Kohti entistäkin parempaa penkkiurheiluelämystä - arvokilpailujen livestreamit kehittyvät

SAGIn livestreamit kehittyvät

Suomen Agilityliitto on ollut agilityn arvokilpailujen mediatuotannon edelläkävijä jo vuosien ajan, ja kisatunnelman ja jännityksen välittäminen kotiin on parantunut monin tavoin. Agilityliiton kanssa keskeisenä kumppanina on ollut Jukka Pätynen (Koirakuvat.fi). Pitkäjänteisen yhteistyön ansiosta lähetysten sisältöä on ollut mahdollista kehittää yhä laadukkaammaksi mm. kattavilla reaaliaikaisilla kilpailu- ja tulostiedoilla, haastatteluilla, ratapiirroksilla ja asiantuntevilla kommentaattoreilla. Näiden ominaisuuksien myötä kotisohvalta on helppo tempautua mukaan kisakuplaan ja kavereiden kannustamiseen.

Penkkiurheilusta on tullut viihdyttävämpää, helpompaa ja jännittävämpää! Myös yhteistyökumppaneille tarjottu näkyvyys on merkittävästi kehittynyt, ja lähetyksiin on saatu mukaan laadukkaita mainoksia. Livestreamit ovat saaneet paljon kiitosta ja viimeaikaiset kehitysaskeleet on otettu lämpimästi vastaan. SAGIn tavoitteena on pitää yllä tätä korkeaa tasoa sekä kehittää sitä entisestään.

Suomen Agilityliitto ottaa käyttöön Staylive-alustan livestreamien lähettämiseen. Alustan kautta lähetettävät livestreamit ovat maksullisia, ja palvelun kautta syntyvillä tuotoilla voidaan jatkossa kattaa laadukkaiden lähetysten tuottaminen jatkossakin ammattimaisella tasolla. Alustan käyttömahdollisuudet ovat laajat ja tulevaisuudessa sitä voidaan hyödyntää muihinkin sisältöihin kuin pelkkiin kilpailujen streameihin. Staylive-alusta on ollut vastaavassa käytössä mm. Ruotsin lajiliitolla ja heidän sivustoonsa voi tutustua osoitteessa https://www.agilityplay.se.

”Odotan innolla millaisia mahdollisuuksia alustan käyttöönotto tuo agilitylle penkkiurheiluna. Voimme ylpeästi seistä muiden lajien rinnalla myös tässä asiassa laadukkaan palvelumme kanssa. Jukka Pätysen kanssa tehty hieno ja ammattimainen yhteistyö on meidän lajillemme arvokasta. Toivon, että yhteistyö jatkuu pitkään ja alusta mahdollistaa myös lisää mahtavien ideoiden toteuttamista” kommentoi Suomen Agilityliiton toiminnanjohtaja Tytti Käyhkö.

"Omana sekä Agilityliiton yhteisenä pitkäaikaisena tavoitteena on ollut tarjota agilitykatsojille kattavat ja luotettavat livestreamit, joiden avulla tapahtumien seuraaminen on mahdollisimman helppoa ja viihdyttävää. SAGIn julkaisema palvelu antaa uudenlaisia mahdollisuuksia livestream-tuotantojen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Staylivellä on jo valmiiksi käytännön kokemusta agilitymaailmasta, ja palvelu soveltuu myös isojen kansainvälisten kisojen välittämiseen" kertoo Stayliven kanssa teknisistä tarpeista keskustellut Jukka Pätynen.

Pääosa maksullisen livestreamin tuotoista käytetään suoraan tuotantoon, kehittämiseen ja ylläpitoon, mutta merkittävä osuus tullaan käyttämään suoraan jäsenistön hyödyksi. Voittoa tavoittelemattomana yhdistyksenä SAGI ei pyri ylimääräisiin taloudellisiin ansioihin vaan kulujen kattamiseen. Mahdollisia kohteita tuottojen kohdistamiselle ovat mm. seuratoiminnan, maajoukkuetoiminnan tai juniori-, seniori- tai paratoiminnan kehittäminen ja tukeminen. Eri tapahtumista saatujen tulojen kohdistamisesta tullaan tiedottamaan jäsenistöä. Arvokilpailujen järjestävä seura saa livestreamin tuotoista 10% itselleen, ja jatkossa järjestävän seuran on mahdollista myydä mainospaikkoja myös omille yhteistyökumppaneilleen. Lisäksi seuroilla tulee olemaan mahdollisuus käyttää Agilityliiton tarjoamaa alustaa omien kilpailujen streamaamiseen ja sitä kautta taloutensa tukemiseen. Näistä ominaisuuksista tullaan tekemään tarkempi ohjeistus syksyn aikana.

SAGIn ja Koirakuvat.fi:n yhteistyössä tuottamat livestreamit ovat saaneet kiitosta kansainvälisestikin, eli laatu on jo nykyisellään aidosti korkealla. Tästä huolimatta palvelun hinnoittelu halutaan pitää niin maltillisena, että se ei muodostu esteeksi kisoista nauttimiselle, mutta kuitenkin mahdollistaa tuotannon toteuttamisen, laadun ylläpitämisen sekä kehittämisen edelleen. Kansainvälisessä vertailussa hintataso on varmasti edullisimmasta päästä. Kilpailijoille itselleen livestream tullaan tarjoamaan vieläkin edullisempaan hintaan. Ensimmäisen kerran palvelua tullaan käyttämään Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa elokuussa 2023 ja arvokilpailut siirtyvät uuden palvelun kautta toteutettavaksi 2024 lähtien

PM-kilpailuiden hinnasto Hinta
Perjantain etkot 2,5 €
Lauantai 5 €
Sunnuntai 5 €
Koko tapahtuma 10 €

Nimikilpailu

Ennen kuin uusi alusta voidaan ottaa käyttöön, on sille tietenkin keksittävä nimi! Nyt on kaikilla mahdollisuus päästä hyödyntämään luovuutta! Kilpailu julkaistaan Suomen Agilityliiton Facebookissa ja ehdotukset voi kirjoittaa kommentteihin. Paras ehdotus otetaan käyttöön ja sen keksijä palkitaan ilmaisella PM-kilpailujen streamilla!

Kuva Jukka Pätynen / Koirakuvat.fi