Suomen Agilityliitto SAGI

SAGI logo

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ihmisille. Suomessa agilityn parissa liikkuu yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti yli 100 000 harrastajaa.

Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen. Liiton perustana ovat liikunnan eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet sekä tasa-arvon edistäminen. Toiminnan perustana on koirien fyysinen ja psyykkinen terveys, niiden yhteiskuntakelpoisuuden lisääminen ja hyvä kohtelu.

SAGI on Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n jäsen ja Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry:n (VALO) kumppanuusjäsen.

Suomen Agilityliiton kanssa yhteistyössä

RC_webHurtta_webRacinell_webAptus_webAgimet-logo

Uusia kasvoja ehdolla SAGIn hallitustyöhön

Ehdolla puheenjohtajaksi ja hallitustyöhön – Toni Koutu

Nimeni on Toni Koutu. Perheenisä Espoosta. Perheeseni kuuluu kaksi pikkupoikaa, vaimo Anne ja neljä parsonia.

Yli kymmenen vuoden agility kokemuksella olen saanut nauttia lajin kehityksestä tähän päivään ja tällä hetkellä koiralaumassa on meneillään sukupolvenvaihdos. Koulutan parhaillaan mini-parsonia ja medi-parsonia agilityuralle.

Teen pienimuotoista agilitykoulutusta eri tasoisille koirakoille. Siihen minulla on oma yritys nimeltään Koutu Dog Sport Group.

Olen ammatiltani IT-arkkitehti, konsultti ja toiminut suurten teknologiayhtiöiden organisaatioissa. Vahvuuksiani ovat kyky ratkaisukeskeiseen ajatteluun, hahmottaa suuria kokonaisuuksia ja hyvä neuvottelutaito eri sidosryhmien kesken. Näitä taitoja tarvitaan luottamustehtävien menestykselliseen hoitamiseen.

Agilitytaustani ja työkokemukseni vahvistettuna määrätietoisuudellani ja rohkeudellani takaavat vahvan ja aikaansaavan tekijän, joka pystyy olemaan itsenäinen suunnannäyttäjä.

Pyrin aina avoimeen, dynaamiseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn. Näitä pääpiirteitä tulen edistämään, jos minut valitaan Agilityliiton hallitukseen. Agilityliiton toiminnassa haluan edistää läpinäkyvää toimintakulttuuria. Päätöksenteossa toimintani on aina tasapuolista ja jokaisen jäsenyhdistyksen ja niiden jäsenten tarkasteltavissa.

Minut löytää myös Sosiaalisesta Mediasta

Hallitustyöstä tuttuja kasvoja ehdolla jatkokaudelle

1.       Esittele omin sanoin itsesi ja agilitytaustasi.

2.       Miksi olet liiton toiminnassa mukana?

3.       Mikä on tärkein aikaansaannoksesi/työpanoksesi SAGIn hallituksen jäsenenä?

4.       Minkälaisia ajatuksia sinulla on SAGIn tulevaisuuden ja oman roolisi SAGIn toimikentässä

suhteen?

Jessi Landen – vuoden pesti hallitustyössä takana

Olen Jessi Landen, intohimoinen koiraihminen, nuori perheen äiti sekä lihamestari Lohjalta. Agilitytaustani ei ole järin pitkä alkaen vuodesta 2008, mutta sitäkin vaiherikkaampi. Aloitin harrastamisen kääpiöpinseri Touhon kanssa ja kirmailimme itsemme aina kolmosluokkaan saakka. Valitettavasti uran huippu jäi Touhon kanssa varmasti kokematta kun Touho siirtyi tapaturmaisesti liitämään pilviagilityä aivan turhan nuorena. Agilityvuosien varrella agilitykoirarepertuaari on kasvanut belgianpaimenkoira Taistolla sekä uusimpana bordercollie Turmalla. Vähiinkin vuosiin on mahtunut – olen aktiivisesti kurssittanut itseäni mm. koetoimitsijaksi, ratamestariksi sekä koulutusohjaajaksi, mutta omaa kilpailemista ovat haitanneet loukkaantumiset. Koulutan aktiivisesti ja nautin suunnattomasti saadessani työskennellä erilaisten koirakoiden kanssa. Olen saanut agilitystä valtavasti lisää koiratietämystä sekä -ymmärrystä, mutta myös lukuisia uusia ystäviä ja tuttuja. Olen toiminut omassa seurassani melko aktiivisesti toimikunnassa puheenjohtajana sekä hallituksessa varajäsenenä. Viime vuonna tulin valituksi eronneen hallituksen jäsenen tilalle yksivuotiselle kaudelle lajiliiton hallitukseen ja ajattelin sen olevan mielekäs pyrähdys tällekkin puolelle lajia. Kuten intohimoisesti tekeville tuppaa käymään, on hallitustyö vienyt minut mukanaan täysin. Olen nauttinut hallitustyöskentelystä viimeisen vuoden aikana kovasti ja hallituksessa on ollut erittäin aktiivinen ja yhteistyökykyinen porukka työskentelemässä. Voin myös lausua nöyrän kiitoksen kokeneemmille harrastajille kaikesta tiedoista ja opeista joita he ovat jakaneet. Olen taas hiukan fiksumpi agilityssä sekä elämässä. Olen vuoden aikana työstänyt SAGIlle uusia kotisivuja, pyörinyt viestintätoimikunnassa sekä opiskellut arvokisaviestinnän alkeita ja tietenkin kokoustanut aktiivisesti.

Koen antaneeni vuoden aikana kaikkeni SAGIn hyväksi, mutta vielä riittäisi paukkuja tulevillekin vuosille joten haluan ilmaista olevani käytettävissä tulevalle hallituskaudelle enemmän kuin mielelläni. On ilo saada työskennellä rakkaan lajin parissa, sen hyväksi, sitä kehittäen.

Petteri Kerminen – kokonainen hallituskausi SAGIn toiminnan opettelua takana

1.     Olen Petteri Kerminen, kohta 44-vuotias LVI-insinööri ja tietotekniikan DI. Työskentelen Porin kaupungin palveluksessa LVI-tarkastajana. Aiemmin oli Tampereen teknillisessä yliopistossa tutkijana ja yliopisto-opettajana 15 vuotta. Asun Porissa ja edustan West Coast Agility Team:a. Olen harrastanut agilitya noin 9 vuotta. Kilpailen medi 3-luokassa koohon Bitin (AVA) kanssa, joka on jo 8-vuotias. Olen koulutukseen ja estevalmistukseen suuntautunut harrastaja. Olen suorittanut kaikki SAGIn koulutustarjonnan kurssit. Sain vuoden 2013 aikana agilityvalmentaja taso 2 –todistuksen, liittokouluttajan oikeudet sekä vuoden lopulla agility-ylituomarioikeudet. Toimin aktiivisesti omassa lisenssiseurassani, vaikka olenkin sieltä ainakin vuoden hallitustyöstä pois. Seurassani toimin silti kouluttajana, kolmen kisapäivän verran koetoimitsijana sekä olen harrastuspaikkatyöryhmän jäsen. Olen hyvin kriittinen oman toimintani laadun suhteen. Haluan tehdä mahdollisimman virheetöntä tulosta. Toimintaani agilityn parissa kuvaa hyvin kaverieni minuun yhdistämä kuvaus ”agilityaktivisti”.

