Valmentajille

Olen käynyt koulutusohjaajan perus/jatkokurssin, mitä minun vielä pitäisi suorittaa?

Näkyvätkö suoritetut kurssit jossain?

Mitä kaikkea AVA2-moduulit sisältävät?

AVA2-taulukon alarivillä lukee neljä kertaa erikoistuminen. Mitä ne tarkoittaa ja miten niitä voi suorittaa?

Minulla on ammattitaitoa ja osaamista, josta on hyötyä agilityvalmentajalle. Voinko hakea hyväksilukemista aiemman osaamiseni perusteella?

Seuroille

Kuka valmentajakoulutuksia vetää?

Miten valmentajakoulutukset toteutetaan käytännössä?

Mitä kaikkea AVA2-moduulit sisältävät?

Olemme järjestämässä valmentajakoulutuksen. Miten koulutuksen saa kurssikalenteriin?

Olemme järjestämässä AVA2-moduulia X.x. Mistä tiedän, mitä valmentajakursseja osallistujat ovat aiemmin käyneet?

Olemme järjestämässä valmentajakoulutuksen, joka pidetään kokonaan etänä. Onko koulutuksiin maksimiosallistujamäärää?

Olemme järjestäneet valmentajakoulutuksen. Tuleeko meidän toimittaa lista suorittaneista johonkin?

Jos olet suorittanut koulutusohjaajan perus- ja jatkokurssin, saat osasta AVA2-moduuleita automaattisesti suoritusmerkinnät. Mikäli sinua kuitenkin kiinnostaa joku aihe erityisesti, voit suorittaa moduulin uudestaan, vaikka saisitkin sen aikaisemmilla kursseilla automaattisesti suoritettua. Jos olet suorittanut joko peruskurssin tai perus- ja jatkokurssin ja pätevyytesi pitäisi olla voimassa, sinulta pitäisi löytyä AVA1-merkintä Suomisportista ja lisäksi saat loput suoritusmerkinnät automaattisesti kevään 2021 aikana.

Katso tarkemmat tiedot tästä ohjeesta.

Näkyvätkö suoritetut kurssit jossain?

Suoritetut kurssit tulevat aikanaan näkymään oppimisympäristössämme. Jos olet suorittanut koulutusohjaajan peruskurssin tai perus- ja jatkokurssin, sinulla pitäisi olla Suomisportissa suoraan AVA1-merkintä. Muilta osin merkinnät tulevat oppimisympäristöön, kunhan suoritusten tekninen toteutus saadaan valmiiksi. Huomaathan, että koulutusohjaajan perus- ja jatkokurssin suorittaneiden ei tarvitse erikseen hakea hyväksilukemista niihin kuuluvien moduulien osalta!

Mistä näen tulossa olevat kurssit ja koulutukset?

SAGIn kurssikalenteri löytyy nykyään oppimisympäristöstämme osoitteesta http://moodle.agilityliitto.fi/. Kurssikalenterin näet kirjautumalla sisään vierailijana.

Kuka valmentajakoulutuksia vetää?

Valmentajakoulutuksia vetävät SAGIn liittokouluttajat. Kaikki liittokouluttajat voivat vetää kaikkia valmentajakoulutuksia. Liittokouluttajat ovat kouluttautuneita agilityvalmentajia, joille on myönnetty liittokouluttajaoikeudet määräaikaisesti ja jotka ovat sitoutuneet liittokouluttajan työjärjestykseen. Liittokouluttajien yhteystiedot, esittelyt ja osaamisprofiilit löytyvät täältä.

Miten valmentajakoulutukset toteutetaan käytännössä?

Agilityn valmentajakoulutuksia voivat järjestää SAGI ja sen jäsenyhdistykset yhdessä SAGIn liittokouluttajien kanssa. Jäsenyhdistykset voivat suoraan olla yhteydessä lähialueen liittokouluttajiin (liittokouluttajien yhteystiedot löytyvät täältä).

