SAGIn uusi hallitus valitaan syyskokouksessa 19.11. - lähde mukaan toimintaan!

Suomen Agilityliiton hallitus vuodelle 2023 valitaan syyskokouksessa tulevana lauantaina 19.11. Syyskokouksessa valitaan hallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja sekä hallituksen jäsenet erovuoroisten jäsenten tilalle.

Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan kausi on yhden vuoden. Muut hallituksen jäsenet valitaan kahdeksi vuodeksi.

Sääntöjen mukaisesti erovuorossa on hallituksen puheenjohtaja Mia Laamasen ja varapuheenjohtaja Jessi Landenin lisäksi neljä hallituksen jäsentä: Jarkko Hietasara, Josefina Sipilä, Sini Heikkilä ja Sari Koivisto. Hallituksessa jatkavat vuodelle 2023 Anne Pullinen, Riikka Karinen, Mirva Mustonen sekä Suvi-Tuuli Skyttä.

Puheenjohtajaksi, varapuheenjohtajaksi tai muuksi varsinaiseksi jäseneksi voidaan valita henkilö, joka on jonkin liiton jäsenyhdistyksen jäsen ja jota mikä tahansa jäsenyhdistys ehdottaa hallituksen jäseneksi syyskokouksessa.

Kiinnostaako sinua toimiminen SAGIn hallituksessa? Voit ilmoittaa kiinnostuksestasi etukäteen Instagramissa vastaamalla alla oleviin kysymyksiin ja tägäämällä SAGIn (@agilityliitto) tai lähettämällä vastaukset sähköpostitse osoitteeseen viestinta@agilityliitto.fi. Etukäteisilmoittautuminen ei ole pakollista mutta tarjoaa mahdollisuuden tulla tutuksi jäsenseuroille. Kiinnostuneiden vastauksia jaetaan SAGIn somessa ja myös tässä uutisessa sekä syyskokouksen tapahtumassa.

Jos olet kiinnostunut, voit esittäytyä vastaamalla näihin kysymyksiin - kaikkiin tai valitsemiisi:

• Mitä olet tehnyt viimeisen vuoden aikana agilityn parissa?
  • Millaisessa tilanteessa suomalainen agility ja SAGI mielestäsi tällä hetkellä ovat?
  • Mihin asioihin keskittyisit seuraavana hallituskautena ja minkä asian koet itsellesi tärkeimpänä?
  • Mikä on lempiohjauksesi tai -esteesi?

Hallituksessa on pyritty löytämään kullekin jäsenelle oma vastuualue. Erilaisia vastuualueita on ollut seuraavien aihealueiden osalta eri laajuuksin:

• kilpailutoimikunnan asiat
  • koulutustoimikunnan asiat
  • nuoristoimikunnan asiat
  • para- & senioritoimikunnan asiat
  • viestinnän asiat
  • hallinnon asiat
  • sääntöpuolen asiat
  • IT-asiat
  • yhteistyökumppanuudet
  • sidosryhmät
  • talous ja avustukset
  • kurinpitolautakunta
  • esihenkilötehtävät

Lähde rohkeasti mukaan SAGIn toimintaan ja ilmoita kiinnostuksestasi viimeistään perjantaina 18.11. eli ennen syyskokousta. Lisätietoja hallituksessa työskentelemisestä voit kysyä sähköpostitse osoitteessa hallitus@agilityliitto.fi.

Hallituspestistä kiinnostuneita lisätään alle:

Sini Heikkilä
  • Kuka olet?
    • Olen Sini, 25-vuotias aktiivinen agilityharrastaja. Asustelen Tampereella, mutta agilityn saralla toimin enemmän Hämeenlinnan alueella. Siviilissä olen pian valmis ympäristötekniikan diplomi-insinööri.
  • Mitä olet tehnyt viimeisen vuoden aikana agilityn parissa?
    • Viimeinen vuoteni agilityn parissa on koostunut pitkälti työskentelystä SAGIn parissa. Hallituksen jäsenenä olen ottanut pääasialliseksi vastuualueekseni koulutustoiminnan.
      Koulutustoimikunnan vetäjänä olen huolehtinut toimikunnan kokoontumisista ja projektien etenemisestä yhdessä koulutuspäällikön kanssa, sekä toiminut toimikunnan ja hallituksen välisenä linkkinä.
      Olen ollut tekemässä mm. seurafoorumeja, VKT-kurssin uudistusta ja hoopers-koulutuspäivää, muutamia konkreettisia asioita mainitakseni. Tänä vuonna olin myös PAWCissa joukkueenjohtajana, ja tämä sytytti kipinän lähteä panostamaan myös paragilityn puoleen.
      Olen toiminut myös oman edustusseurani luottamustehtävissä. Välillä ehdin myös itse harrastaa ja kilpailla omien ihanien papillonieni kanssa :)
    • Suomalainen agility on hyvässä tilassa, jossa olemme monelta eri kannalta katsottuna korkealla tasolla. Suomessa panostetaan turvalliseen agilityyn sekä koirien hyvinvointiin, ja meidän huippu-urheilijat pärjäävät hyvin kansainvälisestikin. Meillä järjestetään loistavia kilpailutapahtumia ja koulutus on laadukasta.
      Mielestäni SAGI on onnistunut pitkälti saavuttamaan strategian mukaisen kehityksen. Esimerkiksi koulutusten (mm. valmentajat ja tuomarit) ja nuorisotoiminnan osalta on päästy tilanteeseen, josta voidaan olla ylpeitä! Koen myös, että SAGI on saavuttanut hyvää asemaa arvostettuna urheilujärjestönä. Uusimpana onnistumisena on ehdottomasti viestinnän parannukset. Aina on kaikilla osa-alueilla kehitettävää ja parannettavaa, mutta jos jatketaan kehitystä seuraavatkin vuodet, niin hyvä tulee :)
    • Koen tärkeänä sen, että kaikilla olisi tasavertainen mahdollisuus harrastaa agilitya, ja mahdollisuus laadukkaaseen koulutukseen. Seurojen ja harrastajien tarpeet tulee kuulla, ja toteuttaa liiton toimintaa niistä lähtökohdista.
      Tulevalla kaudella haluaisin jatkaa koulutustoiminnan kehittämistä, ja nykyisten uudistettujen koulutusten jalkauttamista käytäntöön. Haluan myös panostaa paragilityyn mm. toteuttamalla paralupauudistusta.
      Jos yksi tärkein täytyy valita, niin minulle olisi tärkeää luoda SAGIlle vastuullisuusohjelma.
      Olen oppinut kahden vuoden aikana SAGIn toiminnasta sekä hallitustyöskentelystä hyvin paljon, ja koen, että minulla olisi paljon annettavaa seuraavalle kaudelle.
  • Mikä on lempiohjauksesi tai -esteesi?
    • ​Lempiesteeni on pujottelu, koska sen kouluttaminen on hauskaa!

