Viralliset kisat

SAGIn jäsenyhdistykset voivat järjestää kilpailuja ja kaikki viralliset kilpailut löytyvät SAGIn kilpailukalenterista, missä tapahtumasta on tarkempaa tietoa tuomareista, kisapaikasta ja ilmoittautumisesta. Talviaikaan kilpailut järjestetään erilaisissa halleissa. Yleensä aloitteleville koirakoille on tarjolla 2-3 starttia päivässä, joista voi valita yhden tai useamman. Kilpailut ovat joko agility- tai hyppyratoja. Hyppyrata eroaa agilityradasta siten, että sillä ei käytetä lainkaan kontaktiesteitä eikä pöytää, vaan se koostuu erilaisista hyppyesteistä (aita, okseri, muuri, pituushyppy ja rengas) sekä kepeistä, putkista ja pusseista. Agilityradalla muiden esteiden lisäksi käytettäviä kontaktiesteitä ovat A-este, puomi ja keinu. Esteitä radalla on 15-22.

Kilpailuissa koirat jaetaan kolmeen kokoluokkaan säkäkorkeuden perusteella:

• minit (alle 35cm)
  • medit (35-42,99cm)
  • maxit (43cm tai yli).

Tasoluokkia on kolme. Kilpaileminen aloitetaan 1-luokasta, josta koira sertifikaatin saatuaan nousee 2-luokkaan. Kakkosluokasta 3-luokkaan siirtyminen edellyttää jälleen sertifikaatin saamista. Kolmosluokassa kilpailessaan koira voi saavuttaa agilityvalion arvon ja oikeuden SM-kilpailuihin ja maajoukkuekarsintoihin saatuaan kuhunkin tarvittavat tulokset. Agilityvalion arvoon vaaditaan lisäksi näyttelytulos.

Epäviralliset kisat

Yhdistykset järjestävät epävirallisia kilpailuja resurssiensa mukaan. Epävirallisissa on tarjolla luokkia eri tasoisille koirakoille putkiralleista vaativiin kisaratoihin. Mölliluokassa radalta puuttuu yleensä kontaktiesteet ja kepit, sekä hyppykorkeus mölleissä on normaalia kisakorkeutta alempi. Kilpaileville tarkoitetussa luokassa on kaikki esteet. Säännöt epävirallisissa kilpailuissa voivat vaihdella kilpailujärjestäjän mukaan. Mölliluokassa palkitaan ei kisanneet koirat, Ikäraja saattaa olla 15 kk.

Myös epävirallisissa kilpailuissa koiran tulee olla rokotettu Kennelliiton sääntöjen mukaan.

Ilmoittautuminen virallisiin kilpailuihin

Ilmoittautuminen kisoihin käy kätevimmin Agilityliiton kisakalenterin kautta. Aluksi tulee rekisteröityä järjestelmään omalla lisenssinumerolla, jonka jälkeen on kätevää täydentää omat tiedot sekä lisätä tiedot ohjattavasta koirasta. Ilmoittautumislinkit löytyvät jokaisen kisan kohdalta kisakalenterista, kun on kirjautuneena. Kisan tiedoista löytyvät tilitiedot kisamaksun suorittamiseen, jonka voi suorittaa kätevästi omassa verkkopankissa. Muista kopioida verkkopankissa maksun arkistointitunnus, sillä sitä tarvitaan ilmoittautumislomakkeessa. Kun ilmoittautuminen on lähetetty, varmista vielä, että sähköpostiin tulee automaattinen vahvistus ilmoittautumisen onnistumisesta. Jos vahvistusta ei kuulu tarkista sähköpostin roskapostikansio tai linkki ilmoittatumiseni, kun olet sisäänkirjautuneena kisakalenterissa. Noin viikkoa ennen kisajärjestäjä lähettää kisakirjeen, jossa kerrotaan kisan arvioitu aikataulu, perustietoja kisapaikasta ja ilmoittautumisesta kisapaikalla.

Ilmottautuminen kilpailupaikalla

Kisapaikalle saavuttua mennään ilmoittautumaan. Ilmoittautumassa pitäisi olla viimeistään puoli tuntia ennen kilpailukirjeessä kerrottua rataantutustumisaikaa. Ilmoittautumisessa tarvitaan koiran rekisteritodistus tai omistajatodistus, rokotustodistus ja lisenssikortti tai lisenssin maksukuitti. Ilmoittautumisessa tarkistetaan aina koiran rokotukset sekä ohjaajan lisenssi ja maksut, jos niissä on epäselvyyksiä.  Siitä saa lisäksi kilpailunumeron, joka kiinnitetään näkyville. Myös kilpailukirjat ovat yleensä myynnissä ilmoittautumispisteessä. Kilpailukirja jätetään ilmoittautumiseen sitten, kun tuomari on sen varmentanut ja seuraavissa kilpailuissa ilmoittautumisen yhteydessä.

