Tutkimus selvittää, miten agilitykilpailuiden hyppy- ja agilityradat vaikuttavat koiriin fysiologisesti

Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen tiedekunnan tutkijat pyrkivät selvittämään agilitykilpailuiden hyppy- ja agilityratojen vaikutuksia eri rotuisiin ja -kokoisiin koiriin fysiologisesti. Tutkimuksen tulokset auttavat ymmärtämään nykyistä paremmin agilitysuorituksen vaikutuksia koiriin sekä koirien elimistön toimintaa kisasuorituksien yhteydessä. Näin tutkimustiedolla voidaan jatkossa auttaa parantamaan urheilukoirien hyvinvointia sekä niiden harjoittelun laatua.

Tutkimuksen tiedonkeruu ajoittuu kevättalveen 2023 ja sitä tehdään tavallisten agilitykilpailuiden yhteydessä. Mikä tahansa kolmosluokassa kilpaileva bordercollie tai shetlanninlammaskoira voidaan tuoda osallistumaan tutkimukseen välittömästi agility- tai hyppyradan jälkeen. Koiralta kuunnellaan stetoskoopilla sydämen syke ja sen korvalehden sisäpinnalta kerätään veripisara.

Ensimmäiset kilpailut, joissa näytteitä kerätään, järjestää Riihimäen Agility ry (RimA) 21. tammikuuta 2023.

Lue lisää tutkimustiedotteesta (linkki).

Lisätietoja tutkimuksesta antaa ELL Ella Söderlund: 050 311 9312 / ella.soderlund@helsinki.fi