Reilu agility eli Agilityliiton Reilun kilpailun ohjelma dopingin ja kilpailumanipulaation vastaiseen työhön on julkaistu

Suomen Agilityliitto on julkaissut ohjelmansa dopingin ja kilpailumanipulaation vastaiseen työhön. Reilu agility on SUEKin (Suomen urheilun eettinen keskus) kriteeristön mukainen torjuntaohjelma, jonka avulla kilpailumanipulaatioon ja dopingiin agilityurheilussa pystytään puuttumaan mahdollisimman tehokkaasti. Voit tutustua urheilujärjestöjen ohjelmiin ja SUEKin ohjeistuksiin tarkemmin täällä.

REILU AGILITY

Reilu agility -ohjelma löytyy yllä olevasta linkistä ja alta upotettuna. Lisäksi se on linkitetty liiton sivustolle seuraaville sivuille: Agilityliitto -> Arvot, visio ja strategia sekä Materiaalipankki -> Agilityliitto.

SAGI korostaa toiminnassaan eettisesti ja moraalisesti kestäviä elämänarvoja, joita antidoping- ja muu vastuullisuustyö osaltaan tukee. Lähtökohtana on toisten urheilijoiden tai toimijoiden kunnioittaminen, yhteisten sääntöjen noudattaminen sekä omasta että muiden hyvinvoinnista huolehtiminen. SAGI haluaa ylläpitää lajikulttuuria, joka perustuu tällaiseen kunnioitukseen, yhdenvertaisuuteen ja rehelliseen liikuntaan ja urheiluun, jossa dopingille tai kilpailumanipuloinnille ei ole sijaa.

Reilu agility -ohjelmassa käydään läpi muun muassa seuraavia asioita:

• Mitä on kilpailumanipulaatio?
  • Millaisia kilpailumanipulaation muotoja agilityssa voi olla?
  • Ketkä kaikki sitoutuvat Suomen antidopingsäännöstöön?
  • Mitkä ovat dopingrikkomuksia?
  • Miten SAGI toimii saatuaan tiedon kilpailumanipulaatiosta tai dopinrikkomuksesta?

Ohjelmassa viitataan Puhtaasi Paras -antidopingkoulutukseen sekä Reilusti Paras -kilpailumanipulaatiokoulutukseen. Nämä ovat SUEKin tuottamia verkkokoulutuksia, joiden tekemiseen esimerkiksi maajoukkueen jäsenet, SAGIn hallitus ja palkatut työntekijät ovat velvoitettuja. Lisäksi molempia verkkokoulutuksia suositellaan valmentajakoulutusta käyville, kaikille seuratoimijoille ja lisenssinhaltijoille. Mikäli suoritat koulutuksen, voit jakaa siitä tiedon sosiaaliseen mediaan, käyttää hashtageja #puhtaastiparas ja #reilustiparas ja merkitä julkaisuihin Agilityliiton (@agilityliitto).

Koulutukset löytyvät näistä linkeistä:

Puhtaasti paras

Reilusti paras