SM-kilpailut

Agilityn Suomen Mestaruuskilpailut on Suomen pääagilitytapahtuma, joka järjestetään vuosittain juhannusta edeltävänä viikonloppuna. Kilpailuiden järjestäjänä toimii jäsenyhdistys tai -yhdistykset yhteistyössä. Kilpailu on myös yksi suurimmista vuoden agilitytapahtumista. SAGI on vastannut SM-kilpailujen järjestäjän hausta perustamisestaan lähtien ja järjestävää seuraa haetaan avoimella haulla 1,5-2 vuotta ennen tapahtumaa. SM-kilpailut järjestetään ulkokilpailuina hiekka-, nurmi- tai keinonurmialustalla

Siirry SM-kilpailuiden nettisivuille tästä ⇒

SM-osallistumiskriteerit 2018

Halli-SM

Agilityn hallisuomenmestaruuskilpailut on uusin arvokilpailumuotomme. Ensimmäiset halli-SM kilpailut järjestettiin 2017 helmikuussa, ja formaattia hiotaan vuosittain, kunnes sille saadaan vakiintunut status arvokilpailukalenterissamme.

Siirry Halli-SM-kilpailuiden nettisivuille tästä ⇒

Halli-SM Kilpailuohje 2018

Juniori, Seniori ja Para SM-kilpailut (JSP)

Suomen Kennelliitto siirsi Nuorten Agilityn SM-kilpailuiden järjestämisvastuun Suomen Agilityliitolle 1.1.2014 alkaen. Kennelliiton valtuutuksen myötä päätettiin, että SAGIn Juniori- ja Seniori Cup yhdistetään Nuorten Agilityn SM-kilpailuihin yhdessä Paragilityn kanssa.

Juniori-, Seniori- ja Paragilityn SM-kilpailuiden tarkoituksena on tarjota näihin ryhmiin kuuluville kilpailijoille mahdollisuus kilpailla keskenään valtakunnallisesti.

JSP-osallistumiskriteerit

JSP-SM-kilpailuiden järjestämisohje JSP-kilpailuiden kotisivut

Maajoukkuekarsinnat

Suomen agilitymaajoukkueen karsintakilpailussa valitaan Suomen agilitymaajoukkue FCIn Maailmanmestaruuskilpailuihin ja PKUn Pohjoismaiden Mestaruuskilpailuihin. Karsintakilpailu järjestetään kesä-heinäkuun vaihteessa ja järjestäjänä toimii jäsenyhdistys tai jäsenyhdistykset yhteistyössä.

Maajoukkuekarsintojen osallistumiskriteerit ja karsintaformaatti 2018

MM-kilpailut

FCI:n hallinnoimat Agilityn Maailmanmestaruuskilpailut järjestetään vuosittain syys-lokakuussa. FCIn MM-kilpailut on agilityn arvostetuin ja kovatasoisin kilpalutapahtuma, joka kerää kilpailijoita lähes kaikilta mantereilta. Suomi järjesti ensimmäisen kerran MM-kilpailut vuonna 2000. Toisen kerran Suomi toimi MM-kilpailuiden isäntämaana 2008. Molemmilla kerroilla tapahtumapaikkana oli Helsingin jäähalli. Agilityn MM-kilpailut pidetään seuraavan kerran Suomessa syksyllä 2019, kilpailupaikkakuntana Turku.

Vuoden 2018 MM-kilpailut järjestetään Ruotsissa Kristianstadissa 4.-7.10. Kilpailujen kotisivut.

PM-kilpailut

Pohjoismaiden mestaruuskilpailut kokoaa Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin maajoukkueet kilpailemaan paremmuuksistaan yhdessä vuoden kolmesta merkittävästä kansainvälisestä arvokilpailuista. Järjestämisvastuu kiertää vuosittain näissä Pohjoismaissa.

Vuoden 2018 PM-kilpailut järjestetään 10.–12.8.2018 Racinel Areenalla Vantaalla. Kilpailun tuomareina toimivat Anders Virtanen Suomesta ja Zsófi Bíró Unkarista. Kilpailuiden Facebook-tapahtumasivu.

PM-kilpailuiden säännöt

European Open (EO)

European Open on vuosittainen FCI:n myöntämä kansainvälinen agilitykilpailu, jossa starttaa parhaimmillaan 750 huipputason koirakkoa 40 eri maasta. Kaikki osallistuvat maat voivat lähettää 32 koirakon joukkueen kilpailemaan yksilö- ja joukkuemestaruuksista.

EO-karsintakilpailuohje 2018

Vuoden 2018 EO-kilpailut järjestetään Itävallassa Wienissä 27.-29.7. Kilpailuiden kotisivut

European Open Junior (EOJ)

European Open Junior on FCI:n vuosittain järjestämä alle 15 -vuotiaille lapsille ja 15-18 -vuotiaille junioreille tarkoitettu avoin agilitykilpailu. Viikonlopun aikana kilpaillaan yksilö- ja joukkuemestaruuksista.

Vuoden 2018 EOJ-joukkueen valintakriteerit

Vuoden 2018 EOJ-kilpailut järjestetään Alankomaissa Roosendaalissa 13.-15.7. Kilpailuiden kotisivut

ParAgility World Championship PAWC

PAWC on tarkoitettu henkilöille, joilla on mikä tahansa fyysinen vika, vamma, haitta, vajaatoiminta tai lievä henkinen rajoite kuten kehitysvamma tai mielenterveyden ongelma. PAWCin kilpailijoiden määrää ei rajoiteta maakohtaisesti.

PAWC osallistumisoikeus ja kilpailukategoriat

Vuoden 2018 PAWC-kilpailut järjestetään Englannissa Huntingdonissa 23.-26.8. Kilpailun kotisivut

Piirinmestaruuskilpailut

Piirinmestaruuskilpailuissa koirakot kilpailevat oman kennelpiirinsä agilitymestaruudesta. Piirinmestaruuskilpailut järjestetään kennelpiireissä elo-joulukuun aikana. Kennelpiirejä on kaikkiaan 19. Piirinmestaruuskilpailuissa on mahdollista järjestää sekä yksilö- että joukkuekilpailu. Yksilö-piirinmestaruuskilpailun voittaneella koirakolla on osallistumisoikeus seuraavan vuoden SM-kilpailuihin, mikäli voitto on tullut nollatuloksella ja piirinmestaruuskilpailu on järjestetty Agilityliiton järjestämisohjeen mukaan. Piirinmestaruuskilpailut anotaan Agilityliitolta kuten muutkin kansalliset kilpailut. Piirinmestaruuskilpailun arvo anotaan alueen kennelpiiriltä.

Piirinmestaruuskilpailuiden järjestämisohje sekä osallistumisoikeus