2.       Kaksi vuotta sitten minulta kysyttiin, kiinnostaisiko hallituspaikka SAGIssa. Kun olin jo vuosia ollut agility-yhdistyksen hallituksessa, tuntui tehtävä luonnolliselta jatkumolta. Liiton toiminnassa olin aiemmin ollut teknisen työryhmän jäsenenä. Yhdistystoiminta sekä liittotason toiminta kiinnostaa minua, koska haluan olla vaikuttamassa lajin kehitykseen ja antaa oman panokseni liiton toimintaan. Yksi vaikutin mukaan lähtööni oli se, että halusin tuoda harrastajatason ja maakuntien näkemystä hallitustyöskentelyyn. Nyt kun on kokenut ja tuntenut SAGIn toimintaa sen ytimessä kaksi vuotta, voin sanoa, että raskasta on ajoittain ollut, mutta tunne siitä, että voi itse olla ylpeä työpanoksestaan ja onnistumisestaan, kantaa eteenpäin. Yksi vahvuusalueeni on sääntötuntemus. Vaikka en olekaan pitkän linjan harrastaja, osaan melko tarkasti sanoa, mitä säännöt kertovat jostain tapauksesta.

3.    Hallitustyössä vuosi 2013 oli minulle melkoisen kuormittava. Pahimmillaan tai parhaimmillaan viikossa kului 20 tuntia SAGIn asioiden hoitoon. Suurimpia ponnistuksia oli normaalin hallitustyöskentelyn ohessa koulutustoimikunnan vireään toimintaan herättämisessä mukana oleminen, sääntöuudistuksen loppuun saattaminen ja strategiatyö.

Olen omalta osaltani ollut mukana sääntömuutoksen loppuvaiheen ohjeistavien tekstien laadinnassa ja sääntöjen oikoluvussa. Tässä työssä tuli kulutettua useampi viikonloppu ja monta iltaa. Lopputulos on tyydyttävä, muttei kuitenkaan virheetön. Parannettavaa jää, mutta toivottavasti virheistä oppien seuraavalla kerralla onnistun paremmin.

Kuvittelin tehtävän vievän aikaa jonkin verran, mutta hieman enemmänkin tähän on saanut vapaa-aikaa kulumaan. Aikaa kokousmatkoihin on onneksi järjestynyt työajan joustoa hyödyntäen. Jossain vaiheessa hallituskauden jälkimmäistä vuotta päätin jo, etten asetu ehdolla jatkokaudelle. Ajatukseni kuitenkin muuttuivat vuoden lopulla. Jos saan jatkomandaatin hallitukseen, pyrin jatkamaan samalla linjalla, jolla olen ollut tähänkin asti. Kun teen työni sillä tarmolla ja niillä aikaresursseilla, jotka tähän pystyn antamaan, voin kulkea pää pystyssä ja olla päätösteni ja tekemisieni takana. Haluan olla aktiivinen hallituslainen ja edesauttaa agilityn kehittymistä iloisena ja innostavana koiraurheiluna.

Tallenna Driveen
Sulje hakupalkki
Seuraava
Edellinen
Lähennä
Loitonna
Sovita
Näytetään 2014 kaksivuotiskausi hallitustyota takana.docx.

Agilityvaikuttajan paikkoja tarjolla - tartu mahdollisuuteen!

Lajiliiton toimintaan mahtuu mukaan liittotason toiminnasta ja yhdessä tekemisestä kiinnostuneita, agilityyn hurahtaneita ihmisiä. Osan SAGI:n kuluvan kauden hallituksesta ja toimihenkilöistä siirtyessä muihin haasteisiin, etsitään joukkoon uusia ihmisiä liittotason toimintaa suunnittelemaan ja toteuttamaan.

Tarjoamme: liittotason toiminnan riemuja aitiopaikalta, mahdollisuuden vaikuttaa oman harrastuksensa kehittämiseen ja kattavan kuvan siitä, mitä kaikkea lajimme parissa oikein tapahtuukaan. Liiton pitkäaikaisilta toimijoilta saa toimintatuen kaikissa asioissa ja asioita pähkäilee aina monta viisasta päätä yhdessä.

Hallituspesteistä kisaamaan?

Suomen Agilityliiton sääntömääräinen kokous järjestetään sunnuntaina 27.4.2014 Tampereella Holiday Club Tampereen Kylpylässä. Toivottavasti paikalla on tuolloin sankoin joukoin SAGIn jäsenyhdistysten sinne valtakirjan kera lähettämiä edustajia vaikuttamassa kokouksessa tehtäviin päätöksiin. Tuo kokous on nimittäin yksi tärkeimmistä agility-yhteisön vaikutusmahdollisuuksista. Hallituksen jäsenten vaali on yksi keskeisimmistä käsiteltävistä asioista liiton kevätkokouksessa. Myös hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan vuosittain.

Liiton hallitus määrittää merkittävästi liiton toiminnan suuntalinjoja. Liiton hallituksen jäsenet pääsevät suoraan vaikuttamaan asioihin. Yksittäisen agilitaajan kannalta tehokkain tapa vaikuttaa, on ottaa yhteyttä oman yhdistyksen kokousedustajaan, ja keskustella hänen kanssaan, minkälaista viestiä eteenpäin tulisi viedä. Kuka olisi oikeanlainen henkilö hallitukseen tuota viestiä viemään? Myös uusien aktiivisten toimijoiden esiintuominen on enemmän kuin toivottavaa.

Hallituspaikka on tavoittelemisen arvoinen asia, pääseehän pestin myötä vaikuttamaan oman rakkaan harrastuksensa tulevaisuuteen. Olisi upeaa, jos useat aktiiviset ja eri tavoilla taitavat ihmiset ilmoittaisivat käytettävyydestään hallituspestiin. Hallituspesteistä olisi hienoa saada aikaan jopa äänestys. Jos äänestyksiä saadaan aikaiseksi rotuyhdistyksissä ja seuratasolla yleisemminkin, niin miksei liittotasolla?

Ei se ehkä ole sinun syysi, mutta sinusta voi silti saada syntipukin

Valitettava tosiasia on, että Agilityliiton hallituspaikka voi olla tuulinen pesti. Kaikkia ei voi koskaan miellyttää, eikä päätöksenteossa saa toimia oman tai kaverin edun tavoittelu mielessään. Asiat tulee käsitellä asioina, ihmisistä ja mahdollisista vaikutuksista yksittäisten henkilöiden elämään sen kummemmin murehtimatta. Kaikessa päätöksenteossa pyritään lähtökohtaisesti lajin edun mukaisiin ratkaisuihin. Vaikka yksittäinen hallituslainen olisi jostain asiasta yksityishenkilönä eri mieltä, hänen tulee sopeutua enemmistön kantaan ja seisoa sen takana. Toki oman mielipiteensä saa, ja se pitääkin tuoda esiin liiton hallituksen kokouksissa. Mitään päätöstä ei tehdä lähtökohtaisesti jonkun kiusaksi saatika kepein perustein. Kaikki päätökset pyritään tekemään lajin kehitystä pitkällä tähtäimellä ajatellen.

