Agilityn ensimmäisiä maajoukkekarsintoja ei järjestetä Agility Uniten toimesta Ounashallissa 24.-25.2.2024

Maajoukkuekarsintojen ensimmäisen osakilpailun järjestäjä Agility Unite ry on ilmoittanut halunsa purkaa 2024 helmikuun maajoukkuekarsintoja koskeva järjestäjäsopimus. Syy tähän on sosiaalisessa mediassa lokakuussa alkanut painostus, joka uhkaa myös kilpailujen taloudellista onnistumista. Liitto ei vallitsevissa olosuhteissa näe syytä olla purkamatta järjestäjäsopimusta, joten 24-25.2.2024 maajoukkuekarsinnat Ounashallissa peruuntuvat. Liitto katsoo, että järjestäjää ei myöskään tule pitää vastuullisena mahdollisiin peruutuksesta kilpailijoille aiheutuneisiin kuluihin, tai peruutuksesta aiheutuviin muihin kustannuksiin.

Liitto haluaa korostaa, että peruutusta ei tässä vaiheessa tehdä halliin turvallisuuteen liittyvien syiden vuoksi. Kilpailuja ei tulla liiton toimesta peruuttamaan tai siirtämään jatkossakaan ilman paikan päällä tapahtuvaa perehtymistä kilpailuolosuhteisiin. Ounashallin osalta tullaan tilannetta tutkimaan lisää, ja toistaiseksi maajoukkuekarsintojen peruuntuminen ei vaikuta muihin halliin vuodeksi 2024 anottuihin kilpailutapahtumiin.

Liitto toivoo turvallisuuden suhteen myös yhteistyötä kilpailijoilta, kilpailujärjestäjiltä ja tuomareilta. Turvallisuusongelmat tulee jatkossa raportoida liitolle kilpailuiden yhteydessä niin, ettei vastaavan tyyppinen painostus sosiaalisessa mediassa enää toistuisi. Liitto tulee myös kehittämään raportointikanavia, jotta tieto ongelmista liikkuisi mahdollisimman saumattomasti.

Liitto ja järjestävä seura halusivat tiedottaa asian mahdollisimman pikaisesti, jotta kilpailijat pystyisivät tekemään muutoksia matkasuunnitelmiinsa. Tulemme tiedottamaan lisää ensimmäisen maajoukkuekarsinnan järjestämisestä heti, kun olemme kartoittaneet vaihtoehtoja.