnattu koulutus Kuopiossa 25.-26.10.2014

SAGIn järjestämä laatuaan neljäs paragilitaajille suunnattu koulutus järjestetään Kuopiossa, Viiksi-areenalla (keinonurmipohjainen halli) 25-26.10.2014. Kouluttajana toimii Harri Katainen.
Viiksi-areenalla on jääkaappi ja kahvinkeittomahdollisuus.

Paragilitaaja on henkilö, jolla on agilityn harrastamiseen jollain tasolla vaikuttava diagnosoitu, pysyvä vamma/haitta. Hänellä on asiasta myös lääkärintodistus tai Suomen Agilityliiton antama paragilityyn liittyvä erityislupa.

Liitä ilmoittautumiseen myös koiran taitotason kuvaus sekä kouluttajan toiveista vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1. Mitä fyysisiä rajoitteita ohjaajalla on?
2. Miten se vaikeuttaa / tekee haastellisemmaksi ohjaamista / kuvaile sitä?
3. Voiko asialle tehdä jotain?
4. Urheilulliset tavoitteesi?
5. Aiotko osallistua paragilityn arvokilpailuihin tulevaisuudessa?
6. Koirakon taitotason kuvaus.

Koulutusmaksu 20 €/koirakko/päivä.

Etusijalla on yksi koira/ohjaaja, mutta jos paikkoja jää vajaaksi, voidaan myös ohjaajan muut koirat ottaa huomioon koulutuspaikkoja jaettaessa. Kuunteluoppilaat (harrastuksen aloitusta suunnittelevat) jotka täyttävät paragilityn kriteerit voivat osallistua päiviin maksutta.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset paragility(at)agilityliitto.fi viimeistään 6.10.2014 mennessä.

Ennakkotietoa SAGIn syyskokouksesta

Suomen Kennelliitto on hyväksynyt SAGIn sääntömuutosehdotuksen kokouksessaan 28.8.2014. Mikäli Patentti- ja rekisterihallitus hyväksyy SAGIn sääntömuutoksen lokakuun loppuun mennessä, liiton syyskokous järjestetään 30.11. Helsingissä Valo-talossa.

Terveiset FCI:n agility delegation -kokouksesta Luxemburgista

Anders VirtanenLuxemburgissa 15.9.2014 pidetyssä FCI:n agility delegation- kokouksessa vahvistettiin 1.-4.10.2015 Italian Bolognassa, Casalecchio di Renossa,  pidettävien agilityn MM-kilpailuiden tuomariksi Sandra Deidda (Italia), ja valittiin toiseksi tuomariksi Sascha Grunder (Sveitsi). Kilpailupaikkana on Unipol Areena, www.unipolarena.it.

Agilityn EO- kilpailut järjestetään 24.-26.7.2015 Riedenissä, Saksassa. Paikka on monille tuttu vuoden 2010 agilityn MM-kisapaikkana. Tuomareiksi valittiin Toshiyuki Oba (Japani) ja Anders Virtanen (Suomi). Olemme erittäin ylpeitä ja iloisia siitä, että suomalainen tuomari valittiin jälleen merkittävään kansainväliseen agilitytuomarointitehtävään. Andersin valinta kertoo luottamuksesta suomalaiseen tuomarityöhön, ja tämä luottamus on ansaittu koko tuomarikentän erinomaisella ja näkyvällä työllä kansallisissa ja kansainvälisissä agilitytapahtumissa. Toivotamme onnea ja menestystä Andersille tulevaan tehtävään ja kiireiseen agilityvuoteen!

JEO-kilpailut pidetään 10.-12.7.2015 Rožnov pod Radhoštěmissa, Tsekin tasavallassa. Tuomareiksi valittiin Veronika Herendy (Unkari), ja Otto Frühwirth (Itävalta). JEO- kotisivut avautuvat lähiaikoina osoitteeseen www.eojunior2015.cz.

