Sinustako agilitytuomari?

Tästä uutisesta löydät kootusti vastaukset tuomarikurssista useimmin kysyttyihin kysymyksiin!

Milloin seuraava tuomarikurssi järjestetään?

Seuraava tuomarikurssi järjestetään vuosien 2022-2023 aikana. Tuomarikurssi sisältää valmistavan jakson, etätapaamisia, lähiviikonloppuja ja kilpailuissa tehtäviä harjoitteluja sekä kollegion. Valmistava jakso alkaa helmikuun alussa ja sisältää neljä etätapaamista sekä sääntökokeen. Kurssiaikataulun näet alla olevasta kuvasta. Ensimmäiset tältä kurssilta valmistuvat uudet agilitytuomarit pääsevät tositoimiin suoritettuaan kollegion hyväksytysti, aikaisintaan vuoden 2023 alussa. Oletko sinä yksi heistä?

Kuka voi hakeutua tuomarikurssille?

Pääsyvaatimukset perustuvat Kennelliiton 19.1.2019 alkaen voimassa olevaan Palkinto-, arvostelu- ja ylituomareiden koulutus ja pätevöiminen sekä toiminta. Pääsyvaatimusten täyttämisen lisäksi kurssille hyväksytyn tulee valmistautua kurssiin hankkimalla tuomarikokemusta epävirallisista agilitykilpailuista.

Pääsyvaatimukset:

• 18-55 vuoden ikä (varsinaisen kurssin käynnistyessä eli ensimmäisen lähiviikonlopun alkaessa 11.3. tulee tuomarikokelaan olla alle 56- ja yli 18-vuotias)
  • Sopivuus luonteen ja arvostelukyvyn puolesta ylituomarin tehtävään
  • Luontaiset taipumukset ja riittävät fyysiset ominaisuudet ylituomarin tehtävään
  • SAGIn agilitylisenssi (vähintään C-lisenssi)
  • SAGIn jäsenyhdistyksen jäsenyys
  • Kennelliiton jäsenyys
  • Kennelpiirin puolto kurssille (sininen kortti)
  • Hakijan tulee olla kilpaillut agilityssä korkeimmassa (3) luokassa
  • Kokemus agilityvalmentajana toimimisesta
  • Kokemus toimimisesta agilitykilpailujen vastaavana koetoimitsijana nykysääntöjen voimassa ollessa
  • Hyväksytysti suoritetut tuomariuralle valmistavat kurssit (alla tarkemmin)

Tullakseen valituksi tuomarikurssille, hakijalla tulee lisäksi olla suoritettuna alla olevan listan mukaiset kurssit valmistavan jakson loppuun mennessä. SAGIn tai sen jäsenyhdistysten järjestämät tulossa olevat vahvistetut koulutukset löydät kurssikalenterista osoitteesta moodle.agilityliitto.fi.

• Ylituomari 1 -kurssi
  • Koetoimitsija 1 -kurssi (yleinen osa)
  • Koetoimitsija 2 -kurssi (agilityn lajiosa)
    • HUOM! Täytyy olla käytynä ennen Ylituomari 1 -kurssille osallistumista!
  • Ratamestarikurssi
  • Agilityn apuvalmentaja (AVA1) -pätevyys
    • Jos olet käynyt koulutusohjaajan peruskurssin, sinulta pitäisi löytyä AVA1-pätevyys Suomisportista. Jos pätevyys kuitenkin on päässyt vanhenemaan (eli sitä ei näy Suomisportissa), pätevyyden palauttamisen hakeminen on helppoa! Katso ohjeet.
    • Et ole käynyt mitään virallisia valmentajakoulutuksia, mutta sinulla on kuitenkin yli 5-v historia seuravalmentajana toimimisesta tai vastaavaa kokemusta muiden lajien parista? Voit hakea AVA1-pätevyyttä hyväksilukemisen kautta! Katso ohjeet ja hae hyväksilukemista.

Milloin haku on auki?

Tuomarikurssin hakuaika on 1.-31.12.2021. Hakulomake ja tarkemmat hakuohjeet julkaistaan marraskuun aikana!

Milloin valinnat tehdään?

Valinnat tehdään tammikuussa ja kaikille hakijoille ilmoitetaan tuloksista perjantaina 21.1.2022. Helmi-maaliskuun valmistavalle jaksolle valitaan 40 osallistujaa, joista itse kurssille etenee valmistavan jakson perusteella 25 kokelasta. Valituille (25) tiedotetaan valinnasta sunnuntaina 6.3.

Ketkä vetävät tulevan tuomarikurssin?

Tämän tuomarikurssin vetävät ansioituneet agilitytuomarit Marja Lahikainen, Sari Mikkilä, Reetta Pirttikoski ja Jari Suomalainen. Kurssilla nähdään myös vierailevia kouluttajia!

Marja ja Sari vuoden 2019 maajoukkuekarsinnoissa. Näiden kisojen lisäksi Sari on nähty viime vuosina mm. SM-kisoissa ja MM-kisoissa, ja Marja mm. Games-SM-kisoissa.

Reetta on viime vuosina näiden 2019 maajoukkuekarsintojen lisäksi nähty tuomarina mm. SM-kisoissa.

Jari on viime vuosina nähty tuomarina mm. SM-kisoissa. Tämä kuva on vuoden 2018 SM-kisoista.

Lisätiedot: koulutus-tmk@agilityliitto.fi ja tuomarikurssi@agilityliitto.fi