Turku isännöi agilityn MM-kilpailut 2019 (päivitetty 13.8.2019)

Suomi järjestää agilityn maailmanmestaruuskilpailut 19.-22.9.2019. Kilpailupaikaksi on valittu Gatorade Center Turussa. Kisapaikkana se täyttää ison kansainvälisen kisan asettamat vaatimukset, sillä sisätilat ja laajat piha-alueet muodostavat monikäyttöisen kokonaisuuden.

Turun kaupunki ja Visit Turku ovat tukeneet tapahtuman saamista Turkuun ja olleet mukana myös kisojen järjestelyissä. Kisojen mukanaan tuomat jopa 12 000 hotelliyöpymistä ilahduttavat alueen yrittäjiä ja piristävät syksyistä viikonloppua. Turku tarjoaa kisojen lisäksi viihtyisine jokirantoineen myös muuta nähtävää ja koettavaa kisojen mukanaan tuomille turisteille.

Maailmanmestaruuskilpailut ovat agilityurheilijoille vuoden huipennus. Yksilö- ja joukkuekilpailuihin osallistuvat kaikki maailman parhaat koirakot. Kilpailijoita on tulossa 42 maasta, ja
mukana ovat kaikki maailman huippukoirat taitavine ohjaajineen. MM-kisasuorituksia tänä vuonna tuomaroivat japanilainen Oba Toshiyuki ja suomalainen Sari Mikkilä.

Kilpailujen järjestäjä on Suomen Agilityliitto. Käytännön järjestelyjä on tehty lajiliiton AWC 2019 -työryhmän vetäminä. Kisojen aikana erilaisissa tehtävissä työskentelee päivittäin 150 henkilöä Agilityliiton jäsenyhdistyksistä.

”Agility on vauhdikas ja helposti seurattava urheilulaji. Tavoitteemme onkin, että runsaasti katsojia saataisiin katsomoihin seuraamaan lajin huippusuorituksia. Katsomossa voi jännittää mukana, vaikkei itse lajia harrastaisikaan”, kertoo Suomen Agilityliiton AWC 2019 -työryhmän vetäjä Yrjö Kokkonen.

Lisätietoja:

Yrjö Kokkonen