Suomessa on tuomarikoulutus on ollut laadukasta jo vuodesta 1989. Ensimmäiset suomalaiset agilitytuomarit kouluttautuivat lajin kehittäjä Peter Lewisin vetämällä tuomarikurssilla Suomessa. Suomessa ensimmäinen tuomarikurssi järjestettiin vuonna 1991 ja siitä lähtien on kursseja järjestetty säännöllisesti. Tuomareiden jatkokoulutusta on järjestetty vuosittain vuodesta 1990-luvun alusta alkaen. SAGIn perustamisen jälkeen vuonna 2006 sekä tuomarikurssien että jatkokoulutuksen järjestämisvastuu siirtyi Suomen Kennelliitolta SAGIlle.

Tuomarikurssi

Varsinainen ylituomarikoulutus on kaksiosainen. Perusosa (Ylituomari 1) on Kennelliiton hallinnoima kurssi. Niitä järjestetään vuosittain noin 4kpl eri piirien alueilla. Ylituomari 1 -kurssi on voimassa 2 vuotta, jonka aikana kokelaan pitää hakeutua erikoistumiskoulutukseen. Lajiosa (Agility-ylituomari) kurssi järjestetään SAGIn toimesta noin 3 - 5 vuoden välein.

Seuraava tuomarikurssi järjestetään aikaisintaan 2021, ajankohdasta tiedotetaan vähintään 1,5 vuotta ennen kurssia. Kurssille valitaan enintään 25 osallistujaa. Tuomarikurssin haun aukeamisesta tiedotetaan erikseen.

Tuomareiden jatkokoulutus

Tärkein tuomareiden jatkokoulutusmuoto ovat vuosittain järjestettävät Tuomaripäivät, joiden ajankohdaksi on vakiintunut viikon 44 lauantai ja sunnuntai. Säilyttääkseen tuomarioikeutensa tuomarin on osallistuttava tuomaripäiville vähintään joka toinen vuosi.

Lisätietoja: koulutus-tmk (at) agilityliitto.fi