Agility hyväksyttiin Urheilutoimittajain Liiton Lajien parhaat urheilijat -listalle

Urheilutoimittajain Liitto hyväksyi agilityn Lajien parhaat urheilijat -listalle. Liitto nimeää vuodesta 2019 alkaen vuosittain parhaan agilityurheilijan, ja agilityurheilijan  on mahdollista yltää jopa Vuoden Urheilijaksi. Suomen Agilityliitto on tyytyväinen lajin aseman vakiintumiseen sekä Suomen urheilualan tukeen.

Lajien parhaat urheilijat -listalle uusia lajeja
Urheilutoimittajain Liitto on hyväksynyt agilityn ja kolme muuta uutta lajia Lajien parhaat urheilijat -listalle. Lajinsa paras urheilija valitaan jatkossa 76 eri lajissa, agility mukaan lukien. Urheilutoimittajain Liitto on nimennyt lajinsa parhaita urheilijoita jo vuodesta 1946. Listalle lisätään lajeja esimerkiksi lajiliittojen aloitteesta ja Vuoden Urheilija -valiokunta päättää listalle hyväksymisestä. Kriteereinä pidetään muun muassa lajin harrastamisen laajuutta, kansallista kilpailutoimintaa sekä kansainvälisyyttä.

Ensimmäinen lajinsa paras agilityurheilija valitaan jo tänä vuonna – agilityurheilijasta voi tulla jopa Vuoden Urheilija
Agility on ihmisten ja koiran yhteistyöhön perustuva urheilulaji, jossa koirakko suorittaa esterataa aikaa vastaan, tavoitteenaan virheetön ja mahdollisimman nopea suoritus. Agilityharrastajia on Suomessa arviolta noin 14 500. Agilityn valinta Lajien parhaat urheilijat -listalle tarkoittaa, että Urheilutoimittajain Liitto nimeää jatkossa vuosittain Suomen parhaan agilityurheilijan. Ensimmäinen valinta tehdään jo vuonna 2019. Urheilutoimittajain Liiton päätös mahdollistaa myös sen, että agilityurheilijalla on jatkossa mahdollisuus tulla valituksi myös Vuoden Urheilijaksi. Vuoden Urheilija -äänestyksen TOP25-listalle nimetään urheilijat Lajinsa parhaat urheilijat -listan lajeista.

Suomen Agilityliitto tyytyväinen urheilualan tukeen
Agilityn hyväksyminen Lajien parhaat urheilijat -listalle vahvistaa edelleen agilityn asemaa nimenomaan urheilulajina. Suomen Agilityliitto, joka edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastustoimintaa Suomessa, on vuonna 2016 hyväksytty Suomen Olympiakomitean varsinaiseksi jäseneksi. Viime vuosien aikana lajin tunnettuus on kasvanut, ja agility on lunastamassa paikkaansa suomalaisessa urheilukentässä. Urheilutoimittajain Liiton Lajien parhaat urheilijat -listalle hyväksymistä pidetäänkin lajin parissa positiivisena kannanottona lajin puolesta. “Agility on ennen kaikkea urheilua, vaikka sen erityispiirteenä onkin ihmisen ja koiran saumaton yhteistyö. Lajin suosio on voimakkaassa kasvussa, ja Suomella on tavoitteena kehittyä jälleen yhdeksi agilityn huippumaista. On erittäin hienoa, että saamme tukea suomalaisilta urheilualan toimijoilta. Suomessa viime viikolla järjestetyt agilityn maailmanmestaruuskilpailut huipentuivat saamaamme tietoon lajin hyväksymisestä Lajien parhaat urheilijat -listalle.” kommentoi  Suomen Agilityliiton varapuheenjohtaja Jessi Landen.

Lisätietoja:
Jessi Landen, varapuheenjohtaja, Suomen Agilityliitto