Agilityn maailmanmestaruuskilpailut järjestetään Turussa vuonna 2026

Suomen Agilityliitto järjestää agilityn maailmanmestaruuskilpailut Turun Gatorade Centerissä syyskuussa 2026. Urheilutapahtuman odotetaan kokoavan kaupunkiin jopa 600 koirakkoa taustajoukkoineen ja kannustajineen yli 40 maasta.

Myös edelliset Suomessa järjestetyt agilityn MM-kilpailut vuonna 2019 käytiin Turussa Gatorade Centerissä. Tapahtuma sujui Turun kaupungin mukaan hienosti ja tiivistä yhteistyötä Suomen Agilityliiton kanssa jatketaan Turun kaupungin tapahtumajohtaja Antti Kirkkolan mukaan suurin odotuksin:

”On hienoa, että Agilityliiton kanssa tekemämme pitkäjänteinen työ palkitaan jälleen. MM-kilpailuihin odotetaan saapuvan jopa 600 koirakkoa vähintään 40 maasta, joten tapahtuman aluetaloudelliset vaikutukset ovat merkittävät ja uskon, että pystymme tarjoamaan kansainvälisille osallistujille ikimuistoisen urheilu- ja matkailuelämyksen.”

Myös Agilityliiton puheenjohtaja Mia Laamanen on innoissaan tulevista kilpailuista ja niiden järjestämisestä yhdessä Turun kaupungin kanssa. Hänen mukaansa kokemukset vuoden 2019 MM-kilpailuiden järjestämisestä olivat erittäin positiiviset ja niiden pohjalta Agilityliitto ja koko lajikenttä yhdessä Turun kaupungin kanssa tulevat jälleen tekemään maailmanmestaruuskilpailuista upean tapahtuman.

Laamanen myös muistuttaa, että vuonna 2026 ei juhlita ainoastaan Suomen järjestämiä MM-kilpailuja vaan myös sitä, että agilityn rantautumisesta Suomeen tulee kuluneeksi 40 vuotta ja Agilityliiton perustamisesta 20 vuotta:

”Vuosi 2026 tulee olemaan erittäin merkityksellinen – se on sekä liitolle että lajille juhlavuosi, joka huipentuu MM 2026 -tapahtumaan. Juhlavuosi tarkoittaa meille suurta työsarkaa lajin ja liiton historian tallentamisessa ja julkaisemisessa, kun pääsemme tuomaan näkyviin lajin huiman kehityksen kuluneen 40 vuoden aikana Suomessa.”

Agility on urheilulaji, joka perustuu koiran ja ohjaajan saumattomaan yhteistyöhön. Laji on yhdistelmä vauhtia ja tarkkuutta, sillä ­koirakoiden on kyettävä suorittamaan kilpailuradat virheettömästi ja mahdollisimman nopeasti. Maailmanmestaruudet ratkaistaan sekunnin sadasosissa eli pienikin haparointi radalla voi johtaa mitalisijoilta putoamiseen.

Suomi on pysytellyt johdonmukaisesti läpi lajihistoriansa yhtenä agilityn kärkimaista. Viimeksi vuoden 2022 MM-kilpailuissa Suomen mini-kokoluokan joukkue voitti hopeaa. Tänä vuonna MM-kilpailut järjestetään lokakuussa Tšekin Liberecissä ja sinne lähetettävä Suomen maajoukkue selviää toukokuun maajoukkuekarsinnoissa.