Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi yhteensä yli 3,8 miljoona euroa seuratukea

Kuva: Jukka Pätynen/koirakuvat.fi

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt liikunta- ja uhrheiluseuroille seuratoiminnan kehittämistukea 3 810700 euroa. Hakemuksia määräaikaan mennessä oli tullut yhteensä 695 kappaletta ja tukea myönnettiin yhteensä 312 hankkeelle. Lue Opetus- ja Kulttuuriministeriön uutinen täältä.

Agilityliitto arvioi yhteensä kahdeksan hanketta. Hakijoiden määrä on ollut joka vuosi kasvussa ja toivottavasti yhä useampi seura lähtisi kehittämään lasten ja nuorten urheilua ja hakisi myös seuratukea. Agilityliitolle tulleiden hakemuksien laatu oli erinomainen ja sen seurauksena tukea on myönnetty yhteensä viidelle hakijalle kahdeksasta.

Alla listaus agilityseuroista ja hankkeista, joille tukea myönnettiin:

1. Janakkalan Koirakerho ry - Junioriharrastajille aktiivinen ja liikunnallinen elämäntapa - 4000 €
  2. Oulun Seudun Kennel- ja Agilityseura Kas R - Junnujen aktiviteettiryhmä - 7 000 €
  3. Hakunilan Seudun Koiraharrastajat HSKH r.y. - Nuorisotoiminnan kehittäminen agilityseurassa - 2 500 €
  4. Wuoksen Agility Urheilijat ry -Junioritoiminnan lisääminen ja kehittäminen - 3 000 €
  5. Lappeenrannan Agility Urheilijat ry - MeiänJunnuLAUma - 14 000 €

Lappeenrannan Agility Urheilijoiden puheenjohtaja Jarkko Hietasara kertoo seuran käynnistävän junioritoiminnan kehittämisen OKM seuratuen avulla.

– Hankkeen avulla Lappeenrannan Agility Urheilijoiden toiminta nostetaan Olympiakomitean, lajiliittojen ja aluejärjestöjen yhteisesti toteuttaman lasten ja nuorten Tähtiseura-ohjelman mukaiselle tasolle, viime kesänä toteutetun aikuisten Tähtiseura-auditoinnin jatkoksi, Hietasara avaa asiaa.

Tuki mahdollistaa lasten ja nuorten harrastajamäärien sekä valmennusryhmien lisäämisen seurassa. Hanke keskittyy agilityn lajitaitojen, koirienhallinnan ja -hyvinvoinnin sekä ohjaajien oman liikunnallisuuden kehittämiseen.

– Uutena harrastajana agilityn pariin tulo on monesti haastavaa, varsinkin ilman aikaisempaa kokemusta lajista. Pyrimme madaltamaan tätä kynnystä. Otamme hankkeessa huomioon myös perheet, jotta lapset ja nuoret saavat mahdollisimman kattavasti tukea harrastukseen liittyen. Hankkeen myötä toteutamme lajista kiinnostuneille nuorille ja heidän perheilleen mahdollisuuden tutustua lajiin matalalla kynnyksellä, alkaen lajin esittelypäivästä edeten oman koiran kanssa lajiin tutustumiseen. Ja edelleen johdantokurssien sekä treenipäivien kautta kohti säännöllistä treenaamista nuorille suunnatuissa viikkoryhmissä ja osaamisen karttuessa itsenäistä harjoittelua. Yhtenä tärkeänä osana hanketta on pitää harjoitteluun liittyvät harrastajilta perittävät kustannukset maltillisella tasolla, Hietasara summaa.

Onneksi olkoon kaikille myönteisen tukipäätöksen saaneille!

Kaikki myönnetyt avustukset nähtävissä täällä kohdan "myönnetyt avustukset" alla.

HUOM! Kyseessä on myöntölista, josta ilmenee avustusta saaneet hakijat. Avustus maksetaan seurojen tileille lähiviikkoina. Huomioitavaksi myös, että kaikki hakijat (joita oli 695) saavat päätöskirjeen postitse seuran viralliseen osoitteeseen. Päätöskirje tulee lukea huolella ja säilyttää, kunnes hanke on päättynyt ja avustuksen käytöstä on tehty ohjeiden mukainen selvitys.

Tiedoksi kaikille hakeneille, että Suomisportin hakupalvelussa seuratuki ei ole vielä valmis.