Rakentava kritiikki on aina hyvästä. Erityisen arvokasta on päivänvalon kestävä kielenkäyttö omalla nimellä. Kullanarvoista on halu lähteä itse toimimaan ja kehittämään asioita. Toimia pitää myös siksi, että meillä on yhteinen unelma koiraurheilun loistavasta tulevaisuudesta. Suomalaiset agilitaajat ovat lajissa huippuosaajia. Huippuosaajien eteen on kiva tehdä töitä. Yhteistyössä on voimaa! Eihän meille ole perustettu aikanaan omaa lajiliittoa turhaan?

Se onnea niittää, jolla sisua riittää!

SAGIin toimijoiksi kaivataan tällä hetkellä lajin harrastajia, jotka haluavat tehdä yhdessä töitä koko maanlaajuisen agility-yhteisön eteen. Uusia toimijoita kaivataan niin SAGIn hallituspaikoille kun toimikuntiin ja erilaisiin projekteihinkin.

Loputtoman lajikiinnostuksen lisäksi toivomme

• aktiivista osallistumista  hallituksen tai toimikunnan kokouksiin, puhelin- ja nettipalaverien lisäksi myös kasvokkain

• tarmokasta ja innostunutta otetta asioiden eteenpäin viemiseen

• keskustelutaitoa ja myönteistä asennetta.

Hallituspaikka on paljon muutakin kuin vain nimi paperissa. Se edellyttää aktiivista työntekoa ja vastuunkantoa. Yksin ei kukaan joudu toimimaan tai tekemään päätöksiä. Maininnan arvoisia taitoja ovat edellisten lisäksi taipumus tehdä muistiinpanoja ja suoltaa niitä paperille muillekin jakoon, tai kiinnostus joskus tylsähköidenkin rutiinihommien pyörittämiseen, mutta myös kaikki muut mielenkiinnon kohteet ja taidot huomioidaan suurella ilahtuneisuudella. Suuria liittotoimintaan suoraan liittyviä etukäteistietoja ei tarvitse omata, toki erilaisissa organisaatioissa toimimiskokemuksesta ja lajituntemuksesta on toiminnan kannalta hyötyä.

Heräsikö kiinnostuksesi?

Kysy rohkeasti lisää tai ilmoita itsesi ehdolle SAGIn hallituspaikkaa varten.

Hallituspaikasta kiinnostuneita pyydetään mahdollisuuksien mukaan ilmoittautumaan 23.4.2014 mennessä SAGIn toimistoon Sirpa Sippolalle etunimi.sukunimi@agilityliitto.fi. Hallituspaikkaan pyrkivistä henkilöistä pyritään tekemään pienet haastattelumuotoiset esittelyt SAGIn verkkosivuille vielä ennen kokousta, siksi toivomuksena on etukäteisilmoittautuminen. Sivuilla tullaan esittelemään myös nykyisten hallituslaisten kuvaukset.

Hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan vuosittain (nyt pesteissä Kari Jalonen ja Jari Helin). Sari Ankkuri ja Marjo Heino ovat eronneet kesken kauden hallituksen jäsenen tehtävästä. 4 hallituksen jäsentä (Kati Kollanen, Petteri Kerminen, Jessi Landen ja Esa Lehdistö) ovat sääntöjen mukaisesti erovuorossa. Kaksivuotiskauttaan jatkavat Mia Laamanen ja Sari Parviainen. Jari Helin, Petteri Kerminen, Jessi Landen ja Esa Lehdistö ovat ilmoittaneet olevansa käytettävissä uudelleen valinnoissa.

Hallituksen kokoukset 2014:

Hallituksen kokoukset:

• 27.4. Hallituksen järjestäytymiskokous, Tampere

• 22.5. Livekokous

• 10.6. Livekokous

• 29.-30.6. sähköpostikokous

• 12.8. Puhelin/Hangout-kokous

• 22.9. Puhelin/Hangout-kokous

• 26.-28.9. tai 3.-5.10. Strategiaviikonloppu

• 14.10. Livekokous

• 13.11. Puhelin/Hangout-kokous

• 16.12. Puhelin/Hangout-kokous

Toimisto suljettu kiirastorstaina ja pääsiäisenä

Toimiston väki lomailee 17.-21.4. välisen ajan, jolloin toimisto on suljettuna. Tiistaista 22.4. eteenpäin henkilökunta on taas tavoitettavissa normaalisti.

Mukavaa pääsiäistä!

Valmentajakurssin 2014-2015 hakuaika on päättynyt

SAGIn valmentajakurssin 2014-2015 hakuaika on päättynyt. Kaikille hakemuksen lähettäneille on 2.4.2014 lähetetty vahvistusviesti anomuksen vastaanotosta. Mikäli olet hakenut valmentajakurssille mutta et ole tätä vahvistusta saanut, ota pikaisesti yhteyttä osoitteeseen koulutus-tmk(at)agilityliitto.fi asian selvittämiseksi.

Koulutustoimikunnan esitys valituista valmentajakurssilaisista valmistellaan hallitukselle huhtikuussa. Kaikille hakijoille tiedotetaan valinnoista ennen valmentajakurssille valittujen nimien julkaisua. Valinnoista tiedotetaan SAGIn kotisivuilla toukokuun alussa.

Ilmoittautuminen nuorten agilityleirille avataan 8.4.2014

Suomen Agilityliiton juniorityöryhmä järjestää yhdessä koulutustoimikunnan kanssa nuorille suunnatun agilityleirin 5.-7.8.2014 Yläneellä Kuralan kartanolla. Ilmoittautuminen leirille avataan tiistaina 8.4.2014 ja viimeinen ilmoittautumispäivä on 8.6.2014. Merkitkää siis päivä kalenteriin. Ilmoittautuminen tapahtuu omalla lisenssinumerolla (sportti-ID:llä) kirjautumalla. Leiriä varten täytyy olla lunastettuna vähintään C- eli harrastajalisenssi. Lisätietoja lisensseistä löydät täältä. Täytä huolella ilmoittautumislomakkeen kaikki kohdat. Mikäli leiriä koskien tulee kysyttävää mieleen, otathan rohkeasti yhteyttä. Lisätietoa leiristä päivitetään kevään ja kesän mittaan tapahtuman Facebook-sivuille osoitteeseen: https://www.facebook.com/events/581155481979502/

Osallistuminen: ohjaajan ikä 10-18 vuotta

Koiran taitotaso: Koira osaa suorittaa kaikki esteet ja on täyttänyt 12kk

Ilmoittautuminen: 8.4.-8.6.2014 SAGIn sivuille avattavalla sähköisellä lomakkeella käyttäen sportti-ID:tä

Osallistumismaksu: 150€, maksutiedot toimitetaan ilmoittautumisen vahvistuksen jälkeen (sisältää ruokailut, koulutuksen ja majoituksen leirin ajalta)

Leirille mahtuu 18 osallistujaa ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Tiedustelut ja yhteydenotot: Heidi Viitaniemi, hmviit@utu.fi

Jäsenyhdistysten tietojen päivittäminen sporttirekisteriin

Suomen Agilityliiton käyttämä Sporttirekisteri on toiminnallemme keskeinen työkalu kilpailu– ja tulospalvelun pyörittämisessä kuin myös lisenssirekisterinä. Sporttirekisteri toimii jäsenrekisterinämme ja sen kautta tarkistetaan sekä jäsenyhdistysten kuten myös harrastajien yhteys– ja lisenssitiedot. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että jäsenyhdistykset päivittävät yhteystietonsa ja toimihenkilönsä sporttirekisteriin heti, kun muutoksia tulee.