Jessi Landen
  • Kuka olet?
    • Olen Jessi Landen, agilityn ylituomari ja kolmen lapsen äiti Lohjalta. Perheeseeni kuuluu lasteni lisäksi viisi koiraa sekä maailman coolein kissa Javier. Olen itse aloittanut agilityn teini-ikäisenä ja kilpaillut omilla sekä lainakoirilla melko aktiivisesti, etenkin ennen kuin rupesin tuomariksi. Parhaillaan kotona kasvaa uusi tulokas mediluokkaan, 14kk vanha wockeri Korhonen.
      Olen tuomaroinut vuodesta 2016 Suomessa ja ulkomailla. Viime vuonna olen ollut Suomessa Games-SM-tuomari sekä EO-karsinta- ja halli-SM-tuomarina. Tänä vuonna sain olla suomenmestaruuskilpailuissa tuomarina, JOAWC:ssä avustavana tuomarina sekä muun muassa Espanjan MM-karsinnoissa tuomaroimassa!
      Ilahdun aina, kun näen radalla vauhdikasta agilitya, erilaisia ja taitavia ohjaajia, jotka tekevät saumatonta yhteistyötä radalla koiran kanssa yhdessä. Laji on herkkä ja virheitä syntyy välillä aivan pienistä lipsahduksista, mutta parasta on, kun ohjaaja ja koira kiitävät niistä huolimatta radalla täysin sydämin!
    • tuomaroinut
    • kilpaillut
    • ​kouluttanut
    • ​valmentanut
    • ​matkustanut
    • ​ollut podcast-vieraana
    • ​toiminut WAO Team Managerina
    • ​toiminut SAGIn VPJ:nä
    • ​toiminut SAGIn toimiston esihenkilönä
    • ​edustanut SAGIa sidosryhmäneuvotteluissa
    • ​istunut Kennelliiton Koe- ja kilpailutoimikunnassa
    • nauttinut niin paljon ystävistä, koirista ja lajista
    • Suomalainen agility voi hyvin! Laji kehittyy nopeammin kuin ehkä koskaan mutta koneisto pysyy kohtuullisesti mukana (tosin ei ilman aktiivisia vapaaehtoisia!) ja Suomi on kansainvälisessä päätöksenteossa arvostettu ja aktiivinen. Suomi niitti menestystä muun muassa WAOssa, JOAWC:ssa ja AWC:ssa, joten myös kilpailu-urheilun puolella olemme menossa takavuosien menestysputken suuntaan.
      Uudet siirtymäsäännöt, uudet lajimuodot sekä koulutustunnukset tuovat varmasti lisää mielekkyyttä harrastajille, joiden tähtäin ei ole kansainvälisillä areenoilla.
      SAGI on täysin uuden edessä, toimiston henkilöstövahvuus on suurempi kuin vuosiin, uusi toiminannjohtaja aloittaa ensi vuoden aikana ja järjestöpäällikkö jättäytyy sivuun tehtävästään heinäkuun alussa. Viime aikojen rekrytoinnit ovat olleet huikeita ja onnistuneita. SAGIssa on nyt vankka kattaus ammattitaitoa viestinnän, koulutuksen kuin kilpailunkin saralla. Uskon, että SAGI voi ensi vuonna palvella jäsenseuroja paremmin kuin koskaan.
    • Toimisto ja työntekijöiden viihtyvyys on minulle sydämen asia. Olen intohimoinen yrityskulttuurin ja johtamisen kanssa, joten sitä työtä jatkaisin mieluusti uuden toiminnanjohtajan tukena.
      Kilpailutoiminnan kehittäminen SKL/FCI-tasolla on itselleni tärkeää ja vien mieluusti SAGIn viestejä eteenpäin maailmalle. Uskon, että meillä on Suomessa paljon hyviä toimintatapoja, joita voimme viedä maailmalle.
      Vapaaehtoisten mukaansaaminen, pitäminen ja innostaminen on haaste kaikessa yhdistystoiminnassa ja toivoisin, että tässä voisimme liittotasolla olla esimerkkeinä ja innostajina. Liitto ei toimi ilman vapaaehtoisia.
      Alueellinen tasapuolisuus on minulle yksi ajuri. Kaksi vuotta Rovaniemellä opetti konkreettisesti, kuinka pitkä maan Suomi on. Meidän täytyy taata liittona myös alueellinen yhdenvertaisuus.
      Yleisesti ottaen lajin yhdenvertaisuus on minulle sydämen asia.
      On vaikea nimetä yhtä kärkiteemaa, sillä SAGIn toiminta kattaa todella laajan toiminta- ja harrastajakentän sekä suuret sidosryhmät. Se on ehdottomasti vahvuus!
  • Mikä on lempiohjauksesi tai -esteesi?
    • Pakko todeta, että lempiohjaukseni antaa vielä odottaa itseään. Nuoren koiran kanssa rutiini on vielä niin levällään, että flow ei ole saanut meitä kiinni. Tällä hetkellä ohjausten sijaan fiilistelen mun nuorta, upeaa koiraa.
      Lempieste on maalihyppy. Sen jälkeen pääsee tekemään sen tärkeimmän eli palkkaamaan koiran ja kiittämään häntä huippusuorituksesta.

