Koulutustoimikunnan apuna toimintaa kehittävät ja toteuttavat nuorisotyöryhmä, paragilitytyöryhmä, tuomarityön kehittämisen työryhmä, valmentajakoulutuksen työryhmä sekä TopTeam-työryhmä. Uusia työryhmiä perustetaan tarpeen mukaan.

Koulutustoimikunnan tehtävät:

Koulutus- ja valmennustoiminnan pääperiaatteena on ylläpitää ja kehittää kansallista, kokonaisvaltaista lajiosaamista urapolkumallin avulla. Koulutus- ja valmennustoiminta sisältää harrastajien, tuomarien, seuratoimijoiden, valmentajien, liittokouluttajien ja SAGIn toimihenkilöiden kouluttamisen.

Koulutustoimikunta vastaa yllä olevien periaatteiden kehittämisestä ja ylläpidosta. Kehitystyötä tehdään organisoimalla jäsenyhdistyksien koulutus- ja kurssitoimintaa sekä kehittämällä uusia konsepteja koirakon eli ohjaajan ja koiran kouluttamiseksi sekä valmennuksen järjestämiseksi niin aluetasolla kuin valtakunnallisissa valmennusryhmissäkin. Lisäksi tuomarikoulutusta kehitetään jatkuvasti.

Koulutusten, valmennuksien ja kurssien suunnittelussa ja toteuttamisessa kiinnitetään erityistä huomiota nuoriso- ja paragilitytoiminnan kehittämiseen. Koulutus- ja valmennustoiminnan tarkoituksena on lisätä kokonaisvaltaisesti agilityn lajiosaamista, liikunnallisuutta ja urheilullisuutta. Koulutustoimikunnan alaisuudessa toimii myös lajimuoto hoopersiin keskittyvä työryhmä.

Koulutustoimikunnalle voi lähettää postia osoitteeseen koulutus (at) agilityliitto.fi

Koulutustoimikunnan vastuualueelle kuuluvat asiat:

1. Kurssit ja niiden materiaalit (valmentajakurssit, VKT, ratamestari)
  2. Kurssikalenteri ja kurssianomusten käsittely
  3. Tuomarin urapolku ( toimitsijaurapolku) Tuomarikurssit ja tuomarien jatkokoulutus
  4. Koulutus- ja valmennusjärjestelmän kehittäminen (valmentajan, koirakon urapolku)
  5. Valmentajakoulutus sekä liittokouluttajien jatkokouluttaminen
  6. Alueellinen valmennustoiminta
  7. Nuoriso-, seniori- ja parakoulutus
  8. Valtakunnalliset valmennuskokonaisuudet, TopTeam
  9. Seurojen lajiosaaminen kehityksen tukeminen
  10. Seuratoimihenkilöiden koulutus; seuratoimijaseminaari, keskustelutilaisuudet