Suomen Agilityliitto SAGI

SAGI logo

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ihmisille. Suomessa agilityn parissa liikkuu yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti yli 100 000 harrastajaa.

Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen. Liiton perustana ovat liikunnan eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet sekä tasa-arvon edistäminen. Toiminnan perustana on koirien fyysinen ja psyykkinen terveys, niiden yhteiskuntakelpoisuuden lisääminen ja hyvä kohtelu.

SAGI on Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n jäsen ja Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry:n (VALO) kumppanuusjäsen.

Suomen Agilityliiton kanssa yhteistyössä

RC_webHurtta_webRacinell_webAptus_webAgimet-logo

EO-kilpailut Unkarissa 25.-27.7.2014

Agilityn European Open kisataan Taszárissa Unkarissa 25.-27.7.2014.

Suomesta on European Openissa mukana 40 kilpailijaa. Joukkuekilpailuihin osallistuu 9 suomalaista joukkuetta joista 3 kilpailee maksiluokassa ja 6 joukkuetta mini/medi -luokassa.

Suomea EO-kilpailuissa edustavat seuraavat koirakot:

Miniluokka:

Caloander Jenna  – Neon, Kokko Ullamari – Ryyni, Komulainen Anni – Ralli, Lampén Kajsa – Tuima, Männistö-Rahunen Päivi – Lätty, Pirisjoki Ville – Aino, Rajaheimo Anu – Riina, Rantanen Anu – Nipsu, Ropponen Paula – Elvis, Salonen Maria – Luna, Wessman Sami – Eve ja Wikman-Karstunen Marielle – Jimi.

Mediluokka:

Alalauri Katja – Koko, Erkko Jade – Esso, Hakala Terhi – Ziki, Harju Outi – Olli, Hyrskylahti Mia – Natso, Kariniemi Sanni – Goa, Kobylin Sanna – Zili, Kuparinen Ari – Nonnih, Laitinen Jari – Robi, Liukka Ville – Ronja, Päivärinta Minna – Ruu ja Rajaheimo Anu – Budi.

Maksiluokka:

Jänesniemi Elina – Omie , Kangas Pasi – Wiu, Leinonen Janita – Fu, Leinonen Janita – Hitti (vain yksilökilpailussa), Linna Niina-Liina – Rai Rai, Linna Niina-Liina – Rei, Liuhto Tuulia – Pirtu, Liuhto Tuulia – Punssi, Muotka Esa – Siisti, Oravecz Mila – Uni, Orenius Juha – Gaia, Suoknuuti Jaakko – Chi, Suoknuuti Jaakko – Zen, Toivola Janne – Twixy, Vähätalo Raisa – Repo ja Viitanen Minna – Suvianne.

Perjantaina ohjelmassa on joukkuekilpailujen karsintaradat. Lauantaina kisataan yksilökilpailujen karsinnat. Sekä joukkue- että yksilökilpailuissa koirakot kisaavat kahdella radalla; sekä agility- että hyppyradalla. Sunnuntaina on vuorossa joukkuekilpailujen ja yksilökilpailujen finaalit.

Kilpailun nettisivuilta löytyy infoa tapahtumasta. Tulospalvelu ei ole täysin reaaliaikainen vaan tuloksia päivitetään sitä mukaa kun niitä saadaan.

Kilpailujen väliaikatietoja ja tapahtumia päivitetään SAGIn Facebook (Suomen Agilityliitto) ja Twitter (@FIAGI) –tileillä. Agilityliiton arvokisablogia käytetään kisauutisointiin myös EO-kilpailujen ajan. Kuvia kilpailun tapahtumista löytyy Koirakuvien livegalleriasta.

Suomen medijoukkueelle Junior European Openissa pronssia

Junior European Open kilpailtiin 12.-13.7.2014 Italiassa ja Suomen medijoukkue sijoittui kahden radan yhteistuloksilla hienosti kolmanneksi. Suomen pronssijoukkueessa kilpailivat: Kim Berglund & shelam Spike, Kim Berglund & shelam Peski, Elsi Pulli & mudi Didi ja Elsi Pulli & mudi Skitso.

Muitakin hienoja suorituksia tehtiin, kun Sini-Maria Kuula oli yksilökilpailussa ensimmäisen radan jälkeen shelam Olgan kanssa sijalla 2. ja shelam Idan kanssa sijalla 6. Yhteistuloksissa Sini-Maria sijoittui kuitenkin parhaiten kolmannen koiransa cavspa Nanan kanssa kuudenneksi. Hienosti 10 parhaan joukkoon yhteistuloksissa pääsivät Helena Heino ja sakpai Pink, joiden sijoitus maksiluokassa oli 10. Niin ikään kymmenenneksi sijoittui mediluokassa Elsi Pulli ja mudi Skitso.

SAGI onnittelee pronssimitalisteja ja muita hyviä suorituksia tehneitä koirakoita!

Junior European Open -mestaruuksista kilpaillaan viikonloppuna

Junior European Open kilpailu käydään 12.-13.7.2014 Milanossa Italiassa. Lauantaina kilpaillaan yksilömestaruuksista, joissa kahden radan yhteistulos hyppy- ja agilityradalta ratkaisee. Sunnuntaina kilpaillaan joukkuemestaruuksista. Junior European Openissa kilpailijat on jaettu ohjaajan iän mukaan lapsiin (vuonna 2000 tai myöhemmin syntyneet) ja junioreihin (vuosina 1999-1996 syntyneet).