Sari Koivisto
    • Sari Koivisto, diplomi-insinööri ja koiraharrastaja Espoosta
  • Mitä olet tehnyt viimeisen vuoden aikana agilityn parissa?
    • Olen edustamani seuran Northern Agility Sport ry:n puheenjohtaja ja kisatyöryhmän vetäjä, SAGin hallituksen jäsen ja SAGissa sääntötyöryhmässä ja kilpailutoimikunnassa jäsenenä/toimikunta-aktiivina. Agilityä harrastan neljän koiran kanssa: schapendoesit Hippu (9-v) ja Melli (4-v) sekä tänä vuonna perheeseen tulleet markiesje Minka (1-v) ja keskikokoinen villakoira Armi (6kk). 7,5 vuotiaan schapendoes Helmin kanssa taas on aloiteltu hoopersin parissa.
    • Eletään suurten muutosten aikaa kun ensi vuoden alusta agility- ja hyppyradat eriytyvät omiksi lajimuodoiksi ja uudet lajimuodot snooker ja gambler virallistuvat sekä hoopers tuodaan Agilityliiton alle. Nyt olisikin tärkeää että nämä uudistukset sekä muut sääntömuutokset saadaan jalkautettua kentälle niin, että emme menetä harrastajia vaan onnistuisimme tuomaan lajin pariin uusia innokkaita koiraharrastajia. Lajina olemme saaneet mukavasti huomiota mediassa (mm Games SM-kisojen televisiointi) ja toivottavasti lajin parempi näkyvyys tuo myös uusia harrastajia lajin pariin.
  • Mikä on lempiohjauksesi tai -esteesi?
    • Lempiesteeni on varmaan keinu: Mellillä on niin upea keinun suoritus että sitä on ilo katsoa ja sen opettaminen Mellille aikoinaan oli niin antoisaa ja hauskaa. Lempiohjaus on varmaan s-linjan takaakierrot Hipun kanssa koska ne ovat sille niin helppo ja hyvin toimiva ohjaus.

