Mikä on agilitykilpailu?

SAGIn jäsenyhdistykset voivat järjestää virallisia agilitykilpailuja. Talviaikaan kilpailut järjestetään erilaisissa halleissa, kesäisin myös ulkokentillä. Yleensä aloitteleville koirakoille on tarjolla 2-3 starttia päivässä, joista voit kisoihin ilmoittautuessasi valita yhden tai useamman. Kilpailut ovat joko agility- tai hyppyratoja. Hyppyrata eroaa agilityradasta siten, että sillä ei käytetä lainkaan kontaktiesteitä, vaan se koostuu erilaisista hyppyesteistä (aita, okseri, muuri, pituushyppy ja rengas) sekä pujotteluesteestä ja putkista. Agilityradalla muiden esteiden lisäksi käytettäviä kontaktiesteitä ovat A-este, puomi ja keinu. Esteitä yhdellä radalla on 15-22.

Kotimaisissa kilpailuissa koirat jaetaan viiteen kokoluokkaan säkäkorkeuden perusteella:

• Pikkumini (XS): koirat, joiden säkäkorkeus on alle 28 cm
  • Mini (S): koirat, joiden säkäkorkeus on alle 35 cm
  • Medi (M): koirat, joiden säkäkorkeus on vähintään 35 cm mutta alle 43 cm
  • Pikkumaksi (SL): koirat, joiden säkäkorkeus on vähintään 43 cm mutta alle 50 cm
  • Maksi (L): koirat, joiden säkäkorkeus on vähintään 50 cm

Kansainvälisissä kilpailuissa pikkumaksien eli intermediate-kokoluokan säkäkorkeusrajat poikkeavat kansallisista. Intermediate-luokkaan kuuluvat koirat, joiden säkökorkeus on 43-48cm.

Tasoluokkia on kolme. Kilpaileminen aloitetaan 1-luokasta, josta koira oikeuttavat tulokset saatuaan nousee 2-luokkaan. Kakkosluokasta 3-luokkaan siirtyminen edellyttää jälleen tiettyä määrää puhtaita- eli nollaratoja.

Mistä löydän tulevat epäviralliset kilpailut ja niiden tiedot?

Seurat ilmoittavat tulevista epävirallisista kilpailuista usein omilla sivuillaan tai sosiaalisessa mediassaan. Agilityliitto ei koordinoi epävirallisten kilpailuiden järjestämistä tai kokoa niiden tietoja.

Mistä löydän tulevat viralliset kilpailut ja niiden tiedot?

Kilpailu- ja tulosjärjestelmästä eli niin sanotusta KITUsta: https://kitu.agilityliitto.fi/race-calendar

Tutustu myös agilitykilpailuiden sääntöihin etukäteen agilitysäännöstössä.

Mistä hankin lisenssin kilpailemista varten?

Suomisportista: https://www.suomisport.fi/

Sinulla tulee olla voimassaoleva kilpailulisenssi ilmoittautuessasi kilpailuun. Voit lukea lisää lisensseistä täällä.

Miten ilmoittaudun kilpailuun?

KITUssa. Tarkista kyseisen kilpailun tiedoista, milloin ilmoittautuminen päättyy, ja ole ajoissa liikenteessä. Löydät ohjeita KITUn käyttämiseen tästä kansiosta.

Kisojen osallistumismaksu maksetaan erikseen verkkopankissa ja maksun arkistointitunnus liitetään ilmoittautumisen yhteyteen. Maksutiedot löytyvät kunkin kilpailun tiedoista KITUssa.

Ota kisailmoittautumisessa huomioon seuraavat asiat:

• Tarkista, että koirasi tiedot taso- ja kokoluokka mukaanlukien on syötetty KITUun oikein. Koiran tasoluokan vaihtaminen tulee tehdä itse samoin kuin koiran kansallinen ja kansainvälinen kokoluokka tulee valita KITUssa itse - tietysti tuomarin/tuomareiden tekemien mittausten mukaisesti.
  • Ensimmäisissä kilpailuissa, johon osallistut, koirasi tulee mitata johonkin viidestä kansallisesta ja neljästä kansainvälisestä kokoluokasta. Saat mittauksesta mittaustodistuksen ja/tai merkinnän kisakirjaan. Kilpailut järjestävä seura tiedottaa mittauksista ja sinun tulee ilmoittautua mittaukseen etukäteen ohjeiden mukaan. Tavallisissa kilpailuissa voit osallistua mittaukseen ainoastaan jos olet ilmoittautunut ainakin yhdelle radalle.
    • SAGI järjestää erillisiä mittaustilaisuuksia esimerkiksi arvokilpailuiden yhteydessä ja tiedottaa näistä sosiaalisessa mediassaan, kotisivujen uutisissa sekä tällä sivulla.
    • Mittausmaksu maksetaan Suomisportin kautta. Kirjaudu sisään ja etsi tapahtumista jompikumpi: “Koiran mittausmaksu kilpailutapahtuman yhteydessä. HUOM! Tämä on pelkkä maksu!” tai “Koiran mittausmaksu mittaustilaisuudessa HUOM! Tämä on pelkkä maksu!”