TopTeam-osallistujat kaudelle 2014-2015

TopTeam on SAGIn valmennusryhmä, joka on tarkoitettu koirakoille, joilla on potentiaalia menestyä kansainvälisellä tasolla ja joilla on näyttöä kansallisen tason menestyksestä. TopTeamiin haetaan ohjaajia, jotka ovat valmiita sitoutumaan valmennusryhmään ja tekemään työtä menestyksensä eteen. Pyrkimyksenä on rakentaa aitoja, luottamuksellisia valmennussuhteita, johon sekä valmentajat että valmennettavat antavat täyden panoksensa ja jotka tukevat koirakon kehitystä huipputasolle. Lajivalmennuksen lisäksi TopTeamissä kiinnitetään huomiota ohjaajan fysiikkaan sekä mentaalivalmennukseen.

Top Team -valintatilaisuuteen 31.8.2014 osallistui 22 mini-, 9 medi- ja 29 maksikoirakkoa. Kaudelle 2014-2015 TopTeamiin on valittu seuraavat koirakot:

Minit

borcol Uri Sari Vähäniitty
borcol Touko Laura Leppänen

Onnea mukaan valituille!

Valintatilaisuus oli kovatasoinen, ja erot koirakoiden välillä olivat pienet. Valitettavasti kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan tämän vuoden TopTeamiin. He saavat palautekirjeen lähipäivinä.

Ongelmia palvelinsiirrossa - Ratkaistu

SAGIn kilpailu- ja tulosjärjestelmän siirrossa toiselle palvelimelle  ilmeni maanantaina ongelmia, joiden johdosta yhdistykset eivät nähneet KITUn kautta kilpailuilmoittautumisia tai omia tietojaan. Ongelma on nyt ratkaistu, ja kilpailu- ja tulosjärjestelmä toimii normaalisti.

JÄRJESTÖSIHTEERIN ÄITIYSLOMANSIJAISUUS

Suomen Agilityliitto hakee järjestösihteerin äitiyslomansijaista ajalle 1.12.2014 – 17.12.2015.

Järjestösihteerin tehtäviin kuuluu mm. liiton jäsen- ja lisenssiasioista vastaaminen, kilpailuanomusten ja –tulosten käsitteleminen ja kilpailijoiden sekä kilpailujärjestäjien opastaminen. Lisäksi tehtäviin kuuluu toiminnanjohtajan sihteerinä toimiminen, toimikuntien avustaminen sekä erilaisten tapahtumien, arvokilpailujen ja kilpailumatkojen järjestelyihin osallistuminen. Järjestösihteeri toimii yhteistyössä jäsenseurojen edustajien, liiton työntekijöiden, toimikuntien jäsenten sekä monien muiden liiton luottamus- ja avainhenkilöiden kanssa. Palkkaus määräytyy Urheilujärjestöjä koskevan työehtosopimuksen vaativuustaso B:n peruspalkan mukaan. Tehtävässä edellytetään

• hyvää agilitykentän ja kilpailutoiminnan tuntemusta
  • kokemusta toimistotyöstä
  • hyviä tietoteknisiä valmiuksia (MS Office), kokemus erilaisten IT-järjestelmien käyttämisestä on eduksi
  • hyvää kielitaitoa

Lisäksi arvostamme kokemusta tietokantahankkeiden kehitystyöstä, kotisivujen päivittämisestä sekä viestintään liittyvistä tehtävistä.

Haemme tehtävään yhteistyökykyistä, asiakaspalveluhenkistä ja organisoimistaitoista henkilöä, joka hoitaa asiat jämäkästi ja positiivisella asenteella loppuun saakka. Kykenet hoitamaan useita eri hankkeita samanaikaisesti ja pystyt toimimaan myös ajoittaisen paineen alla. Haluat kehittää asioita suunnitelmallisesti ja kehittyä tehtävässäsi myös itse.

Lisätietoja tehtävästä antaa toiminnanjohtaja Sirpa Sippola, puh 045 1226300 tai toiminnanjohtaja(at)agilityliitto.fi. Vapaamuotoiset hakemukset tulee toimittaa 3.10.2014 mennessä osoitteeseen hallinto-tmk(at)agilityliitto.fi tai postitse osoitteella Toiminnanjohtaja, Suomen Agilityliitto, Radiokatu 20, 00240 Helsinki.

