Suomen edustusjoukkue MM-kilpailuissa 2014 Luxemburgissa

MM-joukkue

Suomen MM-edustusjoukkue valitaan vuosittain pidettävissä maajoukkuekarsinnoissa. Maajoukkuekarsintojen perusteella valitaan 4 parasta koirakkoa ja yksi varakoirakko / kokoluokka. Maajoukkue edustaa Suomea Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa sekä MM-kilpailuissa.

PM-joukkue

Suomen edustusjoukkue Pohjoismaiden mestaruuskilpailuihin valitaan vuosittain maajoukkuekarsinnoissa, joiden perusteella valitaan 10 parasta koirakkoa + viisi varakoirakkoa / kokoluokka. Valituksi tulleiden pitää olla karsinnoissa sunnuntain radoille mukaan päässeitä. PM-joukkueessa olevat koirakot ovat tarvittaessa MM-maajoukkueen varakoirakkoina. Edellisen vuoden Pohjoismaiden mestarit puolustavat mestaruuttaan uusia haastajia vastaan.

MM-ja PM-maajoukkueet 2018

EO-joukkue

Suomen edustusjoukkue European Open kilpailuihin valitaan vuosittain kolmen erillisen EO-karsintakilpailun perusteella. Joukkueeseen valitaan yhteensä 32 koirakkoa. Koirakoiden määrät vaihtelevat säkäluokittain 10:ssä tai 12:ssa. Koirakot muodostavat 8 eri joukkuetta.

Vuoden 2018 EO-joukkueet. Joukkueenjohtajina vuoden 2018 EO-kilpailuissa toimivat Marielle Wikman-Karstunen, Iina Asunta ja Ari Kuparinen.

EOJ-joukkue

Suomen ensimmäinen edustaja EOJ-kisoissa oli Elsi Pulli ja mudi Didi vuonna 2012. Suomesta lähti European Open Junioriin ensimmäistä kertaa joukkue vuonna 2013.

EOJ-kilpailun kiinnostus suomalaisten nuorten agilitykilpailijoiden keskuudessa kasvaa jatkuvasti ja myös vuonna 2018 SAGI varautuu täyden 24 koirakon osallistumiseen Suomen EOJ-edustusjoukkueeseen.

PAWC-joukkue

Suomelta on ollut edustajia mukana ParAgility World Championship-kilpailussa säännöllisesti vuodesta 2011 alkaen, jolloin SAGIn ensimmäinen PAWC-joukkue valittiin. Pirkko Riekki oli ensimmäinen suomalainen PAWC kisaaja vuonna 2006 saavuttaen hopeaa ryhmässä 3.

Urheilijasopimus

Maajoukkueen sekä kaikkien muiden edustusjoukkueiden jäsenet tulevat edellisvuoden tapaan solmimaan Suomen Agilityliiton kanssa urheilijasopimuksen, jossa sovitaan yhteisistä toimintatavoista ja pelisäännöistä agilityn maajoukkueen toiminnassa.

Maajoukkueeseen ja muihin edustusjoukkueisiin pyrkivien ohjaajien on hyvä etukäteen tietää urheilijasopimuksen sisällöstä ja joukkueen jäsenen velvollisuuksista seuraavat pääkohdat.

Sopimuskausi

Urheilijasopimus alkaa, kun urheilijan pääsy joukkueeseen on vahvistettu ja päättyy seuravan vuoden vastaava joukkue on valittu.

Sopimuksen tarkoitus

Sopimuksessa sovitaan yhteisistä toimintavoista ja pelisäännöistä agilityn maajoukkueen toiminnassa. Toiminnan perustana on ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen sekä hyvän koiranpitotavan ja koiran kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen.

Sopimuksen mukaisessa toiminnassa noudatetaan liikunnan eettisiä arvoja ja urheilun reilun pelin periaatteita sekä edistetään tasa-arvoa. Toiminnassa noudatetaan puhtaan urheilun periaatetta sekä ohjaajien että koirien kohdalla.