Suomen Agilityliitto SAGI

SAGI logo

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ihmisille. Suomessa agilityn parissa liikkuu yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti yli 100 000 harrastajaa.

Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen. Liiton perustana ovat liikunnan eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet sekä tasa-arvon edistäminen. Toiminnan perustana on koirien fyysinen ja psyykkinen terveys, niiden yhteiskuntakelpoisuuden lisääminen ja hyvä kohtelu.

SAGI on Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n jäsen ja Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry:n (VALO) kumppanuusjäsen.

Suomen Agilityliiton kanssa yhteistyössä

RC_webHurtta_webRacinell_webAptus_webAgimet-logo

Muistutus rokotustodistusten tarkastamisesta

Kilpailujen järjestäjän on tarkastettava kaikkien kisaavien koirien rokotustodistukset. On ilmennyt, että joissain kilpailuissa on rokotukset tarkastettu vain pistokokein.

Kennelliiton rokotusmääräykssissä todetaan näin:

“Hyväksytty hallituksessa 4.2.2010 (täsmennys hallitus 8.4.2010) ja tulevat voimaan 1.7.2010

Koiranäyttelyissä, -kokeissa ja -kilpailuissa sekä muissa järjestetyissä koirien joukkotilaisuuksissa (myöhemmin tapahtuma) noudatetaan Suomen Kennelliiton hallituksen hyväksymiä alla olevia rokotusmääräyksiä. Tapahtuman järjestäjien velvollisuutena on tarkistaa, että rokotusmääräyksiä on noudatettu. Rokotustodistuksesta tulee ilmetä koiran yksiselitteiset tunnistustiedot sekä koiralle annetun rokotteen valmisteyhteenvedon mukainen rokotuksen viimeinen voimassaolopäivä.”

Hallitustyöstä tuttuja kasvoja ehdolla jatkokaudelle

Olen Sari Parviainen ja asun Oulun alueella. Agilityharrastusta on takana kohta 15 vuotta ja viimeiset vuodet olen kisannut sheltin kanssa medi3-luokassa. Koirien suhteen on sukupolvenvaihdos menossa ja juniori toivon mukaan nähdään kisakentillä vuonna 2015. Edustan Actice Dogs ry:tä ja tämän kisataukoni aikana pitää agilityn parissa treenaamisen lisäksi kesän 2015 SM-kisat, jotka seurani järjestää ja joissa tulen toimimaan vastaavana koetoimitsijana.

Minulla on nyt takanani yksi kausi hallitustyöskentelyä takana SAGI:ssa.
Olen oppinut valtavan paljon uutta tehtävän myötä ja saanut nähdä uuden puolen harrastuksestani. Olen ollut mukana kilpailutoimikunnassa ja minua on työllistänyt siellä mm. arvokisatarkkailijan rooli. Toimin vuonna 2014 yhteyshenkilönä SM- ja MM-karsintakilpailujen järjestäjien ja SAGIn välillä etsien vastauksia kysymyksiin ja raportoiden SAGI:n puolelle järjestelyjen sujumisesta.
Hallitustyöskentelyssä on vuosikellon mukaiset tehtävät työllistäneet niin minua kuin kaikkia muitakin. Kauteni aikana myös strategiatyötä on edistetty.

Halu jatkaa hallitustyöskentelyä vahvistui loppusyksyn aikana. Alkuaika meni opetellessa ja jatkossa koen voivani antaa enemmän työlle agilityn kehittymisen eteen. Meillä on ollut mukava
porukka hallituksessa ja sen voimin on jaksanut puurtaa joskus vähän puuduttavienkin asioiden parissa.

Vuoden 2016 maajoukkuekarsinnat Turussa

Turun Seudun Agilityurheilijat järjestää maajoukkuekarsinnat 2.-3.7.2016 Liedossa. Karsinnat tullaan käymään keinonurmipohjalla, koska tähän mennessä TSAUn halliin on asennettu nurmi.

Tuomarikurssi järjestetään 2016

Suomen Agilityliitto järjestää agility-ylituomarikurssin, joka alkaa syksyllä 2016. Tuomarikurssin ensimmäiset kaksi kurssiviikonloppua pidetään alkusyksyllä 2016 ja kolmas osa kevättalvella 2017. Tuomarikurssi järjestetään Tampereella, Varalan Urheiluopistolla.

Kurssille otetaan enintään 25 henkilöä.

