Agilityn joukkuesuomenmestaruudet jaetaan ensimmäistä kertaa viidessä kokoluokassa

Koiraurheilulaji agilityn suomenmestaruudet ratkotaan tulevana viikonloppuna Myyrmäen urheilupuistossa Vantaalla. Joukkuemestaruuksista kisataan ensimmäistä kertaa viidessä kokoluokassa. Media ja yleisö ovat tervetulleita seuraamaan kisoja koko viikonlopun ajan.Tapahtuma on pääsymaksuton.

Kisat käynnistyvät virallisilla lämmittelykisoilla jo perjantai-iltapäivänä ja jatkuvat yksilömestaruuksilla lauantaina ja joukkue-SM-radoilla sunnuntaina. Kisoja käydään neljällä keinonurmikentällä yhtä aikaa. Joukkuemestaruuksista kisaa yhteensä 238 joukkuetta ja yksilömitaleista 729 koirakkoa.

Kisapäivä alkaa lauantaina kello yhdeksän ja sunnuntaina aamulla kello kahdeksan. Lauantain yksilömestarit ja sunnuntain joukkuemestarit ovat selvillä noin iltaseitsemään mennessä.

Suomessa otettiin käyttöön vuonna 2018 viisi kansallista kokoluokkaa. Uusien koko luokkien soveltaminen myös suomenmestaruuskilpailuissa toteutuu sekä yksilö- että joukkuemestaruuksissa tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Aiemmin agilityssa kilpailtiin kolmessa säkäluokassa: minit, medit ja maksit. Uudet pikkumini- ja pikkumaksiluokat madaltavat esimerkiksi erittäin pienten koirien kynnystä harrastaa ja kilpailla agilityssä.

Agility on voimakkaasti kasvava urheilulaji, ja nykyisin sen harrastajia on Suomessa jo yli 13 500. Suomi on yksi maailman menestyneimmistä agilityurheilumaista yhdessä Sveitsin, Saksan, Tsekin, Ranskan ja Venäjän kanssa.

Suomenmestaruuskisoihin on vapaa pääsy koko viikonlopun ajan. Myös media on tervetullut seuraamaan kisoja.

Agilityn SM-kisat Myyrmäen urheilupuistossa Vantaalla 23.–25.8.2018. Perjantaina kisat alkavat iltapäivällä, lauantaina klo 9 ja sunnuntaina aamulla kello 8. Vapaa pääsy. Kisat järjestävät Suomen Agilityliiton toimeksiannosta Helsingin Agility Urheilijat, Järvenpään agilityurheilijat ja Itä-Helsingin Agilityharrastajat.

Toimituksia pyydetään ilmoittamaan mahdollisista vierailuistaan perjantaihin 23.8. kello 12 mennessä tekstiviestillä numeroon 0400906123.

Lisätiedot:

Elina Heinonen
Agility SM-kilpailujen johtaja elina.heinonen@gmail.com
0400906123

Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. SAGI toimii paitsi agilityseurojen ja -harrastajien yhdyssiteenä ja keskusjärjestönä myös agilityharrastuksen etujärjestönä.

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva kaikenikäisille ihmisille sopiva liikuntamuoto. Ohjaaja ohjaa koiran suorittamaan radalla olevat esteet liikkumalla, kehonsa liikkein ja ääntään käyttäen. Parhaimmillaan agilitysuoritus on ohjaajan ja koiran saumatonta yhteistyötä, josta molemmat nauttivat.