Jokaiselle yhdistykselle on nimetty Sporttirekisterin pääkäyttäjä, joka pääsee päivittämään yhdistyksen tietoja rekisteriin. Sporttirekisteriä käytetään myös yhdistyksen tietoja muutettaessa henkilökohtaisella sportti-id:llä, joten kirjautumiseen pätevät samat ohjeet, kuin jäsenpalveluun kirjautumiseen. Tietojen päivittämiseen kuuluvat mm. puheenjohtajan, agility-yhteyshenkilön, laskutusosoitteen, Sporttirekisterin pääkäyttäjän ja seuran harrastajamäärien päivittäminen. Tehtävät näkyvät jokaisen yksittäisen henkilön tiedoissa ja tehtävä lisätään siis aina henkilölle, ei seuran tietoihin. Yhdellä henkilöllä voi olla monta tehtävää. Sporttirekisterin pääkäyttäjä voi vaihtaa seuran muut toimihenkilöt ja päivittää seuran tietoja, mutta pääkäyttäjän vaihto tulee hoitaa SAGIn toimiston kautta.

Yhdistysten tulee huolehtia, että kaikki tarvittavat tiedot päivitetään ajan tasalle. Sporttirekisterin sisäänkirjautumisosoite on https://rekisteri.sportti.fi/

Juniori-, Seniori- ja Paragilityn SM-kilpailut 2014

Suomen Kennelliitto päätti 2012 siirtää Nuorten Agilityn SM kilpailuiden järjestämisvastuun Suomen Agilityliitolle (jäljempänä SAGI) 1.1.2014 alkaen. Tämän pohjalta kilpailutoimikunnassa pohdittiin myös aiemmilta vuosilta tutun Junnu ja Sennu CUPin tilannetta tuleville vuosille. Keskusteluiden seurauksena päätettiin, että yhdistetään Junnu ja Sennu CUP sekä Kennelliitolta tuleva Nuorten SM yhdeksi tapahtumaksi, johon otetaan mukaan lisäksi paragility. Tästä seurauksena on nyt julkaistava Juniori, Seniori ja Para (jäljempänä JSP) Agility SM kilpailuiden  järjestämisohje, joka on voimassa tästä vuodesta eteenpäin. Jatkossa SAGIn hallitus vahvistaa muutokset järjestämisohjeeseen sekä osallistumiskriteerit vuosittain.

JSP SM:eissä kilpaillaan seuraavissa luokissa: juniorit 8-13 vuotta, juniorit 14-17 vuotta, seniorit 50+ sekä para. Ikäryhmissä luokka määräytyy sen kalenterivuoden mukaan, jolloin ohjaaja täyttää vaaditut vuodet. Paran osalta on olemassa 7 luokiteltua ryhmää, johon ohjaaja kuluu vammansa perusteella. Kukin ohjaaja on oikeutettu kilpailemaan vain yhden luokan Suomen mestaruudesta kerrallaan, samoin koira voi osallistua kilpailemaan vain yhdestä Suomen mestaruudesta JSP SM-kilpailussa ohjaajansa kanssa. Suomen mestaruus ratkotaan 2-luokan tasoisen agility- sekä hyppyradan yhteistuloksen perusteella jokaisessa säkäluokassa (mini, medi sekä maksi) junioreiden ja senioreiden osalta. Paragilityn osalta Suomen mestaruus ratkotaan jokaisessa para-luokitellussa ryhmässä riippumatta koiran säkäluokasta. Jokaiselle ryhmälle on määritettynä oma ihanneaikansa. Ryhmien luokittelu sekä ihanneajat noudattavat ParAgility World Cupin (PAWC) linjauksia. JSP kilpailuun on yhtäläinen osallistumisoikeus kaikilla koirakoilla riippumatta koiran virallisesta tasoluokasta (1.-3. luokka). SAGIn vahvistama koirakon osallitumiskriteeri vuodelle 2014 on 1 virallinen tulos agility- tai hyppyradalta, joka on saavutettu ilmoittautumisajan päättymiseen mennessä. Vuodelle 2014 tuloksen keruun alkamisajankohtaa ei ole rajoitettu.

Ensimmäiset JSP SM-kilpailut järjestetään 21.9.2014 Turussa Agility Team Turun järjestäminä virallisten 2-luokan kilpailuiden yhteydessä radoille B ja C. Tuomarina toimii Heidi Viitaniemi. Ilmoittautuminen JSP SM:eihin tapahtuu myöhemmin avattavan SAGIn ilmoittautumisjärjestelmän kautta 1.9.mennessä. Osallistumismaksu on 26€ niiltä kisaajilta, jotka eivät ilmoittaudu virallisesti 2-luokan kilpailuihin kyseisenä päivänä (tarkoittaen lähinnä 1. ja 3. luokan koirakoita). Mikäli 2-luokan virallisiin kilpailuihin ilmoittautuva koirakko haluaa kilpailla JSP Suomen mestaruudesta, tulee hänen ilmoittautua SAGIn ilmoittautumisjärjestelmän kautta JSP SM:eihin, sekä ilmoittautua ja maksaa osallistuminen virallisen kilpailun ilmoittautumisajan puitteissa. Lisää tietoa tapahtumasta löytyy ja päivittyy osoitteeseen: https://www.facebook.com/events/1404138139849547/1404138143182880/

Agilityliiton vuosikokouskutsu

Agilityliiton vuosikokousviikonloppu järjestetään Tampereella 26.-27.4.2014 Holiday Club Tampereen Kylpylässä. Lauantaina 26.4.2014 järjestetään keskustelutilaisuus liiton uudesta strategiasta ja sunnuntaina 27.4.2014 pidetään liiton vuosikokous. Ohjelma alkaa molempina päivinä klo 11.00 (sunnuntaina valtakirjojen tarkistus klo 10.00 alkaen), tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Kutsu liiton kokoukseen löytyy täältä.

Agilityliiton kokousvieraille on varattu hotellista majoituskiintiö, joka umpeutuu 31.3.2014. Sopimushinnat ovat seuraavat:

120€/vrk/1-hh:ssa
130€/vrk/2-hh:ssa 2 henkilöä
lemmikkieläinmaksu 10 eur/vrk

Sopimushinnan saadakseen on varauksen yhteydessä mainittava koodi agilityliitto.

Majoitusvarauksen voi tehdä Tampereen kylpylän myyntipalveluun, puh. 030 687 0000 tai sähköpostitse hotellimyynti.tampere@holidayclub.fi.

Virallinen kokouskutsu ja ilmoittautumisohjeet lähetetään jäsenseuroille ja julkaistaan liiton nettisivuilla myöhemmin.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Sirpa Sippola, etunimi.sukunimi@agilityliitto.fi.

TopTeam -uutisia

Olemme erittäin iloisia voidessamme esitellä TopTeam 2014 – 2015 valmennustiimin.

Lajivalmentajana toimii Timo Liuhto Paimiosta. Timo on aloittanut lajin parissa vuonna 2000, hän on kouluttanut sekä valmentanut pitkään ja kilpaillut menestyksekkäästi sekä kotimaassa että ulkomailla.