Kurssin pääsyvaatimukset ovat:

• 25 – 58 vuoden ikä
  • Sopii luonteensa ja arvostelukykynsä puolesta ylituomarin tehtävään
  • Omaa luontaisia taipumuksia ja riittävät fyysiset ominaisuudet ylituomarin tehtävään
  • Sagin lisenssi, Sagin jäsenyhdistyksen jäsenyys
  • Kennelliiton jäsenyys
  • On kilpaillut 3-luokassa itse kouluttamallaan koiralla
  • Ylituomari 1-kurssin suorittaminen ennen erikoistumiskoulutusta
  • Koetoimitsijakurssin suorittaminen, toiminut vastaavana koetoimitsijana agilitykilpailuissa
  • Koulutusohjaajan perus- ja jatkokurssien suorittaminen, toiminut kouluttajana
  • Ratamestarikurssin suorittaminen

Lisäksi hakijan tulee hakemuksessaan selvittää oma koiraharrastustaustansa sekä agilityn että muiden koiraharrastusten parista. Hakemukseen tulee liittää hakijan jäsenyhdistyksen suositus, josta tulee selvitä hakijan toiminta kouluttajana ja vastaavana koetoimitsijana. Kurssille hyväksytyn tulee valmistautua kurssiin hankkimalla tuomarikokemusta epävirallisista agilitykilpailuista

Kurssivaatimukset perustuvat Kennelliiton 1.1.1995 voimaan tulleeseen ohjeeseen Palkinto-, arvostelu- ja ylituomareiden koulutus ja pätevöiminen sekä toiminta.

Tuomarikurssin rakenne

Kurssi alkaa elokuussa 2016 järjestettävällä ratasuunnitteluun painottuvalla viikonlopulla. Toinen kurssiviikonloppu järjestetään myöhemmin syksyllä, jonka jälkeen kurssilaiset jatkavat suorittamalla ensimmäiset harjoitusarvostelunsa virallisissa kilpailuissa agility-ylituomarin ohjauksessa. Tammikuussa 2017 järjestetään säkämittauspäiviä. Kolmas kurssiviikonloppu järjestetään kevättalvella 2017, jonka jälkeen kurssilaiset jatkavat harjoitusarvosteluja virallisissa kisoissa. Tarkemmat ajankohdat kurssiviikonlopuille sekä harjoitteluarvosteluiden määrät vahvistetaan myöhemmin. Kurssilaiset pätevöityvät tuomareiksi tuomarikollegiossa, joita järjestetään 3+1 kpl.

Hakumenettely

Hakuaika kurssille on tammikuu 2016.

Kurssinjohtaja Marja Lahikainen, email marja.lahikainen(ät)gmail.com

Sami Suominen on aloittanut järjestösihteerin sijaisena

SAGIn järjestösihteerin äitiysloman sijaiseksi on valittu Sami Suominen. Samilla on usean vuoden kokemus erilaisista asiantuntijatehtävistä sekä taloushallinnosta useammasta eri yrityksestä ja yhteisöstä. Hänellä on lisäksi kokemusta seuratason yhdistystoiminnasta.

Viimeisen kolmen vuoden ajan agility on ollut tärkeä osa Samin elämää. Hänen perheeseensä kuuluu kaksi koiraa, joista toisen kanssa harrastamisesta huolehtii Samin avopuoliso.

Agilityliiton hallinto- ja kilpailusihteerinä Samin vastuulla on liiton jäsen- ja lisenssiasioista huolehtiminen sekä kilpailuanomusten käsitteleminen. Lisäksi tehtäviin kuuluu tapahtumien, kilpailujen ja kilpailumatkojen järjestelyihin osallistuminen sekä erilaiset hallinnon kehitystehtävät. “Odotan mielenkiinnolla työskentelyä tutun lajin parissa ja toivottavasti pystyn omalta osaltani tuomaan jotain uutta myös lajin kehittämiseen”, Sami kertoo.

Sami on aloittanut tehtävässä 17.11.2014.

Tuttu nimi ehdolla puheenjohtajaksi

Petteri Kerminen – puolivuotiskausi hallituksen puheenjohtajana takana

1.       Esittele omin sanoin itsesi ja agilitytaustasi.

2.       Miksi olet liiton toiminnassa mukana?

3.       Mikä on tärkein aikaansaannoksesi/työpanoksesi SAGIn hallituksen jäsenenä?

1.   Olen Petteri Kerminen, 44-vuotias LVI-insinööri ja tietotekniikan DI. Asun Porissa ja edustan West Coast Agility Team:a. Olen harrastanut agilitya noin 9 vuotta. Kilpailen medi 3-luokassa koohon Bitin (AVA) kanssa, joka on jo 8,5-vuotias. Harrastamiseni on painottunut tuomarointiin, koulutukseen ja estevalmistukseen. Tiedän Sagin koulutuspuolen tarjonnan melko hyvin suoritettuani kaikki SAGIn koulutustarjonnan kurssit. Sain vuoden 2013 aikana agilityvalmentaja taso 2 –todistuksen, liittokouluttajan oikeudet sekä agility-ylituomarioikeudet. Tämän vuoden aikana minulle tulee tuomarointipäiviä noin 25, joten uusi tuomari tulee hyvin sisäänajatuksi. Tuomarointien myötä olen saanut tutustua yhdistyksiin ja harrastajiin eri puolella Suomea. Toimin aktiivisesti myös omassa lisenssiseurassani, vaikka olenkin sieltä ainakin vuoden hallitustyöstä pois. Seurassani toimin silti kouluttajana, 2-3 kisapäivän verran vuodessa koetoimitsijana sekä olen harrastuspaikkatyöryhmän jäsen. Olen hyvin kriittinen oman toimintani laadun suhteen. Haluan tehdä mahdollisimman virheetöntä tulosta. Toimintaani agilityn parissa kuvaa hyvin kaverieni minuun yhdistämä kuvaus ”agilityaktivisti”.