Kilpailukirjan varmennus

Kisapaikalla tuomari ja kilpailun järjestäjän edustaja yhdessä varmentavat koiran kilpailuoikeuden. Koiralta tarkistetaan, että tunnistusmerkintä täsmää rekisteritodistukseen ja rokotukset ovat voimassa.  Sen säkäkorkeus mitataan, mikäli koiran säkäkorkeus on lähellä eri säkäluokkien rajaa, voi tuomari laittaa koiran ”kiertoon” eli tarvitaan mittaus kahdelta eri tuomarilta samaan säkäluokkaan ja se vahvistetaan koiran säkäluokaksi.

Kilpailutapahtuma ( 5 min rataan tutustuminen) ja siitä eteenpäin...

Kilpailukirjeessä olet saanut arvioidun aikataulun kilpailuille. Tätä voidaan aikaistaa sääntöjen mukaan enintään puolella tunnilla. Edellisen luokan päätyttyä rata rakennetaan valmiiksi ja kisakirjeen mukaisesti on rataantutustuminen. Rataantutustumisen alussa on tuomarin puhuttelu, jossa tuomari esittelee itsensä, kertoo radan pituuden ja ihanneajan, antaa tarvittaessa lisäohjeita sekä vastaa mahdollisiiin kysymyksiin. Tutustumisaika on pääsääntöisesti 5 minuuttia, mutta kisaajien määrästä johtuen sitä voidaan pidentää. Myös erityisryhmillä saattaa olla pidempi tutustuminen. Rataantutustumisaika alkaa vasta tuomarinpuhuttelun jälkeen.

Tutustumisen jälkeen ensimmäisellä koirakolla on 2 minuuttia aikaa tulla lähtöviivalle.

Lähtöön voit viedä koiran kytkettynä. Kun tuomari antaa sinulle lähtöluvan yleensä pilliin puhaltamalla, muista ottaa koiralta panta pois ja sitten rata on sinun. Nauti!

Ohjaajan kilpailukelpoisuus

Ohjaajalla pitää olla kilpailulisenssi (A- tai B-lisenssi) ja hänen tulee olla jäsen yhdistyksessä, joka kuuluu Suomen Agilityliittoon. Lisenssin hankkimisesta löydät tietoa täältä

Agilitykilpailuissa noudatetaan kansallisia ja kansainvälisiä antidopingmääräyksiä.

Koiran kilpailukelpoisuus

Ennen kuin koira voi osallistua kilpailuihin, sillä pitää olla kilpailukirja. Kilpailukirjan voi hankkia etukäteen, mutta niitä myydään kisapaikoilla ja sen voi ostaa kilpailupäivänä. Omistaja/ohjaaja täyttää kilpailukirjaan koiran tiedot lukuunottamatta säkäluokkaa ja tuomarin allekirjoitusta.

Koiran pitää olla vähintään 18kk ja yhden päivän ikäinen ja sen pitää olla tunnistusmerkitty. Koiran pitää olla rekisteröity joko Suomen kennelliittoon tai muuhun FCI:n tunnustamaan rotukoira- tai tunnistusmerkintärekisteriin. Koira täytyy olla rokotettu kennelliiton rokotusmääräysten mukaisesti.

Koira EI voi osallistua agilitykilpailuun seuraavissa tapauksissa:

• sairas koira
  • kantava narttu 30 vuorokautta ennen arvioitua penikoimista (arvioitu aika = 63 vrk ensimmäisestä astutuksesta) ja alle 75 vrk penikoimisen jälkeen
  • koira, joka ei täytä Kennelliiton voimassa olevia antidoping määräyksiä
  • vihaisesti käyttäytyvä koira,
  • vuonna 2001 tai sen jälkeen syntynyt koira, jolle on maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (1070/2000) vastaisesti suoritettu eläimen ulkonäön muuttamiseksi leikkaus, esimerkiksi typistetyt koirat tai
  • kiimainen narttu 1- ja 2-luokan kilpailuluokkiin. 3-luokan kilpailuihin juoksuinen narttu saa osallistua. Tällöin koiralla pitää olla kilpailupaikalla punainen nauha hihnassa ja juoksuhousut jalassa. Juoksuhousut poistetaan suorituksen ajaksi.