Kysymyksiä sääntömuutokseen liittyen voi esittää sääntötyöryhmälle: saannot@agilityliitto.fi

Kansallinen sääntöpäivitys 2023

Kilpailuoikeus eri tasoluokissa ja LUVAt

Kysymys: Koirani on saanut 1-luokasta OIVA:n. Voinko kisata suoraan 2-luokassa ensi vuonna?

• Vastaus: Kyllä, koirallasi on kilpailuoikeus 2-luokassa OIVA:n myötä eikä se katoa sääntöjen muuttuessa mihinkään. OIVA oikeuttaa kilpailuoikeuteen ylemmässä tasoluokassa. Koira kilpailee lajimuodoissa agility ja hyppy siinä tasoluokassa, johon koiralla on ollut osallistumisoikeus agilityssä 31.12.2022. Koirasi kilpailee lajimuodossa hyppy 2 lk ja agility 2 lk.

Kysymys: Kisataan 2 lk. Montako 0-tulosta pitää tehdä ensi vuoden alusta alkaen, että nousee 3-luokkaan?

• Agility: 2 agin 0-tulosta (ei LUVAA)
  • Hyppy: 2 hypäri 0-tulosta, toinen LUVA
  • Vastaus: Saavutetut LUVA:t eivät katoa sääntöjen muuttuessa. Uusien sääntöjen mukaan koiralla tulee olla vähintään 3 LUVAA 2 eri tuomarilta, jotta se voi saada kilpailuoikeuden 3 lk.

Meriitit

Kysymys: Huomioidaanko jo nyt olevat nollat, jos kerää nollia meriittejä varten? Luokanvaihto oli selkeästi kerrottu säännöissä, mutta tähän meriitti asiaan en löytänyt vastausta. Tämä vaikuttaa syksyn kisasuunnitelmiin.

• Vastaus: Meriittien siirtymäsäännös noudattaa Agilityliiton periaatetta, etteivät aiemmin saavutetut tulokset nollaudu lajin sääntöjen kehittyessä, mikäli kriteerit eivät tiukennu.

Meriittien tullessa käyttöön 1.1.2023 alkaen hallitus on tehnyt seuraavan päätöksen:
    “Saavuttaakseen meriitin koiran on saavutettava vähintään yksi (1) merkitsevä tulos 1.1.2023 jälkeen, vaikka koira olisi saavuttanut tarpeellisen määrän merkitseviä tuloksia kyseisen lajimuodon ja tasoluokan radoilta 31.12.2022 mennessä.“

Sääntökoulutusten materiaali

Kysymys: Mistä löydän sääntökoulutuksien materiaalin?

• Vastaus: Sääntötyöryhmän järjestämien koulutusten julkinen materiaali löytyy Agilitykilpailujen materiaali-sivulta sekä tallenteina Agilityliiton youtube-kanavalta.