Nyt sitä saa - nimittäin AVA2-moduulit ovat täällä!

Tästä uutisesta löydät kaiken, mitä olet ikinä halunnut tietää uudistetun valmentajakoulutusjärjestelmämme Agilityvalmentaja (AVA2) -kokonaisuudesta!

Agilityvalmentaja (AVA2) -kokonaisuus sisältää 12 erillistä moduulia ja neljä valinnaista erikoistumisosiota. Moduulit on jaettu neljään osaamisalueeseen: Agility-yhteisö, Valmennustaidot, Urheilijataidot ja Lajitaidot. Suoritusjärjestys on vapaa, mutta erityisesti Urheilijataidoissa ja Lajitaidoissa on suositeltavaa käydä moduulit numerojärjestyksessä, jotta aiemmin opitun päälle voidaan sujuvasti syventää osaamista. Erikoistumisosiot suoritetaan muiden moduulien yhteydessä erillisenä tehtävänä ja niitä tulee jokaisen valmentajan suorittaa yhteensä neljä - yksi per osaamisalue.

Kuvassa esitetyt tuntimäärät ovat ohjeellisia ja saattavat jonkin verran vaihdella järjestämiskerran mukaan. Yhteensä AVA2-kokonaisuus on noin 85 tuntia ja se tähtää yhden harjoituskauden vetämiseen.

AVA2-moduuleja voivat järjestää Suomen Agilityliitto ja sen jäsenyhdistykset. AVA2-moduuleja vetävät Suomen Agilityliiton liittokouluttajat. Vuoden 2021 liittokouluttajat vahvistetaan joulukuun aikana. Jäsenyhdistykset voivat jo nyt olla yhteydessä AVA3-kurssilla olleisiin liittokouluttajiin ensi vuoden kursseista.

Moduulien hyväksilukeminen on mahdollista erillisen hakulomakkeen kautta aiemmin hankitun osaamisen perusteella. Jotta valmentaja saa moduuleja hyväksiluettua, tulee hänellä olla aiemman koulutuksen tai kokemuksen kautta merkittävästi laajempi osaaminen hyväksiluettavan moduulin aiheista. Hyväksilukeminen tulee mahdolliseksi ja hakulomake julkaistaan alkuvuodesta.

Oletko käynyt vanhan mallisen perus- tai jatkokurssin? Sinun tulee käydä yllä olevaan kuvaan merkatut moduulit saadaksesi AVA2-pätevyyden - peruskurssin käyneet ovat suorittaneet moduuleista noin 1/3 ja myös jatkokurssin käyneet noin 2/3. Jos olet käynyt pelkän peruskurssin ja lisäksi suorittanut hyväksytysti AVA2-täydennyskoulutuksen vuosina 2019 tai 2020, sinulta puuttuu jatkokurssille merkatut moduulit.

Emmekö vastanneet kysymyksiisi? Lisätietoja antaa koulutuskoordinaattori Kerttu Kaikkonen (kerttu.kaikkonen@agilityliitto.fi).

PS. Olemme ottamassa käyttöön sähköistä oppimisalustaa Moodlea, jossa kaikki valmentajaopinnot jatkossa suoritetaan! Suomen Agilityliiton Moodle julkaistaan alkuvuodesta.

(muokattu 2.12. klo 14.05: tarkennettu erikoistumisosioiden suorittamista; muokattu 10.12.: kuvan kirjoitusvirhe korjattu; muokattu 12.1.21: kuva vaihdettu, moduulien numerointia muutettu)