Valmentajakoulutukset ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät sekä itsenäisesti että ryhmässä toteutettavia tehtäviä. Valmentajakoulutukset pyörivät SAGIn oppimisympäristössä, josta myös kurssikalenteri löytyy. Valmentajakoulutuksia järjestetään sekä lähiopetuksena että etänä. Tarkempi toteutusmuoto riippuu vetäjästä ja käytettävissä olevista resursseista. Valmentajakoulutusten hintaan vaikuttaa luentojen keston ja osallistujamäärän lisäksi muut mahdolliset kulut.

Kurssikalenteria ylläpitää SAGIn toimisto. Kurssianomusta varten kannattaa jo miettiä tekstit valmiiksi. Mallia teksteille voi katsoa kurssikalenterissa olevista kursseista. Kurssit tulee anoa kuukautta ennen alkamisajankohtaa tällä lomakkeella: https://forms.gle/2RbvkTNwAaMVV2ca9

Kenelle agilityn apuvalmentaja (AVA1) on suunnattu?

AVA1 on erityisesti suunnattu aloitteleville valmentajille ja valmentajaksi ryhtymistä suunnitteleville! Erityisiä ennakkovaatimuksia ei siis ole - oman harrastuneisuuden ja kiinnostuksen lisäksi. AVA1 sopii myös kokeneemmille valmentajille, jotka haluavat päivittää osaamistaan ja verkostoitua muiden valmentajakollegoiden kanssa.

Mitä kaikkea AVA2-moduulit sisältävät?

AVA2-moduulien osaamistavoitteet kertovat sisällöstä. Osaamistavoitteet löydät täältä.

Erikoistumispalkkeja tulee suorittaa yksi per osaamisalue eli yhteensä neljä. Erikoistuminen suoritetaan moduulien yhteydessä erillisenä tehtävänä, johon tulee käyttää aikaa noin 2,5h. Erikoistumisen aiheen saa valita oman mielenkiinnon ja osaamisen mukaan joko valitsemalla aihe ja tehtävä valmiista listasta tai keksimällä oman aiheen ja tehtävän. Oma aihe ja tehtävä tulee hyväksyttää moduulia vetävällä liittokouluttajalla. Erikoistuminen ohjeistetaan tarkemmin koulutuksissa. Mikäli sinulta puuttuu jostain osaamisalueesta pelkkä erikoistuminen, voit suorittaa sen myös jonkun muun moduulin yhteydessä. Keskustele tästä kuitenkin koulutusta vetävän liittokouluttajan kanssa.

Suosittelemme kysymään tätä ilmoittautumisen yhteydessä. Mikäli joku osallistujista ei muista tai tiedä, mitä kursseja on aiemmin käynyt, tulee hänen olla yhteydessä SAGIn toimistoon (toimisto@agilityliitto.fi).

Hyväksilukeminen on mahdollista osaamisella ja kokemuksella, joka on merkittävästi laajempaa ja syvällisempää kuin hyväksilukemisen kohteena olevan moduulin tai kokonaisuuden osaamistavoitteet määrittelevät. Hyväksilukemista haetaan erillisellä lomakkeella, joka löytyy täältä. Aiemman osaamisen tunnistamisesta löydät lisää tietoja täältä.

Huomaathan, että koulutusohjaajan perus- ja jatkokurssin suorittaneiden ei tarvitse erikseen hakea hyväksilukemista niihin kuuluvien moduulien osalta! Jos olet suorittanut joko peruskurssin tai perus- ja jatkokurssin, sinulta pitäisi jo löytyä AVA1-merkintä Suomisportista ja saat loput suoritusmerkinnät automaattisesti kevään 2021 aikana.

Ei ole. Lähtökohtaisesti suosittelemme pitämään ryhmät noin 20 osallistujan kokoisina käytännön järjestelyistä ja vetäjän ajankäytöllisistä syistä, mutta lopullinen osallistujamäärä on järjestäjästä ja vetäjästä kiinni.

Mikäli valmentajakoulutuksessanne ei käytetä SAGIn oppimisympäristöä, tulee lista toimittaa toimistolle (toimisto@agilityliitto.fi). Järjestävä yhdistys ja vetäjä sopivat keskenään, kumpi listan toimittaa. Mikäli koulutuksenne pyörii oppimisympäristössä, ei listaa tarvitse toimittaa mihinkään, sillä oppimisympäristö vie tulevaisuudessa suoritustiedot automaattisesti Suomisporttiin.