Haku tuomarikurssille auki joulukuun ajan! Haku päättyy 31.12.2021

Mitä agilitytuomari tekee?

Agilitytuomari on kilpailutoiminnan kulmakivi, joka muun muassa suunnittelee radan, määrittää ihanneajan ja arvostelee kilpailusuoritukset. Tuomarin tehtävänä on valvoa, että kilpailussa noudatetaan agilitysäännöstöä, sekä vastata kilpailusuoritusten tasapuolisesta, sääntöjen- ja oikeudenmukaisesta arvostelusta. Hänen on otettava huomioon vallitsevat olosuhteet arvioidessaan kilpailun turvallista ja tasapuolista läpivientiä.

Agilitytuomarilla tulee olla laaja lajituntemus ja hänen on tunnettava agilitysäännöstön sisältö ja sitoutua noudattamaan sitä ottaessaan kilpailun tuomaritehtävän vastaan. Hänen tulee tuntea kulloinkin voimassa olevat FCI:n agilitysäännöt ja tulkintaohjeet (Judging Guidelines ja Obstacle Guidelines). Tuomarin on noudatettava agilitytuomareiden yhteisesti sopimia tulkintaohjeita.

Agilitytuomarin on oltava tinkimätön, rehellinen ja oikeudenmukainen, ja hänen on kohdeltava kaikkia koirakoita samojen periaatteiden mukaisesti. Agilitytuomarin on toimittava objektiivisesti eikä hänen tule antaa tunteiden vaikuttaa päätöksiinsä. Agilitytuomarin tulee käyttäytyä kohteliaasti ja asiallisesti. Agilitytuomarin on oltava puolueeton. Hänen ei tule vastaanottaa tehtävää, joka vaarantaa hänen puolueettomuutensa kilpailun tuomarina.

Lisää tuomarina toimimisesta löytyy säännöistä: D14 Tuomarin toimintaohje, FCI Judging Guidelines, kaikki säännöt

Kurssin ja haun aikataulu

Suomen Agilityliiton järjestämä seuraava tuomarikurssi järjestetään vuosien 2022-2023 aikana. Tuomarikurssi sisältää valmistavan jakson, etätapaamisia, lähiviikonloppuja ja kilpailuissa tehtäviä harjoitteluja sekä kollegion. Tuomarikurssin hakuaika on 1.-31.12.2021. Hakulomake löytyy täältä: https://forms.gle/NpFAvtR6XTgoPk84A

Valmistava jakso alkaa helmikuun alussa ja sisältää neljä etätapaamista sekä sääntökokeen. Vierumäen urheiluopistolla Heinolassa järjestettävät lähiviikonloput alkavat perjantaina noin klo 16 ja päättyvät sunnuntaina noin klo 16. Lähiviikonloppujen aikataulut tarkentuvat ennen maaliskuussa järjestettävää ensimmäistä lähijaksoa. Koko kurssiaikataulun näet alla olevasta kuvasta.

Valinnat tehdään tammikuussa ja kaikille hakijoille ilmoitetaan tuloksista perjantaina 21.1.2022. Helmi-maaliskuun valmistavalle jaksolle valitaan enintään 40 osallistujaa. Valmistavan jakson perusteella itse kurssille etenee enintään 25 kokelasta. Lopullisista valinnoista ilmoitetaan valmistavalle jaksolle osallistuneille sunnuntaina 6.3. Varsinaiselle kurssille valittujen tuomarikokelaiden nimet julkaistaan SAGIn viestinnässä. Varsinaisen kurssin hinta on enintään 300 €/lähiviikonloppu (koko kurssin yhteensä enintään 900€).

Ensimmäiset tältä kurssilta valmistuvat uudet agilitytuomarit pääsevät tositoimiin suoritettuaan kollegion hyväksytysti, aikaisintaan vuoden 2023 alussa. Oletko sinä yksi heistä?

Pääsyvaatimukset ja valintakriteerit

Tuomarikurssin valmistavalle jaksolle valitaan enintään 40 osallistujaa hakemuksen perusteella. Varsinaiselle kurssille etenee valmistavalta jaksolta enintään 25 osallistujaa. Valinnoissa voidaan huomioida hakijan taustan ja kilpailutoimintaan liittyvän kokemuksen lisäksi maantieteellinen sijainti.