2.   2,5i vuotta sitten minulta kysyttiin, kiinnostaisiko hallituspaikkaehdokkuus SAGIssa. Kun olin jo vuosia ollut agility-yhdistyksen hallituksessa, tuntui tehtävä luonnolliselta jatkumolta. Liiton toiminnassa olin aiemmin ollut teknisen työryhmän jäsenenä. Yhdistystoiminta sekä liittotason toiminta kiinnostaa minua, koska haluan olla vaikuttamassa lajin kehitykseen ja antaa oman panokseni liiton toimintaan. Yksi vaikutin mukaan lähtööni oli se, että halusin tuoda harrastajatason ja maakuntien näkemystä hallitustyöskentelyyn. Kun on kokenut ja tuntenut SAGIn toimintaa sen ytimessä yli kaksi vuotta, voin sanoa, että raskasta on ajoittain ollut, mutta tunne siitä, että voi itse olla ylpeä työpanoksestaan ja onnistumisestaan, kantaa eteenpäin. Yksi vahvuusalueeni on sääntötuntemus. Vaikka en olekaan pitkän linjan harrastaja, osaan melko tarkasti sanoa, mitä säännöt kertovat jostain tapauksesta.

3.   Viimeinen puolivuotta on kulunut hallituksen puheenjohtajan tehtäviä opetellessa. Puheenjohtajan tehtävissä on ollut eduksi pitkät hermot ja diplomaattisen joustava luonne. Uuden opettelussa tulee tehtyä helposti virheitä. Niin on käynyt minullekin, mutta yritän oppia virheistäni.

Pj:n tehtävä eroaa hallituksen jäsenen tehtävästä siinä, että joskus on pitänyt lyhyelläkin varoitusajalla pystyä irrottamaan Sagin tehtäviin aikaa. Aikaa kokous- ja neuvottelumatkoihin on onneksi järjestynyt työajan joustoa ja virkavapaapäiviä hyödyntäen. Kun teen työni sillä tarmolla ja niillä aikaresursseilla, jotka tähän pystyn antamaan, voin kulkea pää pystyssä ja olla päätösteni ja tekemisieni takana. Haluan olla aktiivinen puheenjohtaja ja edesauttaa agilityn kehittymistä iloisena ja innostavana koiraurheiluna. Kun olen saanut opetella tämän puolen vuoden kauden tehtävässä, haluan mielelläni jatkaa puheenjohtajana, mikäli kokousväki katsoo minut luottamuksen arvoiseksi.

Syyskokous 30.11.2014 esityslista ja muut kokousmateriaalit

Suomen Agilityliiton syyskokous

Aika: 30.11.2014

klo 11.00 Mitalikahvit ja vuoden 2014 agilityseuran julkistaminen
klo 12.00 Vuosikokous

Paikka: Valo-talo, Radiokatu 20, 00240 Helsinki, (salit 2-3, 2.krs)

Kutsutut: Suomen agilityliiton jäsenyhdistykset, vuoden 2014 kansainvälisten arvokilpailujen mitalistit ja vuoden 2014 agilityseuran edustajat

Valtakirjojen tarkastus aloitetaan klo 11.30. Valtakirjamallin löydät tästä.

Kokouksen esityslista ja kokousmateriaalit

Kutsu
Esityslista

Liite 1 Toimintasuunnitelma 2015
Liite 2 Talousarvioesitys 2015
Liite 3 Talousarvioesitus 2015, sisältää OKM:n yleisavustuksen
Liite 4 SAGIn kurinpidollisen menettelyn määrittäminen

Talousarvioesityksiä on kaksi siitä syystä, että ensimmäinen ei sisällä OKM:n yleisavustusta ja jälkimmäinen on laskettu mahdollisen yleisavustuksen mukaan.

Lisätietoja toiminnanjohtaja Sirpa Sippola, sirpa.sippola@agilityliitto.fi, puh. 045 1226300

Tervetuloa!

Rovaniemen Käyttökoirille kunniakirja vuoden 2014 maajoukkuekarsintojen järjestämisestä

Rovaniemen Käyttökoirien 40-vuotista taivalta juhlistettiin Rovaniemellä 31.10.2014. Suomen Agilityliiton edustajana ja liiton tervehdyksen tilaisuuteen toimitti varapuheenjohtaja ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Esa Lehdistö. Tilaisuuden yhteydessä luovutettiin SAGIn historian ensimmäinen kunniakirja vuoden 2014 maajoukkuekarsintojen menestyksekkäästä järjestämisestä. Rovaniemen Käyttökoirien jäsen Merja Kuntsi vastaanotti kunniakirjan tilaisuudessa.