Huomio JSP-SM -kilpailuiden ilmoittautumisesta myöhästyneet

Juniori-, seniori- ja paragilityn-SM -kilpailuiden ilmoittautumisen poikkeuksellisen aikainen päättymisaika (31.8.2014) on aiheuttanut väärinkäsityksiä kilpailijoiden keskuudessa, ja tästä syystä osa kilpailijoista on myöhästynyt ilmoittautumisajankohdasta. Koska ilmoittautumisessa ei voitu hyödyntää SAGIn normaalia ilmoittautumisjärjestelmää, ei JSP-SM -kilpailuiden aikaisempaa ilmoittautumisaikaa saatu myöskään merkittyä kilpailukalenteriin oikein, vaan kyseisen kilpailun viimeisenä ilmoittautumispäivänä näkyi samaan aikaan järjestettävien kakkosluokan kilpailuiden viimeinen ilmoittautumispäivä (11.9.2014). Tieto JSP-SM -kilpailuiden ilmoittautumisajan päättymisestä jo 31.8. löytyi kilpailun lisätiedoista, kilpailun omilta FB-sivuilta ja SAGIn sivuilla julkaistuista tiedotteista.

Väärinkäsityksen vuoksi SAGIn hallitus on päättänyt, että JSP-SM -kilpailuiden ilmoittautumisajasta myöhästyneiden kilpailijoiden ilmoittatumiset otetaan poikkeuksellisesti vastaan, vaikka ilmoittautumisaika on jo päättynyt. Kaikkien ilmoittautumisajasta myöhästyneiden kilpailijoiden tulee lähettää ilmoittautumisessa vaadittavat tiedot 15.9. mennessä Heidi Viitaniemelle sähköpostitse osoitteeseen heidi.viitaniemi@agilityliitto.fi

Lisätietoja: toimisto@agilityliitto.fi

Agilityn maailmanmestaruuskisat 2014

Agilityn MM-kisojen 2014 näyttämö: Coque National Sports and Culture Center

FCI:n agilityn maailmanmestaruuskilpailut 2014 ovat pian käynnistymässä Luxembourgissa. Torstaista sunnuntaihin, 11.-14.9.2014, kestävissä kisoissa starttaa koirakoita yhteensä 34 eri maasta. Kilpailut tuomaroivat Jos Thines (Luxemburg) ja Jozef van Eester (Belgia). Lisäksi kontaktituomarina toimii Raymond Greisch.

Kisat alkavat torstaina 12.9. avajaisilla sekä maksien joukkuehyppyradalla. Perjantaina 12.9. myös minit ja medit pääsevät joukkuehyppäreille, ja lopuksi selviävät maksien ja median joukkuemestaruudet agilityradoilla. Minijoukkueiden mestaruuksista kisataan lauantaina 13.9. kaikkien kokoluokkien yksilöhyppärien jälkeen. Kisat huipentuvat sunnuntaina 14.9. kaikkien kokoluokkien yksilömaailmanmestaruustaistoon agilityradoilla.

Suomen Agilitymaajoukkueen esittely

Seuraa kisoja kotisohvalta!

Kilpailu- ja koulutussihteerin osa-aikainen sijaisuus

Suomen Agilityliitto (SAGI) on suomalaisten agilitya harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen. Liiton perustana ovat liikunnan eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet sekä tasa-arvon edistäminen. Toiminnan perustana on koirien fyysinen ja psyykkinen terveys, niiden yhteiskuntakelpoisuuden lisääminen ja hyvä kohtelu.

SAGI on Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n jäsen ja Valtakunnallisen liikunta- ja urheiluorganisaatio Valo ry:n kumppanuusjäsen.

Suomen Agilityliitto hakee opintovapaan sijaiseksi osa-aikaista kilpailu- ja koulutussihteeriä ajalle 1.11.2014 – 31.12.2015. Kilpailu- ja koulutussihteerin tehtäviin kuuluu kilpailuanomusten ja -tulosten käsitteleminen, tapahtumien, arvokilpailujen ja kilpailumatkojen järjestelyihin osallistuminen sekä erilaiset toimistotehtävät, kuten koulutusohjaaja- ja koetoimitsijakorttien käsitteleminen. Kilpailu- ja koulutussihteeri toimii yhteistyössä jäsenseurojen edustajien, liiton työntekijöiden, toimikuntien jäsenten sekä monien muiden liiton luottamus- ja avainhenkilöiden kanssa. Työaika on 65 % kokonaistyöajasta. Palkkaus määräytyy Urheilujärjestöjä koskevan työehtosopimuksen vaatimustaso A:n peruspalkan mukaan. Tehtävässä edellytetään

