Ruokaviraston ohjeet eläinkilpailujen järjestäjille ovat valmistuneet

Ruokavirasto on julkaissut uuteen eläinsuojelulakiin liittyviä ohjeita eläinkilpailujen järjestäjille. Ohjeistusta laadittaessa kuultiin myös SAGIa, ja liitossa pidämme ohjeistusta hyvänä tukena koirien hyvinvoinnin edistämiselle lajissamme. Ohjeistus astuu voimaan 1.1.2024, ja koskee kaikkia eläinkilpailuja ja -näyttelyitä.

Eläinkilpailuista on vuodesta 2024 alkaen tehtävä ilmoitus aluehallintavirastolle sekä hankittava niihin valvova eläinkääkäri, joka on paikalla koko tapahtuman ajan. Ohje rajaa ilmoitusvalvollisuuden kuitenkin niin, että SM-tasoa alemmat agilitykilpailut eivät kuulu ilmoitettaviin kilpailuihin, eikä niissä tarvita paikalle valvovaa eläinlääkäriä.

Kilpailun järjestäjiltä ohje vaatii riittävää osaamista, joka agilityssä on huomioitu myös säännöissä mm. vastaavan koetoimitsijan pätevyysvaatimuksella. Liitto tiedottaa syksyn aikana tarkemmin siitä, mihin kisajärjestelyissä tulee kiinnittää huomiota, ja mitkä kilpailut ovat ilmoitettavia ja valvovaa eläinlääkäriä vaativia. Vuoden 2024 arvokisajärjestäjät voivat olla asiasta yhteydessä kilpailutoimikuntaan, mikäli haluavat pikaisesti tarkempaa tietoa, kilpailu@agilityliitto.fi.

Ohje ei aiheuta suuria muutoksia käytännön kisajärjestelyihin, peruskilpailuiden agilitysääntöjen järjestämisohjeen mukaisesti tehdyt järjestelyt täyttävät ohjeen vaatimukset jo nykyisellään.

Ohjeessa korostetaan eläimen kilpailuttajan vastuuta eläimen hyvinvoinnista. Koiran tulee olla sellaisessa fyysisessä kunnossa, ettei kilpaileminen aiheuta sille kohtuutonta rasitusta. Ohjaajan tuleekin jo kilpailemista suunnitellessaan kiinnittää huomiota myös siihen, että hänen kilpailuttamansa koira on kilpailemisen aiheuttaman rasituksen edellyttämässä kunnossa. Mikäli ohjaaja kilpailuttaa koiraa, jolle siitä aiheutuu kohtuutonta fyysistä rasitusta, hän syyllistyy uuden eläinsuojelulain näkökulmasta eläinsuojelurikkeeseen. Koiran kilpailukelpoisuudesta on ohjeita myös agilitysäännöissä.

Linkki Ruokaviraston ohjeeseen löytyy täältä.

Linkki Agilitysäännöstöön ja kilpailukelpoisuuden tarkistamisohjeeseen.