Hoopers

Hoopers on Amerikasta lähtöisin oleva agilityn kaltainen ratalaji, jossa esteet ovat pääasiassa läpi juostavia tai kierrettäviä. Hoopersissa ei ole fyysisesti raskaita esteitä eikä tiukkoja kaarroksia. Hoopers soveltuukin siksi monille sellaisille koirakoille, jotka eivät syystä tai toisesta voi tai halua harrastaa agilitya.

Tällä sivulla kerrotaan hoopersista ja sen kehityksestä Suomessa.

Tiedustelut: hoopers@agilityliitto.fi

Mitä hoopers on ja miten se eroaa agilitysta?

Hoopersesteet

Hoopersissa on neljä erilaista estettä, joista kaksi on läpimentäviä (hoop ja putki) ja kaksi kierrettäviä (tynnyri ja veräjä). Hoopersputki on agilityputkea isompi ja poikkeaa agilityputkesta - hoopersputken halkaisija on isompi (80 cm) ja pituus lyhyempi (1 m).

Ohjaaminen ja radan linjat

Koiran ohjaaminen tapahtuu hoopersissa määriteltyltä ohjausalueelta, joka on selkeästi merkitty. Ohjaaja saa käyttää kaikenlaisia suullisia käskyjä sekä käsimerkkejä ja liikkua ohjausalueen sisällä niin paljon kuin on tarve. Ohjausalueen koko, esteiden etäisyys toisistaan ja maksimietäisyys kauimmaisesta esteestä vaihtelee luokittain.

Agilityyn verrattuna lajissa ei ole hyppäämistä, kiipeämistä tai pujottelua. Agilitylle tyypillisiä takaakiertoja tai hyppyjen tiukkoja käännöksiä ei ole. Hoopille ja putkelle lähestymiset ja poistumiset ovat joko suoria tai loivia. Hoopersradan linjat ovat esteeltä toiselle ovat suoraviivaisempia.

Mikä rooli SAGIlla on hoopersin kehittämisessä Suomessa?

Hoopers hyväksyttiin Suomen Kennelliiton alaiseksi koiraurheilulajiksi vuonna 2022. Sen lajiliittona toimii Suomen Agilityliitto.

Hoopers on yksi agilityn lajimuodoista. Agilityliitto vastaa lajimuotojensa kehityksestä, toimihenkilökoulutuksesta sekä kilpailutoiminnasta. Agilityliitossa on koulutustoimikunnan alainen hooperstyöryhmä, joka toimii lajin kehittäjänä Suomessa sekä koordinoi lajiliiton sisällä toteutettavaa lajikehitystä. Lajitietoutta jaetaan eri sidosryhmille pääasiassa sähköisessä muodossa.

Mitä lajissa tapahtuu tällä hetkellä?

Valmistuneet (uutiskatsaus, jonka jälkeen tuorein uutinen ensimmäisenä listassa):

• Hoopersin kansallinen toleranssi määritetty (uutinen)
  • Hoopersin valmentajapolku (uutinen julkaisusta)
  • Suomen hoopersdelegaatin nimitys FCI:n hooperstyöryhmään (uutinen)
  • Hoopersin kilpailupäivien väliaikainen varaustaulukko julkaistu (uutinen)
  • Hoopersin arvosteluoikeudet omaavia agilitytuomareita koulutettu (yht 18 kpl) - uutinen

Menossa:

• ​Kilpailutoiminnan valmistelu (tähtää vuoteen 2025)
  • ​HOVA1-kurssin valmistelu
  • HOVA2-moduulien määrittely
  • Hooperssääntöjen kansallinen tulkintaohje (guidelines)
  • Hooperstuomareiden lajimuotokohtainen koulutus
  • Kansainvälinen (FCI) hooperskehitys

Tulossa (v 2024):

• Vastaavien koetoimitsijoiden lajimuotokoulutus (syksy 2024)

Kenelle hoopers sopii?

Hoopers soveltuu agilitya laajemmin erilaisille ja erikokoisille koirille. Lajissa nopeus ei ole tärkeintä vaan suorituksen tarkkuus ja sujuvuus. Koiralle opetetaan pääasiassa sanallisia vihjeitä, joita voidaan tukea tarvittaessa ohjausalueelta fyysisillä vihjeillä. On hyvä kuitenkin muistaa, että hooperskin kuormittaa koiraa riippuen sen liikkumistyylistä ja vireestä, joten se ei välttämättä sovellu kaikille koirille. Koiran itsenäiset taidot ja ohjaajan ohjauksen oikea-aikaisuus vähentävät kuitenkin lajin kuormitusta koiralle.

Ohjaajan näkökulmasta laji on agilityyn verrattuna fyysisesti kevyempi, sillä koiraa ohjataan rajatulta ohjausalueelta liikkumatta varsinaisesti koiran mukana. Hoopersin avulla koiran itsenäistä ratasuorittamista ja suullisten käskyjen käyttöä voi kehittää mukavalla ja innostavalla tavalla. Siksi hoopersharrastuksesta on hyötyä myös monille agilitykoirakoille.

Missä hoopersia voi harrastaa?

Useissa SAGIn jäsenseuroissa järjestetään hooperskursseja tai pienryhmävalmennusta. Kysy harrastusmahdollisuuksista paikallisesta agility-yhdistyksestä!

Myös useat koira-alan yrittäjät järjestävät hoopersvalmennusta, näistä löytyy tietoa netin kautta.

Hoopersin lajisäännöt ovat osa agilityn säännöstöä.

Hoopersin kilpailupäivien varauskalenteri v 2025