• hyvää agilitykentän ja kilpailutoiminnan tuntemusta
  • kokemusta toimistotyöstä
  • hyviä tietoteknisiä valmiuksia (MS Office), kokemus kotisivujen päivittämisestä ja erilaisten IT-järjestelmien (mm. KITU) käyttämisestä on eduksi
  • hyvää kielitaitoa

Haemme tehtävään yhteistyökykyistä, omatoimista ja asiakaspalveluhenkistä henkilöä, joka hoitaa asiat jämäkästi ja iloisella asenteella loppuun saakka. Kykenet hoitamaan erilaisia tehtäviä samanaikaisesti ja pystyt toimimaan myös ajoittaisen paineen alla. Haluat tehdä työsi hyvin ja kehittyä tehtävässäsi myös itse.

Lisätietoja tehtävästä antaa toiminnanjohtaja Sirpa Sippola, puh. 045 1226300 tai toiminnanjohtaja@agilityliitto.fi. Vapaamuotoinen hakemus ja ansioluettelo tulee toimittaa 3.10.2014 mennessä osoitteeseen hallinto-tmk(at)agilityliitto.fi tai postitse osoitteella Toiminnanjohtaja, Suomen Agilityliitto, Radiokatu 20, 00240 Helsinki.

Muistutus palvelimen käyttökatkoksesta

SAGIn palvelimella on palvelinsiirrosta johtuvia käyttökatkoksia pe 12.9. klo 17 – la 13.9. klo 20 välisenä aikana. Tuona aikana kilpailuilmoittautumiset, -anomiset ja muut kitu-järjestelmän toiminnot eivät ole käytettävissä.

Viikonloppuna kilpaillaan Paragility World Cupissa Italiassa

PAWC eli Paragility World Cup kilpaillaan 5.-7.9.2014 Vogherassa Italiassa. Suomen joukkueessa kilpailevat:

Marika Ruohonen & auskel Zalama

Jukka Leppälä & borcol Hello Kitty

Jukka Leppälä & borter Diego

Jukka Leppälä & borter Liina

Tapahtuman kotisivut löytyvät täältä: http://www.imcapawc2014.com/homepage.html. Kisoja on mahdollista seurata livestreamin kautta täältä: http://new.livestream.com/accounts/9779601/events/3332151

Valmentajakurssin täydennyshaku 4.-10.9.2014

Kiinnostaako valmentajakoulutus? Nyt viime hetken mahdollisuus tulla mukaan agilityvalmentajan vuosikurssille!

Täydennyshaku käynnissä 4.9.-10.9.2014!

Harkitsitko keväällä agilityn valmentajakurssille hakemista, mutta et vielä uskaltautunut mukaan? Nyt voit vielä muuttaa mielesi, sillä viime hetken peruutuksien vuoksi valmentajakurssille haetaan uusia, liittokouluttajan ja agilityvalmentajan tehtävistä kiinnostuneita huippuosaajia! Täydennyshaussa on haettavana 3 paikkaa, jotka täytetään vuosikurssin hakukriteerien mukaisesti. Tutustu pääsyvaatimuksiin ja valintakriteereihin.

Valmentaja on urheilijan tärkein tukihenkilö urheilijan taustaryhmässä. Valmentajan ja urheilijan yhteistyöllä tähdätään yleensä mahdollisimman hyvään menestykseen. Jokainen valmennussuhde on yksilöllinen ja siihen vaikuttavat valmentajan ja urheilijan persoona, yhteistyön tavoitteet, olosuhteet, käytettävissä olevat resurssit sekä monet muut asiat.

Suomen Agilityliitto jatkaa agilityvalmentajien ja liittokouluttajan tehtävistä kiinnostuneiden kouluttamista valmentajan koulutusohjelman puitteissa järjestämällä agilityvalmentajan kurssin (taso 2). Kurssin hyväksytysti suorittaneet pätevöityvät agilityvalmentajiksi (taso 2) ja voivat lisäksi anoa liittokouluttajan oikeuksia. Liittokouluttajilla on oikeus vetää koulutusohjaajan perus- ja jatkokursseja sekä kouluttaa agilityvalmentajia (taso 2).

Vuosikurssin tarkoituksena on jatkaa 2-tason valmentajakurssitoimintaa sekä turvata liiton korkeatasoinen ja aktiivinen valmentaja- ja koulutustoiminta tulevina vuosina.