Suomen joukkue Junior European Openissa on seuraava:

Sini-Maria Kuula shelam Olga mini Lapset
Sini-Maria Kuula shelam  Ida mini Lapset
Sini-Maria Kuula cavspa Nana mini Lapset
Kim Berglund shelam Spike medi Juniorit
Kim Berglund shelam Peski medi Juniorit
Elsi Pulli mudi Didi medi Lapset
Elsi Pulli mudi Skitso medi Lapset
Helena Heino sakpai Sissi maksi Lapset
Helena Heino sakpai Pink maksi Lapset
Helena Heino sakpai Elvis maksi Lapset

Joukkueenjohtajana toimii Tomas Berglund.

Lisätietoa kilpailusta löydät tapahtuman sivuilta: http://www.eojunior2014.it/en/

Myytävänä agilityesteet

SAGIn omistamat agilityesteet myydään tarjousten perusteella eniten tarjoavalle. Esteet myydään estekohtaisesti siten, että hyppyeste (2 siivekettä, kannattimet ja rima) myydään yhtenä pakettina ja kaikki muut esteet yksittäisinä. Myytävänä on myös lämmitettävä kontti, jossa esteitä on säilytetty. Ostaja vastaa esteiden rahti/noutokustannuksista Riihimäeltä.

Kontin ostaja vastaa kaikista kontin siirrosta aiheutuvista kustannuksista , joita rahdin lisäksi on myös mahdollisesti kuljetuskalustosta pihamaalle aiheutuvat vauriot ja kontin alla olevien ratapölkkyjen poiskuljetus sekä sähkötyöt.

Myynti-ilmoitukset pohjahintoineen löytyy osoitteesta:

Ilmoitukset löytyvät tori.fi:stä myös hakusanalla agilityesteet.

Ostotarjousten jättöaika on 31.7.2014 saakka.

Tarjouksen voi jättää tori.fi:n kautta tai sähköpostilla toiminnanjohtaja@agilityliitto.fi

Maajoukkueen kokoonpano vahvistettu

Kennelliiton hallitus on vahvistanut maajoukkueen kokoonpanon. MM-kilpailujen yksilökilpailuun lähetetään jokaisen säkäluokan kolme ensimmäistä koirakkoa ja joukkuekilpailuun neljä ensimmäistä koirakkoa. PM-kilpailuihin (sekä yksilö- että joukkuekilpailuun) lähetetään jokaisen säkäluokan neljä ensimmäistä koirakkoa sekä hallitsevat Pohjoismaiden mestarit Taneli Ikäheimo ja Pantse (medi) sekä Elina Jänesniemi ja Omie (maksi).

Minit:
Anni Komulainen ja shelam Ralli
Petri Heinonen ja shelam Blitz
Iida Vakkuri ja shelam Hunni
Annina Myllyaho ja parson Elmo (joukkuekoirakko, MM-yksilökilpailun varakoirakko)
Jenna Caloander ja shelam Neon (joukkuekilpailun varakoirakko)

Medit:
Ville Liukka ja espves Ronja
Outi Harju ja koohon Olli
Sanni Kariniemi ja shelam Goa
Sanna Lehtonen ja espves Dia (joukkuekoirakko, MM-yksilökilpailun varakoirakko)
Taneli Ikäheimo ja mudi Pantse (joukkuekilpailun varakoirakko MM-kilpailuissa ja PM-joukkuekilpailussa)
Maija Majanen ja espves Mökö (joukkuekilpailun varakoirakko PM-yksilökilpailussa)

Maksit:
Janita Leinonen ja borcol Fu
Raisa Vähätalo ja borcol Repo
Tuulia Liuhto ja borcol Pirtu
Jaakko Suoknuuti ja borcol Zen (joukkuekoirakko, MM-yksilökilpailun varakoirakko)
Pekka Perälä ja borcol Spot (joukkuekilpailun varakoirakko)

Suomen Agilityliitto onnittelee uusia maajoukkueen jäseniä!

Paikoista Suomen agilitymaajoukkueeseen kisataan viikonloppuna Rovaniemellä

Suomalaisen agilityn huiput kilpailevat paikoista maajoukkueessa tänä viikonloppuna 28.-29.6.2014 Rovaniemen Ounashallissa. Karsintakilpailussa nähdään mm. hallitsevat suomenmestarit, hallitseva maajoukkue sekä edellisvuosien maailman- ja pohjoismaiden mestareita. Maajoukkue edustaa Suomea Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa Tanskassa 9.-10.8.2014 ja MM-kilpailuissa Luxemburgissa 11.-14.9.2014.

Maajoukkueen karsintakilpailu on kaksipäiväinen. Lauantain agility- ja hyppyradoilta jatkoon pääsee kustakin säkäluokasta 44 parasta tuloksen tehnyttä koirakkoa. Kahdella hylätyllä suorituksella ei voi päästä jatkoon lauantailta. Sunnuntaina kilpaillaan kolme rataa, joista yksi on hyppyrata ja kaksi agilityrataa. Koirakon lopullinen sijoitus määräytyy kaikilta viideltä radalta saatujen pisteiden perusteella.

