Suomen edustusjoukkue MM-kilpailuissa 2014 Luxemburgissa

Historiaa

Ensimmäisinä toimintavuosina SAGI lähetti ainoastaan maajoukkueen MM- ja PM-kilpailuihin. Ensimmäinen EO-joukkue valittiin 2010 ja joukkue edusti menestyksekkäästi Suomea Tsekkien tasavallassa.

Suomelta on ollut edustajia mukana ParAgility World Championship-kilpailussa säännöllisesti vuodesta 2011 alkaen, jolloin SAGIn ensimmäinen PAWC-joukkue valittiin. Pirkko Riekki oli ensimmäinen suomalainen PAWC kisaaja vuonna 2006 saavuttaen hopeaa ryhmässä 3.

Suomen ensimmäinen edustaja EOJ-kisoissa oli Elsi Pulli ja mudi Didi vuonna 2012. Suomesta lähti European Open Junioriin Sveitsiin ensimmäistä kertaa joukkue vuonna 2013.  Vuodesta 2020 alkaen JEO-kilpailujen korvautuivat JOAWC-kilpailuilla, jonka kiinnostus suomalaisten nuorten agilitykilpailijoiden keskuudessa kasvaa jatkuvasti, ja joukkueeseen on ollut enemmän pyrkijöitä kuin mitä joukkueeseen mahtuu.

Vuodesta 2024 lähtien SAGI lähettää joukkueen myös senioreiden SOAWC-kilpailuihin, jotka järjestetään ensimmäistä kertaa JOAWC-kilpailuiden yhteydessä Hollannissa.

Joukkueiden valinta

Suomen MM-, PM- ja EO-edustusjoukkueet valitaan vuosittain pidettävissä maajoukkuekarsinnoissa.

• MM-joukkue koostuu maajoukkuekarsintojen kokonaispisteiden neljästä parhaasta koirakosta ja yhdestä varakoirakosta/kokoluokka.
  • PM-joukkue maajoukkuekarsintojen kokonaispisteiden kahdeksan parasta koirakkoa + viisi varakoirakkoa / kokoluokka. Valituksi tulleiden pitää olla karsinnoissa sunnuntain radoille mukaan päässeitä. PM-joukkueessa olevat koirakot ovat tarvittaessa MM-maajoukkueen varakoirakkoina.
  • EO-joukkue, paikan EO-joukkueeseen lunastaa jokaisesta kokoluokasta ensimmäisen maajoukkuekarsintaviikonlopun yhteispisteiden voittaja. Loput joukkueesta määräytyvät molempien maajoukkuekarsintojen kokonaispisteiden perusteella.
  • JOAWC-joukkue valitaan hakemuksen ja karsintakilpailun perusteella.
  • PAWC-joukkue valitaan hakemusten perusteella
  • SOAWC-joukkue valitaan hakemusten perusteella

Urheilijasopimus

Maajoukkueen sekä kaikkien muiden edustusjoukkueiden jäsenet solmivat Suomen Agilityliiton kanssa urheilijasopimuksen.

Urheilijasopimus alkaa sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, ja kun joukkueen kokoonpano on vahvistettu Kennelliitossa ja päättyy valintavuoden loppuun.

Sopimuksessa sovitaan yhteisistä toimintavoista ja pelisäännöistä agilityn maajoukkueen toiminnassa. Sopimuksen mukaisessa toiminnassa noudatetaan liikunnan eettisiä arvoja ja urheilun reilun pelin periaatteita sekä edistetään tasa-arvoa. Toiminnassa noudatetaan Reilu Agilityä sekä ohjaajien että koirien kohdalla.

Vuoden 2024 urheilijasopimukset löydät täältä: https://www.agilityliitto.fi/materiaalipankki/kilpailumateriaalit/ kohdasta kilpailijalle.