Mistä näen kilpailuiden aikataulun ja lähtölistat?

Kisajärjestäjä lähettää sähköpostitse kisakirjeen ja lähtölistat ennen kilpailuita, usein alkuviikosta. Ne julkaistaan yleensä myös yhdistysten verkkosivuilla.

Mitä tarvitsen mukaan kisapaikalle?

Kilpailukirjeestä ja järjestävän yhdistyksen kotisivuilta löydät tietoja kilpailujen olosuhteista ja alustasta. Valitse vaatteet ja kengät olosuhteiden mukaan. Agilityssa sekä turvallisuuden että suorituskyvyn kannalta kenkävalinta on tärkeää ja siihen vaikuttaa alusta, jolla kilpailut järjestetään.

Kilpailupaikoilla on yleensä myytävänä juotavaa ja syötävää, mutta voit myös varautua raskaaseen kilpailupäivään omilla eväillä. Oma juomapullo kannattaa aina ottaa mukaan.

Reilu kilpailuhenki ja kärsivällisyys ovat ehdottomat edellytykset onnistuneelle kisapäivälle, sillä agilitykilpailut toisinaan viivästyvät aikataulusta ja päivät voivat venyä pitkiksi. Agilityssa kannustetaan kaikkia ja tekemisessä on pidettävä positiivinen vire! Vaikka kyseessä ovatkin kilpailut, koiran hyvinvointi ja ilo ovat tärkeintä.

Koiralle mukaan kilpailupaikalle tarvitset kilpailukirjan, rokotustodistuksen, palkat (nameja/lelu), vettä, juomakupin, talvella lämmintä ja kesäkuumalla viileää päälle (esim. viilennysloimi), hihnan ja pannan tai valjaat, kiimaiselle nartulle juoksuhousut ja punaisen nauhan hihnaan.

Mieti myös missä koira odottaa väliajat. Useimmiten koirat odottavat omassa autossa, mutta silloin on huolehdittava erittäin huolellisesti siitä, että lämpötila pysyy sopivana. Hyviä apuvälineitä viilennykseen ovat esimerkiksi aurinkosuojapeite ja akkutoimiset tuulettimet kun taas lämmittämisessä hyväksi havaittuja välineitä ovat ainakin auton polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja akkutoimiset lämpöalustat sekä tietenkin koiran vaatteet.

Jos koira ei odota autossa, kannattaa ajoissa katsoa paikka, jossa koira odottaa omassa häkissä. Huomioi silloinkin säänmukainen varustus, eli varmista että sinulla on keino pitää koira sopivassa lämpötilassa. Aina kilpailupaikalla ei välttämättä ole paikkaa, jossa olisi talvella lämpöä tai kuumalla varjoa, joten siihen on varauduttava.

Mitä kilpailuissa tapahtuu?

Kilpailupaikalle ilmoittautumaan on saavuttava yleensä viimeistään puoli tuntia ennen lähtölistassa ilmoitettua rataantutustumisen aikaa. Mikäli kilpailuissa ollaan edellä aikataulusta, voidaan rataantutustumista aikaistaa. Yleisin järjestely on se, että tietyt rataantutustumiset, esimerkiksi luokan vaihtumisien yhteydessä, eivät voi aikaistua ja että aikataulua voidaan aikaistaa korkeintaan puoli tuntia, mutta aina ei välttämättä ole näin. Kilpailukirjeessä kerrotaan aina miten kyseisissä kilpailuissa aikataulun suhteen toimitaan.

Myös ilmoittautumisen käytännöt vaihtelevat järjestävän seuran mukaan. Joskus kilpailukirjat kerätään ilmoittautuessa, joskus vain nollatuloksen jälkeen toimitetaan kirja toimistolle merkintöjä varten. Kaikissa kilpailuissa ei ole numeroliivejä tai -lappuja, mutta jos on, niin sen saat ilmoittautuessasi. Kiinnitä kilpailunumero näkyville. Jos olet käyttänyt lahjakorttia kisastarttien maksuun, niin luovuta ne ilmoittautuessasi. Ilmoittautumisessa tarvitaan koiran rekisteritodistus tai omistajatodistus ja rokotustodistus.

Ilmoittautumisen jälkeen on aika tarkistaa missä kehässä pääset kohta kisaamaan. Monesti tässä vaiheessa voit jo nähdä minkälainen rata on kun sitä rakennetaan tai jos toinen kokoluokka kilpailee samalla radalla. Seuraa kuulutuksia, niin kuulet aikataulun muutokset ja muut tärkeät asiat. Kun tiedät missä ja milloin sinun pitää olla rataantutustumisessa, voit lähteä lämmittelemään itseäsi ja koiraasi. Varaa aina riittävästi aikaa lämmittelylle, jotta sinä ja koirasi vältytte turhilta vammoilta.

Kun rataantutustumisen aika lähestyy, saavu kehän laidalle. Kuuluttaja tai tuomari kertoo, kun tutustuminen alkaa. Rataantutustumisen alussa on tuomarinpuhuttelu, jossa tuomari esittelee itsensä, kertoo radan pituuden ja ihanneajan, antaa tarvittaessa lisäohjeita sekä vastaa mahdollisiin kysymyksiin. Voit hyvin kertoa puhuttelun yhteydessä tuomarille, että olet ensimmäistä kertaa kilpailemassa.