Maajoukkueen kokoonpanoon kuuluu neljä koirakkoa kustakin säkäluokasta, ja lisäksi PM-kilpailuihin lähtevät hallitsevat pohjoismaiden mestarit. Suomen Agilityliitto ehdottaa edustusjoukkueen kokoonpanoa Kennelliitolle, joka vahvistaa kokoonpanon maajoukkuekarsinnan jälkeisen viikon kokouksessa.

Katsojat ovat tervetulleita seuraamaan kilpailua paikan päälle. Kilpailun nettisivuilta osoitteestahttp://karsinnat2014.paimentenpoluilla.net/index.htm löytyy infoa tapahtumasta. Kisasivuille avataan myös reaaliaikainen tulospalvelu.

Kilpailua voi seurata myös kotisohvalta, sillä live stream näyttää maajoukkuekarsinnat suorana osoitteessahttp://www.koirakuvat.fi/agilityn-mm-karsinnat-2014. Viikonlopun aikana kannattaa aktivoitua Twitterissä, sillä valitut #karsinnat14 -tunnisteella merkityt twiitit näkyvät livestreamissä.

Kilpailuja seurataan tuttuun tapaan myös SAGIn Facebook (Suomen Agilityliitto) ja Twitter @Agilityliitto –tileillä. Agilityliiton blogia osoitteessa http://agilityliitto.wordpress.com/ käytetään kisauutisointiin myös maajoukkuekarsintojen ajan. Blogista löytyy lisäksi kooste kaikista viestintäkanavista.

Kilpailut alkavat lauantaina klo 8:30 maxien hyppyradalla ja sunnuntaina klo 8:30 maxien agilityradalla. Seuraavat luokat aloitetaan heti edellisten päätyttyä. Arvioidut aikataulut löytyvät kisakirjeestä osoitteestahttp://karsinnat2014.paimentenpoluilla.net/karsintakutsu_2014.pdf ja lähtölista osoitteestahttp://karsinnat2014.paimentenpoluilla.net/MM_karsinnat_lahtolista.pdf.

Maajoukkuekarsinnat järjestää tänä vuonna Rovaniemen Käyttökoirat ry yhteistyössä Suomen Agilityliiton kanssa. Tapahtumasta päivitetään kuvia viikonlopun aikana osoitteeseen

Tervetuloa mukaan seuraamaan suomalaista huippuagilitya!

PAWC 2014 –joukkueen kokoonpano

Vuoden 2014 ParAgility World Cup (PAWC) käydään Vogherassa, Italiassa 4.-7.9.2014. Kilpailun tuomareina toimivat Arpad Toth (HUN), Jean Pierre Cavicchioli (ITA) ja Marc Sunders (ENG).

PAWC on tarkoitettu henkilöille, joilla on mikä tahansa fyysinen vika/vamma/haitta/vajaatoiminta tai lievä henkinen rajoite (kehitysvamma, mielenterveyden ongelma). PAWC kilpailijoiden määrää ei rajoiteta maakohtaisesti.

Vuoden 2014 PAWC -joukkueeseen  kuuluvat:

Jukka Leppälä borcol Hello Kitty ryhmä 6 large
Marika Ruohonen auskel Zalama ryhmä 6 medium
Sari Kuusela-Huotari jackru Rolle ryhmä 6 small
Sari Kuusela-Huotari jackru Hilma ryhmä 6 small
Jukka Leppälä borter Diego ryhmä 6 small
Jukka Leppälä borter Liina ryhmä 6 small

Joukkueenjohtajana toimii Sari Kuusela-Huotari. Lisätietoa kilpailusta löydät täältä.

Poikkeus koirakon säkäluokkaan maajoukkuekarsinnoissa

FCI:n sääntöjen mukaan aikaisemmin MM-kilpailuihin osallistunut koirakko kilpailee MM-kilpailuissa aina siinä säkäluokassa, jossa se on ensimmäisen kerran osallistunut MM-kilpailuihin, vaikka koiran säkäluokka olisi kansallisesti muuttunut. Näin ollen aikaisemmin medeissä MM-kilpailuihin osallistuneet Sini Eriksson ja Sonic kilpailisivat MM-kilpailuissa medikoirakkona, vaikka koira kilpailee Suomessa uudelleenmittauksen myötä mineissä. PM-kilpailuiden säännöt taas määrittelevät, että koirakko kilpailee siinä säkäluokassa, missä se kilpailee kotimaassaan, joten PM-kilpailuihin Sini ja Sonic osallistuisivat minikoirakkona.

Edellä mainitusta syystä johtuen Sini Eriksson ja Sonic kilpailevat viikonlopun maajoukkuekarsinnoissa poikkeuksellisesti medeissä ja kilpailevat näin ollen medien MM-edustuspaikasta. Jotta he voisivat kilpailla myös PM-edustuspaikasta, heidän medeissä keräämänsä pisteet otetaan huomioon myös minien PM-joukkuetta muodostettaessa.