Ensimmäisenä lajikouluttajana toimii Esa Lehdistö Turusta. Esa on ollut lajin parissa vuodesta 2005 lähtien, hän on toiminut kouluttajana sekä valmentajana ja kilpaillut SM-tasolla.

Kolmella ensimmäisellä leirillä toisena lajikouluttajana toimii Nicola Giraudi Italiasta, hän on erittäin menestyksekäs MM-tason kilpailija sekä arvostettu ja pidetty valmentaja ympäri maailman.

Fysiikkavalmentajana toimii Mikko Lilja Jyväskylästä. Mikko on entinen huippu-urheilija, lajina lentopallo. Hän on koulutukseltaan liikuntatieteiden maisteri pääaineena liikuntapedagogiikka, FISAF Personal Trainer -kouluttaja sekä alppihiihto-, golf- ja kahvakuulaohjaaja. Mikko harrastaa agilityä oman koiransa kanssa ja tuntee näin lajin ohjaajalle asettamat vaatimukset.

Mentaalivalmentajana toimii Anne Talvitie Hämeenlinnasta. Anne on NLP Trainer, rentoutusohjaaja, suggesto-ohjaaja, hypnoosiohjaaja, sosiaalipanoraama-asiantuntija ja sensomotoriikka-asiantuntija.

Koordinaattorina toimii Jonna Väyrynen Kirkkonummelta. Jonna on pitkän linjan agilityharrastaja, edustanut Suomea maajoukkueessa, osallistunut itse TopTeamiin ja on erinomainen organisoimaan erilaisia tapahtumia.

Odotamme innolla yhteistyötä Timon, Esan, Nicolan, Mikon, Annen ja Jonnan kanssa TopTeamissä!

TopTeam -leiripaikkakunnat!

Leiri-isännyys kiinnosti laajalti, ja valinnoissa päädyttiin seuraaviin paikkakuntiin ja seuroihin:

Mikkelin Agilityharrastajat ry, Mikkeli      11. – 12.10.2014

Lakeuden Agilityurheilijat ry, Seinäjoki   22. – 23.11.2014

Agility-Team Turku ry, Turku                     31.1. – 1.2.2015

Turun Seudun Agilityurheilijat ry,Turku   18. – 19.4.2015

Kiitämme kaikkia leiripaikkakuntahakijoita kiinnostuksesta.

TopTeam -valintatilaisuuden muuttunut ajankohta!

TopTeam Valmennustiimin aikataulujen johdosta valintatilaisuus on jouduttu siirtämään.

Uusi ajankohta on 31.8.2014. Paikkana on Riihimäen Agility ry:n tilat.

Kenelle TopTeam on tarkoitettu?

TopTeam on tarkoitettu koirakoille, joilla on potentiaalia menestyä kansainvälisellä tasolla ja joilla on näyttöä kansallisen tason menestyksestä. TopTeamiin haetaan ohjaajia, jotka ovat valmiita sitoutumaan valmennusryhmään ja tekemään työtä menestyksensä eteen. TopTeamin valmennustoiminnan tarkoituksena on sparrata TopTeamiin valitut koirakot huippusuorituksiin seuraavan vuoden kansallisissa ja kansainvälisissä arvokilpailuissa.

Miten TopTeam valitaan?

TopTeamiin valitaan yhteensä 36 koirakkoa.

Paragilityohjaajille on TopTeamistä varattu 2 kiintiöpaikkaa, paikkojen hakijoiden tulee osallistua valintatilaisuuteen.

TopTeamiin hakevan ohjaajan tulee olla täyttänyt 16 vuotta, ja koiran tulee olla vähintään 18 kk ikäinen.

TopTeamin paikat jaetaan Riihimäellä 31.8.2014 järjestettävässä valintatilaisuudessa annettujen näyttöjen perusteella. Valinnoista tiedotetaan 15.9.2014.

Mitä asioita valintatilaisuudessa arvioidaan?

Valintatilaisuudessa pidetään sekä ohjaajan kuntoa että koirakon agilitytaitoja testaavat osiot. Psykologinen osuus toteutetaan kysely / haastattelun muodossa vain TopTeamiin valituille koirakoille.

Maksimissaan puolet koirakoista voi olla yhden kokoluokan koiria.

Miten pääsen valintatilaisuuteen?

TopTeamiin haetaan SAGIn sivuilla olevan sähköisen hakemuksen kautta 1.6. – 15.7.2014. Valintatilaisuuteen kutsutaan kaikki hakuajan sisällä hakeneet koirakot.

Tarkemmat tiedot TopTeamistä julkaistaan toukokuun 2014 aikana.

Lisätiedot: koulutus-tmk@agilityliitto.fi

Kilpailutoimikunta hakee uusia jäseniä

Haluaisitko olla mukana vaikuttamassa agilityn kilpailutoimintaan? Onko sinulla ideoita, jotka haluaisit tuoda esiin? Oletko toimelias ja omaat tietoa ja näkemystä agilitystä?

SAGIn kilpailutoimikunta hakee uusia innokkaita tekijöitä toimikuntatyöskentelyyn. Kilpailutoimikunnan tehtäviin kuuluu laatia esityksiä SAGIn hallitukselle toimialaansa liittyvissä asioissa, suunnitella ja toteuttaa erilaisia hankkeita ja kehittää agilityn kilpailutoimintaa. Kilpailutoimikunnassa käsitellään mm. seuraavia asioita:

-Kansallinen ja kansainvälinen kilpailutoiminta

-Arvokilpailut

-Maajoukkue

-MM- ja PM-kilpailut

-EO

-Junior-, Senior- ja Para-kilpailutoiminta

Kilpailutoimikunnan kokouksia pidetään n. kerran kuukaudessa ja toiminta tapahtuu suurimmaksi osaksi verkossa, joten voit olla mistäpäin Suomea tahansa. Kilpailutoimikunnassa kokoustetaan rennolla meiningillä mukavassa porukassa. Nyt sinulla on loistava tilaisuus päästä vaikuttamaan ja tuomaan äänesi kuuluviin!

Vapaamuotoiset hakemukset 31.3.2014 mennessä kilpailutoimikunnan vetäjälle Esa Lehdistölle, esa.lehdisto (at) agilityliitto.fi

Poikkeus tuomarin jääviyssääntöön agilityn arvokilpailuiden osalta

Suomen Kennelliiton hallitus on 6.2.2014 pitämässään kokouksessa myöntänyt Agilityliiton pyynnöstä poikkeuksen arvostelevan tuomarin jääviyssääntöön agilityn vuoden 2014 SM-kilpailuihin (Tampere 13.-15.6.2014) ja maajoukkuekarsintoihin (Rovaniemi 28.-29.6.2014). Poikkeus koskee jääviyssäännön kohtaa, jossa arvosteleva tuomari on jäävi tehtäväänsä, mikäli arvosteltavana koirana on hänen kasvattinsa. Poikkeuksen myötä arvosteleva tuomari voi siis arvostella oman kasvattinsa. Muilta osin jääviyssääntöä sovelletaan normaalisti.

