Kaikki agilitykilpailut perutaan

Koronaviruspandemian vaikutukset Suomen Agilityliiton alaiseen toimintaan.

Kaikki agilityliiton alainen kilpailu- ja koulutustoiminta perutaan 13.3. alkaen toukokuun loppuun saakka. Peruutus tai siirtäminen koskee kaikkia Suomen Agilityliiton järjestämiä ja myöntämiä kilpailuja, koulutuksia ja muita tapahtumia. Päätös perustuu Suomen hallituksen suosituksiin toimenpiteistä maailmanlaajuisen koronaviruspandemian (COVID-19) hillitsemiseksi. Hallituksen mukaan tartuntojen välttämiseksi kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet tulee perua toukokuun loppuun saakka. Lisäksi tulee rajoittaa ei-välttämätöntä toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla.

Päätöksen myötä myös agilityn Halli-SM-kilpailut perutaan. Kilpailumaksuista palautetaan 90 %, loput 10 % pidätetään syntyneiden kustannusten, muun muassa hallivuokran kattamiseksi. Maksujen palautusta varten osallistujien tulee täyttää palautuslomake, joka julkaistaan SAGIn kotisivuille 13.3. Halli-SM-kilpailujen yhteydessä kilpailtavien EO-karsintojen suhteen selvitetään mahdollisuutta järjestää ne toisena ajankohtana alkuperäisen rankingin mukaisille osallistujille. JSP-kilpailut tullaan siirtämään syksylle.
Pandemia vaikuttaa liiton toimintaan myös muulla tavoin.  Suomen Agilityliiton vuosikokous järjestetään 25.4. täysin etätapahtumana. Jäsenseuroja tiedotetaan tarkemmin käytännön järjestelyistä lähempänä kokousajankohtaa. Liiton työntekijät on siirretty viranomaisten suositusten mukaisesti tekemään etätöitä. Toimisto palvelee jäsenseuroja sähköisesti normaalien aukioloaikojensa puitteissa.

Harjoitustoiminnan keskeyttämisen osalta jokainen agilityliiton jäsenseura tekee omat päätöksensä. Suomen Agilityliitto suosittelee kuitenkin seuroja noudattamaan viranomaissuosituksia.

Suomen Agilityliiton puheenjohtaja Einari Pekkala on pahoillaan tilanteesta:

• Tämä on erittäin valitettavaa kaikille harrastajille ja lajin piirissä toimiville. Päätös tulee väistämättä vaikuttamaan sekä liiton, mutta myös jäsenseurojen talouteen. Tilanne on erittäin poikkeuksellinen, mutta ihmisten terveyden on kuitenkin oltava etusijalla, Pekkala muistuttaa.

SAGI tiedottaa lisää käytännön asioista perjantaina 13.3. kello 20.00

Lisätietoja antaa Suomen Agilityliiton puheenjohtaja Einari Pekkala, 0407336100