Junior, Senior ja Paragilityn SM 2014 -kilpailuun tarkennuksia

Tarkennuksia koskien kisajärjestystä vuonna 2014

Saatujen kyselyjen perusteella vuoden 2014 JSP SM -kilpailujen kisajärjestystä muutetaan, jotta voidaan mahdollistaa kaikkien ohjaajien osallistuminen tavoittelemaan SM-titteliä ilman, että kilpailevalle koiralle aiheutuu useita suorituksia samalla radalla, mikäli koiralla on kaksi ohjaajaa. Tämän vuoksi virallisella 2-luokan kisaradalla ratkotaan junioreiden SM-tittelit. Ensiksi kisaavat virallisesti 2-luokassa kilpailevat koirakot (mukaan lukien 2-luokassa kisaavat Junior SM-titteliä tavoittelevat koirakot mikäli ovat ilmoittautuneet myös viralliseen kisaan). Tämän jälkeen radalle starttaavat muissa luokissa kisaavat Junior SM-kilpailun ohjaajat. Junioreiden kisattua, rataa muutetaan senior-kilpailijoiden kisaa varten ja he kaikki tutustuvat ja kisaavat tällä radalla. Senioreiden kisattua rataa muutetaan vielä para-kilpailijoiden kisaa varten ja he kaikki tutustuvat ja kisaavat tällä radalla. Tämä kisajärjestys mahdollistaa yhden ja saman koiran osallistumisen JSP SM -kilpailuun junior- ja senior-ikäisen tai para-ohjaajansa kanssa.

Tarkennuksia tulosvaatimuksiin vuodelle 2014

Junior- ja senior-ikäluokissa kisaavan koirakon tulee saavuttaa ilmoittautumisajan sulkeutumiseen mennessä hyväksytty tulos viralliselta radalta; tulokseksi ei kelpaa hylätty suoritus (HYL-merkintä tuloslistassa). Koirakon radalta saamien virhepisteiden määrää ei ole rajoitettu tulosvaatimuksessa. Para-luokassa kisaavilla koirakoilla myös HYL-tulos hyväksytään, sillä sääntöjen puitteissa koirakko voidaan hylätä maksimiajan puitteissa, vaikka rata suoritettaisiin loppuun ilman radalla tapahtuvaa hylkäävää virhettä.

Tarkennuksia ilmoittautumiseen vuonna 2014

Ilmoittautumisjärjestelmän avaamisesta tullaan ilmoittamaan myöhemmin kesällä. Ilmoittautuminen tulee kuitenkin päättymään 31.8.2014 mennessä, mihin asti koirakolla on myös aikaa varmistaa osallistumiskriteerien täyttyminen. JSP SM osallistumismaksu on 26€ niiltä JSP SM -kisaajilta, jotka eivät voi suorittaa kisarataansa virallisen 2-luokan kilpailujen yhteydessä. Tämä tarkoittaa 1- ja 3-luokan junioreissa kisaavia koirakoita sekä senior- ja para-kisaajia. Mikäli 2-luokan virallisiin kilpailuihin ilmoittautuva koirakko haluaa kilpailla myös junioreiden Suomen mestaruudesta, tulee hänen ilmoittautua SAGIn ilmoittautumisjärjestelmän kautta JSP SM -kilpailuun, sekä ilmoittautua ja maksaa osallistuminen viralliseen kilpailuun ilmoittautumisajan puitteissa. Senior- tai para-kisaaja voi myös ilmoittautua viralliseen 2-luokan kilpailuun, mutta hän ei voi käyttää virallista kisasuoritusta oman ryhmänsä SM-tittelin tavoitteluun.

Junior-, Senior- ja Paragilityn SM 2015

Suomen Agilityliiton hallitus on kokouksessaan hyväksynyt vuoden 2015 Junior, Senior ja Paragilityn SM-kilpailuiden tuomariksi Jari Helinin. Vuoden 2015 Junior, Senior ja Paragilityn SM-kilpailut pidetään Vöyrillä 23.8.2015 Vöyrinseudun Koirakerho ry:n toimesta.

Junior-, Senior- ja Paragilityn SM 2016

Suomen Agilityliiton hallitus on kokouksessaan hyväksynyt vuoden 2016 Junior, Senior ja Paragilityn SM-kilpailuiden järjestäjäksi Arctic Agility Team ry:n. Kilpailun järjestämisajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Paikoista maajoukkueeseen kisataan 28.-29.6.2014 Rovaniemellä

Suomalaisen agilityn huiput kilpailevat paikoista maajoukkueessa tulevana viikonloppuna 28.-29.6.2014 Rovaniemen Ounashallissa. Maajoukkue edustaa Suomea Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa Tanskassa 9.-10.8.2014 ja MM-kilpailuissa Luxemburgissa 11.-14.9.2014.

Katsojat ovat tervetulleita seuraamaan kilpailua paikan päälle. Kilpailun nettisivuilta löytyy infoa tapahtumasta. Sivuille avataan myös reaaliaikainen tulospalvelu.

Kilpailua voi seurata kotisohvaltakin, sillä live stream näyttää maajoukkuekarsinnat suorana. Viikonlopun aikana kannattaa aktivoitua Twitterissä, sillä valitut #karsinnat14 -tunnisteella merkityt twiitit näkyvät livestreamissä. Lisäksi kilpailuja seurataan tuttuun tapaan SAGIn Facebook (Suomen Agilityliitto) ja Twitter (@FIAGI) –tileillä. Agilityliiton arvokisablogia käytetään kisauutisointiin myös maajoukkuekarsintojen ajan.