Kuva: Asta Engelberg

Vuoden 2016 SM-kilpailut järjestetään Nastolassa

Vuoden 2016 suomenmestaruudet tullaan ratkomaan Nastolassa 17.-19.6.2016, kun Villähteen Agility-Urheilijat ry järjestää kilpailut.

SM-kilpailujen 2016 tuomarit tullaan ilmoittamaan myöhemmin.

Marielle Wikman-Karstunen on aloittanut kilpailu-ja koulutussihteerinä

Marielle Wikman-Karstunen on valittu hoitamaan SAGIn  kilpailu- ja koulutussihteerin osa-aikaista sijaisuutta. Hänen tehtäviinsä kuuluu kilpailuanomusten käsittely, tapahtumien, arvokilpailujen ja kilpailumatkojen järjestelyihin osallistuminen sekä erilaiset toimistotehtävät, kuten koulutusohjaaja- ja koetoimitsijakorttien käsitteleminen sekä lisenssien hallinnointi. Mariellella  on kaupallinen koulutus ja vuosien työkokemus myyntisihteerin työstä ja taloushallinnon hoidosta.

Agility on ollut olennainen osa Mariellen elämää jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan.  Tällä hetkellä perheeseen kuuluu neljä koiraa, joista borderterrieri  Jimi on Mariellen harrastus ja kilpailukaveri.  Pari on kilpaillut usean vuoden arvokisoissa kotimaassa, menestystäkin on tullut myös maajoukkueessa.  Eo-joukkueeseen pari on myös kuulunut kahtena viime vuotena.  Agility vie suurimman osan vapaa-ajasta , varsinkin nuorten koirien kouluttaminen on hänen mielestä palkitsevaa ja mukavaa, koska siinä näkee edistymistä ja oivallusta niin koiralta kun koulutettavaltakin, sekä aina oppii myös itse jotain uutta.

Iina Asunta jää osa-aikaiselle opintovapaalle ja hoitaa jatkossakin kilpailutulosten hallinnoinnin.

Agilityvaikuttajan paikkoja tarjolla – tartu mahdollisuuteen!

Agilityliiton uusien sääntöjen mukainen syyskokous järjestetään 30.11.2014 Valo-talolla Pasilassa. Syyskokouksessa valitaan uudet jäsenet erovuorossa olevien hallituksen jäsenten tilalle.

Hallituksen jäsenten toimikausi kestää kaksi vuotta ja sääntöjen mukaan puolet hallituksen jäsenistä on vuosittain erovuorossa. Liiton puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan aina vuodeksi kerrallaan.

Uuden hallituksen toimikausi alkaa vuoden 2015 alusta ja kestää vuoden loppuun asti. Lajiliiton toimintaan otetaan ilolla mukaan liittotason toiminnasta ja yhdessä tekemisestä kiinnostuneita ihmisiä, jotka ovat valmiit käyttämään vapaa-aikaansa ja energiaansa yhteisten asioiden hoitamiseen. Myös erovuorossa olevilla jäsenillä, puheenjohtajalla ja varapuheenjohtajalla on mahdollisuus asettua ehdolle uudelle hallituskaudelle.

Mitä hallitustyö tarkoittaa?

Liiton hallitus määrittää merkittävästi liiton toiminnan suuntalinjoja. Hallitus työskentelee aktiivisesti, ja kokouksia on vuodessa noin parikymmentä. Suurin osa kokouksista järjestetään hangout-kokouksina, joten niihin on helppo osallistua eri puolilta Suomea, kotoa käsin tietokoneen välityksellä. Live-kokouksia on vuodessa muutama ja niiden lisäksi yksi seminaariviikonloppu syksyllä ja keväällä.

Hallituksen jäsenet ovat hallituksen lisäksi mukana myös eri toimikunnissa. SAGIssa toimii tiiviisti neljä toimikuntaa; kilpailu-, koulutus-, viestintä-, ja hallintotoimikunnat sekä juniorityöryhmä ja paratyöryhmä. Näiden lisäksi oman osansa työstä hoitavat myös kurinpitolautakunta ja sääntötyöryhmä, sekä muita harvemmin kokoontuvia, rajatun aihealueen ympärillä kokoontuvia työryhmiä.

Mitä hallitustyö edellyttää?

Hallituksen jäsenyys vaatii aktiivisuutta ja sitoutumista, mutta tarjoaa erinomaisen paikan päästä vaikuttamaan lajin ja liiton toimintaan ja kehittämiseen. Sinun ei tarvitse olla kokoustekniikan ammattilainen, aito halu tehdä töitä upean lajin ja sen harrastajien eteen riittää.

Liiton hallituksen jäsenenä pääset suoraan vaikuttamaan asioihin. Hallituksessa edustat jäseniä, et omaa itseäsi. Hallitustyössä tarvitset neuvottelutaitoa, kärsivällisyyttä, joustavuutta ja kykyä osata elää myös itselle vähemmän mieluisten päätösten kanssa, sillä päätöksenteossa enemmistön ääni ratkaisee. Plussaa on kyky nähdä asioita laaja-alaisesti ja pitkällä tähtäimellä.

