Uudet valionarvosäännöt astuivat voimaan 1.1.2020

Suomen Kennelliitto on uudistanut valionarvosääntöjään ja uudet säännöt ovat astuneet voimaan 1.1.2020.

Agilityn valionarvosäännöt 1.1.2020 alkaen ovat seuraavat:

Agilityvalion arvo (FI AVA)

Koira saa Suomen agilityvalion arvon, kun sillä on agilitykilpailujen korkeimmassa tasoluokassa kolme agilitysertifikaattia kolmelta eri agilitytuomarilta. Lisäksi koiran tulee olla palkittu näyttelyssä vähintään arvosanalla ”hyvä” vähintään 15 kuukauden ikäisenä.

Ulkomainen koira saa Suomen agilityvalion arvon, kun se on oman maansa agilityvalio ja saa agilitysertifikaatin agilitykilpailujen korkeimmassa tasoluokassa Suomessa. (Valt. 23.11.19)

Hyppyvalion arvo (FI AVA-H)

Koira saa hyppyvalion arvon, kun sillä on agilitykilpailujen korkeimmassa tasoluokassa kolme hyppysertifikaattia kolmelta eri agilitytuomarilta. Lisäksi koiran tulee olla palkittu näyttelyssä vähintään arvosanalla ”hyvä” vähintään 15 kuukauden ikäisenä.

Ulkomainen koira saa Suomen hyppyvalion arvon, kun se on oman maansa hyppyvalio ja saa hyppysertifikaatin agilitykilpailujen korkeimmassa tasoluokassa Suomessa. (Valt. 23.11.19)

Muutokset aikaisempiin valionarvosääntöihin:

1. Sertifikaattien välillä ei jatkossa vaadita yhden vuoden sekä yhden päivän aikarajaa.
  2. Siirtymäsääntö ennen 1.6.2009 agilitykilpailujen korkeimmassa tasoluokassa saavutettujen nollatulosvoittojen rinnastamisesta agility- tai hyppysertifikaateiksi on poistettu.

Uudet valionarvosäännöt luettavissa kokonaisuudessaan Kennelliiton sivuilta.

Usein kysytyt kysymykset:

Voiko koirani valioitua takautuvasti, kun olisimme tuloksiemme puolesta ansainneet jo kolme sertifikaattia ennen 1.1.2020?

Ei voi, sillä valionarvosääntöjä ei sovelleta takautuvasti.

Voiko koirani valioitua, jos koirani saa sertifikaatin tammikuussa, kun sillä on jo kaksi sertifikaattia syksyltä 2019?

Kyllä voi, sillä vuoden ja yhden päivän aikaraja on poistunut ja uusin sertifikaatti on ansaittu uusien valionarvosääntöjen voimassaoloaikana.