Tutustumisaika radalla on pääsääntöisesti 5 minuuttia, mutta kisaajien määrästä johtuen sitä voidaan pidentää. Myös erityisryhmillä saattaa olla pidempi tutustuminen. Rataantutustumisaika alkaa vasta tuomarin puhuttelun jälkeen.

Rataantutustumisen jälkeen tapahtuva toiminta riippuu hyvin paljon siitä, kuinka monta koirakkoa luokassa kilpailee ennen sinua. Jos olet ensimmäisenä, on sinulla kaksi minuuttia aikaa olla koiran kanssa lähtöviivalla, eli minkäänlaista hengähdystaukoa ei ole luvassa. Jos taas välissä on paljon koiria, on vielä aikaa katsella muiden ratasuorituksia ja lämmitellä itseä ja koiraa lisää. Kannattaa olla koiran kanssa valmiina lähtöpaikan lähistöllä siinä vaiheessa, kun sinua ennen on vielä muutama koirakko menemättä. Sisäänheittäjä on henkilö, joka on lähtöalueen lähellä ja pyrkii pysymään kartalla siitä, missä seuraavat koirakot ovat ja ilmoittaa milloin olet vuorossa.

Kun sinua edeltävä koirakko tulee maaliin, ole valmiina siirtymään rivakasti lähtöön. Lähtölupa annetaan heti kun edellinen koira on ohjaajan hallussa ja mahdolliset esteiden korjailut on tehty. Muista ottaa koiralta panta tai valjaat, myös mahdollinen punkkipanta, pois ennen lähtöä. Tuomari antaa lähtöluvan pillillä ja sen jälkeen voit aloittaa suorituksesi. Lähtö pitää suorittaa turhia viivyttelemättä, mutta tavallisissa kilpailuissa ei tiukkaa aikarajaa ole. Tuomari voi uudelleen pilliin puhaltamalla ilmoittaa, että nyt olisi syytä lähteä.

Kun saavut maaliin, ota koira haltuun ja kytketyksi ja sitten voit aloittaa palkkaamisen. Älä jää pitkäksi aikaa maalin läheisyyteen koiran kanssa, sillä seuraava koira tulee pian maaliin ja voit aiheuttaa vaaratilanteen. Keskity esimerkiksi hallin ulkopuolella koiraasi ja sen palkkaamiseen kunnolla, se on tehnyt radalla parhaansa! Kisasuorituksen jälkeen jäähdyttele koiran kanssa ja vie se sitten odottamaan seuraavaa rataa.

Voit seurata ratojen tuloksia agilitytulospalvelu Tollerissa, paikan päällä kuulutuksista sekä mahdollisesti seinälle kiinnitettävistä tuloslistoista. Mikäli sijoitut jollain radalla, kuuntele tai kysy, miten palkintojenjako kyseisissä kilpailuissa toteutetaan - ja onnittele itseäsi ja koiraasi! Mahtavaa!

Mitä minun tulee ottaa koiran osalta huomioon, kun suunnittelen kilpailemista?

Ennen kuin koira voi osallistua kilpailuihin, sillä pitää olla kilpailukirja. Kilpailukirjan voi hankkia etukäteen, mutta niitä myydään myös kisapaikoilla ja sen voi ostaa kilpailupäivänä. Omistaja/ohjaaja täyttää kilpailukirjaan koiran tiedot lukuunottamatta säkäluokkaa ja tuomarin allekirjoitusta.

Koiran pitää olla vähintään 18 kuukauden ja yhden päivän ikäinen ja sen pitää olla tunnistusmerkitty. Koiran pitää olla rekisteröity joko Suomen Kennelliittoon tai muuhun FCI:n tunnustamaan rotukoira- tai tunnistusmerkintärekisteriin. Koira täytyy olla rokotettu kennelliiton rokotusmääräysten mukaisesti ja rokotustodistus tulee esittää pyydettäessä.

Koira EI voi osallistua agilitykilpailuun seuraavissa tapauksissa:

• sairas koira
  • kantava narttu 30 vuorokautta ennen arvioitua penikoimista (arvioitu aika = 63 vrk ensimmäisestä astutuksesta) ja alle 75 vrk penikoimisen jälkeen
  • koira, joka ei täytä Kennelliiton voimassa olevia antidoping määräyksiä
  • vihaisesti käyttäytyvä koira
  • vuonna 2001 tai sen jälkeen syntynyt koira, jolle on maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (1070/2000) vastaisesti suoritettu eläimen ulkonäön muuttamiseksi leikkaus, esimerkiksi typistetyt korvat tai häntä

Kiimainen narttu saa osallistua kaikkien tasoluokkien kilpailuihin. Tällöin koiralla pitää olla kilpailupaikalla punainen nauha hihnassa ja juoksuhousut jalassa. Juoksuhousut poistetaan suorituksen ajaksi ja lähdössä koiran alle asetetaan matto suojaamaan alustaa.