Kurinpidolta rangaistuspäätöksiä

Liiton kurinpitolautakunta käsitteli heinäkuun lopun kokouksessaan ilman lisenssiä tuomaroinnin neljän agilitytuomarin osalta, ja kaksi koiran epäeettisestä ja kovakouraisesta käsittelystä tehtyä ilmoitusta.

Kurinpitolautakunta päätti antaa  ilman lajilisenssiä toimineille tuomareille kirjallisen huomautuksen. Koiran epäeettisestä käsittelystä kurinpitolautakunta päätti  antaa kahdelle henkilölle 3 kk:n kilpailu- ja toimitsijakiellon. Liiton hallitus vahvisti 1.8. kokouksessaan päätökset. Kaikki päätökset on toimitettu normaaliin tapaan Kennelliiton käsittelyyn.

Toisesta koiran epäeettisestä käsittelystä saadusta rangaistuksesta tehtiin valitus Urheilun oikeusturvalautakuntaan.

Oikeusturvalautakunta totesi annettujen selvitysten perusteella, ettei sillä ole perusteita käytössään olleella materiaalilla päätyä toisenlaiseen lopputulokseen toteennäytetystä tapahtumienkulusta kuin mihin kurinpitovaliokunta on selvityksessään ja SAGI:n hallitus päätöksessään päätynyt.

Oikeusturvalautakunta kuitenkin lievensi rangaistuksen kirjalliseen varoitukseen kurinpidon käsittelyprosessissa löytyneiden, hallinnollisten puutteiden vuoksi. Liitto kehittää jatkossa kurinpitoprosessia Urheilun oikeusturvalautakunnan päätöksen pohjalta. Oikeusturvalautakunnan päätös tulee löytymään täältä: https://www.oikeusturvalautakunta.fi/paatokset/vuosi-2023/.