Kysymyksiä sääntömuutokseen liittyen voi esittää sääntötyöryhmälle: saannot@agilityliitto.fi

Kansallinen sääntöpäivitys 2023

Kilpailuoikeus eri tasoluokissa ja LUVAt

Kysymys: Koirani on tiputettu kolmosluokkalaisesta ykkösiin muutama vuosi sitten. Saako koiralla kisata missä luokassa vain nykyisien sääntöjen mukaan, kun on ollut jo kerran 3-luokkalainen ja vanhojen sääntöjen puitteissa tiputettu luokissa alemmaksi?

• Vastaus: Koirallasi ei ole oikeutta kisata 3-luokassa vaan sinun täytyy hankkia koirallesi luokkanousuun oikeutettavat tulokset. Koska olet tiputtanut sen 1-luokkaan vanhojen sääntöjen aikana, sen kisaoikeus tasoluokkaan katsotaan 31.12.2022 tilanteen mukaisesti.

Kysymys: Koirani on saanut 1-luokasta OIVA:n. Voinko kisata suoraan 2-luokassa ensi vuonna?

• Vastaus: Kyllä, koirallasi on kilpailuoikeus 2-luokassa OIVA:n myötä eikä se katoa sääntöjen muuttuessa mihinkään. OIVA oikeuttaa kilpailuoikeuteen ylemmässä tasoluokassa. Koira kilpailee lajimuodoissa agility ja hyppy siinä tasoluokassa, johon koiralla on ollut osallistumisoikeus agilityssä 31.12.2022. Koirasi kilpailee lajimuodossa hyppy 2 lk ja agility 2 lk.

Kysymys: Kisataan 2 lk. Montako 0-tulosta pitää tehdä ensi vuoden alusta alkaen, että nousee 3-luokkaan?

• Agility: 2 agin 0-tulosta (ei LUVAA)
  • Hyppy: 2 hypäri 0-tulosta, toinen LUVA
  • Vastaus: Saavutetut LUVA:t eivät katoa sääntöjen muuttuessa. Uusien sääntöjen mukaan koiralla tulee olla vähintään 3 LUVAA 2 eri tuomarilta, jotta se voi saada kilpailuoikeuden 3 lk.

Kysymys: Voinko kilpailla lajimuodon sisällä eri tasoluokissa saman päivän aikana?

• Vastaus: Kyllä voit, vapaa siirtymäoikeus tasoluokkien välillä takaa sen, että voit kisata myös lajimuodon sisällä eri tasoluokissa saman päivän aikana, kunhan ne ovat eri kilpailutunnuksilla (eli kyseessä ovat eri kilpailut). Esimerkiksi, jos päivän aikana järjestetään hyppyratoja 3 kpl (A, B ja C ja kaikissa tasoluokat 1,2 ja 3), voit halutessasi kilpailla A-1lk, B-2 lk ja C-3 lk. Muutos tulee tehdä KITU:ssa koiran tietoihin ennen kuin ilmoittaa kyseiselle radalle.

Meriitit

Kysymys: Huomioidaanko jo nyt olevat nollat, jos kerää nollia meriittejä varten? Luokanvaihto oli selkeästi kerrottu säännöissä, mutta tähän meriitti asiaan en löytänyt vastausta. Tämä vaikuttaa syksyn kisasuunnitelmiin.

• Vastaus: Meriittien siirtymäsäännös noudattaa Agilityliiton periaatetta, etteivät aiemmin saavutetut tulokset nollaudu lajin sääntöjen kehittyessä, mikäli kriteerit eivät tiukennu.

Meriittien tullessa käyttöön 1.1.2023 alkaen hallitus on tehnyt seuraavan päätöksen:
    “Saavuttaakseen meriitin koiran on saavutettava vähintään yksi (1) merkitsevä tulos 1.1.2023 jälkeen, vaikka koira olisi saavuttanut tarpeellisen määrän merkitseviä tuloksia kyseisen lajimuodon ja tasoluokan radoilta 31.12.2022 mennessä.“

Kysymys: Onko meriitti pakko ottaa vastaan?

• Vastaus: Meriitti tulee kilpailun järjestäjän kirjaamana ja tieto siirtyy tuloksen mukana myös jalostustietokantaan automaattisesti. Sitä ei anota eikä
    siitä voi kieltäytyä.

Kysymys: Huomioidaanko ulkomailla kerätyt nollat meriitissä? Entä myönnetäänkö meriitti ulkomaalaiselle koiralle?

• Vastaus: Sääntötulkinta asiasta:
    1) Meriittiin tarvittaviksi nolliksi kelpuutetaan vain Suomessa tehdyt nollatulokset ja
    2) Meriitti voidaan myöntää myös ulkomaalaiselle koiralle, mutta meriittiin tarvittaviksi nolliksi kelpaavat vain Suomessa tehdyt nollat. Koiran omistaja/ohjaaja huolehtii itse meriitin viemisestä oman maansa kennelliiton järjestelmään mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.

Sääntökoulutusten materiaali

Kysymys: Mistä löydän sääntökoulutuksien materiaalin?

• Vastaus: Sääntötyöryhmän järjestämien koulutusten julkinen materiaali löytyy Agilitykilpailujen materiaali-sivulta sekä tallenteina Agilityliiton youtube-kanavalta.

Kokoluokan vaihto ja ranking

Kysymys: Koirani vaihtoi kokoluokkaa siirtyen pikkumakseista mediksi. Siirtyvätkö vanhan kokoluokan rankingpisteet, vai alkaako rankingpisteiden kerääminen alusta?

• Vastaus: Rankingpisteet eivät siirry uuteen kokoluokkaan.