Mitä hallitustyö antaa?

Hallituksen jäsenyys antaa paitsi uusia tuttavuuksia ja ystäviä, myös mahdollisuuden tehdä työtä itselle tärkeän lajin hyväksi. Hallituksessa pääset sisään liiton toiminnan ytimeen ja ymmärrät asioiden lähtökohdat sekä ennen kaikkea, pääset kertomaan oman näkemyksesi asioista ja niiden eteenpäin viemisestä.

Heräsikö kiinnostuksesi?

Kysy rohkeasti lisää tai ilmoita itsesi ehdolle SAGIn hallituspaikkaa varten.

Hallituspaikasta kiinnostuneita pyydetään mahdollisuuksien mukaan ilmoittautumaan 21.11.2014 mennessä SAGIn toimistoon Sirpa Sippolalle etunimi.sukunimi@agilityliitto.fi. Liitä mukaan pieni esittelyteksti itsestäsi, mielellään kuvan kera. Ehdokkaiden esittelyt laitetaan liiton nettisivuille jäsenten tutustuttavaksi.

Hallituksen puheenjohtajana toimii tällä hetkellä Petteri Kerminen ja varapuheenjohtajana Esa Lehdistö. Erovuorossa hallituksesta ovat Marika Blom, Mia Laamanen, Sari Parviainen ja Sami Wessman.

Kutsu Suomen Agilityliiton syyskokoukseen

KUTSU SUOMEN AGILITYLIITON SYYSKOKOUKSEEN

Aika: Sunnuntai 30.11.2014 klo 11.00

Paikka: Valo-talo, Radiokatu 20, 00240 Helsinki, salit 2-3, 2. krs.

Osallistuminen: Liiton kokouksessa puhe- ja äänioikeus on jäsenyhdistyksellä, jonka hallitus on hyväksynyt jäseneksi ennen liiton kokouksen ajankohtaa. Edellisen toimintakauden jäsenmaksun laiminlyöneellä jäsenyhdistyksellä on puhe- ja läsnäolo-oikeus liiton kokouksessa, mutta ei äänioikeutta.

Liiton kokouksessa jokaisella äänioikeutetulla jäsenyhdistyksellä on yksi (1) ääni.

Sen lisäksi kullakin jäsenyhdistyksellä on enintään neljä (4) lisä-ääntä, joiden määrä perustuu jäsenyhdistysten jäsenten liiton edellisen toimintakauden aikana maksamien henkilölisenssien määrään (äänioikeusluokka) seuraavasti:

* 1-10 henkilölisenssiä yhteensä yksi (1) lisä-ääni

* 11-50 henkilölisenssiä yhteensä kaksi (2) lisä-ääntä

* 51-100 henkilölisenssiä yhteensä kolme (3) lisä-ääntä

* yli 100 henkilölisenssiä yhteensä neljä (4) lisä-ääntä.

Jäsenyhdistyksen puhe- ja äänivaltaa liiton kokouksessa käyttää jäsenyhdistyksen valtuuttama edustaja. Kukin valtuutettu voi edustaa vain yhtä jäsenyhdistystä. Liiton hallituksen jäsenillä, kannatusjäsenillä, kunniapuheenjohtajalla, kunniajäsenillä ja muilla luottamus- ja toimihenkilöillä on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.

Valtakirjojen tarkistaminen suoritetaan klo 10.30 alkaen.

Jäsenyhdistys voi valtuuttamansa edustajan lisäksi lähettää kokoukseen useamman osallistujan, joilla on vain läsnäolo-oikeus kokouksessa.

Ilmoittautuminen: Jäsenyhdistyksen edustajan ja muiden mahdollisten osallistujien nimet tulee ilmoittaa etukäteen viimeistään 14.11.2014 mennessä linkistä:

Käsiteltävät asiat: Liiton syyskokouksessa käsitellään liiton säännöissä 9 §:ssä mainitut liiton syyskokouksessa käsiteltävät asiat sekä viimeistään kaksi (2) viikkoa ennen kokousta toimitettavalle esityslistalle merkityt muut asiat, lukuun ottamatta vuoden 2015 jäsen- ja liittymismaksujen suuruutta sekä tilintarkastajien valintaa, jotka on hyväksytty jo liiton kevätkokouksessa 27.4.2014.Esityslista ja muu kokousmateriaali julkaistaan liiton sivuilla 14.11.2014.

Jos liiton jäsenyhdistys haluaa jonkin asian liiton syyskokouksen käsiteltäväksi, tulee siitä ilmoittaa kirjallisesti hallitukselle viimeistään kolme viikkoa ennen kokousta. Ilmoitukset voi toimittaa osoitteeseen toiminnanjohtaja@agilityliitto.fi.

Hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan vuosittain syyskokouksessa seuraavaksi kalenterivuodeksi. Hallituksen jäsenet valitaan kahdeksi seuraavaksi kalenterivuodeksi siten, että vuosittain puolet varsinaisista jäsenistä on erovuorossa.

Sääntöjen mukaisesti erovuorossa on neljä (4) hallituksen jäsentä (Marika Blom, Mia Laamanen, Sari Parviainen ja Sami Wessman) sekä puheenjohtaja (Petteri Kerminen) ja varapuheenjohtaja (Esa Lehdistö).

Mitalikahvit ja vuoden 2014 agilityseuran julkistaminen

Suomen Agilityliitto järjestää vuosikokouksen yhteydessä mitalikahvituksen vuonna 2014 kansainvälisissä arvokilpailuissa menestyneiden koirakoiden kunniaksi. Samassa yhteydessä julkistetaan vuoden 2014 Agilityseura. Mitalikahvituksesta tarkempaa tietoa esityslistan julkistamisen yhteydessä sekä liiton internet- ja facebook-sivuilla vkolla 46.

Suomen Agilityliitto

Hallitus

Junior European Open 2015: muutoksia edustusjoukkueen ja joukkueenjohtajan hakuun

Vuoden 2015 kansainvälinen Junior European Open kilpailu järjestetään 10.-12.7.2015 Rožnov pod Radhoštěmissa, Tšekissä. Kilpailun tuomareiksi on valittu Veronika Herendy Unkarista sekä Otto Frühwirth Itävallasta.

Suomen Agilityliitto haluaa vahvistaa JEO-edustusjoukkueen ja joukkueenjohtajan jo alkuvuodesta, mistä syystä hakuaikaa on muutettu. Uusi hakuaika on 1.1.-31.1.2015.

Vuoden 2015 joukkuevalinnassa huomioidaan koirakoiden 1.1.2014-31.1.2015 aikana tekemistä tuloksista viisi parasta. Hakija ilmoittaa tulokset hakiessaan JEO-edustusjoukkueeseen.

Joukkueenjohtajan hakemus on edellisten vuosien tapaan vapaamuotoinen.

Haun avautumisesta tiedotetaan SAGIn kotisivuilla vuoden vaihteessa. Muista seurata tiedotuksia.

Kysymykset ja yhteydenotot: juniorityöryhmä, juniori-tr@agilityliitto.fi

Maailman Antidopingtoimisto WADA julkisti vuoden 2015 dopingaineluettelon

WADA:n tuore luettelo urheilussa kielletyistä aineista ja menetelmistä tulee voimaan 1.1.2015 eli samaan aikaan kuin uudistettu Maailman antidopingsäännöstö, jolla säädellään dopingin käyttöä urheilussa maailmanlaajuisesti. Uuden luettelon muutokset ovat vähäisiä verrattuna tämän vuoden luetteloon kielletyistä aineista ja menetelmistä.

Tietyissä urheilulajeissa kielletyissä aineissa on tapahtunut pieniä muutoksia. Alkoholi ei ole enää vuonna 2015 kielletty karatessa. Useassa sukellusurheilun alalajissa on puolestaan kielletty beetasalpaajien käyttö.

WADA on lisännyt seurannan kohteena olevien aineiden listalle verenpainelääke telmisartaanin, joka saattaa parantaa suorituskykyä lisäämällä kestävyyttä insuliini- ja sokeriaineenvaihduntaan kohdistuvien vaikutustensa vuoksi. Seurannan alla on nyt myös sydämen työtä hapenpuutteessa helpottava meldonium eli mildronaatti. Tavoitteena on selvittää näiden valmisteiden käytön laajuutta urheilijoilla, eikä niiden käytöstä seuraa rangaistusta vuonna 2015.

- On järkevää seurata näiden aineiden käytön laajuutta ennen niiden mahdollista kieltämistä, ADT:n lääketieteellinen johtaja Timo Seppälä sanoo.

WADA:n luettelo koskee kaikkia organisaatioita ja henkilöitä, jotka ovat sitoutuneet noudattamaan Maailman antidopingsäännöstöä. Vuotuiset muutokset kiellettyjen aineiden ja menetelmien luetteloon tehdään laajan ja osallistavan menettelyn kautta: sidosryhmät pääsevät kommentoimaan ensin luonnosta, ja WADA:n terveyden, lääketieteen ja tutkimuksen asiantuntijat käsittelevät kommentit huolellisesti. Lopullisen päätöksen kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelon sisällöstä tekee WADA:n hallitus.

- Eräs WADA:n päätehtävistä on olla antidopingtutkimuksen edelläkävijä. Varmistamme jatkuvasti, että olemme tietoisia kaikesta kehityksestä, joka vaikuttaa siihen, miksi jonkin aineen tai menetelmän tulisi tai ei tulisi olla mukana kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelossa. Muutoksia luetteloon tehdään erittäin osallistavan menettelyn kautta. Luetteloon nyt tehdyt muutokset selkiyttävät dopingin käytön säätelyä ja auttavat urheilumaailmaa siirtymään seuraavalle tasolle antidopingtyössään uudistetun Maailman antidopingsäännöstön myötä”, sanoo WADA:n puheenjohtaja Sir Graig Reedie.

Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelo julkaistaan sähköisessä muodossa ADT:n internetsivuilla (www.antidoping.fi) heti vuoden alussa.

→ lue lisää WADA:n sivuilta

Lemmikkieläinpassi uudistuu vuoden lopussa

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kertoo keskiviikkona 22. lokakuuta julkaisemassaan tiedotteessa, että lemmikkieläinpassi uudistuu vuoden 2014 lopussa. Euroopan unionin uusi lemmikkieläinasetus tuo muutoksia koirien, kissojen ja frettien siirtoihin EU-maiden välillä. Myös matkustusehtoihin ja pentujen rokotusikään tulee muutoksia.

Uusi lemmikkieläinpassi otetaan käyttöön 29.12.2014, minkä jälkeen myönnetään vain uudistettuja passeja. Siirtymäaikaa ei ole. Nykymuotoisia passeja myönnetään 28.12. saakka, ja ne ovat voimassa eläimen elinajan. Passin uudistuminen ei vaadi toimia lemmikkieläimen omistajalta.

“Jos lemmikkieläimellä on jo passi, ei uutta tarvitse hakea. Passin saa jatkossakin ostaa eläinlääkäriltä, ja se myönnetään vain koirille, kissoille ja freteille. Passin hinta nousee, koska siihen on lisätty uusia turvaominaisuuksia, joilla pyritään estämään passin väärinkäyttö”, sanoo ylitarkastaja Virva Valle Elintarviketurvallisuusvirasto Evirasta.

Eläinlääkäreille tulee muutoksia passin täyttämiseen ja uutena kirjanpitovelvollisuus myönnetyistä passeista. Lemmikkieläimen omistajan kannattaa ottaa huomioon, että joulun ja vuodenvaihteen välisenä aikana uudistuneita passeja ei välttämättä ole saatavilla eläinlääkäriasemalta.

Matkustusehtoihin ja pentujen rokotusikään tulee muutoksia

Passiuudistuksen lisäksi lemmikkieläinasetus tuo muita muutoksia koirien, kissojen ja frettien siirtoihin EU-maiden välillä. Muutokset tulevat voimaan 29.12. kaikissa EU:n jäsenvaltioissa.

Yksi tärkeä muutos koskee tuontivaatimuksiin kuuluvaa eläimen raivotautirokotusta. Uuden asetuksen mukaan pennun saa rokottaa raivotautia vastaan 12 viikon iästä lähtien. Ennen 12 viikon ikää annetut rokotukset eivät anna tarvittavaa immuniteettisuojaa raivotaudille. Muutoksia tulee myös muun muassa alle kolmen kuukauden ikäisten rokottamattomien pentujen matkustusehtoihin.

Nykyisin omistajalla saa olla mukana enintään viisi koiraa, kissaa tai frettiä ilman, että matka määritellään kaupalliseksi siirroksi. Jatkossa enimmäismäärä saa olla suurempi kuin viisi, mikäli matkan tarkoituksena on osallistuminen kilpailuihin, näyttelyihin tai niihin liittyviin koulutuksiin. Osallistumisesta on oltava mukana kirjallinen todistus. Tarkempaa lisätietoa muutoksista on saatavilla Eviran verkkosivuilta joulukuussa 2014.

Lemmikkieläinpassi on pakollinen koirille, kissoille ja freteille kaikissa EU-maiden välisissä kuljetuksissa. Passi otettiin käyttöön heinäkuussa 2004 EU:n alueella.

Lue lisää Eviran nettisivuilta:
Koirien, kissojen ja frettien tuonti EU-maista Suomeen
Lemmikkieläinpassi

Lähde: Kennelliiton Kenneluutiset 7/2014

Haku avoinna: Vuoden Agilityseura 2014

Suomen Agilityliitto valitsee tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden Agilityseuran. Jäsenyhdistykset voivat ilmoittaa oman ehdokkaansa viimeistään 29.10.2014. Vuoden Agilityseura 2014 on Suomen Agilityliiton ehdokas vuoden 2014 urheiluseuraksi Valo ry:n kilpailussa.

Onko sinun seurasi Vuoden Agilityseura 2014?

Vuoden Agilityseura 2014 ja Vuoden Urheiluseura 2014 palkintojen teemana on yhteistyö, yksi suomalaisen urheilun menestystekijöistä.

Jokainen Suomen Agilityliiton jäsenseura voi ehdottaa yhtä seuraa palkittavaksi. Seurat voivat asettaa ehdolle myös itsensä. Ehdotus perusteluineen pitää lähettää SAGIn hallintotoimikunnalle hallinto-tmk@agilityliitto.fi viimeistään 29.10.2014. Hallitus päättää palkittavan seuran hallintotoimikunnan esityksen perusteella.

