Koirien hyvinvointityöryhmä on nimitetty ja aloittaa tehtävässään syksyllä 2023

Agilityliitto päätti keväällä 2023 perustaa koirien hyvinvointityöryhmän edistääkseen koirien eettistä kohtelua ja hyvinvointia. Liitto on nyt nimittänyt ryhmään yhteensä kymmenen jäsentä.

"Uudella hyvinvointityöryhmällämme on erittäin paljon kokemusta, näkemystä sekä ammattitaitoa usealta eri osa-alueelta, jotka kaikki linkittyvät koirien hyvinvoinnin edistämiseen. Olemme erittäin tyytyväisiä työryhmän kokoonpanoon ja lisäksi myös siihen, miten paljon se herätti kiinnostusta. Agilitykoirien hyvinvointi on meille kaikille tärkeää ja tämän ryhmän perustaminen on iso askel lajin kehitykselle", Agilityliiton puheenjohtaja Mia Laamanen kertoo.

"Syksyn aikana ryhmä tutustuu toisiinsa ja aloittaa toimintansa. Pyrimme siihen, että Agilityliiton eri toimikunnat ja hallitus käyvät jatkossa säännöllistä vuoropuhelua hyvinvointityöryhmän kanssa ja näin ryhmän vaikutus koko liiton ja lajin toimintaan tulee olemaan läpileikkaava."

Koirien hyvinvointityöryhmä 2023-2024:

Jenni Väätämöinen
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri, agronomi, pääaineena kotieläinten ravitsemustiede. Työskentelee tuotekehityksessä tuotanto-, harraste- ja lemmikkieläinten täys- ja täydennysrehujen parissa

Juulia Savolainen
käyttäytymisanalyyttisen eläinkoulutuksen asiantuntija, valmentanut agilitya päätoimisesti usean vuoden ajan

Karoliina Hiltunen
käyttäytymisanalyysitieteisiin perustuvan eläinkoulutuksen asiantuntija (Tampereen yliopisto), eläintenkouluttaja (AT). Kesken eläinkouluttajien erikoisammattitutkinto (EAT) suuntautuen työ- ja kilpailueläimiin. Toiminut 20 vuotta lajin parissa

Marianne Asikainen
eläintenkouluttaja, käytynä koirien aggressioon ja käytöshaasteisiin syventävät kurssit, hyppytekniikan kouluttaja, liittokouluttaja, AVA3-tason valmentaja, valmistumassa urheilukoirien valmentamisesta. Toiminut 20 vuotta lajin parissa

Marika Blom
agility-ylituomari, AVA2-tason valmentaja

Tiina Heinonen
maatalous- ja metsätieteiden maisteri ja agronomi, pääaineena kotieläinten jalostustiede. Toimii tällä hetkellä väitöskirjatutkijana Helsingin yliopistossa Hannes Lohen Koirien geenitutkimusryhmässä, jossa tutkii koirien neurologisten sairauksien genetiikkaa.

Tiina Väisänen
Yrittäjänä eläinten täydennysrehujen, koulutus-, kuntoutus- ja aktivointivälineiden maahantuontiyrityksessä. Työskennellyt aiemmin päätoimisena agilityvalmentajana sekä koirien ja hevosten eläinrefleksologina. Toiminut Suomen paramaajoukkueeseen kuuluvissa tiimeissä hevosten täydennysrehujen ja lihashuollon ammattilaisena. Toiminut 27 vuotta agilityn parissa.

Saara Uljas
eläintenkouluttaja, useita eläinten kouluttamisen lisäkoulutuksia. Opiskelee tällä hetkellä koirahierojaksi ja opiskelut sisältävät koirien ruokintaan erikoistumisen opinnot.

Yhteistyössä Helsingin yliopiston agilitytutkijoiden kanssa:

Anna Boström
eläinten fysioterapeutti MSc, FT, tutkijatohtori Helsingin Yliopistossa

Leena Inkilä
eläinlääkäri, väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa

Työryhmään saatiin kesän aikana lukuisia hakemuksia ja siksi myös moni osaava ja kiinnostunut vapaaehtoinen jäi ryhmän ulkopuolelle. Jäseniä valittaessa kiinnitettiin erityisesti huomiota ryhmän monipuolisuuteen, jotta ryhmä edustaisi eri näkökulmia agilityyn ja koirien hyvinvointiin. Hakemusten perusteella ryhmään valittiin kahdeksan osallistujaa ja Helsingin yliopiston tutkijat Anna Boström ja Leena Inkilä toimivat työryhmän asiantuntijoina.

Hyvinvointityöryhmän tehtävä Agilityliitossa on olla neuvoa-antava ja oikeudenmukainen osa, joka pyrkii ajankohtaisesti ja tietoon perustuen varmistamaan, että liiton ja sen alaisten jäsenseurojen toiminta on koiralähtöistä ja eettisesti kestävää. Käytännössä työryhmä kokoontuu säännöllisesti, seuraa agilityyn ja yleisesti eläinten käyttäytymiseen ja kohteluun liittyvää keskustelua ja tutkimusta ja jakaa näitä tietojaan liiton jäsenille.

Työryhmä osallistuu Agilityliitossa käytävään keskusteluun ja voi olla mukana kommentoimassa liiton suunnitelmia ja toimia tarkoituksenaan varmistaa, että kaikessa päätöksenteossa otetaan huomioon koirien hyvinvointi.

Agilityliitto kiittää kaikkia kiinnostuneita yhteydenotoista!

Koirien hyvinvointityöryhmän tavoittaa jatkossa sähköpostitse: hyvinvointi@agilityliitto.fi.