Koetoimitsija

Koetoimitsijakoulutuksen tavoitteena on kouluttaa osaavia toimihenkilöitä seurojen järjestämiin kilpailuihin.
Kurssin kokonaisuudessaan läpäisseet ja harjoittelut suorittaneet oppilaat hallitsevat kaikki toimihenkilötehtävät ja pystyvät vastaavana koetoimitsijana ottamaan vastuun kilpailuorganisaatiosta.

Toimitsijaksi pätevöityminen

Ensimmäinen osa:

Suomen Kennelliiton (SKL) järjestämä koetoimitsijoiden peruskurssi (kaikille lajeille yhteinen yleinen osa).  Kurssi kestää yhden (1) päivän ja sen järjestää kennelpiiri.  Tämä kurssi kannattaa suorittaa ennen  Suomen Agilityliiton (SAGI) koetoimitsijakurssia.

Toinen osa:

Agilityn kilpailutoimihenkilökurssi (2.1), lajikohtaisen kurssin ensimmäinen osa, jossa käsitellään kilpailutoimihenkilöiden tehtäviä kilpailupäivänä. Kurssin voivat järjestää SAGI:n jäsenyhdistykset tai SAGI.  Kurssi kestää yhden (1) päivän.  Kurssi voidaan järjestää lähiopetuksena, hybridimallina tai kokonaan etätoteutuksena.  2.1-osan suorittamisen jälkeen tulee osallistujan suorittaa virallisissa kilpailuissa kolme (3) vastaavan koetoimitsijan tai tuomarin valvomaa harjoituskertaa, joista saa kuittaukset valvojalta. Osallistujan tulee toimia tuomarinsihteerinä (valvojana ja allekirjoittajana vastaava koetoimitsija), toimistotehtävissä (valvojana ja allekirjoittajana vastaava koetoimitsija), sekä ratamestarina (radan rakentaminen ei pakollista, valvojana ja allekirjoittajana tuomari), jotta saa osallistumisoikeuden 2.2 osaan.

Agilityn vastaava koetoimitsijakurssi (2.2), lajikohtaisen kurssin toinen osa, jossa käsitellään kilpailujen läpivientiin liittyvät asiat kilpailujen anomisesta tulosten toimittamiseen saakka. Kurssin voivat järjestää SAGI:n jäsenyhdistykset tai SAGI. Kurssi kestää yhden (1) päivän.  Kurssi voidaan järjestää lähiopetuksena, hybridimallina tai kokonaan etätoteutuksena. Kilpailujen ennakkotehtävät harjoitellaan verkkotehtävinä varsinaisen kurssin aikana. Koetoimitsijakurssin (osa 2.2) jälkeen suoritetaan virallisissa kilpailuissa kerran (1) avustavan vastaavan koetoimitsijan harjoittelu vastaavan koetoimitsijan ja tuomarin valvomana. Harjoittelun hyväksyvät kilpailun tuomari ja vastaava koetoimitsija.

2.2-osan suorittamisen jälkeen osallistujat pystyvät toimimaan vastaavina koetoimitsijoina agilitykilpailuissa ja vastaamaan koko kilpailuorganisaatiosta.

Muut edellytykset pätevöitymiselle

Koulutukseen hakeutuvan henkilön tulee olla SKL:n jäsen jo peruskurssille mentäessä ja hänen on omattava riittävä tietous omasta lajistaan. Lisäksi henkilöllä on oltava agilitylisenssi (A-, B1- tai C-lisenssi).

Vastaavan koetoimitsijan pätevyys myönnetään kun hakija on täyttänyt 18 vuotta, koulutuksen voi kuitenkin halutessaan suorittaa jo ennen sitä.

Toimitsijakortti

Agilityn koetoimitsijakurssin ja siihen liittyvät harjoittelut hyväksytysti suorittaneet voivat anoa SAGIlta koetoimitsijakorttia.

Korttianomus toimitetaan osien 1 ja 2 kurssitodistuksineen sekä harjoittelukortteineen SAGIn toimiston sähköpostiin skannattuna (mukaan: SKL:n jäsennumero, SAGIn lisenssinumero ja jäsenyhdistyksen puolto).

Koetoimitsijakurssin harjoittelukortti löytyy sähköisessä muodossa materiaalipankistamme.

Koetoimitsijakortti on toistaiseksi voimassa. Poikkeus: jos kortti on vanhentunut ennen 1.1. 2019, se pitää uusia.