Haku AVA3-kurssille alkaa!

Suomen Agilityliitto järjestää järjestyksessään toisen agilityvalmentajan AVA3-kurssin vuoden 2024 aikana. AVA3 on liiton tarjoamien valmentajakoulutusten korkein taso, ja vähintään AVA3-tasoista pätevyyttä edellytetään myös liittokouluttajilta. Kurssi on erinomainen mahdollisuus kehittyä valmentajana ja tarjoaa myös polun kohti ammattivalmentajan kansallisia tutkintoja (VAT ja VEAT).

Agilityvalmentaja on henkilö, joka on monipuolisesti tukena urheilijan kehittymisessä. Valmentaja auttaa urheilijaa saavuttamaan ne kehitykselle ja tuloksille asetetut tavoitteet, joihin urheilija on kyseisen kauden ja koko kilpailu-uransa aikana sitoutunut. Tärkeänä osana agilityvalmentajan tehtäviä on myös agilityseurojen kanssa tehtävä yhteistyö, jossa yhdistysten valmennusosaamista kehitetään ja seuravalmentajien sitoutuminen, motivaatio ja koulutustaidot ovat keskeisessä asemassa.

Kurssi sisältää kolme leiriviikonloppua Vierumäen Urheiluopistolla, ennakko- ja etätehtäviä, säännöllisiä etätapaamisia, kirjallisia tehtäviä, projektitehtävän, pienryhmämentorointia sekä erikseen suoritettavan ensiapukurssin. AVA3-kurssin hyväksytysti suorittaneet pätevöityvät agilityvalmentajiksi (AVA3) ja heillä on mahdollisuus hakea Suomen Agilityliiton liittokouluttajiksi.

Kenelle agilityvalmentajan kurssi on tarkoitettu?

AVA3-kurssille voivat hakea AVA1- ja AVA2-pätevyydet omaavat henkilöt, joilla on halua kehittyä agilityvalmentajina. Kurssille voidaan valita myös muulla tavalla agilityvalmennus- ja lajiosaamisen hankkinut tai muiden lajien valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen omaava kurssin tavoitteisiin motivoitunut henkilö. Vaikka hakijtalta puuttuisi pieni osa AVA2-moduulien suorituksista, on mahdollista hakea mukaan kurssille, AVA3-pätevyyden voi saada kuitenkin vasta kun AVA2-pätevyys on myönnetty.

Kurssille valittavalla henkilöllä tulee olla laaja näkemys ja vankka kokemus erilaisten koirakoiden valmentamisesta, agilityssa kilpailemisesta ja yhdistystoiminnan kehittämisestä. Hänellä on ymmärrystä siitä, että agilityssa menestyminen edellyttää kokonaisvaltaista kehittymistä, joka koostuu koiran kouluttamisen ja ohjaajan ja koiran urheilusuoritusten lisäksi muista tekijöistä. Hän sitoutuu osallistumaan agilityn koulutus- ja valmennustoiminnan kehittämiseen kokonaisvaltaisesti.

Kurssille valittava henkilö omaa valmentajalta vaadittavat vuorovaikutustaidot ja suhtautuu avoimesti erilaisiin oppijoihin ja erilaisiin tyylisuuntiin. Hän on nuhteeton ja arvostettu lajiosaaja omassa toimintaympäristössään. Hakijalla tulee olla edustamansa jäsenyhdistyksen suositus kurssille osallistumiseksi.

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää sitoutumista ja aktiivista osallistumista kurssin koko ohjelmaan ja kurssin kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää kurssilaiselta kykyä ja taitoa kantaa vastuu omasta oppimisestaan.

Kurssille valitaan enintään 30 osallistujaa ja jotta kurssi voidaan toteuttaa, on osallistujia oltava vähintään 20.

Seuroja kannustetaan kartoittamaan omassa tai lähialueen yhdistyksissä toimivia seuravalmentamisen kehittämisestä kiinnostuneita AVA3-kurssille sopivia henkilöitä. Osallistuminen valmentajakurssin kustannuksiin on yhdistyksille hyvä keino sitouttaa tuleva valmentaja yhdistyksen toimintaan sekä taata näin oman ja alueen seurojen laadukas valmennus- ja koulutustarjonta tulevaisuudessa!

Kurssin kouluttajat

Koulutus toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Vierumäen urheiluopiston ammattilaisten kanssa. Koulutuksen vastuuhenkilöt ovat koulutuspäällikkö Viljami Saarivuo ja liittokouluttaja Tiina Wikström. Liittokouluttajista mukana ovat lisäksi Mia Laamanen, Asko Jokinen, Tiina Leinonen, Marianne Asikainen ja Nina Hänninen. Koulutukseen tullaan hakemaan myös kansainvälistä näkökulmaa maailman huipulta - vierasluennoija vahvistetaan myöhemmin.

Kurssin aikataulu

Kurssi toteutetaan etä- ja lähitapaamisin. Koulutuksen aloitustapaaminen järjestetään helmikuussa 2024 etänä.

• Aloitustapaaminen etänä 10.2. koko päivä

• 1 lähiviikonloppu 15.-17.3.2024 Vierumäellä

• 2 lähiviikonloppu 24.-26.5.2024 Vierumäellä

• Elo-syyskuussa agilitypäivä useammassa eri sijainnissa

• 3 lähiviikonloppu 29.11.-1.12.2024 Vierumäellä

Lähijaksojen väleihin sijoittuvat etätapaamisten ajankohdat julkaistaan valintojen jälkeen.

Kokonaisuuden hinta on 1200 euroa ja se pitää sisällään majoitukset ja ruoat lähiviikonloppuina. Kurssi maksetaan kolmessa erässä.

Hakulomake: https://forms.gle/tZc8e9GKqhmydrEz7

Hakuaika päättyy 31.10.2023.

UKK:

• Voinko ottaa oman koiran mukaan leiriviikonloppuihin?

• Oman koiran ottaminen mukaan on mahdollista kunhan siitä sovitaan riittävän ajoissa. Koirahuoneesta muodostuu lisäkustannuksia, jotka jäävät osallistujan maksettavaksi. Koirat eivät ole mukana koulutuksissa, joten niiden ulkoilutustaukoja ei ole erikseen huomioitu suunnittelussa, mutta kyllä sopivat välit varmasti aina löytyvät.

• En pääse osallistumaan yhteen viikonloppuun - kannattaako hakea mukaan?

• Yksittäinen ja todella hyvin perusteltu poissaolopäivä voidaan korvata lisätehtävillä. Lähtökohtaisesti läsnäoloa kuitenkin edellytetään kaikilta.

• Minulta puuttuu 1-3 AVA2-moduulia - voinko hakea mukaan?

• Mukaan voi hakea vaikka AVA2-kokonaisuuden suorittaminen olisi vielä hiukan kesken. AVA3-pätevyyden voi kuitenkin saada vasta, kun AVA2-pätevyys on myönnetty.

• Onko Vierumäellä pakko yöpyä?

• Vierumäellä ei ole pakko yöpyä, mutta majoituksen hinta on kiinteä osa kokonaishintaa, sillä siihen kuuluvat myös ruokailut.

Lisätiedot ja kyselyt:

Liittokouluttaja Tiina Wikström