Junior EO2014 -joukkueenjohtajan haku

Suomen Agilityliitto nimeää Junior EO2014 –joukkueelle joukkueenjohtajan, jonka tehtävänä on huolehtia joukkueen ilmoittamisesta kilpailuun, käytännönjärjestelyihin liittyvistä toimista kilpailupaikalla sekä kilpailun tiedottamisesta Suomeen. Joukkueenjohtajan tulee toimittaa SAGIlle kilpailua koskeva matkaraportti kuukauden kuluessa kilpailutapahtumasta. Joukkueen jäsenet vastaavat joukkueenjohtajan kohtuullisista matkakustannuksista.

Joukkueenjohtajan tehtävästä kiinnostuneet henkilöt voivat toimittaa vapaamuotoisen hakemuksen 31.3.2014 mennessä junioritoiminnan koordinaattorille Heidi Viitaniemelle osoitteeseen: hmviit (ät) utu.fi

Nuorten oma agilityleiri 5.-7.8.2014

Suomen Agilityliiton nuorisotyöryhmä järjestää yhdessä koulutustoimikunnan kanssa nuorille suunnatun agilityleirin 5.-7.8.2014 Yläneellä Kuralan Kartanolla. Leiriohjelmassa on rataharjoitteiden lisäksi ohjaajan sekä koiran fysiikan huoltoa, esteklinikkaa sekä iloista yhdessä oloa. Kouluttajina leirillä toimivat liittokouluttaja Maiju Parviainen sekä nuorison näkökulmaa lajiin tuova agilitykouluttaja Noora Mantere. Koirien lihashuollosta luennoimassa sekä käytännön harjoitteisiin opastamassa meillä on koirahieroja Anu Rikkilä (Dogitiimi Oy). Lisäksi leirillä ovat mukana agility ylituomarit Heidi Viitaniemi ja Marjo Heino. Tapahtuman facebook sivut löytyvät osoitteesta https://www.facebook.com/events/581155481979502/

Osallistuminen: ohjaajan ikä 10-18 vuotta sekä lisenssi maksettu

Koiran taitotaso: Koira osaa suorittaa kaikki esteet ja on täyttänyt 12kk

Ilmoittautuminen: 8.6.2014 mennessä SAGIn sivuille myöhemmin avattavalla sähköisellä lomakkeella käyttäen SporttiID:tä

Osallistumismaksu: 150€ sisältäen ruokailut, koulutuksen ja majoituksen leirin ajalta

Tiedustelut ja yhteydenotot: Heidi Viitaniemi, hmviit@utu.fi

EO2014 -joukkueen kokoonpano

European Open on vuosittainen FCI:n järjestämä kaikille koirakoille avoin agilitykilpailu. Vuoden 2014 European Open -kilpailu järjestetään 24.–27.7.2014 Kaposvárissa, Unkarissa. Kilpailun tuomareina toimivat Tamás Tráj (HUN), Veronika Hrendy (HUN), Peter Feer (SUI) ja Rolli Schiltz (LUX).

Vuoden 2013 maajoukkuekarsinnoissa jokaisen kokoluokan 5 parasta koirakkoa lunasti paikan vuoden 2014 European Open -kilpailuun. Loput paikat täytetään EO2014 -rankingin mukaisessa paremmuusjärjestyksessä niin, että mineihin tulee yhteensä 10, medeihin 10 ja makseihin 12 koirakkoa. Osa maajoukkuekarsinnoissa paikan lunastaneista ei halunnut ottaa vastaan paikkaa European Openiin 2014.

Joukkueenjohtajaksi valittiin Tiia Vitikainen ja hänen avustajakseen Janne Karstunen.

SAGIn hallitus on nimennyt joukkueeseen seuraavat koirakot:

Minit

Marielle Wikman-Karstunen JIMI
Ville Pirisjoki AINO
Sami Wessman EVE
Paula Ropponen ELVIS

EO2014-rankingin perusteella

Kajsa Lampén TUIMA 104 (2.79)
Jenna Caloander NEON 102 (4.09)
Anu Rantanen NIPSU 102 (2.08)
Anni Komulainen RALLI 97 (3.73)
Maria Salonen LUNA 97 (2.64)
Päivi Männistö-Rahunen LÄTTY 97 (2.11)

Medit

Mia Hyrskylahti NATSO
Jari Laitinen ROBI
Ari Kuparinen NONNIH

EO2014-rankingin perusteella:

Jade Erkko ESSO 109 (2.39)
Anu Rajaheimo BUDI 97 (1.69)
Outi Harju OLLI 93 (2.68)
Minna Päivärinta RUU 93 (1.09)
Ville Liukka RONJA 92 (1.15)
Jari Suomalainen FLOW 91 (1.61)
Sanni Kariniemi GOA 85 (1.91)

Maksit

Janita Leinonen HITTI
Elina Jänesniemi OMIE
Juha Orenius GAIA
Raisa Vähätalo REPO
Mila Oravecz UNI

EO2014-rankingin perusteella:

Janita Leinonen FU 127 (3.27)
Janne Toivola TWIXY 122 (3.02)
Pasi Kangas WIU 115 (1.92)
Tuulia Liuhto PIRTU 111 (3.21)
Niina-Liina Linna REI 111 (2.00)
Esa Muotka SIISTI 109 (1.66)
Niina-Liina Linna RAI RAI 106 (2.47)

Lisäksi pelkästään yksilökilpailuihin:

Jaakko Suoknuuti CHI 105 (2.11)

Janita Leinosella ja Hitillä on vuoden 2013 European Openin voiton myötä osallistumisoikeus yksilökisoihin, joten heidän tilalleen pelkästään yksilökilpailuun nousee rankingin perusteella Jaakko Suoknuuti ja Chi.

Kaikki loput EO-joukkueeseen hakeneet koirakot ilmoitetaan kilpailuun varakoirakoiksi edellyttäen, että koirakko on kerännyt pisteitä EO-rankingissa.

Lisätietoja
Hallinto- ja kilpailukoordinaattori Mari Niinikoski, etunimi.sukunimi@agilityliitto.fi

Joukkueenjohtaja Tiia Vitikainen, etunimi.sukunimi@agilityliitto.fi

Hae agilityvalmentajan vuosikurssille 2014-15

Valmentaja on urheilijan tärkein tukihenkilö urheilijan taustaryhmässä. Valmentajan ja urheilijan yhteistyöllä tähdätään yleensä mahdollisimman hyvään menestykseen. Jokainen valmennussuhde on yksilöllinen ja siihen vaikuttavat valmentajan ja urheilijan persoona, yhteistyön tavoitteet, olosuhteet, käytettävissä olevat resurssit sekä monet muut asiat.

Suomen Agilityliitto jatkaa liiton kouluttajien ja agilityvalmentajien kouluttamista valmentajan koulutusohjelman puitteissa.

Suomen Agilityliitto järjestää agilityvalmentajan kurssin (taso 2). Kurssin hyväksytysti suorittaneet pätevöityvät agilityvalmentajiksi (taso 2) ja voivat lisäksi anoa liittokouluttajan oikeuksia. Liittokouluttajilla on oikeus vetää koulutusohjaajan perus- ja jatkokursseja sekä kouluttaa agilityvalmentajia (taso 2).

Vuosikurssin tarkoituksena on jatkaa 2-tason valmentajakurssitoimintaa sekä turvata liiton korkeatasoinen ja aktiivinen valmentaja-/koulutustoiminta tulevina vuosina.

Mikäli sinulle on halukkuutta toimia tulevina vuosina liiton kouluttajana ja agilityvalmentajana, juuri sinut voidaan valita mukaan vuosikurssille.

Lue lisää agilityvalmentajan (taso 2) vuosikurssista

Miten vuosikurssin osallistujat valitaan?

Vuosikurssin osallistujat tullaan valitsemaan hakemusten perusteella seuraavien painotusten mukaisesti.

Kurssille pyritään kokoamaan kattava edustus lajin huippuosaajista. Vuosikurssille otetaan enintään 20 osallistujaa.

Kurssille osallistujalta edellytetään:

• vähintään 23 vuoden ikää kurssin alkaessa

• hakijalla tulee olla jäsenyhdistyksensä suositus ja SAGIn lisenssi

• halua toimia valmentajana ja kiinnostusta koirakon kokonaisvaltaiseen valmentamiseen

• ymmärrystä siitä, että agilityssa kyse on koiran kouluttamisen ohella ohjaajan ja koiran urheilusuorituksesta

• koulutusohjaajan peruskurssin ja jatkokurssin käymistä

• mikäli hakija ei ole käynyt perus- ja jatkokursseja, tulee hänen esittää, miten on hankkinut vastaavat tiedot ja taidot (käydyt muut kurssit ja niiden sisältö tulee esittää)

• toiminut kouluttajana useamman vuoden, kouluttanut useita rotuja sekä eritasoisia koirakoita (koiria sekä ohjaajia)

• omaa hyvät tiedot koulutusmenetelmistä eri esteillä

• omaa näkemystä useasta ohjaussuuntauksesta

• on käynyt ratamestarikurssin tai omaa vastaavat taidot radanrakennuksesta

• vankkaa kokemusta agilitykouluttajana/valmentajana toimimisesta sekä hyvää lajituntemusta ja kilpailukokemusta

• kilpaillut agilityn 3-luokassa itse kouluttamallaan koiralla

• toiminut koulutus- tai valmennussuhteessa pitkäjänteisesti ryhmän ja/tai yksilöiden kanssa

• ymmärtää lajin vaatimukset ihmisen ja koiran fysiikalle, sen kehittämiselle ja huoltamiselle

• muiden urheilulajien harrastus- tai kilpaurheilukokemus katsotaan eduksi

• muiden urheilulajien valmentaja- ja ohjaajakokemus katsotaan eduksi

• tietotaidot koirien fysiikan alueelta katsotaan eduksi

• omaa perustiedot eläinten oppimispsykologiasta (käydyt kurssit on hyvä mainita)

• muiden koiraharrastuslajien valmentaja-, kouluttaja- ja ohjaajakokemukset katsotaan eduksi

• sitoutumista ja aktiivista osallistumista koko vuosikurssin ohjelmaan

• läsnäolovelvollisuus kaikkien lähijaksojen ajan

• osallistuu järjestettyihin ryhmätöihin, harjoituksiin ja suorittaa kaikki annetut tehtävät sovitussa aikataulussa

• halua toimia jatkossa SAGIn koulutustehtävissä (liittokouluttaja). Tutustu liittokouluttajan työjärjestykseen.

Valinnassa painotetaan kurssilaisten mahdollisimman kattavaa alueellista jakautumista sekä laajaa seuraedustusta. Valinnassa tullaan painottamaan vankkaa lajiosaamista, kokemusta agilitykouluttajana ja –valmentajana toimimisesta sekä kilpailukokemusta. Lisäksi näytöt pitkäaikaisista valmennussuhteista ja valmennettavien saavuttamista tuloksista ovat eduksi hakijalle.

Valinnassa painoarvoa tullaan antamaan myös hakijan halukkuudelle toimia liittokouluttajana  seuraavien viiden vuoden aikana.

Vuosikurssilla tuotettua aineistoa käytetään liiton koulutus- ja valmennustoiminnassa.

Miten haku tapahtuu?

Agilityvalmentajan (taso 2) vuosikurssille haetaan sähköisellä hakukaavakkeella. Haku aukeaa lauantaina 1.3.2014 ja on auki maanantaihin 31.3.2014 saakka.

Kun aloitat hakukaavakkeen täyttämisen, varaa siihen riittävästi aikaa ja täytä koko kaavake mahdollisimman huolellisesti. Hakukaavakkeella annettujen tietojen perusteella suoritetaan kurssilaisten lopullinen valinta.

Ongelmia sisäänkirjautumisessa hakulomakkeelle?

Sähköisen hakulomakkeen käyttäjätunnuksena toimii kunkin ohjaajan henkilökohtainen Sportti-ID. Salasana on Sporttirekisterin oma salasana, joka eroaa kilpailuihin ilmoittauduttaessa käytettävästä KITU-järjestelmän salasanasta. Mikäli et muista sporttirekisterin salasanaasi, pyydä Sporttirekisteristä uusi salasana painamalla kirjautumissivun oikeassa alalaidassa sijaitsevaa “unohditko salasanasi” -linkkiä. Järjestelmä lähettää sinulle välittömästi uuden salasanan lisenssitiedoissasi ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Mikäli et saa uutta salasanaa sähköpostiisi, se saattaa johtua siitä, että sähköpostiosoitteesi on vaihtunut lisenssin lunastamisen jälkeen tai että olet lisenssiä lunastaessasi näppäillyt sähköpostiosoitteesi väärin. Tässä tapauksessa lähetä asiasta korjauspyyntö osoitteeseen toimisto@agilityliitto.fi, niin sähköpostiosoitteesi korjataan Sporttirekisteriin.

Lisätietoja: koulutus-tmk@agilityliitto.fi

Esittelyssä Agilityliiton toiminnanjohtaja Sirpa Sippola

Agilityliitto sai vuoden 2014 alussa uuden toiminnanjohtajan. Liiton uutena toiminnanjohtajana aloitti Sirpa Sippola, rautainen yhdistys-, johto- ja viestintä- ja markkinointityön ammattilainen.

Sirpa 2

Ennen liittotyöhön siirtymistään Sirpa Sippola on työskennellyt Ikaalisten kaupungilla kansalaisopistolla vt. rehtorina ja sen jälkeen Sata-Häme Soi – festivaalin toiminnanjohtajana. Muutettuaan Helsinkiin Sirpa toimi ensin UIT Hakaniemen Musiikkiteatterissa markkinointipäällikkönä ja ennen SAGIin siirtymistään Polarartistit -ohjelmatoimistossa tuotantojohtajana.

Sirpan yhdistystoimintatausta ja kansainvälisen yhteistyön tausta tulee Sata-Häme soi -festivaalin kautta. Hän uskoo tästä olevan hyötyä myös nykyisessä tehtävässä. Vaikka genre sijoittui musiikkipuolelle, siinäkin oli suurelta osin kyse ihmisten harrastus- ja kilpailutoiminnasta. Koirat ovat kuuluneet hänen elämäänsä jo lapsesta saakka. Tällä hetkellä perheessä on kaksi kääpiösnautseria, joiden kanssa harrastetaan ulkoilua ja lenkkeilyä.

Sirpa kertoo olevansa määrätietoinen, sosiaalinen ja uusista asioista helposti innostuva persoona. Hänen Sirpan visioissaan siintää lajin profiilin korotus. Tavoitteena on, että urheilupuolella agility lasketaan yhdenvertaisena muiden urheilulajien joukkoon unohtamatta kuitenkaan sitä, että kyseessä on aina ihmisen ja koiran yhdessä harrastama laji. Tietoisuuden lajista tulisi levitä laajemmalle kuin lajin harrastajien keskuuteen.