Tervetuloa seuraamaan suomalaista huippuagilitya!

Valmentaja II -pätevyydet

Valmentaja II -pätevyys on myönnetty agilityvalmentajan vuosikurssin ja näyttötilaisuuden hyväksytysti suorittaneille Jari Tienhaaralle ja Lotta Vuorelalle.

Suomen agilitymaajoukkueen kokoonpanon vahvistaa Kennelliiton hallitus

Maajoukkuekarsinnat 2014 pidetään Rovaniemellä Ounashallissa Rovaniemen käyttökoirat ry:n toimesta 28.-29.6.2014. Lauantaina käydään kaksi karsintarataa, hyppyrata ja agilityrata. Lauantailta pääsee jatkoon maksimissaan 44 koirakkoa/kokoluokka sunnuntain radoille siten, että varmasti jatkoon pääsee agilityradan 22 parhaalla nollatuloksella ja hyppyradan 22 parhaalla nollatuloksella. Karsintakilpailuissa kerätään karsintaformaatin mukaisesti pisteitä.

Sunnuntain karsintakilpailun tuloksista Agilityliitto lajiliittona ehdottaa edustusjoukkueen kokoonpanoa. Kennelliiton hallitus käsittelee Sagin ehdotuksen maajoukkuekarsinnan jälkeisen viikon kokouksessa ja vahvistaa agilitymaajoukkueen kokoonpanon. Suomen agilitymaajoukkueen vahvistettu kokoonpano tiedotetaan Kennelliiton hallituksen kokouksen jälkeen. Käytäntö pohjaa sääntöihin ja sopimuksiin, joiden mukaisesti Kennelliitto on aina vahvistanut virallisesti agilitymaajoukkue-edustajat.

Maajoukkuekarsintojen ilmoittautuminen päättyy tänään

Maajoukkuekarsintojen viimeinen ilmoittautumispäivä on tänään 16.6. Maajoukkuekarsinnat 2014 pidetään Rovaniemellä Ounashallissa Rovaniemen käyttökoirat ry:n toimesta. MM-karsinnat järjestetään tuolloin ensimmäistä kertaa uudistettuna ajankohtana eli 28.-29.6.2014. Tuomareina toimivat Eeva-Liisa Pohjanen ja Rauno Virta. Johtavana ylituomarina karsinnoissa toimii Anders Virtanen.

Tervetuloa agilityn SM-kilpailuihin 14.-15.6.2014

Agilityn suomenmestaruuksista kilpaillaan tulevana viikonloppuna Tampereella, Hakametsän jäähallin hiekkakentällä. Kisaviikonloppu alkaa jo perjantai-iltana pidettävällä kolmosluokan agilitykilpailulla. Varsinaiset mestaruudet ratkotaan lauantaina joukkuekilpailun ja sunnuntaina yksilökilpailun merkeissä.

Kilpailuiden virallisilta nettisivuilta löytyy runsaasti tietoa kisapaikalle saapumisesta ja majoittumisesta. Myös tulospalvelu avataan kilpailun kotisivuille. Kotikatsojia palvelee viikonlopun ajan live stream, joka näyttää SM-kilpailut suorana.

Myös SAGI:n Facebook (Suomen Agilityliitto) ja Twitter (@Agilityliitto) –tileillä seurataan kilpailuja ahkeraan. Koosteen kaikesta kisauutisoinnista löydät Agilityliiton arvokisablogista!

Kilpailut käynnistyvät lauantaina ja sunnuntaina klo 8:00.

Joukkueiden agilityn suomenmestaruudet – Lauantai 14.6.2014, finaalit alkavat klo 14:00
Yksilöiden agilityn suomenmestaruudet – Sunnuntai 15.6.2014, finaalit alkavat klo 13:30
SM-kilpailuiden järjestelyistä vastaavat Tampereen Koiraurheilijat (Takut) ja Ylöjärven Koirakerho (YlöKK) yhdessä Suomen Agilityliiton (SAGI) kanssa.

Tervetuloa seuraamaan yhtä Suomen suurimmista agilitytapahtumista!

Matkalla agilityn huipulle - Tule mukaan TopTeamiin!

Onko sinulla intohimoa, halua ja tahtoa kehittyä ja menestyä agilityssä kansallisella ja kansainvälisellä tasolla?

Hae mukaan TopTeamiin!

TopTeam ei ole vain neljä koulutusviikonloppua vaan kokonainen valmennusvuosi!

Vuoden aikana koirakot kehittyvät agilityn eri osa-alueilla niin, että heillä on hyvät edellytykset menestyä kotimaisissa arvokilpailuissa ja kansainvälisillä areenoilla. Valmennukseen osallistuneella on TopTeamin jälkeen käsitys omien harjoittelumenetelmiensä varioinnista sekä omaa kehitystä tukevan harjoittelun suunnittelusta ja toteutuksesta. Topteamin aikana ohjaajat oppivat hallitsemaan omaa viretilaansa sekä optimoimaan omat henkiset voimavaransa agilityn vaatimalle tasolle.

TopTeamiin haetaan ohjaajia, jotka ovat valmiita sitoutumaan valmennusryhmään, tekemään työtä menestyksensä eteen sekä harjoittelemaan leirien väliset ajat annettujen henkilökohtaisten harjoitusohjeidensa mukaisesti.