Mia Laamanen
  • Kuka olet?
    • Lyhyesti: Yrittäjä, valmentaja, seura-aktiivi, liittokouluttaja, koetoimitsija (agi&paim), agility-ja paimennusylituomari, FCI-delegaatti, kilpailija, paimentaja, kasvattaja, tiimipelaaja, pitkäjänteinen kehittäjä, verkostokontaktien jakaja.
      Olen vähän yli 50-vuotias yrittäjä Lohjalta ja kasvatan bordercollieita kennelnimellä Kvarkin. Koulutukseltani olen diplomi-insinööri yritysstrategian ja kansainvälisen markkinoinnin alueelta. Yritykseni kautta tarjoan pienimuotoisesti valmennusta ja erilaisia koulutuksia ensisijaisesti agilityssä, maahantuon agilityesteitä sekä toimin Agrian vakuutusedustajana. Koirat ovat minulle ensiksi perhe ja sen lisäksi sekä harrastus että työ. Pääpaino omien koirien kanssa on paimennus, kokemusta on myös lajeista laajasti.
      Agilityssä olen ollut mukaan jo 1992 alusta alkaen monessa eri roolissa ja laji kiehtoo yhä edelleen. Valmentaminen ja sen kehittäminen ovat seuratoiminnan lisäksi intohimo ja syy miksi olen ollut mukana kehittämässä valmentajakoulutusta jo vuodesta 1998 alkaen ja myös suorittanut Valmentajan Erikoisammattitutkinnon (VEAT) lajina agility ensimmäisenä Suomessa. Yhdistysten koulutus- ja valmennustoiminnan kehittäminen valmennuksellisempaan suuntaan vastaamaan paremmin jäsenistön tarpeisiin kiinnostaa valtavasti ja näen tässä isoja mahdollisuuksia.
      Lajista omaan laajan kokemuksen koetoimitsijana jo 1994 alkaen ja lisäksi olen toiminut agilitytuomarina vuodesta 1997. Olen arvostellut Suomen lisäksi 23 eri maassa monenlaisissa tapahtumissa. Kun aikoinaan päätin vähentää omia tuomarointeja niin suosittelin useita suomalaisia tuomareita näihin tehtäviin maailmalla.
  • Mitä olet tehnyt viimeisen vuoden aikana agilityn parissa?
    • Lyhyesti: noussut uudelleen agilitykoiran ohjaksiin, hengästynyt polvilleni, astellut starttiviivalle ihanien omien kasvattien kanssa, valmentanut ja kouluttanut, tuomaroinut, talkoillut, kokoustanut eri aiheista useasti, palaveerannut liiton työntekijöiden kanssa, neuvottelut yhteistyösopimuksia, hoitanut sidosryhmäyhteyksiä, työstänyt ehdotuksia FCI-guidelinesiin, verkostoinut lisää urheilupuolen järjestöihin, valvonut miettien miten tästä eteenpäin ja vastapainona innostunut loistavista ideoista eri tiimien kanssa ja nauttinut kun saadaan asioita maaliin.
      Ehkä hauskinta mitä olen tehnyt kuluvan vuoden aikana on se, että olen uudelleen aloittanut agikisaamisen lähes 10v tauon jälkeen ja vielä omien kasvattien kanssa - kiitos tästä mahdollisuudesta Kerttu ja Jonna <3
      Liiton toiminnasta tuttua minulle on oikeastaan kaikki osa-alueet, viimeisen vuoden aikana olen puheenjohtajan roolissa keskittynyt enemmän hallintoon. Vahvuuksiani on kerätä punainen lanka ja koota asiat niin, että päästään eteenpäin haluttuun suuntaan ja viedään projektit maaliin. Pitkäjännitteisyys ja kestävyys on vahvuuksiani mutta innostun myös uusista ideoista jotka pitää toteuttaa nopeasti.
      Talouden seuranta ja talousarvion valmistelu sekä tilinpäätös liittyy vahvasti omaan nykyiseen tehtävään, samoin avustushakemukset ja niiden raportointi, sidosryhmänpalaverit Olympiakomitean ja Kennelliiton kanssa sekä  yhteistyökumppanineuvottelut laajasti. Muusta toiminnasta voisi kertoa, että olen ollut aktiivinen hallituksen lisäksi sääntötyössä kansallisesti sekä FCI-guidelinesin ehdotusten koonnissa sekä tukemassa koulutustoiminkuntaa heidän tarpeiden mukaan. Lisäksi olen ollut myös tiedotuksen että järjestöpäällikön taustatukena omalta osaltani. Olen erityisen iloinen, että koulutustoimikunta on aloittanut keskustelut kentän kanssa siitä miten koulutustoimintaa voitaisiin seuroissa ja liitossa kehittää.
    • Lyhyesti: Huippu-urheilun osalta nousukiitovaiheeseen siirtymässä, harrastajamäärien, seuratoiminnan sekä SAGIn osalta murrosvaiheessa
