Kysymyksiä ja vastauksia kilpailuiden perumisesta

Suomen Agilityliiton päätös perua kaikki liiton alainen kilpailu- ja koulutustoiminta 31.5. saakka on herättänyt erilaisia kysymyksiä. Olemme koonneet alle yleisimmät esiin nousseet kysymykset.

Halli SM-kilpailuijen maksuista on luvattu palauttaa 90 %. Miten maksujen palautus tapahtuu?

Kilpailijan tulee tehdä maksunpalautuspyyntö oheisella lomakkeella 27.3. mennessä. Lomake maksunpalautuspyynnölle

Onko kilpailuiden peruutuksilla vaikutusta kesän SM-kilpailuiden kriteereihin? Nythän on noin 2,5 kk vähemmän aikaa kerätä tuloksia.

Asia on huomioitu ja selvitystä kriteerien kohtuullistamisesta tehdään parhaillaan. Asiasta tiedotetaan lisää 22.3.

Onko kilpailuiden peruutuksilla vaikutusta maajoukkueen valintaan?

EO-joukkeuiden valintakriteerit tulevat muuttumaan, sillä viimeistä karsintaa ei voida pitää suunnitellusti Halli-SM-kisojen yhteydessä. Päivitetyt valintakriteerit julkaistaan 22.3.

MM-karsintojen osallistumiskriteerit tulevat muuttumaan kolmannen EO-karsinnan peruuntumisen vuoksi. Asiasta tiedotetaan 22.3.

Maajoukkuekarsinnat tullaan järjestämään suunnitellusti, mikäli uusia linjauksia tapahtumien rajoituksista ei anneta.

Miksi SAGI perui kilpailut ja koulutukset näin pitkäksi aikaa, kun joissakin liitoissa määräaikaa seurataan?

Aikajänne on Kennelliiton koe- ja kilpailukiellon mukainen, ja noudattaa Suomen hallituksen suositusta. Myös Palveluskoiraliitto on tehnyt saman päätöksen.

Tarvitseeko jäsenseurojen palauttaa kilpailijoille jo maksetut kilpailumaksut tai muut kustannukset?

Ilmoittautumismaksujen palautuksen suhteen jokainen jäsenseura tekee omat päätöksensä. Kennelliitto on linjannut, että ilmoittautumismaksuja ei tarvitse palauttaa, koska kyseessä on force majeure (ylivoimainen este). Kennelliitto antaa kuitenkin linjauksen mahdollisesta kilpailumaksujen osan palautuksesta viikon 12 aikana. Jäsenseurojen ei tarvitse korvata kilpailijoille muita mahdollisesti syntyneitä kustannuksia, kuten hotellien varauskuluja tai matkalippuja.

Pitääkö tuomareille korvata matkakulut peruuntuneesta tapahtumasta?

Tuomareiden itse maksamat lentoliput ja muut vastaavat kustannukset tulee korvata, vaikka kilpailut perutaan. Tuomareiden tulee pyrkiä minimoimaan kustannukset esimerkiksi peruuttamalla jo varatut lennot.

Onko seurojen mahdollisuus järjestää peruutettujen kilpailuiden tilalle korvaavia kilpailuja esimerkiksi kesällä?

Seuroille pyritään tarjoamaan mahdollisuus järjestää korvaavat kilpailut peruuntuneiden kilpailuiden tilalle ensisijaisesti aikavälillä 1.6-31.7. Kilpailuiden anomisesta tiedotetaan 22.3.

Jos piirinmestaruuskilpailun ajankohta siirtyy kesän 2020 SM-kisojen jälkeiseen aikaan, pääseekö kisan voittaja nollatuloksella vuoden 2021 SM-kisoihin?

Säännöissä on mainittu, että kisoihin pääsee kyseisen vuoden piirinmestari nollatuloksella, joten vuoden 2020 piirimestaruustulos ei anna osallistumisoikeutta vuoden 2021 kilpailuihin.

Miten kilpailuiden peruutus vaikuttaa SAGIn talouteen?

Tilanne vaikuttaa liiton talouteen heikentävästi. Liitto on aloittanut selvityksen mahdollisista sopeuttamistoimenpiteistä. Hallitus on tiedostanut tilanteen hankaluuden myös jäsenseurojen taloudelliseen tilanteeseen ja pyrkii huomioimaan tämän päätöksenteossaan. Taloudellisesta tilanteesta tiedotetaan kevätkokouksessa 25.4.