TopTeam-leirit

Leireillä opetetaan ohjaajaa soveltamaan ohjaustekniikoita ja ymmärtämään niiden tarkoitusta ratasuorituksissa sekä kehittämään koiran radanlukutaitoa ja esteosaamista. Lisäksi leireillä panostetaan ohjaajan henkiseen sekä fyysiseen puoleen ammattilaisten tukemana. Ohjaajalle annetaan leirien jälkeen yksilöllinen harjoitusohjelma, jota hän työstää leirien välillä.

Leirien teemat muotoutuvat TopTeamiin valittujen koirakoiden perusteella, ja ohjelmat julkaistaan lähempänä valmennusviikonloppuja. Tavoitteena on muodostaa leireistä kokonaisuus, joka huomioi mahdollisimman hyvin TopTeamiin valittujen koirakoiden tarpeet.

Esimerkkihahmotelma leiriviikonlopusta:

Treenit alkavat lauantai-aamuna klo 10.00 ja päättyvät n. klo 19.00. Sunnuntaina aloitetaan klo 8.30 ja päivä päättyy viimeistään klo 19.00 Leiriviikonlopun aikana on 5 lajitreeniä ja kolme mentaali- ja fysiikkavalmennusta/-luentoa.

Leiriajankohdat:

1. Mikkelin Agilityharrastajat ry Mikkeli 11. – 12.10.2014
  2. Lakeuden Agilityurheilijat ry Seinäjoki 22. – 23.11.2014
  3. Agility-Team Turku ry Turku 31.1. – 1.2.2015
  4. TSAU ry Turku 18. – 19.4.2015

Miten pääsen mukaan?

TopTeamiin haetaan sähköisen hakemuksen kautta 11.6. – 15.7.2014. Hakemus löytyy täältä.

TopTeamin valintatilaisuus järjestetään 31.8.2014 alkaen klo 10 Riihimäen Agility ry:n tiloissa (http://riihimaenagility.fi/index.php/halli). Valintatilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki koirakot, joiden ohjaajat ovat täyttäneet 16 vuotta, ja koirat ovat valintatilaisuuspäivänä vähintään 18 kk ikäisiä. Tasovaatimuksia ei siis ole, vaan valintatilaisuus ratkaisee! Koiran tulee kuitenkin osata kaikki esteet.  Mikäli hakijoiden määrä ylittää 100 koirakkoa voidaan valintatilaisuuteen kutsuttavien määrää rajoittaa, muussa tapauksessa valintatilaisuuteen kutsutaan kaikki mukaan hakeneet koirakot. Osallistujille ilmoitetaan tarkempi aikataulu ennen valintatilaisuutta, kun osallistujamäärä on tiedossa.

Mukaan TopTeamiin valitaan yhteensä 36 koirakkoa. Paragilityohjaajille on TopTeamistä varattu 2 kiintiöpaikkaa. Myös paragilitypaikkoja hakevien tulee osallistua valintatilaisuuteen.

Korkeintaan puolet TopTeamiin valituista koirakoista voi olla yhden kokoluokan koiria. Sama ohjaaja voi osallistua valintatilaisuuteen useammalla koiralla, mutta ohjaaja voi saada ainoastaan yhden paikan TopTeamista kaikki kokoluokat mukaan lukien.

Mitä asioita valintatilaisuudessa arvioidaan

Valintatilaisuuspäivä koostuu kahdesta eri osiosta. Lajinäyttöosuudessa arvioidaan ohjaajan kuntoa, ketteryyttä ja agilityosaamista sekä koiran agilitytaitoja. Haastatteluosiossa mentaalivalmentaja Anne Talvitie käy jokaisen hakijan kanssa läpi hakijan motivaatiota ym valintaan vaikuttavia seikkoja.

Valintatilaisuuden painotukset:

Ohjaajan lajitaidot 50%

Arvioimme ohjaajien ratasuunnitelman, ohjausvalinnat ja niiden toteutuksen laadun. Kiinnitämme huomioita siihen, kuinka ohjaaja suoriutuu lajinäyttöosuudesta sekä miten ohjaaja mahdollisen virheen jälkeen pystyy jatkamaan tekemistään. Lisäksi kiinnitämme kokonaisuutena huomiota ohjaajan asennoitumiseen valintatilaisuuspäivänä.

Koira 30%

Koiran hallittavuus, ohjautuvuus, motivaatio ja ns. ”moottori”.  Seuraamme, miten koira suoriutuu hyppy- ja kontaktiesteistä, miten pujottelueste on hallinnassa, ja mikä on putkiesteiden suoritusvarmuus. Näiden lisäksi tarkkailemme, miten koira lukee rataa ja miten estefokusoitunut se on.

Ohjaajan fysiikka 10%

Mikko Lilja arvioi ohjaajien fysiikan ja motoriikan lajinäyttöosuudessa tehdyn liikkumisen perusteella. Kaikkien osallistuvien koirakkojen ratasuoritukset videoidaan.

Ohjaajan haastattelu 10%

Anne Talvitie haastattelee kaikki TopTeam -valintatilaisuuteen osallistuvat, ja haastattelut myös videoitaan.

