Tiedote helmikuun 2024 maajoukkuekarsinnoista

Helmikuun 23. päivän esikisat ja 24-25.2.2024 maajoukkuekarsinnat on lokakuussa 2022 myönnetty Agility Unite ry:n järjestettäviksi. Kisapaikka on Rovaniemen Ounashalli, jossa agilitykisoja on  kuluvanakin vuonna järjestetty useammat. Mahdollisista näissä koirille sattuneista tapaturmista ei liitolle ole tähän mennessä tullut raportteja.

Ounashallin BioFlex-täytteisen tekonurmimaton liukkaudesta on viime aikoina kirjoiteltu sosiaalisessa mediassa, ja näissä viesteissä on myös esitetty videokoostemateriaalia hallissa syys-lokakuussa järjestetyissä kisoissa tapahtuneista koirien liukastumisista. Lisäksi liittoon on ollut yhteydessä yksi jäsenseura, joka toimitti videomateriaalia liukastumisista muualta, mutta vastaavalla BioFlex-täytteellä varustetulla matolla. Myös liiton perustamaan hyvinvointityöryhmään on oltu yhteydessä alustan vaaralliseksi koetusta liukkaudesta.

Liitto katsoo, että kisatapahtuman peruminen käydyn keskustelun ja videonäyttöjen perusteella,  ilman tutkimustietoa ja linjausta vaaralliseksi katsottavista alustoista, olisi kohtuutonta järjestävän seuran oikeusturvan näkökulmasta. Erilaisista alustoista ja niiden osuudesta koirien vammoihin ei toistaiseksi löydy tutkimustietoa, jonka perusteella jonkin tyyppinen alusta voitaisiin ehdottomasti kieltää. Liukastumisia on myös videokuvattu erilaisilla alustoilla, erityisen paljon mm. AWC-kisoissa käytössä olevalla, Juta-tyypin täyttämättömällä keinonurmimatolla. Erilaisten pohjien vaarallisuus tai suositeltavuus on puhuttanut lajissa jo pidempään, ja eriäviä mielipiteitä siitä, millainen on suositeltava alusta löytyy useita. Kisoja järjestävien jäsenseurojen kannalta on tärkeää, että myönnettyjä kisoja ei peruta tai siirretä liiton toimesta ilman riittävästi tutkittua näyttöä olosuhteiden vaarallisuudesta. Lähtökohtaisesti liitto luottaa siihen, että jäsenseurat pyrkivät huoltamaan kisapaikkojen alustat ja hankkimaan parhaimpia välineitä agilityharrastuksen turvallisuuden takaamiseksi.

Liiton tänä vuonna perustama hyvinvointityöryhmä on ottamassa erilaiset alustat yhdeksi tarkastelun kohteeksi. Tarkoitus on kerätä olemassa olevaa tutkimustietoa erilaisten pohjien ominaisuuksista, pitovaikutuksen merkityksestä koiralle, mattojen huollosta, maton pohjan merkityksestä jne, tavoitteena tietopankki, joka olisi esimerkiksi mattojen vaihtoa suunnittelevien seurojen käytössä. Kumirouhetäytteiselle matolle joudutaan tämän hetkisen tiedon varassa  lähitulevaisuudessa etsimään vaihtoehtoja, johtuen siitä, että EU on huhtikuussa 2023 kieltänyt kumirouheen käytön kahdeksan vuoden siirtymäajalla. Toinen näkökulma alustoista suhteessa koirien hyvinvointiin on harjoittelun merkitys, joka korostuu erityisesti kansainväliseen uraan tähdättäessä. Liukastumisia sattuu erityisesti koiralle, joka on tottumaton liikkumaan kyseisen tyyppisellä alustalla. Esimerkiksi maajoukkue joutuu käytännössä kisaamaan sekä Juta-tyypin alustalla että mahdollisesti myös esim. märällä luonnonnurmella, jolloin turvallisuus edellyttää koiralta myös kykyä sopeutua erilaisiin alustoihin. Hyvinvointityöryhmä tulee paneutumaan myös koiran turvallisuuden lisäämiseen sen liikkuessa erilaisilla alustoilla.

Kuva Jukka Pätynen / Koirakuvat.fi