Mikäli sinulle on halukkuutta toimia tulevina vuosina liittokouluttajana ja agilityvalmentajana, juuri sinut voidaan valita mukaan vuosikurssille.

Lue lisää agilityvalmentajan (taso 2) vuosikurssista.

Koulutusviikonloppujen alustava sisältö

26. – 28.9.2014

●      Koulutuksen sisältö, tavoitteet, järjestelyt ja näyttötilaisuudet

●      Fyysinen toimintakyky osa 1 – Pekka Rindell

• Kuormitus ja palautuminen
  • HV-elimistö ja kestävyyskunto

●      Opettaminen ja oppiminen – Ville Liukka

●      Liikeanalyysin käyttö taidon opettamisessa (ihminen) – Varalan urheiluopisto

●      Lajiopetus – Ville Liukka & Mia Laamanen

• Esteopetus
  • Agilityn ohjaus ja suuntaukset
  • Lajin erityispiirteet

28. – 30.11.2014

●      Valmennuksen filosofia – Marko Malvela

• Urheilijasta valmentajaksi
  • Yksilöurheilijasta joukkueurheilijaksi

●      Fyysinen toimintakyky osa 2 – Marko Asell

• TULE
  • Voima, nopeus ja liikkuvuus
  • Ohjelmointi ja valmennussuunnitelma

●      Lajiopetus: Koira – Tommy Wiren, pieneläinsairauksen erikoiseläinlääkäri Anu Saikku-Bäckström

6. – 8.2.2015

●      Psyykkinen valmennus osa 1 – Sportfocus

●      Valmennuksen filosofiaan toinen näkökulma  - Marko Siivonen, Spinacor

●      Fyysinen toimintakyky osa 3 – Risto Rinne ja Tiia Hautala

• Fyysisen harjoittelun perusteet
  • Taidon opettaminen
  • Juoksukoulu

●      Lajiopetus

• Kokonaisvaltainen lähestyminen agilityurheiluun – Ville Liukka & Mia Laamanen
  • Koiran fysiikka ja koiran fysiikan huomioiva treenisuunnitelma – Anna Boström, eläinfysioterapeutti

10. – 12.4.2015

●      Psyykkinen valmennus osa 2 – Sportfocus

●      Ravitsemuksen huomioiminen valmennuksessa – Varalan Urheiluopisto

• Urheilijan ravitsemusta tankkaus, nesteytys, energian saanti kilpailemisen kannalta

●      Lajiosuus

• Kokonaisvaltainen lähestyminen agilityurheiluun – jatkoa
  • Urheilusuorituksen analysointimenetelmät ja apuvälineet – agilityn lajianalyysin tekijät
  • Liikeanalyysin käyttö taidon opettamisessa – Liukka & Laamanen
  • Terveyden edistäminen toimintaympäristössä- agilitytuomarit Mia Laamanen & Marja Lahikainen

Miten haku tapahtuu?

Valmentajakurssin täydennyshaussa käytetään samoja valintakriteereitä kuin kevään varsinaisessa haussa. Tutustu pääsyvaatimuksiin ja valintakriteereihin.

Agilityvalmentajan (taso 2) vuosikurssin täydennyspaikkoja haetaan sähköisellä hakukaavakkeella. Haku aukeaa torstaina 4.9.2014 ja on auki keskiviikkoon 10.09.2014 klo 24 saakka.

Kun aloitat hakukaavakkeen täyttämisen, varaa siihen riittävästi aikaa ja täytä koko kaavake mahdollisimman huolellisesti. Hakukaavakkeella annettujen tietojen perusteella suoritetaan kurssilaisten lopullinen valinta.

Ongelmia sisäänkirjautumisessa hakulomakkeelle?

