Ensimmäiset hooperstuomarit valmistuneet!

Hoopers otettiin mukaan agilityn alaiseksi lajimuodoksi vuonna 2022. Tehdyn päätöksen mukaisesti tavoitteena on aloittaa hoopersin kilpailutoiminta 1.1.2025 alkaen.

Agilityliiton tekemän päätöksen mukaisesti hoopersin tuomarikoulutus toteutetaan lajimuotokohtaisella lisäkoulutuksella. Vastaava käytäntö on aiemmin tehty gamblersissa ja snookerissa.

Tuomarikurssi käynnistyi huhtikuussa 2022 ja on sisältänyt sääntöluennon sekä luennon ratasuunnittelusta ja eri tasoluokkien eroavaisuuksista. Hoopersin tuomarointioppia haettiin sveitsiläiseltä Nadine Hehliltä. Nadine on Polydog-järjestön aktiivi ja Navigate Your Dog -menetelmän kehittäjä sekä kouluttanut tuomareita useissa eri maissa.

SAGI:n tuomarikoulutus perustuu Suomen hooperssääntöihin. Hoopersin säännöt eri maiden välillä poikkeavat toisistaan, vaikka pääperiaate olisikin sama. Tämä johtuu pääosin siitä, että tällä hetkellä hoopers ei ole FCI:n alainen laji, eikä FCI-tason hooperssääntöjä ole laadittu. Vastaava tilanne on myös gamblersissa ja snookerissa.

Ensimmäisestä koulutuskurssista on valmistunut tällä hetkellä jo 18 tuomaria! Hoopersin lajimuotokohtaiset arvosteluoikeudet on myönnetty seuraaville agilityn ylituomareille: Aino Kinnunen, Anders Virtanen, Anne Viitanen, Arto Laitinen,  Einari Pekkala, Hilpi Yli-Jaskari, Jenny Naumanen, Johanna Wüthrich, Kari Jalonen, Kati Wala-Bruin, Kirsikka Tynkkynen, Laura Mättö, Marika Blom, Marja Lahikainen, Marjo Heino, Miia Kallio, Minna Räsänen ja Tommi Raita-aho!

Tuomareiden pätevyys oikeudet on lisätty Agilityliiton ylläpitämään agilityn ylituomareiden yhteystietolistaan.

SAGI onnittelee lämpimästi uusia hooperstuomareita!

Kuva: Hoopersin arvosteluoikeudet omaavien tuomareiden kotipaikkakunnat.

Tiedustelut: hoopers@agilityliitto.fi