Vuoden Agilityseura 2014 palkitaan Suomen Agilityliiton vuosikokouksessa.

Lataa ehdokaslomake tästä

Osallistumiskriteerit

Vuoden Agilityseura valitaan samoilla kriteereillä kuin vuoden urheiluseura.

Vuoden Agilityseura on

• Aktiivinen, yhteistyökykyinen ja rohkea verkostojen rakentaja
  • Seura tekee yhteistyötä esimerkiksi muiden urheiluseurojen, koulun, vanhempien, kunnan ja yritysten kanssa
  • Yhteistyön kautta on voinut syntyä uusia ryhmiä, uusia harrastemuotoja, uusia olosuhteita, kustannusten säästöä….
  • Merkille pantavia ovat uudet yhteistyön innovaatiot!

Perusedellytyksenä on laadukas toiminta. Lisäksi seura tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia olla mukana urheilemassa ja liikkumassa.

Vuoden Agilityseura on ry-muotoinen, se on toiminut vähintään viisi vuotta ja se noudattaa toiminnassaan hyvää hallintotapaa.

Vuoden Urheiluseura 2014

Valo ry palkitsee Suomen Urheilugaalassa 13.1.2015 Vuoden Urheiluseuran 2014. SAGIn ehdokas palkittavaksi tulee olemaan Vuoden Agilityseura 2014. Urheilugaalan finaaliin pääsee kolme Valon valitsemaa seuraa. Finalistit esitellään 11.12.2014 Gaalaristeilyllä sekä YLEn urheiluviikonloppu -lähetyksissä. Vuoden Urheiluseura 2014 palkitaan 10 000 euron stipendillä.

Lue lisää: Yle Urheilu ja Valo esittelevät suomalaista urheiluseuratoimintaa – nyt etsitään Vuoden urheiluseuraa

Junior, Senior ja Paragilityn Suomenmestaruuskilpailujen virallisuus Kennelliiton näkökulmasta

Tämän tiedotteen tarkoitus on selvittää liikkeellä olleita tietoja koskien Junior, Senior ja Paragilityn Suomenmestaruus (jäljempänä JSP) kilpailujen virallisuutta. Kilpailut ovat viralliset SAGIn näkökulmasta, mutta koska SAGI on Kennelliiton alaisuudessa, määrittää Kennelliiton päätös kyseisten kilpailujen virallisuuden. Kennelliitto ilmoitti maaliskuussa, että se ei ota virallista kantaa JSP-kilpailujen sääntöihin eikä myöskään vahvista niitä, vaan JSP-kilpailut ovat Kennelliiton näkökulmasta SAGIn sisäiset epäviralliset kilpailut. Tämän päätöksen nojalla SAGIlla on päätösvalta mitä tulee sääntöihin ja kilpailujen järjestämiseen. Päätöksestä johtuen JSP-kilpailuista ei siis myöskään myönnetä virallisia titteleitä. Tavoitteena on saada JSP-kilpailut myös Kennelliiton hyväksymiksi virallisiksi kilpailuiksi, mutta tähän on mahdollisuus vasta seuraavan agilitysäännöstön muutoksen yhteydessä.

Lisätietoja: kilpailu-tmk@agilityliitto.fi

Erityislupa avustajan käyttöön anottavissa alle 8-vuotiaille kilpailijoille

SAGIn hallitus on päättänyt, että kaikille alle 8-vuotiaille kilpailijoille tullaan anomuksesta myöntämään erityislupa avustajan käyttöön rataantutustumisessa. Lupaa ei kuitenkaan anneta automaattisesti, vaan sitä pitää anoa SAGIn hallitukselta vapaamuotoisella anomuksella kilpailijakohtaisesti.

Lisätietoa: toimisto@agilityliitto.fi

2015 MM-kilpailujen ajankohta on muuttunut

Vuoden 2015 agilityn MM-kilpailut järjestetään Italiassa Bolognassa, Casalecchio di Renossa. Kilpailujen ajankohta on muuttunut aiemmin ilmoitetusta. Uusi ajankohta on 8.-11. lokakuuta 2015.

Juniori-, seniori- ja paragilityn SM-kisat Turussa

20140921_4MG_8320

Suomen ensimmäiset juniori-, seniori- ja paragilityn (JSP) SM-kisat ovat tänään käynnissä Liedossa Turun seudulla. JSP SM-kisoissa kilpaillaan seuraavissa luokissa: juniorit 8-13 vuotta, juniorit 14-17 vuotta, seniorit 50+ sekä para. Kilpailut järjestää Agility-Team Turku.

Suomen mestaruus ratkotaan 2-luokan tasoisen agility- sekä hyppyradan yhteistuloksen perusteella jokaisessa säkäluokassa (mini, medi sekä maksi) junioreiden ja senioreiden osalta. Paragilityn osalta Suomen mestaruus ratkotaan jokaisessa para-luokitellussa ryhmässä riippumatta koiran säkäluokasta.