Pääsyvaatimukset perustuvat Kennelliiton 19.1.2019 alkaen voimassa olevaan Palkinto-, arvostelu- ja ylituomareiden koulutus ja pätevöiminen sekä toiminta. Pääsyvaatimusten täyttämisen lisäksi kurssille hyväksytyn tulee valmistautua kurssiin hankkimalla tuomarikokemusta epävirallisista agilitykilpailuista.

Pääsyvaatimukset:

• 18-55 vuoden ikä (varsinaisen kurssin käynnistyessä eli ensimmäisen lähiviikonlopun alkaessa 11.3. tulee tuomarikokelaan olla vähintään 18- ja korkeintaan 55-vuotias)
  • Sopivuus luonteen ja arvostelukyvyn puolesta ylituomarin tehtävään
  • Luontaiset taipumukset ja riittävät fyysiset ominaisuudet ylituomarin tehtävään
  • SAGIn agilitylisenssi (vähintään C-lisenssi)
  • SAGIn jäsenyhdistyksen jäsenyys
  • Kennelliiton jäsenyys
  • Kennelpiirin puolto kurssille (sininen kortti)
  • Hakijan tulee olla kilpaillut agilityssä korkeimmassa (3) luokassa
  • Kokemus agilityvalmentajana toimimisesta
  • Kokemus toimimisesta agilitykilpailujen vastaavana koetoimitsijana nykysääntöjen voimassa ollessa
  • Hyväksytysti suoritetut tuomariuralle valmistavat kurssit (alla tarkemmin)

Tullakseen valituksi tuomarikurssille, hakijalla tulee lisäksi olla suoritettuna alla olevan listan mukaiset kurssit valmistavan jakson loppuun mennessä eli viimeistään 3.3.2022. SAGIn tai sen jäsenyhdistysten järjestämät tulossa olevat vahvistetut koulutukset löydät kurssikalenterista osoitteesta moodle.agilityliitto.fi.

• Ylituomari 1 -kurssi
  • Koetoimitsija 1 -kurssi (yleinen osa)
  • Koetoimitsija 2 -kurssi (agilityn lajiosa)
  • Ratamestarikurssi
  • Agilityn apuvalmentaja (AVA1) -pätevyys
    • Jos olet käynyt koulutusohjaajan peruskurssin, sinulta pitäisi löytyä AVA1-pätevyys Suomisportista. Jos pätevyys kuitenkin on päässyt vanhenemaan (eli sitä ei näy Suomisportissa), pätevyyden palauttamisen hakeminen on helppoa! Katso ohjeet.
    • Et ole käynyt mitään virallisia valmentajakoulutuksia, mutta sinulla on kuitenkin yli 5-v historia seuravalmentajana toimimisesta tai vastaavaa kokemusta muiden lajien parista? Voit hakea AVA1-pätevyyttä hyväksilukemisen kautta! Katso ohjeet ja hae hyväksilukemista.

Hakija, muista nämä!

• Laita kurssin aikataulu valmiiksi kalenteriin ja varaa valmistavan jakson ajalle riittävästi aikaa ja energiaa sääntöjen opiskeluun!
  • Täytä hakulomake ajoissa ja huolellisesti!
  • Hakulomakkeen täyttämiseen voit valmistautua näin:
    • Ota esiin lisenssinumerosi!
    • Ota esiin Kennelliiton jäsennumerosi ja varmista, että jäsenyytesi on voimassa!
    • Skannaa tai ota kuva kennelpiirin puollosta (sininen kortti) ja valmistaudu lataamaan se lomakkeelle!
    • Tarkista, että Suomisportista löytyy kaikki sinne kuuluvat pätevyydet eli koetoimitsija, ratamestari ja AVA1!
    • Valmistaudu kertomaan itsestäsi ja osaamisestasi lyhyesti!

Hakulomake: https://forms.gle/NpFAvtR6XTgoPk84A

Lisätiedot ja kysymykset kurssista: koulutus-tmk@agilityliitto.fi ja tuomarikurssi@agilityliitto.fi

Uutista muokattu 28.12.2021: tuomarikurssin hinta lisätty