Agilityliitto perustaa koirien hyvinvointityöryhmän - tarkoitus edistää koirien eettistä kohtelua ja hyvinvointia

Agilityliitto haluaa olla aktiivisesti mukana edistämässä eläinten hyvinvointia. Varmistaakseen koirien eettisen, kestävän ja positiivisen kohtelun agilityn parissa liitto perustaa aiheen ympärille oman työryhmän. Työryhmän perustamisesta on päätetty 5.3.2023 hallituksen kokouksessa.

"Agilityn tulee aina olla koiralähtöistä. Koirien hyvinvointiin ja eettiseen kohteluun keskittyvä työryhmä mahdollistaa sen, että pääsemme entistä tehokkaammin levittämään tutkittua tietoa koirien hyvästä käsittelystä harrastajien saataville. Hyvinvointiin liittyy koirien terveys ja se, että koira on kilpailun tai harjoittelun tason edellyttämässä kunnossa ja koirien koulutuksessa huomioidaan, ettei rankaiseminen tai väkivalta kuulu agilityyn. Liitto haluaa, että jatkossa aiheeseen otetaan myös tietoperusteisesti kantaa.", Agilityliiton puheenjohtaja Mia Laamanen ja toiminnanjohtaja Tytti Käyhkö kommentoivat.

Koirien hyvinvointityöryhmä tulee tekemään tiivistä yhteistyötä esimerkiksi Helsingin yliopiston agilitytutkijoiden Anna Boströmin (eläinfysioterapeutti, PhD, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto) sekä Leena Inkilän (eläinlääkäri, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto) kanssa.

Ryhmään toivotaan hakemuksia esimerkiksi koiran käyttäytymisen ja kouluttamisen asiantuntijoilta, valmentajilta, tuomareilta, ruokinnan asiantuntijoilta ja muilta lajiosaajilta. Työryhmään aukeaa nyt haku, jonka kautta kuka tahansa aiheesta kiinnostunut asiantuntija tai harrastaja voi pyrkiä mukaan toimintaan ja olla näin omalla osaamisellaan ja kokemuksellaan mukana edistämässä koirien hyvinvointia ja onnellista elämää. Haku on avoinna 30.6.2023 saakka.

Esimerkkiä työryhmän perustamiseen otetaan Suomen Ratsastajainliitolta, jonka perustama hevosen hyvinvointiryhmä on aloittanut toimintansa toukokuussa 2023. Hevosen hyvinvointityöryhmä herätti laajaa mielenkiintoa hevosharrastajien joukossa, ja siihen haki yli 50 henkeä. Sekä Agilityliiton toiminnanjohtaja Tytti Käyhkö että puheenjohtaja Mia Laamanen uskovat, että myös koiraharrastajien keskuudessa eläinten hyvinvoinnin edistäminen työryhmätasolla tulee saamaan innostuneen vastaanoton: "Emme epäile hetkeäkään sitä, etteikö jäsenistömme lähtisi innolla mukaan tukemaan ja edistämään tätä tärkeää asiaa. Luotamme vakaasti siihen, että löydämme työryhmään motivoituneita ja asiantuntevia vapaaehtoisia!"

Agilityssa on tehty vuosien mittaan sääntöjen tasolla jo paljon muutoksia koirien hyvinvoinnin turvaamiseksi. Esteiden hyppykorkeuksia on madallettu merkittävästi, esteiden materiaaleja on vaihdettu turvallisempiin ja joitain esteitä, kuten pussi, on turvallisuussyistä myös täysin poistettu käytöstä.

Julkisuudessakin esillä ollut suojelukoirakoulutuksesta käyty oikeuskäsittely on nostanut esille sen, että esimerkiksi hihnasta kiskominen ja turkista nostaminen ovat lieviä eläinsuojelurikoksia, joten näitä ei voida hyväksyä agilitykilpailuissakaan. Agilitytuomareita onkin pyydetty puhutteluissa nostamaan näitä asioita esille aikaisempaa selvemmin ja puuttumaan kaikkeen koiran ikävään kohteluun herkästi. Agilityliitto velvoittaa kaikki lajin harrastajat, kouluttajat, tuomarit ja muutoin lajin parissa toimivat henkilöt kohtelemaan koiria asianmukaisesti ja ottamaan koiran hyvinvoinnin huomioon kaikessa lajin yhteydessä tapahtuvassa toiminnassa. Koirien hyvinvoinnin on oltava vielä entistäkin enemmän ja näkyvästi kaikkea toimintaamme ohjaava arvo (lähde: https://drive.google.com/file/d/18rR_oHT9TJqxtjOYOFsCX9T3xe1Jtb8p/view).

Hyvinvointityöryhmä ei tule itsenäisesti tarkastelemaan tai muuttamaan agilityn sääntöjä eikä myöskään esimerkiksi langettamaan seurauksia koirien epäasiallisesta kohtelusta. Sen tehtävä Agilityliitossa on olla neuvoa-antava ja oikeudenmukainen osa, joka pyrkii ajankohtaisesti ja tietoon perustuen varmistamaan, että liiton ja sen alaisten jäsenseurojen toiminta on koiralähtöistä ja eettisesti kestävää. Käytännössä työryhmä kokoontuu säännöllisesti, seuraa agilityyn ja yleisesti eläinten käyttäytymiseen ja kohteluun liittyvää keskustelua ja tutkimusta ja jakaa näitä tietojaan liiton jäsenille. Työryhmä osallistuu Agilityliitossa käytävään keskusteluun ja voi olla mukana kommentoimassa liiton suunnitelmia ja toimia tarkoituksenaan varmistaa, että kaikessa päätöksenteossa otetaan huomioon koirien hyvinvointi.

Kuva: Jukka Pätynen / koirakuvat.fi