Lisäksi jaossa on potentiaalipisteitä arvoasteikolla 4-10 edellisten asioiden perusteella.

Mitä TopTeam maksaa?

Yhden leiriviikonlopun hinta on 250 euroa sisältäen lajitreenit, fysiikka- ja mentaalivalmennukset sekä luennot. Majoitukset ja ruokailut ovat omakustanteisia. TopTeamiin valittu sitoutuu osallistumaan kaikkiin leiriviikonloppuihin.

TopTeamiin mukaan päässeet julkaistaan 15.9.2014.

Huipputiimi odottaa – hae mukaan!

Lisätietoja: koulutus-tmk@agilityliitto.fi

Agilityhallin vuokrauksen arvonlisäverokannasta annettu hallinto-oikeuden päätös

Helsingin hallinto-oikeus on 6.6.2014 antamassaan ratkaisussa katsonut, että hallin vuokraamista agilityn harrastamista varten ei voida katsoa arvonlisäverotuksessa liikuntapalveluksi ja näin ollen hallin vuokraamiseen ei voitu soveltaa alennettua 10 % verokantaa vaan vuokraamiseen tuli soveltaa normaalia 24 % arvonlisäverokantaa.

Päätös ei ole vielä lainvoimainen. Päätökseen on mahdollista hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta, mikäli korkein hallinto-oikeus myöntää asiassa valitusluvan.

Ratkaisun tiivistelmä oikeusministeriön finlex-tietokannassa:

Maajoukkuekarsintojen ilmoittautuminen auki 16.6. asti

Maajoukkuekarsintojen ilmoittautuminen on avattu. Ilmoittautumaan pääset SAGIn kilpailukalenterin kautta 16.6. asti. Karsinnat järjestetään Rovaniemellä 28.-29.6.2014 ja tuomareina toimivat Eeva-Liisa Pohjanen ja Rauno Virta. Osallistumisoikeutesi karsintoihin pääset tarkastamaan tästä. Osallistumiskriteerit ja karsintaformaatti löytyy täältä.

Lisätietoja:

toimisto@agilityliitto.fi

Top Team -haku aukeaa 11.6.2014!

Mikä on Top Team?

Top Team on SAGIn oma, kansainvälisen tason koirakoille tai sinne tähtääville, potentiaalisille tulevaisuuden tähdille suunnattu valtakunnallinen valmennusryhmä.

Kenelle Top Team on tarkoitettu?

Top Team on tarkoitettu koirakoille, joilla on potentiaalia menestyä kansainvälisellä tasolla. Top Teamiin haetaan ohjaajia, jotka ovat valmiita sitoutumaan valmennusryhmään ja tekemään työtä menestyksensä eteen. Top Teamin valmennustoiminnan tarkoituksena on sparrata Top Teamiin valitut koirakot huippusuorituksiin seuraavan vuoden kansallisissa ja kansainvälisissä arvokilpailuissa.

Kuinka pitkä koulutus on?

Top Team koulutus koostuu neljästä leiriviikonlopusta ja niiden välillä tehtävistä itsenäisistä harjoituksista.

Leiriviikonloput ovat seuraavat:

Mikkelin Agilityharrastajat ry, Mikkeli      11.–12.10.2014

Lakeuden Agilityurheilijat ry, Seinäjoki   22.–23.11.2014

Agility-Team Turku ry, Turku                    31.1.–1.2.2015

Turun Seudun Agilityurheilijat ry, Turku  18.–19.4.2015

Ketkä Top Teamissa kouluttavat?

Lajivalmentajana toimii Timo Liuhto Paimiosta. Timo on aloittanut lajin parissa vuonna 2000, hän on kouluttanut sekä valmentanut pitkään ja kilpaillut menestyksekkäästi sekä kotimaassa että ulkomailla.

Ensimmäisenä lajikouluttajana toimii Esa Lehdistö Turusta. Esa on ollut lajin parissa vuodesta 2005 lähtien, hän on toiminut kouluttajana sekä valmentajana ja kilpaillut SM-tasolla.

Kolmella ensimmäisellä leirillä toisena lajikouluttajana toimii Nicola Giraudi Italiasta, hän on erittäin menestyksekäs MM-tason kilpailija sekä arvostettu ja pidetty valmentaja ympäri maailman.

Fysiikkavalmentajana toimii Mikko Lilja Jyväskylästä. Mikko on entinen huippu-urheilija, lajina lentopallo. Hän on koulutukseltaan liikuntatieteiden maisteri pääaineena liikuntapedagogiikka, FISAF Personal Trainer -kouluttaja sekä alppihiihto-, golf- ja kahvakuulaohjaaja. Mikko harrastaa agilityä oman koiransa kanssa ja tuntee näin lajin ohjaajalle asettamat vaatimukset.

Mentaalivalmentajana toimii Anne Talvitie Hämeenlinnasta. Anne on NLP Trainer, rentoutusohjaaja, suggesto-ohjaaja, hypnoosiohjaaja, sosiaalipanoraama-asiantuntija ja sensomotoriikka-asiantuntija.

Koordinaattorina toimii Jonna Väyrynen Kirkkonummelta. Jonna on pitkän linjan agilityharrastaja, edustanut Suomea maajoukkueessa, osallistunut itse TopTeamiin ja on erinomainen organisoimaan erilaisia tapahtumia.

