Koirakko aloittaa lajin parissa yleensä seuroissa alkeiskurssien kautta. Agilitykoulutusta järjestetään seurojen ja yksityisten yrittäjien toimesta useilla paikkakunnilla, joten lajista kiinnostuneen kannattaa ottaa selvää oman kotipaikkakuntansa lajitoiminnasta. Useiden seurojen koulutustarjonta kattaa mahdollisuudet kehittyä alkeista maajoukkuetasolle asti. SAGIn koulutus-  ja valmennusjärjestelmä ja sen kehitys painottuu tukemaan seurojen koulutus- ja valmennustoimintaa.

Valtakunnallinen valmennus tapahtuu maajoukkueen sekä edustusjoukkuieiden leireillä sekä TopTeam-valmennuksessa, jossa huipulle tähtääville koirakoille ja uusille potenttiaalisille pareille järjestetään pitkäjänteistä ja monipuolista valmennusta. Myös juniori-, seniori- sekä paragiliyharrastajat ovat osa SAGIn valmennusjärjestelmää, ja heille on osittain oma urapolku kuljettavanaan sisältäen mm. koulutusviikonloppuja sekä leirejä.

Harrastaminen seuratasolla

Suurin osa agilityn harrastajista aloittavat lajin parissa SAGIn jäsenseurojen tarjoamien alkeis- ja pentukurssien kautta.

Seurat tarjoavat koulutusta niin aloitteleville kuin lajin huipulle tähtääville koirakoillekin. Seurojen tukena toimii TopTeam, jonka kautta koirakot voivat hakea oppia myös oman seuran ulkopuolelta. Samoten useat yksityiset yritykset tarjoavat agilitykoulutusta.

SAGIn jäsenseurojen nettisivuilta löytyy tietoa koulutuksista sekä seurojen yhteystiedot.

TopTeam

TopTeam on SAGIn oma, kansainvälisen tason koirakoille tai sinne tähtääville, potentiaalisille tulevaisuuden tähdille suunnattu valtakunnallinen valmennusryhmä. TopTeam-kausi koostuu leireistä ja omatoimiharjoittelusta leirien välisten etäjaksojen aika. TopTeam on koko kauden kestävä kokonaisvaltainen valmennuskokonaisuus, joka koostuu perinteisen lajitreenin lisäksi monipuolisesta kokonaisuudesta agilityssa kehittymistä tukevaa harjoittelua.

TopTeamiin haetaan ohjaajia, jotka ovat valmiita sitoutumaan valmennusryhmään ja tekemään työtä menestyksensä eteen. TopTeamin valmennustoiminnan tarkoituksena on sparrata tiimiin valitut koirakot huippusuorituksiin kohti arvokisamenestystä yksilöllisesti, koirakoiden omien vahvuuksien kautta.

TopTeam-valinnoissa kiinnitetään huomiota alueelliseen tasa-arvoon. TopTeamin tavoitteena on myös lisätä koulutus- ja valmennusosaamista seuroissa. Lisäksi jokaiselle TopTeam-leirille on tarjolla kuunteluoppilaspaikkoja niin järjestävän seuran kuin naapuriseurojenkin kouluttajille ja seuratoimijoille.

TopTeam-valmennustiimi 2019

TopTeam toteutetaan vuonna 2019 jaettuna etelä- ja pohjoisalueisiin. Haku on vuoden 2018 loppupuolella, ja ensimmäiset leirit ovat helmikuussa 2019. Asiasta tiedotetaan tarkemmin lähiaikoina.

Lisätiedot: koulutus-tmk (at) agilityliitto.fi