Sähköisen hakulomakkeen käyttäjätunnuksena toimii kunkin ohjaajan henkilökohtainen Sportti-ID. Salasana on Sporttirekisterin oma salasana, joka eroaa kilpailuihin ilmoittauduttaessa käytettävästä KITU-järjestelmän salasanasta. Mikäli et muista sporttirekisterin salasanaasi, pyydä Sporttirekisteristä uusi salasana painamalla kirjautumissivun oikeassa alalaidassa sijaitsevaa “unohditko salasanasi” -linkkiä. Järjestelmä lähettää sinulle välittömästi uuden salasanan lisenssitiedoissasi ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Mikäli et saa uutta salasanaa sähköpostiisi, se saattaa johtua siitä, että sähköpostiosoitteesi on vaihtunut lisenssin lunastamisen jälkeen tai että olet lisenssiä lunastaessasi näppäillyt sähköpostiosoitteesi väärin. Tässä tapauksessa lähetä asiasta korjauspyyntö osoitteeseen toimisto@agilityliitto.fi, niin sähköpostiosoitteesi korjataan Sporttirekisteriin.

Lisätietoja: valmentajakurssi2014-2015@agilityliitto.fi

Valon tiedote jäsenyhdistyksille Urheilun Unelma-arvoista

Valon ja Suomen Olympiakomitean puolesta on ilo todeta, että valtakunnallinen Urheilun Unelma-Arpa on löytänyt hienosti paikkansa monien varainhankintakeinojen joukkoon. Viime vuonna Urheilun Unelma-Arvan myynnillä tuloutettiin yli puoli miljoonaa euroa suoraan arpamyyjille, eri lajien urheiluseurojen toimintaan.

Urheilun Unelma-Arvassa on ollut mukana yli 30 lajin urheiluseuroja. Tämän vuoksi olemme lisänneet arpavalikoimaan uusia kuvia mm. jääkiekon, jalkapallon ja salibandyn. Juniorit pääsevät näin tekemään varainhankintaa monipuolisella arpasetillä. Uudenlainen ympärivuotinen varainhankinnan kokonaisuus mahdollistaa varainkeruun joustavasti myös kausilajeissa ilman riskiä, sillä myymättömät arvat voi vaihtaa seuraavan kauden arpoihin.

Seurat voivat tilata ja myydä Unelma-Arpoja jatkuvasti. Seuraavan arpakauden (15.10.2014-14.4.2015) tilausten ennakkokampanja on käynnissä 30.9.2014 asti, johon mennessä arpoja tilanneet saavat 50% myyntiprovision lisäksi 20% lisätuoton. Tämä tarkoittaa 1000 arvan tilauksessa 100 lisäarpaa, joista seura saa kaiken tuoton, eli yhteensä 3600 €.  Tämä Suomen paras myyntiprovisio ja tarjolla seuroille 30.9. asti.

Urheiluseuroille on lähetetty tietoa ennakkoedusta. Tutustu materiaaliin täällä: http://www.unelma-arpa.fi/mika-on-Urheilun-Unelma-Arpa/

Teemu Japisson
pääsihteeri

Tiedote palvelimen käyttökatkoksesta

Valon ja eBookersin yhteistyösopimus hyödyttää myös Agilityliiton jäsenyhdistyksiä

Valon ja eBookersin yhteistyösopimus oikeuttaa Agilityliiton, sen jäsenyhdistykset ja urheilijat koti- ja ulkomaisiin matka-alennuksiin  ja matkatoimistopalveluihin. Edut koskevat laajasti myös kaikkea urheilumatkailua kuten fanimatkoja. Sopimus ei sulje pois seurojen jo olemassa olevia yhteistyösopimuksia, vaan parantaa mahdollisuuksia edullisempien matkahintojen löytämiselle.

Sopimukseen kuuluu myös eBookersin matkailuun erikoistunut asiakaspalvelu. Matkojen varaukset voi tehdä joko verkkopalvelun kautta tai puhelimitse. Helpoimmin varaukset hoituvat Valon sivuilla osoitteessa www.sport.fi/matkat. Varausohjelma osaa automaattisesti huomioida alennuksen hotellivarausten hinnassa. Pakettialennuksiin tulee syöttää VALO40-koodi varauksen loppuvaiheessa.

Alennuskoodit ovat seuraavat:
Lento-hotelli-paketti (min 2 yötä) VALO40
Hotelliyö (min 2 yötä) VALO15
Hotelliyö VALO10

Lento-hotelli -paketeista alennus on 40 euroa per henkilö, hotelliyöpymisistä 15 %, kun öitä on kaksi tai enemmän. Yhdestä hotelliyöstä alennus on 10 %.
Yli 6 hengen ryhmämatkat varataan suoraan eBookersin asiakaspalvelusta.