Kansallinen agilitysäännöstö koostuu seuraavista osioista: A kilpailusääntö, B laji- ja arvosteluohjeet, C yleiset säännöt, ohjeet ja määräykset sekä D lajin toimintaohjeet.

Agilitysäännöstön sisältämät säännöt ja ohjeet löytyvät materiaalipankista.

toimisto (at) agilityliitto.fi ja saannot (at) agilityliitto.fi

Agilityvalion arvo (FI AVA) ja hyppyvalion arvo (FI AVA-H)

Koira saa Suomen agilityvalion/ hyppyvalion arvon, kun sillä on agilitykilpailujen korkeimmassa tasoluokassa kolme agilitysertifikaattia/hyppysertifikaattia kolmelta eri agilitytuomarilta. Lisäksi koiran tulee olla palkittu näyttelyssä vähintään arvosanalla ”hyvä” aikaisintaan 15 kuukauden ikäisenä.

Ensimmäisen ja viimeisen sertifikaatin välillä tulee olla vähintään yksi (1) vuosi ja yksi (1) päivä. Vähimmäismääräaika täyttyy, mikäli koira saavuttaa viimeisen valionarvoon oikeuttavan tuloksen aikaisintaan vuoden kuluttua samana kalenteripäivänä, kun se on saavuttanut ensimmäisen valionarvoon oikeuttavan tuloksen (esim. ensimmäinen tulos 2.1.2017 ja viimeinen tulos 2.1.2018).

Ulkomainen koira saa Suomen agilityvalion/ hyppyvalion arvon, kun se on oman maansa agilityvalio/ hyppyvalio ja saa agilitysertifikaatin/ hyppysertifikaatin agilitykilpailujen korkeimmassa tasoluokassa Suomessa.

Sekarotuiset koirat

Valionarvon myöntämisessä noudatetaan Suomen Kennelliiton valionarvosääntöä, eikä valionarvoa siten voida myöntää sekarotuiselle koiralle.

Kilpailukirja

Kilpailukirja koostuu kahdesta asiakirjasta - mittaustodistuksesta ja tuloskirjasta. Kilpailukirjan molemmat asiakirjat tulee ottaa mukaan kisapaikalle. Ohjaajalla itsellään ei ole oikeutta tehdä kilpailukirjaan mitään muutoksia tai lisäyksiä.

Tuloskirjan vahvistaminen - LINKKI ohjeeseen

Koiran mittaaminen - LINKKI mittaussivuun

Tuloskirjan merkinnät

Tulosvaatimukset luokkanousuihin ja 3 luokan sertifikaatteihin löytyvät sääntöliitteestä D12.

Monet seurat myyvät tuloskirjoja kilpailuiden yhteydessä. Hinnat voivat vaihdella. Tuloskirjoja voi myös ostaa Showlinkin verkkokaupasta.