Helmikuun 2024 maajoukkuekarsinnat järjestetään 24.-25.2.2024 Ojangossa

Agility United ry:n kanssa tehdyn järjestämissopimuksen purkauduttua hallitus on päätynyt sähköpostikokouksessaan 24.11.2023 seuraavaan päätökseen maajoukkuekarsintojen osalta:

Vuoden 2024 maajoukkuekarsinnan ensimmäisen osakilpailun ja vuoden 2025 maajoukkuekarsinnan ensimmäisen osakilpailun järjestysvuoroja vaihdetaan niin, että Agilityklubi ry järjestää vuoden 2024 maajoukkuekarsinnan ensimmäisen osakilpailun Ojangon hallissa 24.-25.2.2024, ja Agility United ry järjestää vuoden 2025 maajoukkuekarsinnan ensimmäisen osakilpailun pohjoisessa.

Yhdistykset ovat olleet vaihdosta yhteydessä keskenään, ja menettely sopii kummallekin. Vastaavia järjestysvuorojen vaihtoja on tehty aiemminkin esim. kilpailupaikkojen remonttien vuoksi.

Ounashallin olosuhteet kartoitetaan liiton toimesta. Samalla pyritään kehittämään prosessi, jota käytetään jatkossakin arvokilpailupaikkojen arvioinnissa. Liitto suhtautuu hyvin vakavasti koirien hyvinvointia koskeviin huolenilmauksiin, mutta korostaa myös sitä, että toimintaan liittyvissä päätöksissä asioita pitää tutkia johdonmukaisesti ja riittävän laajasti. Tästä syystä liitto ei pidä hallitukselle lähetettyä eläinlääkärien ja fysioterapeuttien vetoomusta kisojen siirtämisestä nyt tehdyssä päätöksessä ratkaisevana, mutta se antaa aihetta lisätutkimuksiiin. Mikäli kilpailupaikkojen tai -alustojen turvallisuuden vuoksi tehdään hallien käyttöön liittyviä päätöksiä hallin käyttöasteeseen nähden suppean videomateriaaliotoksen pohjalta, ilman paikalla tehtyä olosuhteiden arviointia, ja huolimatta mm. kilpailujen yhteydessä saaduista käytännön kokemuksista, ollaan tulevaisuudessa helposti useammankin hallin kohdalla ongelmallisessa tilanteessa.

Alustan ja siihen vaikuttavien olosuhteiden osuudesta turvallisuuteen tullaan keräämään tutkimusaineistoa, ja liitto kehittää myös ongelmien raportointia kaikkien kilpailujen osalta.

Liitto haluaa vielä erikseen kiittää Agility Unite ry:tä vaikean asian läpiviemisestä ja ratkaisukeskeisestä keskustelusta, kiitos myös, että olette vielä jatkossakin halukkaita järjestämään arvokilpailuja. Ilman järjestäviä seuroja ja vapaaehtoisia ei arvokilpailuitakaan olisi. Tiedämme, että päätös ei ollut teille helppo, ja toivommekin agilityharrastajilta ymmärrystä päätökseenne tueksi. Kiitos myös jokaiselle korvaavaa paikkaa ehdottaneelle taholle.