Sirpa haluaa viedä eteenpäin avointa kuvaa liiton toiminnasta. ”Arvostan suuresti vapaaehtoisten tekemää työtä, sekä liiton hallinnossa että myös alueellisesti ja paikallisesti yhdistyksissä. Ilman vapaaehtoisten työpanosta tämän lajin harrastaminen ja kilpailutoiminta olisi aika vaikeaa”, sanoo Sirpa.

Uusi toiminnanjohtaja esittäytyi livehaastattelussa 4.2.2014 Valo-talolla.

Valmentajakurssin hakuaika

Ennakkotiedosta poiketen hakuaika valmentajakurssille on 1.-31.3.2014. Lisätietoja valmentajakurssista löydät täältä. Linkki ilmoittautumiseen julkaistaan myöhemmin.

koulutus-tmk@agilityliitto.fi

Junior EO2014 - haku päättyy 27.3.2014

Junior EO2014 järjestetään 11-13.7.2014 Milanossa, Italiassa. Junior European Open on FCI:n vuosittain järjestämä lapsille (vuonna 2000 ja myöhemmin syntyneet) ja junioreille (1996-1999 syntyneille) avoin agilitykilpailu. Viikonlopun aikana kilpaillaan yksilö- ja joukkuemestaruuksista. Kilpailu on avoin myös x-rotuisille koirille. Koirien tulee olla rekisteröity Suomen Kennelliiton rotukoira- tai koirarekisteriin.

SAGI valitsee kilpailuun lähetettävän joukkueen. Junior EO2014 –joukkueeseen valitaan maksimissaan 12 koirakkoa, joista enintään puolet voi olla makseja. Joukkuekilpailuun lähetettävät joukkueet kootaan EO2014 –rankingin mukaisessa paremmuusjärjestyksessä, ja joukkueet nimetään SAGIn toimesta.

SAGI maksaa joukkueen osallistumismaksut. Joukkueen jäsenet vastaavat matka- ja majoituskuluistaan ja hoitavat matkajärjestelyt itse.

Junior EO2014 –joukkueen valintakriteerit

Vuoden 2014 Junior European Open -joukkue valitaan EO2014 -rankingin mukaisessa järjestyksessä.

European Open -joukkueen valinnoissa huomioidaan kunkin koirakon osalta 15 parasta tulosta vuodelta 2013. Pisteitä saa vain 3-luokassa tehdystä 0-tuloksesta seuraavan taulukon mukaisesti:

Sijoitus alle 30 starttia 30-50 starttia 51-75 starttia 76-100 starttia yli 100 starttia
1. 5 p 7 p 9 p 11 p 12 p
2. 3 p 5 p 7 p 9 p 10 p
3. 1 p 3 p 5 p 7 p 8 p
4. 1 p 3 p 5 p 6 p
5. 1 p 3 p 4 p
6. 1 p 2 p
7. 1 p

Valinnassa huomioidaan vain Suomessa järjestettyjen kansallisten ja kansainvälisten kilpailujen tulokset. Pisteitä ei saa SM-kilpailuista eikä maajoukkueen karsintakilpailusta. Lisäksi tulosvaatimus on koirakkokohtainen.

EO2014 -rankingtaulukossa on mukana kaikki kauden 2013 kilpailut. Huomioitavaa on, että taulukossa esitettyihin pisteisiin voi vielä tulla muutoksia, jos niissä havaitaan virheitä.

Mikäli kaksi tai useampi koirakko päätyy tasapisteisiin, joukkueeseen valitaan paremman kokonaispistekeskiarvon saavuttanut koirakko.

Ohjaajan tulee olla Suomen kansalainen ja hänellä tulee olla voimassa oleva kilpailulisenssi. Koiran tulee olla rekisteröity Kennelliiton rotukoirarekisteriin tai tunnistusmerkintärekisteriin (FIX).

Miten haku tapahtuu?

European Open –joukkueeseen haetaan sähköisellä hakulomakkeella. Hakijalla tulee olla voimassa oleva lisenssi vuodelle 2014; lisäksi sisäänkirjautumisessa tarvitaan Sporttirekisterin salasana. Huomaathan, että lisenssin ja maksun kirjautuminen Sporttirekisteriin saattaa kestää pari päivää, joten lunastathan lisenssin hyvissä ajoin ennen hakulomakkeen täyttämistä.

Hakiessasi EO2014-joukkueeseen:

1. Käy ensin tarkistamassa EO2014 -rankingista että tuloksesi ja niistä saamasi pisteet ovat listalla oikein. Mikäli havaitset tulostiedoissa tai pisteissä virheitä tai puutteita, laita korjauspyyntö osoitteeseen kitu (at) agilityliitto.fi. Ennen kuin lähetät hakemuksen odota, että kitu kuittaa virheet tai puutteet korjatuiksi. Mikäli et saa kitulta kuittausta korjauksista viimeistään 23.3.2014, lähetä hakemus ja ilmoita lomakkeella puutteet tai virheet tuloksissasi sille varatussa kohdassa.

2. Kun olet todennut, että tuloksesi ovat oikein, käy täyttämässä sähköinen hakemus viimeistään 27.3.2014. Mikäli et saa sähköpostiisi vahvistusta hakemuksesi vastaanottamisesta, laita sähköpostia osoitteeseen mari.niinikoski (at) agilityliitto.fi hakemuksen perille tulon varmistamiseksi.

Hakuaika päättyy 27.3.2014.

Ongelmia sisäänkirjautumisessa hakulomakkeelle?

Sähköisen hakulomakkeen käyttäjätunnuksena toimii kunkin ohjaajan henkilökohtainen Sportti-ID. Salasana on Sporttirekisterin oma salasana, joka eroaa kilpailuihin ilmoittauduttaessa käytettävästä KITU-järjestelmän salasanasta. Mikäli et muista sporttirekisterin salasanaasi, pyydä Sporttirekisteristä uusi salasana painamalla kirjautumissivun oikeassa alalaidassa sijaitsevaa “unohditko salasanasi” -linkkiä. Järjestelmä lähettää sinulle välittömästi uuden salasanan lisenssiä lunastaessa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Sporttirekisteriin salasanan pääset tilaamaan tästä: https://rekisteri.sportti.fi/

Mikäli et saa uutta salasanaa sähköpostiisi, se saattaa johtua siitä, että sähköpostiosoitteesi on vaihtunut lisenssin lunastamisen jälkeen tai että olet lisenssiä lunastaessasi näppäillyt sähköpostiosoitteesi väärin. Tässä tapauksessa lähetä asiasta korjauspyyntö osoitteeseen toimisto (at) agilityliitto.fi, niin sähköpostiosoitteesi korjataan Sporttirekisteriin.

kilpailukoordinaattori Mari Niinikoski, etunimi.sukunimi@agilityliitto.fi

Agilityliiton vuosikokousviikonloppu

120€/vrk/1-hh:ssa
130€/vrk/2-hh:ssa 2 henkilöä
lemmikkieläinmaksu 10 eur/vrk

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Sirpa Sippola, etunimi.sukunimi@agilityliitto.fi.