Miten Top Teamiin pääsee mukaan?

TopTeamiin valitaan yhteensä 36 koirakkoa.

TopTeamiin hakevan ohjaajan tulee olla täyttänyt 16 vuotta, ja koiran tulee olla vähintään 18 kk ikäinen.

Paragilityohjaajille on TopTeamistä varattu 2 kiintiöpaikkaa, paikkojen hakijoiden tulee osallistua valintatilaisuuteen.

TopTeamin paikat jaetaan Riihimäellä 31.8.2014 järjestettävässä valintatilaisuudessa annettujen näyttöjen perusteella.

Valintatilaisuudessa pidetään sekä ohjaajan kuntoa että koirakon agilitytaitoja testaavat osiot. Psykologinen osuus toteutetaan kysely / haastattelun muodossa vain TopTeamiin valituille koirakoille. Maksimissaan puolet koirakoista voi olla yhden kokoluokan koiria.

Miten pääsen valintatilaisuuteen?

TopTeamiin haetaan SAGIn sivuilla olevan sähköisen hakemuksen kautta 11.6. – 15.7.2014. Valintatilaisuuteen kutsutaan kaikki hakuajan sisällä hakeneet koirakot.

Lisätietoja tulossa lähiaikoina!

Muistutus SM-joukkueiden muodostamisesta

Huomioittehan, että kilpailusäännön kohdan 7 mukaan: “Joukkueella tulee olla erikseen nimetty joukkueenjohtaja. Joukkueenjohtajan ja joukkueeseen kuuluvien ohjaajien on oltava joukkueen edustaman yhdistyksen jäseniä. Kilpailussa tai kilpailutapahtumassa koira voi kuulua vain yhteen joukkueeseen, ja ohjaaja voi kuulua vain yhteen joukkueeseen kussakin kokoluokassa.  Samat rajoitukset koskevat myös varakoirakoita.”

Sama asia on myös SM-kilpailujen järjestämisohjeessa: ” SAGIn jäsenyhdistykset voivat ilmoittaa joukkueen SM-kilpailuun kulloinkin voimassa olevien valintakriteerien mukaisesti. Yhdistykset voivat osallistua yhdellä mini-, medi- ja maksijoukkueella. Samassa kokoluokassa ohjaaja voi edustaa vain yhtä yhdistystä, jonka jäseneksi ohjaaja kuuluu. Koira voi kilpailla vain yhdessä joukkueessa.”

Mikäli joukkueessa kilpailee edustusoikeudeton kilpailija, tulos mitätöidään.

Agilityvalmentajan (taso2) vuosikurssin 2014-2015 osallistujat valittu

Suomen Agilityliitto jatkaa agilityvalmentajien kouluttamista valmentajan koulutusohjelman puitteissa. Vuoden 2014-2015 aikana järjestetään liiton historian toinen agilityvalmentajan (taso 2) vuosikurssi. Vuosikurssin hyväksytysti suorittaneet valmistuvat agilityvalmentajiksi (taso 2). Liittokouluttajiksi pätevöitymiseen vaaditaan kurssin aikana ja sen jälkeen lisätehtäviä, joiden suorittamisen jälkeen Sagi pätevöi erillisestä hakemuksesta liittokouluttajaksi.

Suomen Agilityliiton hallitus on vahvistanut agilityvalmentajan (taso2) vuosikurssin 2014-2015 osallistujat seuraavasti:

Heino Marjo, Eurajoki, Rauman Käyttö- ja Seurakoirat ry
Huittinen Anne, Ylinen, Pirku ry
Hyvärinen Hanna, Kangasala, Tampereen Seudun Koirakerho ry
Jokinen Asko, Littoinen, Turun Seudun Agilityurheilijat ry
Kokkonen Sampo, Lemi, Savitassut ry
Kokkonen Tuija, Mikkeli, Mikkelin agilityharrastajat ry
Lahikainen Marja, Mikkeli, Mikkelin agilityharrastajat ry
Landen Jessi, Saukkola, Nu-Pun Koiraklubi ry
Lehtonen Sanna, Helsinki, Hakunilan Seudun Koiraharrastajat ry
Lukkarinen Jari, Hammaslahti, Joensuun Agilityurheilijat ry
Lukkarinen Mari, Kitee, Savonlinnan Palveluskoirayhdistys ry
Mesiranta Nina, Tampere, Tampereen Seudun Koirakerho ry
Mesiranta Tero, Tampere, Tampereen Seudun Koirakerho ry
Mäkelä Marko, Sastamala, ProCanis Team ry
Männistö-Rahunen Päivi, Lempäälä, Pirku ry
Parviainen Anna, Ylöjärvi, Lakeuden Kennel-Kerho ry
Ruokonen Juha, Kirkkonummi, Kirkkonummen Kennelkerho ry
Räsänen Minna, Tampere, Tampereen Seudun Koirakerho ry
Räsänen Salme, Kajaani, High Five Agility Team ry

Vuosikurssi toteutetaan yhteistyössä Varalan urheiluopiston kanssa. Lisätietoja vuosikurssista löytyy tästä.

Lisätietoja: valmentajakurssi2014-2015@agilityliitto.fi