      Olen nähnyt vuodesta 1991 alkaen katsonut lajin kehittymistä sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Reissaaminen tuomarointien osalta on vähentynyt, mutta asuminen 5,5 vuotta Keski-Euroopassa antoi paljon perspektiiviä lajista eri maissa muutenkin kuin pelkästään huippu-urheilun näkökulmasta, samoin verkostot eri tason harrastajiin kansainvälisesti kasvoivat. Laji kehittyy koko ajan ja on ilo sanoa, että Suomi on mukana tässä kehityksessä yhtenä kärkimaista. Lajissa on kansallisesti tehty paljon huikea työtä kautta maan ja on ilo nähdä miten suomalaiset agilityurheilijat ovat erittäin lähellä myös kansainvälistä huippua! Samoin suomalaisia tuomareita ja koulutusosaamista arvostetaan paljon maailmalla.
      Lajin kehitys vaatii myös tulevaisuudessa laajan harrastajapohjan ja on todella tärkeää miettiä koko seura- ja harrastajakentän kanssa yhdessä, miten saamme pidettyä nykyiset harrastajat mukana, lisää motivoituneita harrastajia eri ikä- ja harrastajaryhmistä, kehittäviä haasteita ja tukea huippu-urheilijoille ja lisäksi saamaan seuratoimintaa kehittymään näiden kanssa. Liitto on siirtymässä uuteen aikaan kun nyt rekrytoinnissa oleva toiminnanjohtaja aloittaa työnsä. Tämä ja muut kuluneen vuoden aikana tehdyt rekrytoinnit antavat huikean mahdollisuuden liiton toiminnan kehittymiselle.
      Haaste on, miten sovitetaan yhteen aktiivinen seurakulttuuri sekä lisääntynyt yritystoiminta. Lajimme pyörii vahvasti vapaaehtoisten kautta ja nyt on tapahtumassa isompi kulttuurimuutos vapaaehtoistoiminnassa. Meidän pitää miettiä miten saamme jatkossakin taattua seuroissa sekä liitossa kiinnostuksen vapaaehtoistoimintaan ylläpidettyä. Sama ongelma on olemassa myös muissa urheilulajeista ja ratkaisuja on hyvä miettiä eri sidosryhmien kanssa sekä laajemmin yhteiskunnallisesti. Mottona voisi olla, että ”pienistä panostuksista rakennamme yhdessä enemmän!”
      Lajiimme vaikuttaa myös maailman tilanne ja sen tuomat vaikutukset talouteen. Vaikutukset ovat kansantaloudellisesti laajoja ja ne vaikuttavat myös yksittäisiin harrastajiin, seuroihin ja sitä myötä liitolle asettaen isoja haasteita tuleville vuosilla. Lisäksi on myös tärkeää arvioida toiminnan vastuullisuutta sekä lajin että liiton toiminnassa ja eri asioiden vaikutusta toimintaa.
    • ​Tämä menee oikeastaan sen mukaan mihin tehtävään valitaan sekä myös sen mukaan mikä on hallituksen kokoonpano. Olen ollut lajissa jo yli 30 vuotta ja liiton toiminnassa enemmän ja vähemmän aktiivisesti sen perustamisesta alkaen. Tänä aikana olen toiminut monissa eri rooleissa, joten sopeudun moneen.
      Toivon, että voin muille toimijoille liitossa omalta osaltani antaa tukea sekä tarjota käyttöön omat kontaktiverkostot urheilupuolelta, lajimme parista kansallisesti että kansainvälisesti eri asioissa sekä tarpeen mukaan ottaa roolia eri toiminnoissa. Toiminnassa on tärkeää reagoida muutoksiin ja samalla toimia pitkäjännitteisesti asioiden eteenpäin viemiseksi. Itselleni liiton strategiaprosessi on ehkä merkittävin asia mitä agilitykentän kanssa pitää yhdessä lähteä tekemään, jotta sen kautta saamme lajille ja liitolle askelmerkit tulevaisuuteen. Olisi hienoa, että saisimme aikaan liitossa ja mikä ettei laajemmin lajissa yhteistoiminnan toimintamallin, jossa tiimityön merkitys korostuisi ja saisimme mukaan pieniinkin projekteihin lisää aktiivisia.
      Minut saa innostumaan kehityksen haluaminen on aihe sitten mikä tahansa! Intohimona kehittyminen ja saada asiat toteutukseen. Näen SAGIn rooli ensisijaisesti seurojen toimintaedellytysten parantajana sekä lajin kaikkien harrastajien etujärjestönä. #jokainenonyhtäarvokas
  • Mikä on lempiohjauksesi tai -esteesi?
    • Ohjauksista takaaleikkaus, nautin nähdessäni koiran tekevän työnsä ja minä vain annan viestin minnepäin ja mitä. Nyt ajoitukset vain on vielä hakusessa mutta harjoitusta lisää ja yhteistyötä paremmaksi!