Tarkoituksenmukaiset turkinkiinnikkeet ovat agilitykilpailuissa sallittuja otsapenkereeltä niskakyhmyn alareunaan ulottuvalla alueella

Agilityn sääntötyöryhmä on linjannut ja hallitus hyväksynyt 29.3.2023 seuraavan ohjeen liittyen koirien turkinkiinnikkeisiin kilpailusuorituksen aikana: Tarkoituksenmukaiset turkinkiinnikkeet ovat sallittuja koiran päässä otsapenkereeltä niskakyhmyn alareunaan ulottuvalla alueella.

Hiuskiinnikkeitä voi olla enemmän kuin yksi ja tämä linjaus ei tarkemmin määrittele sitä, millaiset hiuskiinnikkeet ovat sallittuja. Vastuu tarkoituksenmukaisten hiuskiinnikkeiden valinnasta jätetään koiran ohjaajalle, joka tietää parhaiten omalle koiralleen soveliaimmat turkinkiinnikkeet. Muualle koiran kehoon ei turkinkiinnikkeitä saa laittaa.

Agilityliiton sääntötyöryhmälle toimitettiin linjauspyyntö koskien turkinkiinnikkeitä agilityssä kilpailusuorituksen aikana sillä tuomareiden käytännöt turkinkiinnikkeiden sallimisesta ovat olleet vaihtelevia. Agilityliiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 29.3.2023 sääntötyöryhmän linjausesityksen turkinkiinnikkeistä.

Linjaus löytyy ohjeesta D.3 Kilpailukelpoisuuden tarkastamisohje.

Katso tarkka kiinnikkeiden sallittu alue kuvasta: